Centralna ewidencja pojazdów: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 55: | Linia 55: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Balke | * Balke M., Karpiński R. (2015), ''[https://www.eurodiagnosta.pl/technologiae/vin/files/K_B_ITS.pdf Identyfikacja pojazdów w procesie rejestracji]'', Identyfikacja pojazdów dla potrzeb systemów pojazdów i CEP, nr 3, s | ||
* Kowalczyk L. (red.) (2016), ''Innowacyjność to rozwój. Zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i pozarządowych'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych, nr 3, s. 95-97 | * Kowalczyk L. (red.) (2016), ''Innowacyjność to rozwój. Zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i pozarządowych'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych, nr 3, s. 95-97 | ||
* Michasiewicz | * Michasiewicz J., Kutyło T., Pojedyński D., Wagner P. (2019), ''Centralna Ewidencja Pojazdów'', Podręczny kodeks drogowy, nr 42 | ||
* ''Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970980602 Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602] | * ''Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970980602 Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602] | ||
* Wilk-Woś Z. (red.) (2017), ''Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe'', Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa | * Wilk-Woś Z. (red.) (2017), ''Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe'', Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa |
Aktualna wersja na dzień 20:27, 6 sty 2024
Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) - to informacyjny rejestr prowadzący dane pojazdów zarejestrowanych na terenie Polski w systemie teleinformatycznych przewodzącym przez Ministra Cyfryzacji (L. Kowalczyk i in. 2016, s. 95). Ewidencja została utworzona na podstawie art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2020 poz. 110 z późn. zm). Centralna ewidencja pojazdów (CEP) łączy się z centralną ewidencją kierowców (CEK) tworząc informacyjną bazę danych CEPiK zawierającą materiały o drogowych pojazdach mechanicznych, ich właścicielach oraz posiadaczach, a także osobach dysponującymi wymaganymi uprawnieniami do kierowania pojazdami (L. Kowalczyk i in. 2016, s. 95).
TL;DR
Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) to rejestr prowadzący dane pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Jest to baza danych, która zawiera informacje o pojazdach, właścicielach, ubezpieczeniach, kradzieżach itp. Rejestr jest aktualizowany przez różne podmioty, takie jak organy rejestracyjne, policja, ubezpieczyciele, stacje kontroli pojazdów itp. Istnieje również Krajowy Punkt Kontaktowy, który wymienia informacje z innymi krajowymi punktami kontaktowymi UE. Rejestr jest finansowany przez państwowy Fundusz celowy.
Ewidencja Pojazdów
Centralna ewidencja pojazdów prowadzi do bezpieczeństwa interesów państwa oraz obywateli w zakresie ruchu drogowego (Z. Wilk-Woś i in. 2017 s. 92). CEP posiada darmową stronę online zawierającą dostęp do informacji Bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zgodnie z art. 80b ust. 1 Ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w centralnej ewidencji pojazdów zbierane są następujące dane o (Dz. U. 2020 poz. 110 z późn. zm):
- identyfikującym pojeździe oraz osobach lub podmiotach dokonujących w ewidencji zmiany lub wprowadzenia danych pojazdu,
- dokumentach pojazdu i o obowiązkowym ubezpieczeniu OC,
- obecnym i poprzednich właścicielach oraz posiadających pojazd,
- kradzieży i odnalezieniu, a także zbyciu pojazdu,
- tablicach rejestracyjnych pojazdu i ich legalizacji, nalepkach kontrolnych, oraz o ich wtórnikach,
- zastawach rejestrowych zatwierdzonych na pojeździe i profesjonalnej rejestracji pojazdów,
- zamieszczonych w wykazie pojazdów używanych w ruchu drogowym prowadzonym przez podmiot uprawniony,
- badaniach technicznych i stanie technicznym pojazdu oraz znaczących szkodach,
- odnotowanym podczas badania stanie licznika oraz o wymianie drogomierza,
- nadaniu i wybiciu nowego numeru nadwozia (podwozia),
- zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego,
- czasowym wycofaniu i ponownym dopuszczeniu do ruchu pojazdu, a także wyrejestrowaniu,
- stacjach demontażu bądź punktach zbierania pojazdów,
- demontażu pojazdu albo przyjęcie niekompletnego,
- zabezpieczeniach ustanowionych na pojeździe, w tym o zajęcie pojazdu przez organ egzekucyjny, oraz o ich zniesieniu,
- homologacji pojazdu, dopuszczeniu jednostkowym pojazdu czy też indywidualnym WE pojazdu lub dopuszczeniu do ruchu drogowego pojazdu z końcowej partii produkcji.
Wykaz podmiotów wprowadzających dane do Centralnej Ewidencji Pojazdów
Rejestr pojazdów w systemie CEP wprowadzany jest przez (Dz. U. 2020 poz. 110 z późn. zm):
- organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdów,
- właściwą jednostkę organizacyjną Policji,
- zakłady ubezpieczeń,
- podmiot uprawniony,
- centralną informację o zastawach rejestrowych, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego Ministra Sprawiedliwości,
- Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny,
- stacje kontroli pojazdów,
- właściwą jednostkę organizacyjną Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej lub Służby Celno-Skarbowej,
- stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów,
- marszałka województwa.
Krajowy Punkt Kontaktowy
Centralna ewidencja pojazdów stworzyła Krajowy Punkt Kontaktowy prowadzący wymianę informacji z właściwymi krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z krajowymi podmiotami uprawnionymi (Dz. U. 2020 poz. 110 z późn. zm). Krajowy Punkt Kontaktowy informuje o danych pojazdach oraz ich właścicielach lub posiadaczach (Z. Wilk-Woś i in. 2017, s. 92).
Państwowy Fundusz
Centralna Ewidencja Pojazdów założyła państwowy Fundusz celowy wraz z Centralną Ewidencją Kierowców (Z. Wilk-Woś i in. 2017, s. 92). Wydatki Funduszu są zaplanowane na finansowanie wydatków powiązanych stworzeniem, rozwojem i działaniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców (Dz. U. 2020 poz. 110 z późn. zm). Zgodnie z art. 80d ust. 4 Ustawy - Prawo o ruchu drogowym, przychodami funduszu są (Dz. U. 2020 poz. 110 z późn. zm):
- opłaty pobrane za udostępnienie danych lub informacji z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców,
- odsetki od wolnych środków przekazanych w zarządzanie zgodnie z przepisami o finansach publicznych,
- odsetki za zwłokę pobierane z tytułu nieterminowo przekazywanych lub uiszczanych opłat ewidencyjnych,
- opłaty ewidencyjne i inne przychody.
Centralna ewidencja pojazdów — artykuły polecane |
E-urząd — Rejestr firm — Krajowy rejestr karny — Numer REGON — Monitor Sądowy i Gospodarczy — Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami — Ochrona informacji niejawnych — Polski Komitet Normalizacyjny — Rejestracja działalności gospodarczej |
Bibliografia
- Balke M., Karpiński R. (2015), Identyfikacja pojazdów w procesie rejestracji, Identyfikacja pojazdów dla potrzeb systemów pojazdów i CEP, nr 3, s
- Kowalczyk L. (red.) (2016), Innowacyjność to rozwój. Zarządzanie operacyjne w teorii i praktyce organizacji biznesowych, publicznych i pozarządowych, Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych, nr 3, s. 95-97
- Michasiewicz J., Kutyło T., Pojedyński D., Wagner P. (2019), Centralna Ewidencja Pojazdów, Podręczny kodeks drogowy, nr 42
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602
- Wilk-Woś Z. (red.) (2017), Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź-Warszawa
Autor: Karolina Fasuga
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |