Europaleta: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Europaleta''' - nazywana inaczej paletą EUR - to czterowejściowa płaska paleta, zbudowana według ściśle określonych zasad bezpieczeństwa europejskiego, opartych przede wszystkim o normę UIC 435, gdzie określone są wymagania dotyczące produkcji. Europaleta jest wielokrotnego użytku, służy przede wszystkim do sprawnej logistyki - transportowania i magazynowania [[towarów]] ułożonych na niej w stos. Europalety są produkowane z drewna, których [[jakość]] jest porównywalna do drewna sztauerskiego<ref>Salomon A. 2017, s.7</ref>. Jedyne europalety to takie, które posiadają [[znak towarowy]] w owalu - '''EUR''' w przypadku licencjonowania przez UIC lub '''EPAL''' w przypadku licencjonowania przez [[Stowarzyszenie]] EPAL<ref name="Gościniak M., Kreft P. 2019, s.2">Gościniak M., Kreft P. 2019, s.2</ref>. | |||
'''Europaleta''' - nazywana inaczej paletą EUR - | |||
W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych<ref>Ruda M. (red.) 2010, s.185</ref>. | W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych<ref>Ruda M. (red.) 2010, s.185</ref>. | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 23: | Linia 7: | ||
==Produkcja europalet== | ==Produkcja europalet== | ||
[[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwa]] chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią [[licencja|licencję]] nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. [[Licencja]] zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają [[gwarancja|gwarancję]] jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności<ref>Pieprzak P., Sadowski A. 2014, s.3-4</ref>. | [[Przedsiębiorstwo|Przedsiębiorstwa]] chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią [[licencja|licencję]] nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. [[Licencja]] zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają [[gwarancja|gwarancję]] jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności<ref>Pieprzak P., Sadowski A. 2014, s.3-4</ref>. | ||
<google>n</google> | |||
===Cechy europalet=== | ===Cechy europalet=== | ||
Linia 77: | Linia 62: | ||
* regały, | * regały, | ||
* ogrodzenia. | * ogrodzenia. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Magazyn przyjęć]]}} — {{i5link|a=[[Kod towarowo-materiałowy]]}} — {{i5link|a=[[Infrastruktura magazynowa i manipulacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Partia towarów]]}} — {{i5link|a=[[Opakowania]]}} — {{i5link|a=[[Maska przeciwpyłowa]]}} — {{i5link|a=[[Ładunek drobnicowy]]}} — {{i5link|a=[[Kwit sternika]]}} — {{i5link|a=[[Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 86: | Linia 73: | ||
* ECR Polska (2017), ''Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EUR'', wersja 6 | * ECR Polska (2017), ''Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EUR'', wersja 6 | ||
* ECR Polska (2017), ''Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR'', wersja 6 | * ECR Polska (2017), ''Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR'', wersja 6 | ||
* Gościniak M., Kreft P. (2019), [https://log4.pl/wydania/pdf/Palety_2019.pdf | * Gościniak M., Kreft P. (2019), ''[https://log4.pl/wydania/pdf/Palety_2019.pdf Ujednolicona paleta EUR]'', Palety 2019, nr 6 | ||
* Pieprzak P., Sadowski A. (2014), ''Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania systemów zamkniętych w logistyce'', Łódź | |||
* Pieprzak P., Sadowski A. (2014), | |||
* Przesmycka N. (2015), ''Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych'', Lublin | * Przesmycka N. (2015), ''Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych'', Lublin | ||
* Ruda M. (red.) (2010), ''Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni'' | * Ruda M. (red.) (2010), ''Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni'', Krosno | ||
* Salomon A. (2017), | * Salomon A. (2017), ''Sztauowanie ładunków jako istotny element modelowania multimodalnych łańcuchów transportowych (na przykładzie portu Gdynia)'', Gdynia | ||
* Wojciechowski P. (2011), ''Identyfikacja palet EUR'', Łódź | * Wojciechowski P. (2011), ''Identyfikacja palet EUR'', Łódź | ||
* Wróbel N. (2014), | * Wróbel N. (2014), ''Palety jako istotny element łańcucha logistycznego'', Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Klaudia Zajdel}} | {{a|Klaudia Zajdel}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Transport]] | ||
{{#metamaster:description|Europaleta - płaska paleta EUR, zgodna z normą UIC 435, do bezpiecznego transportu i magazynowania towarów. Wykonana z drewna wysokiej jakości, ze znakiem EUR lub EPAL. Popularna w Europie.}} | {{#metamaster:description|Europaleta - płaska paleta EUR, zgodna z normą UIC 435, do bezpiecznego transportu i magazynowania towarów. Wykonana z drewna wysokiej jakości, ze znakiem EUR lub EPAL. Popularna w Europie.}} |
Aktualna wersja na dzień 15:10, 12 sty 2024
Europaleta - nazywana inaczej paletą EUR - to czterowejściowa płaska paleta, zbudowana według ściśle określonych zasad bezpieczeństwa europejskiego, opartych przede wszystkim o normę UIC 435, gdzie określone są wymagania dotyczące produkcji. Europaleta jest wielokrotnego użytku, służy przede wszystkim do sprawnej logistyki - transportowania i magazynowania towarów ułożonych na niej w stos. Europalety są produkowane z drewna, których jakość jest porównywalna do drewna sztauerskiego[1]. Jedyne europalety to takie, które posiadają znak towarowy w owalu - EUR w przypadku licencjonowania przez UIC lub EPAL w przypadku licencjonowania przez Stowarzyszenie EPAL[2].
