Marketing wielopoziomowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Marketing]] wielopoziomowy''' pozwala sprzedawcom na budowanie osobistych struktur współpracowników, od których obrotu otrzymuje się dodatkowe prowizje. Inne nazwy z jakimi możemy się spotkać, to ''network marketing'', ''Multi Level Marketing'' (MLM), ''marketing sieciowy'', ''[[marketing bezpośredni]]''. Kolebką marketingu sieciowego jest USA. Rozwiązania te sięgają już XIX w. kiedy to David McConell w 1880 roku założył AVON Product - firmę która z powodzeniem funkcjonuje do dziś [Wojnarowski B. 2011 s. 1-14].
|list1=
<ul>
<li>[[Marketing personalny]]</li>
<li>[[Akwizycja]]</li>
<li>[[Jack Welch]]</li>
<li>[[Przywództwo sytuacyjne]]</li>
<li>[[Marketing sieciowy]]</li>
<li>[[Agencje public relations]]</li>
<li>[[E-usługi]]</li>
<li>[[Account manager]]</li>
<li>[[Strategia błękitnego oceanu]]</li>
</ul>
}}


'''[[Marketing]] wielopoziomowy''' pozwala sprzedawcom na budowanie osobistych struktur współpracowników, od których obrotu otrzymuje się dodatkowe prowizje. Inne nazwy z jakimi możemy się spotkać, to ''network marketing'', ''Multi Level Marketing'' (MLM), ''marketing sieciowy'', ''[[marketing bezpośredni]]''. Kolebką marketingu sieciowego jest USA. Rozwiązania te sięgają już XIX w. kiedy to David McConell w 1880 roku założył AVON Product – firmę która z powodzeniem funkcjonuje do dziś [Wojnarowski B. 2011 s. 1- 14].
Warto zauważyć, że marketing wielopoziomowy zawiera w sobie dwa słowa - klucze. Otóż [[Marketing|Marketing]] w dużym skrócie to "przekazywanie produktu lub [[usługi]] od usługodawcy lub producenta do odbiorcy" [Lenar P. 2011, s. 99-107] natomiast '''wielopoziomowy''' "odnosi się do systemu naliczania wynagrodzeń poszczególnym dystrybutorom" [Lenar P. 2011, s. 99-107]. Produkty oferowane przez firmy marketingu sieciowego mają stosunkowo wysoką [[jakość]] i niską [[cena|cenę]]. Wynika to z faktu, iż w tym przypadku '''skraca się łańcuch dystrybucji do minimum''' [Wojnarowski B. 2011 s. 1-14] pomijając hurtowników, detalistów, pracowników sklepów, dostawców, przedstawicieli handlowych czy obniżając znacznie [[koszty]] magazynowania. Wszystkie te funkcje pełnią jednocześnie sprzedawcy bezpośredni zwani też inaczej konsultantami.


Warto zauważyć, że marketing wielopoziomowy zawiera w sobie dwa słowa – klucze. Otóż [[Marketing|Marketing]] w dużym skrócie to "przekazywanie produktu lub [[usługi]] od usługodawcy lub producenta do odbiorcy” [Lenar P. 2011, s. 99-107] natomiast '''wielopoziomowy''' "odnosi się do systemu naliczania wynagrodzeń poszczególnym dystrybutorom” [Lenar P. 2011, s. 99-107]. Produkty oferowane przez firmy marketingu sieciowego mają stosunkowo wysoką [[jakość]] i niską [[cena|cenę]]. Wynika to z faktu, iż w tym przypadku '''skraca się łańcuch dystrybucji do minimum''' [Wojnarowski B. 2011 s. 1- 14] pomijając hurtowników, detalistów, pracowników sklepów, dostawców, przedstawicieli handlowych czy obniżając znacznie [[koszty]] magazynowania. Wszystkie te funkcje pełnią jednocześnie sprzedawcy bezpośredni zwani też inaczej konsultantami.
Omawiana dziedzina biznesu niestety nie była i nie wszędzie jest postrzegana jako możliwość zarobkowa, możliwość biznesowa. Często mylnie firmy MLM są kojarzone z ''piramidami finansowymi, sektami czy skupiskami naciągaczy lub praczy mózgów''. Aby prowadzić profesjonalnie sieć dystrybutorów sprzedaży należy trzymać się wielu zasad. Niestety nie każdy trudniący się marketingiem wielopoziomowym zdaje sobie z tego sprawę i być może jest to jeden z powodów dla których ta gałąź biznesu nie ma jedynie pozytywnych opinii. Poza punktualnością, dobrą prezencją i umiejętnością słuchania potrzeb klienta niezwykle istotna jest uczciwość i transparentność. Jak podaje Jan M. Fijor '''uczciwość''' w biznesie jest oznaką profesjonalizmu a nie moralności. W swoim dziele zwraca na ten aspekt szczególną uwagę. Warto jednak zaznaczyć, że to co dla jednych wydawać by się mogło oczywiste, dla innych takie nie jest [Fijor J. 2013, s. 55-62]. Kolejnym ważnym elementem jest fakt, iż marketing wielopoziomowy jest częścią składową marketingu relacji. Maciej Mitręga opisuje iż marketing jest mocno skorelowany z budowaniem relacji. Wiąże się to również z szeroko rozumianą lojalnością [[Klient|klientów]]. Jak podaje, "siłę relacji należy postrzegać jako funkcje jednoczesnego oddziaływania dwóch czynników" [Mitręga M. 2005, s. 11-18] opinię klienta o firmie i jego skłonność do dalszej rekomendacji produktu [Mitręga M. 2005, s. 11-18].
<google>t</google>
 
Omawiana dziedzina biznesu niestety nie była i nie wszędzie jest postrzegana jako możliwość zarobkowa, możliwość biznesowa. Często mylnie firmy MLM są kojarzone z ''piramidami finansowymi, sektami czy skupiskami naciągaczy lub praczy mózgów''. Aby prowadzić profesjonalnie sieć dystrybutorów sprzedaży należy trzymać się wielu zasad. Niestety nie każdy trudniący się marketingiem wielopoziomowym zdaje sobie z tego sprawę i być może jest to jeden z powodów dla których ta gałąź biznesu nie ma jedynie pozytywnych opinii. Poza punktualnością, dobrą prezencją i umiejętnością słuchania potrzeb klienta niezwykle istotna jest uczciwość i transparentność. Jak podaje Jan M. Fijor '''uczciwość''' w biznesie jest oznaką profesjonalizmu a nie moralności. W swoim dziele zwraca na ten aspekt szczególną uwagę. Warto jednak zaznaczyć, że to co dla jednych wydawać by się mogło oczywiste, dla innych takie nie jest. [Fijor J. 2013, s. 55-62]. Kolejnym ważnym elementem jest fakt, iż marketing wielopoziomowy jest częścią składową marketingu relacji. Maciej Mitręga opisuje iż marketing jest mocno skorelowany z budowaniem relacji. Wiąże się to również z szeroko rozumianą lojalnością [[Klient|klientów]]. Jak podaje, "siłę relacji należy postrzegać jako funkcje jednoczesnego oddziaływania dwóch czynników” [Mitręga M. 2005, s. 11-18] opinię klienta o firmie i jego skłonność do dalszej rekomendacji produktu [Mitręga M. 2005, s. 11-18].


==TL;DR==
==TL;DR==
Marketing wielopoziomowy, znany również jako network marketing, pozwala sprzedawcom na budowanie struktur współpracowników i otrzymywanie dodatkowych prowizji. Firmy MLM często są mylnie kojarzone z piramidami finansowymi, ale aby prowadzić tę działalność profesjonalnie, należy przestrzegać zasad uczciwości i transparentności. Marketing wielopoziomowy jest częścią marketingu relacji i opiera się na budowaniu zaufania i relacji partnerskich. Współpraca z firmą MLM może obejmować trzy fazy: sprzedaż produktów z zyskiem, zapisywanie nowych konsultantów do struktury sprzedaży i osiągnięcie pozycji lidera. Liderzy MLM inspirują i motywują członków swojej struktury, a relacje między uczestnikami opierają się na wzajemnym zaufaniu i współpracy.
Marketing wielopoziomowy, znany również jako network marketing, pozwala sprzedawcom na budowanie struktur współpracowników i otrzymywanie dodatkowych prowizji. Firmy MLM często są mylnie kojarzone z piramidami finansowymi, ale aby prowadzić tę działalność profesjonalnie, należy przestrzegać zasad uczciwości i transparentności. Marketing wielopoziomowy jest częścią marketingu relacji i opiera się na budowaniu zaufania i relacji partnerskich. Współpraca z firmą MLM może obejmować trzy fazy: sprzedaż produktów z zyskiem, zapisywanie nowych konsultantów do struktury sprzedaży i osiągnięcie pozycji lidera. Liderzy MLM inspirują i motywują członków swojej struktury, a relacje między uczestnikami opierają się na wzajemnym zaufaniu i współpracy.


