Budżet projektu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Budżetowanie]]</li>
<li>[[Plan zarządzania kosztami projektu]]</li>
<li>[[Zarządzanie kosztami wg PMBOK]]</li>
<li>[[Metody kontroli w projekcie]]</li>
<li>[[Procedura budżetowania]]</li>
<li>[[Budżet wiodący]]</li>
<li>[[Program]]</li>
<li>[[Planowanie operacyjne]]</li>
<li>[[Zarządzanie czasem wg PMBOK]]</li>
</ul>
}}
'''
'''
==TL;DR==
==TL;DR==
Artykuł omawia budżetowanie projektu, jego funkcje, proces budżetowania oraz przykłady budżetu. Zawiera również definicje budżetu projektu według PRINCE2 i standardu PMBoK® Guide.
Artykuł omawia budżetowanie projektu, jego funkcje, proces budżetowania oraz przykłady budżetu. Zawiera również definicje budżetu projektu według PRINCE2 i standardu PMBoK® Guide.


== Budżet projektu ==
==Budżet projektu==
 
'''[[Budżet]] projektu''' (''ang. project budget'') - jest planem finansowym realizacji [[projekt]]u lub, liczbowym wyrażeniem planu działań w projekcie, umożliwiającym [[pomiar]] wykonania projektu w kategoriach finansowych. Określany jest także jako podział kosztów, przedstawionym w tabelach, na użytek działań realizowanych w projekcie.
'''[[Budżet]] projektu''' (''ang. project budget'') - jest planem finansowym realizacji [[projekt]]u lub, liczbowym wyrażeniem planu działań w projekcie, umożliwiającym [[pomiar]] wykonania projektu w kategoriach finansowych. Określany jest także jako podział kosztów, przedstawionym w tabelach, na użytek działań realizowanych w projekcie.


Linia 25: Linia 9:


==Funkcje budżetu projektu==
==Funkcje budżetu projektu==
<google>text</google>
* Orientuje wykonawców projektu na ustalone [[cel]]e,
* Orientuje wykonawców projektu na ustalone [[cel]]e,
* Integruje różnych wykonawców i koordynuje ich działania,
* Integruje różnych wykonawców i koordynuje ich działania,
Linia 37: Linia 20:


Budżet ten jest czasem określany jako preliminarz kosztów, czyli ujęcie dopuszczalnych wydatków przewidzianych na wykonanie poszczególnych czynności i zadań w projekcie. Jest również narzędziem zewnętrznej kontroli.
Budżet ten jest czasem określany jako preliminarz kosztów, czyli ujęcie dopuszczalnych wydatków przewidzianych na wykonanie poszczególnych czynności i zadań w projekcie. Jest również narzędziem zewnętrznej kontroli.
<google>n</google>


==Proces budżetowania==
==Proces budżetowania==
Budżetowanie projektu polega na sporządzaniu, uzgadnianiu i zatwierdzaniu budżetu projektu a następnie przekazaniu go do realizacji jako obowiązującej wytycznej działania.
Budżetowanie projektu polega na sporządzaniu, uzgadnianiu i zatwierdzaniu budżetu projektu a następnie przekazaniu go do realizacji jako obowiązującej wytycznej działania.


Linia 151: Linia 135:


==Definicja budżetu projektu wg PRINCE2==
==Definicja budżetu projektu wg PRINCE2==
 
W metodoyce [[PRINCE2]] budżet projektu jest określany jako "Zaplanowane koszty zaangażowanych w projekt zasobów (wraz z innymi kosztami), oszacowane na [[potrzeby]] stworzenia planu projektu"
W metodoyce [[PRINCE2]] budżet projektu jest określany jako "Zaplanowane koszty zaangażowanych w projekt zasobów (wraz z innymi kosztami), oszacowane na [[potrzeby]] stworzenia planu projektu”


Budżet projektu powinien uwzględniać następująco:
Budżet projektu powinien uwzględniać następująco:
Linia 162: Linia 145:


==Budżetowanie kosztów wg standardu PMBoK® Guide==
==Budżetowanie kosztów wg standardu PMBoK® Guide==
Budżetowanie kosztów obejmuje alokację całkowitych szacunków kosztów poszczególnych elementów pracy w celu ustalenia podstawy kosztowej do pomiaru wyników projektu.
Budżetowanie kosztów obejmuje alokację całkowitych szacunków kosztów poszczególnych elementów pracy w celu ustalenia podstawy kosztowej do pomiaru wyników projektu.
Określenie budżetu to [[proces]] łączenia stymulowanego kosztu indywidualnych działań lub pakietów roboczych w celu ustalenia autoryzowanej linii bazowej
Określenie budżetu to [[proces]] łączenia stymulowanego kosztu indywidualnych działań lub pakietów roboczych w celu ustalenia autoryzowanej linii bazowej
Linia 180: Linia 162:
# Wymogi finansowania projektów
# Wymogi finansowania projektów
# Aktualizacja dokumentów projektu
# Aktualizacja dokumentów projektu
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Budżetowanie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan zarządzania kosztami projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie kosztami wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody kontroli w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procedura budżetowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Budżet wiodący]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Program]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planowanie operacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie czasem wg PMBOK]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Lopes, M. D. S., Flavell R. "Project appraisal—a framework to assess non-financial aspects of projects during the project life cycle.", International journal of project management 16.4 (1998)
* Lopes M., Flavell R. (1998), ''Project appraisal-a framework to assess non-financial aspects of projects during the project life cycle'', International journal of project management 16, 4
* Office of Government Commerce (OGC) (2009),[https://books.google.de/books?hl=en&lr=&id=9Oa2MFvhRlMC&oi=fnd&pg=PA6&ots=hIZH9KGgGJ&sig=GnBtOdQiYThpIRrdne0a-y81dH4&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false "Managing Successful Projects with PRINCE2"]
* Office of Government Commerce (OGC) (2009), ''Managing Successful Projects with PRINCE2''
* Pawlak M. (2006). "Zarządzanie projektami", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Pawlak M. (2011), ''Zarządzanie projektami'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Pietras P., Szmit M. [http://www.pmpp.pl/download/skrypt1.pdf "Zarządzanie projektami." Wybrane metody i techniki,"], OKW Horyzont sc, Łódź (20030
* Pietras P., Szmit M. (2003), ''Zarządzanie projektami wybrane metody i techniki'', Oficyna Księgarsko-Wydawnicza Horyzont, Łódź
* Project Management Instiutite (PMI)(2013), "A Guide to Project Management Body of Knowldege - Fifth Editon"
* PMI (2021), ''A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standard for Project Management''
* Raymond L., Bergeron F. "Project management information systems: An empirical study of their impact on project managers and project succes.", International Journal of Project Management 26.2 (2008)
* Raymond L., Bergeron F. (2008), ''Project management information systems: An empirical study of their impact on project managers and project succes'', International Journal of Project Management 26.2
* Trocki M. (2012). "Nowoczesne Zarządzanie projektami", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Trocki M. (2012), ''Nowoczesne zarządzanie projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wirkus M. (red.) (2014). "Zarządzanie projektami", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014), ''Zarządzanie projektem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Justyna Panek}}
{{a|Justyna Panek}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Budżetowanie i koszty]]
[[en:Project budget]]
[[en:Project budget]]


{{#metamaster:description|Budżet projektu - informacje na temat zarządzania finansami w ramach projektu. Dowiedz się, jak skutecznie planować, monitorować i kontrolować wydatki, aby osiągnąć zamierzone cele.}}
{{#metamaster:description|Budżet projektu - informacje na temat zarządzania finansami w ramach projektu. Dowiedz się, jak skutecznie planować, monitorować i kontrolować wydatki, aby osiągnąć zamierzone cele.}}

Aktualna wersja na dzień 22:58, 20 gru 2023

TL;DR

Artykuł omawia budżetowanie projektu, jego funkcje, proces budżetowania oraz przykłady budżetu. Zawiera również definicje budżetu projektu według PRINCE2 i standardu PMBoK® Guide.

Budżet projektu

Budżet projektu (ang. project budget) - jest planem finansowym realizacji projektu lub, liczbowym wyrażeniem planu działań w projekcie, umożliwiającym pomiar wykonania projektu w kategoriach finansowych. Określany jest także jako podział kosztów, przedstawionym w tabelach, na użytek działań realizowanych w projekcie.

Budżetem projektu możemy nazwać zestawienie środków finansowych potrzebnych do pokrycia kosztów realizacji danego zgodnie z założonymi celami, o odpowiednim stopniu szczegółowości, na okres całkowitego wdrażania projektu. Wyrażany jest poprzez sposób alokacji zasobów do projektu w ujęciu wartościowym.

Funkcje budżetu projektu

  • Orientuje wykonawców projektu na ustalone cele,
  • Integruje różnych wykonawców i koordynuje ich działania,
  • Dyscyplinuje w zakresie zużycia środków,
  • Jest podstawą i narzędziem kontroli w projekcie,
  • Mobilizuje do oszczędnego działania w ramach projektu

Budżet projektu jest jednym z podstawowych i obligatoryjnych dokumentów planistycznych projektu.

Przede wszystkim pełni funkcję wewnętrzną, określając możliwości i ograniczenia finansowe, które powinny być respektowane podczas realizacji projektu, zgodnie z jego celami.

Budżet ten jest czasem określany jako preliminarz kosztów, czyli ujęcie dopuszczalnych wydatków przewidzianych na wykonanie poszczególnych czynności i zadań w projekcie. Jest również narzędziem zewnętrznej kontroli.

Proces budżetowania

Budżetowanie projektu polega na sporządzaniu, uzgadnianiu i zatwierdzaniu budżetu projektu a następnie przekazaniu go do realizacji jako obowiązującej wytycznej działania.

Aby sporządzić budżet, należy wykonać następujące kroki:

  • Określić okres objęty budżetem
  • Ustalić rodzaj, miejsce powstania i nośniki kosztów objętych budżetem
  • Opracować budżet kosztów projektu
  • Sprawdzić możliwość realizacji budżetu z punktu widzenia dostępności środków finansowych
  • Sprawdzić możliwość realizacji budżetu z punktu widzenia płynności finansowej
  • Zatwierdzić budżet projektu

Budżet projektu sporządzany jest na całkowity okres realizacji przedsięwzięcia. W zależności od potrzeb, czas ten może być podzielony na krótsze okresy: od rocznych poprzez półroczne, kwartalnych, miesięcznych, tygodniowych a nawet dziennych. Zestawienie to może przedstawiać strukturę kosztów w kilku wymiarach: rodzajowym, nośników kosztu a także miejsc ich powstania.

Przykład budżetu projektu:

Tabela 1. Przykład budżetu projektu

Robocizna bezpośrednia Stawka tygodniowa [USD] Osobo-tygodnie Koszty [USD]
Starszy inżynier oprogramowania 1000 10 10,000.00
Inżynier oprogramowania 700 10 7,000.00
Starszy specjalsta 500 3 1,500.00
Specjalista - instruktor 600 2 1,200.00
25 19,700.00
Dodatkowe świadczenia (Fringe Benefits) 30% 5,910.00
Suma częściowa 1 25,610.00
Koszty stałe (Overheads) 70%
Suma częściowa 2 43,537.00
Inne koszty bezpośrednie
Oprogramowanie 8,000.00
Materiały szkoleniowe 1,000.00
Suma częściowa 3 52,537.00
Koszty ogólne i admistracyjne 15% 7,881.00
Całkowity koszt 60,418.00
Współczynnik zysku 10% 6,042.00
Cena 66,460.00

Źródło: Opracowanie własne na podstawie [Pawlak, 2006]

Definicja budżetu projektu wg PRINCE2

W metodoyce PRINCE2 budżet projektu jest określany jako "Zaplanowane koszty zaangażowanych w projekt zasobów (wraz z innymi kosztami), oszacowane na potrzeby stworzenia planu projektu"

Budżet projektu powinien uwzględniać następująco:

  • Koszty czynności wytworzenia i sprawdzenia produktów specjalistycznych
  • Koszty czynności zarządzania projektem
  • Budżet zarządzania zmian (opcjonalnie)
  • Budżet zarządzania ryzykiem (opcjonalnie)
  • Tolerancję kosztów

Budżetowanie kosztów wg standardu PMBoK® Guide

Budżetowanie kosztów obejmuje alokację całkowitych szacunków kosztów poszczególnych elementów pracy w celu ustalenia podstawy kosztowej do pomiaru wyników projektu. Określenie budżetu to proces łączenia stymulowanego kosztu indywidualnych działań lub pakietów roboczych w celu ustalenia autoryzowanej linii bazowej

Dane wejściowe:

  1. Szacowanie kosztów działalności
  2. Podstawa szacunków kosztu
  3. Zakres działań
  4. Harmonogram projektu
  5. Kalendarz zasobów
  6. Kontrakty
  7. Zasoby procesu organizacyjnego

Dane wyjściowe:

  1. Podstawa efektywności kosztowej
  2. Wymogi finansowania projektów
  3. Aktualizacja dokumentów projektu


Budżet projektuartykuły polecane
BudżetowaniePlan zarządzania kosztami projektuZarządzanie kosztami wg PMBOKMetody kontroli w projekcieProcedura budżetowaniaBudżet wiodącyProgramPlanowanie operacyjneZarządzanie czasem wg PMBOK

Bibliografia

  • Lopes M., Flavell R. (1998), Project appraisal-a framework to assess non-financial aspects of projects during the project life cycle, International journal of project management 16, 4
  • Office of Government Commerce (OGC) (2009), Managing Successful Projects with PRINCE2
  • Pawlak M. (2011), Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Pietras P., Szmit M. (2003), Zarządzanie projektami wybrane metody i techniki, Oficyna Księgarsko-Wydawnicza Horyzont, Łódź
  • PMI (2021), A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standard for Project Management
  • Raymond L., Bergeron F. (2008), Project management information systems: An empirical study of their impact on project managers and project succes, International Journal of Project Management 26.2
  • Trocki M. (2012), Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014), Zarządzanie projektem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Justyna Panek