W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych[3].
TL;DR
Europaleta, znana również jako paleta EUR, jest wielokrotnego użytku i służy do transportu i magazynowania towarów. Jest produkowana zgodnie z określonymi normami i posiada cechy takie jak określony wymiar, nośność, oznaczenia i obróbka termiczna. Istnieją różne rodzaje i stany europalet, a niektóre uszkodzenia dyskwalifikują je z użytku. Europalety mogą być również wykorzystywane do innych celów, takich jak budowa mebli czy ogrodzeń.
Produkcja europalet
Przedsiębiorstwa chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią licencję nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. Licencja zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają gwarancję jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności[4].
Cechy europalet
Europalety mają ujednolicone cechy, określone w Karcie Oceny Palet[2][5]:
- dokładnie sprecyzowany wymiar zewnętrzny (800x1200x144mm),
- nośność - między 1000 a 1500 kg, (nośność statyczna 4000 kg),
- oznaczenia na bocznych wspornikach (EPAL/EPAL lub UIC/EUR - w zależności od licencjodawcy)
- oznaczenie alfanumeryczne na centralnym wsporniku (kolejno: numer licencji producenta palety - rok - miesiąc produkcji palety);
- symbol obróbki termicznej ISPM15,
- klamra na centralnym wsporniku (nowe palety),
- gwóźdź certyfikujący (palety naprawione),
- równe ścięcie wszystkich narożników,
- wilgotność nie przekraczająca 22% (nowe palety).
Rodzaje europalet
Ze względu na wymiar możemy wyróżnić kilka rodzajów europalet[6]:
- Palety EUR 1/EPAL 1: 800 x 1200 x 144 mm,
- Palety EUR 2/EPAL 2: 1200 x 1000 x 144 mm,
- Palety EUR 3/EPAL 3: 1000 x 1200 x 144 mm,
- Palety EUR 6/EPAL 6: 800 x 600 x 144 mm.
Ze względu na stan i jakość wyróżniamy:
- Gatunek I - palety używane, jasne, pozbawione uszkodzeń,
- Gatunek II - palety używane, lekko ciemniejszej barwy, bez istotnych uszkodzeń,
- Gatunek III - palety używane, ciemnej barwy, zawierają defekty elementów, lecz nadają się do używania.
Uszkodzenia europalet
Karta Oceny Palet określa również jakie cechy i uszkodzenia całkowicie dyskwalifikują europaletę z obiegu[7]:
- oblina lub odłupanie wzdłużnic,
- brak frezów górnych krawedzi desek dolnych, bądź brak ścięć narożników,
- niepoprawne oznaczenia na wspornikach,
- górna lub dolna deska z ubytkiem odsłaniającym ponad 1 gwódź,
- zagrzybienie,
- odłupanie na wsporniku ukazujące minimum jeden gwódź,
- nieuprawnione gwoździe bez licencji,
- zły ogólny stan techniczny (w tym nieodwracalne zabrudzenia, przekrzywienia wsporników).
Do dopuszczalnych uszkodzeń możemy zaliczyć między innymi[8]:
- pociemniałe palety wskutek naturalnych procesów,
- pęknięte deski z nierozchodzącymi się krawędziami,
- niewielkie obliny, bez kory,
- uszkodzone/nierozpoznawalne oznaczenie wspornika - pod warunkiem prawidłowego oznaczenia z drugiej strony palety,
- pęknięcia wsporników, bez widocznych gwoździ.
Inne zastosowania europalet
Europalety wykorzystywane są głównie w logistyce, lecz kreatywność i potrzeby ludzi pomogły wykorzystać europalety również do innych celów. Dzięki ich stabilnej konstrukcji, niskiej cenie oraz łatwego dostępu z europalet można zrobić[9]:
- podesty,
- siedziska,
- kwietniki,
- ramy łóżek,
- kompostowniki,
- regały,
- ogrodzenia.
Europaleta — artykuły polecane |
Magazyn przyjęć — Kod towarowo-materiałowy — Infrastruktura magazynowa i manipulacyjna — Partia towarów — Opakowania — Maska przeciwpyłowa — Ładunek drobnicowy — Kwit sternika — Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym |
Przypisy
Bibliografia
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EPAL, wersja 6
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EUR, wersja 6
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR, wersja 6
- Gościniak M., Kreft P. (2019), Ujednolicona paleta EUR, Palety 2019, nr 6
- Pieprzak P., Sadowski A. (2014), Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania systemów zamkniętych w logistyce, Łódź
- Przesmycka N. (2015), Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych, Lublin
- Ruda M. (red.) (2010), Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni, Krosno
- Salomon A. (2017), Sztauowanie ładunków jako istotny element modelowania multimodalnych łańcuchów transportowych (na przykładzie portu Gdynia), Gdynia
- Wojciechowski P. (2011), Identyfikacja palet EUR, Łódź
- Wróbel N. (2014), Palety jako istotny element łańcucha logistycznego, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa
Autor: Klaudia Zajdel