== Trzy fazy współpracy z firmą marketingu wielopoziomowego ==
<google>n</google>


==Trzy fazy współpracy z firmą marketingu wielopoziomowego==
Działalność ta polega początkowo na dołączeniu do firmy marketingu sieciowego i [[sprzedaż]] z zyskiem jej produktów. Najczęściej dystrybutorzy płacą za sprzedawane produkty 20-30% mniej niż jest to podane w oficjalnie wydawanym magazynie czy katalogu firmy. Jest to jednak bardziej pracochłonny i mniej efektywny sposób działania w tym obszarze. Natomiast jest to pierwszy z trzech etapów współpracy z firmą typu MLM.
Działalność ta polega początkowo na dołączeniu do firmy marketingu sieciowego i [[sprzedaż]] z zyskiem jej produktów. Najczęściej dystrybutorzy płacą za sprzedawane produkty 20-30% mniej niż jest to podane w oficjalnie wydawanym magazynie czy katalogu firmy. Jest to jednak bardziej pracochłonny i mniej efektywny sposób działania w tym obszarze. Natomiast jest to pierwszy z trzech etapów współpracy z firmą typu MLM.


Linia 32: Linia 17:
Zakładając, że wypracowano wysoką pozycję i [[grupa]] konsultantów jest na tyle obszerna, że bez większego zaangażowania lidera sama się rozwija, ponieważ ma w swoim obszarze wielu innych niezależnych liderów, można się pokusić o przejście na wcześniejszą emeryturę czy też podróż dookoła świata lub jakąkolwiek inną przerwę w pracy. Zaletą marketingu wielopoziomowego jest to, iż w momencie kiedy osoba posiadająca strukturę, na jakiś czas przestaje pracować, lub rezygnuje z pracy całkowicie, jest fakt, iż nie traci wypracowanych pieniędzy. Jak długo utworzona struktura zarabia i sprzedaje produkty, tak osoba będąca na samej górze w owej strukturze będzie osiągać '''[[przychód]] pasywny.'''
Zakładając, że wypracowano wysoką pozycję i [[grupa]] konsultantów jest na tyle obszerna, że bez większego zaangażowania lidera sama się rozwija, ponieważ ma w swoim obszarze wielu innych niezależnych liderów, można się pokusić o przejście na wcześniejszą emeryturę czy też podróż dookoła świata lub jakąkolwiek inną przerwę w pracy. Zaletą marketingu wielopoziomowego jest to, iż w momencie kiedy osoba posiadająca strukturę, na jakiś czas przestaje pracować, lub rezygnuje z pracy całkowicie, jest fakt, iż nie traci wypracowanych pieniędzy. Jak długo utworzona struktura zarabia i sprzedaje produkty, tak osoba będąca na samej górze w owej strukturze będzie osiągać '''[[przychód]] pasywny.'''


== Lider w MLM ==
==Lider w MLM==
 
W odróżnieniu do pracy etatowej, w której to strukturze mamy '''nad''' sobą szefa, w marketingu wielopoziomowym mamy '''obok''' siebie lidera. Pomimo tego, że nasz [[lider]] czy [[sponsor]] w Multi Level Marketingu jest nad nami w strukturze, to w tego typu działalności jest to tylko teoretyczne podejście.
W odróżnieniu do pracy etatowej, w której to strukturze mamy '''nad''' sobą szefa, w marketingu wielopoziomowym mamy '''obok''' siebie lidera. Pomimo tego, że nasz [[lider]] czy [[sponsor]] w Multi Level Marketingu jest nad nami w strukturze, to w tego typu działalności jest to tylko teoretyczne podejście.
Pracując na etacie, dostajemy obowiązki, które są oceniane i kontrolowane przez naszego szefa, tudzież przełożonego. Czasami może być to menager, częściej lider grupy (w znaczeniu całkiem innym niż w przypadku MLM) czy po prostu [[właściciel]] firmy, o ile pracujemy w małej jednostce gospodarczej. Wyraźnie zaznaczana w wielu sytuacjach jest tutaj relacja: SZEF PODWŁADNY. Nie można oczywiście generalizować, ponieważ w dzisiejszej modzie i tendencji do rozwoju [[Firma|firmy]], budowania jej wartości a także w oparciu o zasady Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, możemy spotkać się z podejściem szefa, często nazywanym przez pracowników-podwładnych "ludzkim”. Niemniej jednak jest to kierunek w Polsce dopiero rozwijający się i ewolucyjnie znajdujący coraz więcej zwolenników tego typu podejścia.
Pracując na etacie, dostajemy obowiązki, które są oceniane i kontrolowane przez naszego szefa, tudzież przełożonego. Czasami może być to menager, częściej lider grupy (w znaczeniu całkiem innym niż w przypadku MLM) czy po prostu [[właściciel]] firmy, o ile pracujemy w małej jednostce gospodarczej. Wyraźnie zaznaczana w wielu sytuacjach jest tutaj relacja: SZEF - PODWŁADNY. Nie można oczywiście generalizować, ponieważ w dzisiejszej modzie i tendencji do rozwoju [[Firma|firmy]], budowania jej wartości a także w oparciu o zasady Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, możemy spotkać się z podejściem szefa, często nazywanym przez pracowników-podwładnych "ludzkim". Niemniej jednak jest to kierunek w Polsce dopiero rozwijający się i ewolucyjnie znajdujący coraz więcej zwolenników tego typu podejścia.
W marketingu sieciowym relacja ta jest zdecydowanie inna. To lider grupy inspiruje do działania członków swojej struktury. Jednym w największych wyzwań Multi Level Marketingu jest to, iż lider grupy nie może swoim współpracownikom nic zlecić, zmusić czy kazać coś zrobić. Jest to abstrakcja w rozumieniu tradycyjnego biznesu, jednocześnie też spore wyzwanie dla osób budujących strukturę sprzedaży. Wymaga to od lidera wypracowania w sobie niezwykle mocno pozycjonowanych [[umiejętności]] miękkich, sztuki zarządzania zespołem, czy wpływania na ludzi. To również wyzwanie na polu bycia inspiracją, [[Motywacja|motywacją]] i przykładem dla innych. Relacja jaką mają tutaj między sobą uczestnicy marketingu sieciowego jest RELACJĄ PARTNERSKĄ, która opiera się przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu, poznaniu siebie i swoich możliwości, planowaniu czy pomocy osiągania coraz śmielszych celów.
W marketingu sieciowym relacja ta jest zdecydowanie inna. To lider grupy inspiruje do działania członków swojej struktury. Jednym w największych wyzwań Multi Level Marketingu jest to, iż lider grupy nie może swoim współpracownikom nic zlecić, zmusić czy kazać coś zrobić. Jest to abstrakcja w rozumieniu tradycyjnego biznesu, jednocześnie też spore wyzwanie dla osób budujących strukturę sprzedaży. Wymaga to od lidera wypracowania w sobie niezwykle mocno pozycjonowanych [[umiejętności]] miękkich, sztuki zarządzania zespołem, czy wpływania na ludzi. To również wyzwanie na polu bycia inspiracją, [[Motywacja|motywacją]] i przykładem dla innych. Relacja jaką mają tutaj między sobą uczestnicy marketingu sieciowego jest RELACJĄ PARTNERSKĄ, która opiera się przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu, poznaniu siebie i swoich możliwości, planowaniu czy pomocy osiągania coraz śmielszych celów.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Marketing personalny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Akwizycja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jack Welch]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przywództwo sytuacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing sieciowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agencje public relations]]}} &mdash; {{i5link|a=[[E-usługi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Account manager]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia błękitnego oceanu]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Fijor Jan M. (2013) ''Metody zdobywania klientów. Czyli jak osiągnąć sukces w sprzedaży''
* Fijor J. (2013), ''Metody zdobywania klientów. Czyli jak osiągnąć sukces w sprzedaży''
* Kalench John (2000) ''MLM Marketing wielopoziomowy dołącz do najlepszych''
* Kalench J. (2000), ''MLM Marketing wielopoziomowy - dołącz do najlepszych'', Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa
* Lenar Paweł (2011) ''MLM. Profesjonalny Marketing Sieciowy. Sposób na sukces w biznesie''
* Lenar P. (2013), ''MLM. Profesjonalny marketing sieciowy sposób na sukces w biznesie'', Helion, Gliwice
* Mitręga Maciej (2005) ''Marketing relacji Teoria i praktyka.''
* Mitręga M. (2005), ''Marketing relacji. Teoria i praktyka'', CeDeWu, Warszawa
* Warzecha Alina, Vogelgesang Piotr (2011) ''Nowa forma przedsiębiorczości w gospodarce rynkowej przedsiębiorstwo marketingu wielopoziomowego'' Zeszyty Naukowe nr 8
* Warzecha A., Vogelgesang P. (2011), ''Nowa forma przedsiębiorczości w gospodarce rynkowej - przedsiębiorstwo marketingu wielopoziomowego'', Zeszyty naukowe, Wyższa Szkoła Ekonomiczno - Społeczna w Ostrołęce, nr 8
* Wojnarowski Bartosz (2011) [https://networkmagazyn.pl/files/9.pdf ''Czynniki warunkujące dynamiczny rozwój korporacji transnarodowych sektora DS/MLM'']
* Wojnarowski B. (2011), ''[https://networkmagazyn.pl/files/9.pdf Czynniki warunkujące dynamiczny rozwój korporacji transnarodowych sektora DS/MLM]''
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Paulina Gąsiorek}}
{{a|Paulina Gąsiorek}}
[[Kategoria:Marketing]]
[[Kategoria:Rodzaje marketingu]]


{{#metamaster:description|Marketing wielopoziomowy, znany jako network marketing, to sprzedaż oparta na budowaniu struktur współpracowników. Dowiedz się więcej o zasadach i kontrowersjach tego modelu.}}
{{#metamaster:description|Marketing wielopoziomowy, znany jako network marketing, to sprzedaż oparta na budowaniu struktur współpracowników. Dowiedz się więcej o zasadach i kontrowersjach tego modelu.}}

Aktualna wersja na dzień 18:08, 7 sty 2024

Marketing wielopoziomowy pozwala sprzedawcom na budowanie osobistych struktur współpracowników, od których obrotu otrzymuje się dodatkowe prowizje. Inne nazwy z jakimi możemy się spotkać, to network marketing, Multi Level Marketing (MLM), marketing sieciowy, marketing bezpośredni. Kolebką marketingu sieciowego jest USA. Rozwiązania te sięgają już XIX w. kiedy to David McConell w 1880 roku założył AVON Product - firmę która z powodzeniem funkcjonuje do dziś [Wojnarowski B. 2011 s. 1-14].

Warto zauważyć, że marketing wielopoziomowy zawiera w sobie dwa słowa - klucze. Otóż Marketing w dużym skrócie to "przekazywanie produktu lub usługi od usługodawcy lub producenta do odbiorcy" [Lenar P. 2011, s. 99-107] natomiast wielopoziomowy "odnosi się do systemu naliczania wynagrodzeń poszczególnym dystrybutorom" [Lenar P. 2011, s. 99-107]. Produkty oferowane przez firmy marketingu sieciowego mają stosunkowo wysoką jakość i niską cenę. Wynika to z faktu, iż w tym przypadku skraca się łańcuch dystrybucji do minimum [Wojnarowski B. 2011 s. 1-14] pomijając hurtowników, detalistów, pracowników sklepów, dostawców, przedstawicieli handlowych czy obniżając znacznie koszty magazynowania. Wszystkie te funkcje pełnią jednocześnie sprzedawcy bezpośredni zwani też inaczej konsultantami.

Omawiana dziedzina biznesu niestety nie była i nie wszędzie jest postrzegana jako możliwość zarobkowa, możliwość biznesowa. Często mylnie firmy MLM są kojarzone z piramidami finansowymi, sektami czy skupiskami naciągaczy lub praczy mózgów. Aby prowadzić profesjonalnie sieć dystrybutorów sprzedaży należy trzymać się wielu zasad. Niestety nie każdy trudniący się marketingiem wielopoziomowym zdaje sobie z tego sprawę i być może jest to jeden z powodów dla których ta gałąź biznesu nie ma jedynie pozytywnych opinii. Poza punktualnością, dobrą prezencją i umiejętnością słuchania potrzeb klienta niezwykle istotna jest uczciwość i transparentność. Jak podaje Jan M. Fijor uczciwość w biznesie jest oznaką profesjonalizmu a nie moralności. W swoim dziele zwraca na ten aspekt szczególną uwagę. Warto jednak zaznaczyć, że to co dla jednych wydawać by się mogło oczywiste, dla innych takie nie jest [Fijor J. 2013, s. 55-62]. Kolejnym ważnym elementem jest fakt, iż marketing wielopoziomowy jest częścią składową marketingu relacji. Maciej Mitręga opisuje iż marketing jest mocno skorelowany z budowaniem relacji. Wiąże się to również z szeroko rozumianą lojalnością klientów. Jak podaje, "siłę relacji należy postrzegać jako funkcje jednoczesnego oddziaływania dwóch czynników" [Mitręga M. 2005, s. 11-18] opinię klienta o firmie i jego skłonność do dalszej rekomendacji produktu [Mitręga M. 2005, s. 11-18].

TL;DR

Marketing wielopoziomowy, znany również jako network marketing, pozwala sprzedawcom na budowanie struktur współpracowników i otrzymywanie dodatkowych prowizji. Firmy MLM często są mylnie kojarzone z piramidami finansowymi, ale aby prowadzić tę działalność profesjonalnie, należy przestrzegać zasad uczciwości i transparentności. Marketing wielopoziomowy jest częścią marketingu relacji i opiera się na budowaniu zaufania i relacji partnerskich. Współpraca z firmą MLM może obejmować trzy fazy: sprzedaż produktów z zyskiem, zapisywanie nowych konsultantów do struktury sprzedaży i osiągnięcie pozycji lidera. Liderzy MLM inspirują i motywują członków swojej struktury, a relacje między uczestnikami opierają się na wzajemnym zaufaniu i współpracy.

Trzy fazy współpracy z firmą marketingu wielopoziomowego

Działalność ta polega początkowo na dołączeniu do firmy marketingu sieciowego i sprzedaż z zyskiem jej produktów. Najczęściej dystrybutorzy płacą za sprzedawane produkty 20-30% mniej niż jest to podane w oficjalnie wydawanym magazynie czy katalogu firmy. Jest to jednak bardziej pracochłonny i mniej efektywny sposób działania w tym obszarze. Natomiast jest to pierwszy z trzech etapów współpracy z firmą typu MLM.

Kolejny, drugi to zapisywanie, często za pomocą niezobowiązującego wniosku potencjalnego konsultanta do struktury sprzedaży. Następnie proces ten powtarzamy wielokrotnie, co często liderom spędza sen z powiek. J. Kalench zaznacza, że kluczowym jest nauczyć nową osobę jak prowadzić ten biznes. Należy poświęcić jej odpowiednio dużo uwagi, zainteresowania i czasu [Kalench J. 2000, s. 241-249]. Im więcej razy wykonuje się proces przyuczania do funkcjonowania w strukturach MLM, tym lepiej się to robi. Cały proces, aż do osiągnięcia zaplanowanego poziomu, może trwać pół roku do paru lat. Wszystko zależy od tego ile dana osoba chce zarabiać i jakie są jej intencje związane z przyłączeniem się do struktury.

Zakładając, że wypracowano wysoką pozycję i grupa konsultantów jest na tyle obszerna, że bez większego zaangażowania lidera sama się rozwija, ponieważ ma w swoim obszarze wielu innych niezależnych liderów, można się pokusić o przejście na wcześniejszą emeryturę czy też podróż dookoła świata lub jakąkolwiek inną przerwę w pracy. Zaletą marketingu wielopoziomowego jest to, iż w momencie kiedy osoba posiadająca strukturę, na jakiś czas przestaje pracować, lub rezygnuje z pracy całkowicie, jest fakt, iż nie traci wypracowanych pieniędzy. Jak długo utworzona struktura zarabia i sprzedaje produkty, tak osoba będąca na samej górze w owej strukturze będzie osiągać przychód pasywny.

Lider w MLM

W odróżnieniu do pracy etatowej, w której to strukturze mamy nad sobą szefa, w marketingu wielopoziomowym mamy obok siebie lidera. Pomimo tego, że nasz lider czy sponsor w Multi Level Marketingu jest nad nami w strukturze, to w tego typu działalności jest to tylko teoretyczne podejście. Pracując na etacie, dostajemy obowiązki, które są oceniane i kontrolowane przez naszego szefa, tudzież przełożonego. Czasami może być to menager, częściej lider grupy (w znaczeniu całkiem innym niż w przypadku MLM) czy po prostu właściciel firmy, o ile pracujemy w małej jednostce gospodarczej. Wyraźnie zaznaczana w wielu sytuacjach jest tutaj relacja: SZEF - PODWŁADNY. Nie można oczywiście generalizować, ponieważ w dzisiejszej modzie i tendencji do rozwoju firmy, budowania jej wartości a także w oparciu o zasady Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, możemy spotkać się z podejściem szefa, często nazywanym przez pracowników-podwładnych "ludzkim". Niemniej jednak jest to kierunek w Polsce dopiero rozwijający się i ewolucyjnie znajdujący coraz więcej zwolenników tego typu podejścia. W marketingu sieciowym relacja ta jest zdecydowanie inna. To lider grupy inspiruje do działania członków swojej struktury. Jednym w największych wyzwań Multi Level Marketingu jest to, iż lider grupy nie może swoim współpracownikom nic zlecić, zmusić czy kazać coś zrobić. Jest to abstrakcja w rozumieniu tradycyjnego biznesu, jednocześnie też spore wyzwanie dla osób budujących strukturę sprzedaży. Wymaga to od lidera wypracowania w sobie niezwykle mocno pozycjonowanych umiejętności miękkich, sztuki zarządzania zespołem, czy wpływania na ludzi. To również wyzwanie na polu bycia inspiracją, motywacją i przykładem dla innych. Relacja jaką mają tutaj między sobą uczestnicy marketingu sieciowego jest RELACJĄ PARTNERSKĄ, która opiera się przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu, poznaniu siebie i swoich możliwości, planowaniu czy pomocy osiągania coraz śmielszych celów.


Marketing wielopoziomowyartykuły polecane
Marketing personalnyAkwizycjaJack WelchPrzywództwo sytuacyjneMarketing sieciowyAgencje public relationsE-usługiAccount managerStrategia błękitnego oceanu

Bibliografia

  • Fijor J. (2013), Metody zdobywania klientów. Czyli jak osiągnąć sukces w sprzedaży
  • Kalench J. (2000), MLM Marketing wielopoziomowy - dołącz do najlepszych, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa
  • Lenar P. (2013), MLM. Profesjonalny marketing sieciowy sposób na sukces w biznesie, Helion, Gliwice
  • Mitręga M. (2005), Marketing relacji. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa
  • Warzecha A., Vogelgesang P. (2011), Nowa forma przedsiębiorczości w gospodarce rynkowej - przedsiębiorstwo marketingu wielopoziomowego, Zeszyty naukowe, Wyższa Szkoła Ekonomiczno - Społeczna w Ostrołęce, nr 8
  • Wojnarowski B. (2011), Czynniki warunkujące dynamiczny rozwój korporacji transnarodowych sektora DS/MLM


Autor: Paulina Gąsiorek