System finansów publicznych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Rachunkowość podatkowa]]</li>
<li>[[Finanse publiczne]]</li>
<li>[[Sektor publiczny]]</li>
<li>[[Dochody budżetowe]]</li>
<li>[[Jednostka sektora finansów publicznych]]</li>
<li>[[Budżet]]</li>
<li>[[Ustawa ordynacja podatkowa]]</li>
<li>[[Skarb Państwa]]</li>
<li>[[Obowiązki informacyjne względem GUS]]</li>
</ul>
}}
'''[[System]] finansów publicznych''' możemy zdefiniować jako: "ogół zasad i instytucji stanowiących podstawę dokonywania publicznych operacji finansowych. Zasady oraz instytucje utworzone i funkcjonujące na podstawie obowiązujących w danym państwie, w określonym czasie norm prawa finansowego stanowią system tego prawa" [M. Bitner i in., 2011, s. 14].
'''[[System]] finansów publicznych''' możemy zdefiniować jako: "ogół zasad i instytucji stanowiących podstawę dokonywania publicznych operacji finansowych. Zasady oraz instytucje utworzone i funkcjonujące na podstawie obowiązujących w danym państwie, w określonym czasie norm prawa finansowego stanowią system tego prawa" [M. Bitner i in., 2011, s. 14].


Linia 30: Linia 15:
# zarządzanie długiem publicznym;
# zarządzanie długiem publicznym;
# rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.
# rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.
<google>text</google>


Pierwszorzędnym źródłem prawa decydującym o zakresie regulacyjnym finansów publicznych jest [[Konstytucja]] RP. Pozostałymi źródłami mogą być na przykład [[ustawa|ustawy]] (tu szczególnie ważna jest [[ustawa]] o finansach publicznych), europejskie [[prawo]] finansowe, umowy międzynarodowe, akty wykonawcze do ustaw, [[akty prawa miejscowego]] i inne [M. Dylewski i in., 2014, s. 9]
Pierwszorzędnym źródłem prawa decydującym o zakresie regulacyjnym finansów publicznych jest [[Konstytucja]] RP. Pozostałymi źródłami mogą być na przykład [[ustawa|ustawy]] (tu szczególnie ważna jest [[ustawa]] o finansach publicznych), europejskie [[prawo]] finansowe, umowy międzynarodowe, akty wykonawcze do ustaw, [[akty prawa miejscowego]] i inne [M. Dylewski i in., 2014, s. 9]
Linia 37: Linia 21:


Wielopłaszczyznowy zarys nauki o finansach czyni finanse publiczne jedną z najbardziej skomplikowanych i złożonych kategorii rodzajowych. Za ich pomocą państwo jest w stanie prowadzić politykę interwencyjną. [M. Dylewski i in., 2014, s. 9]
Wielopłaszczyznowy zarys nauki o finansach czyni finanse publiczne jedną z najbardziej skomplikowanych i złożonych kategorii rodzajowych. Za ich pomocą państwo jest w stanie prowadzić politykę interwencyjną. [M. Dylewski i in., 2014, s. 9]
<google>n</google>


==Struktura systemu finansów publicznych==
==Struktura systemu finansów publicznych==
Linia 92: Linia 78:


W systemie finansów publicznych najważniejsze miejsce zajmuje [[budżet państwa]]. Wynika to z faktu, iż w budżecie państwa gromadzi się największą część środków publicznych, oraz że władze centralne są dominującym podmiotem systemu politycznego, gospodarczego i społecznego kraju [S. Owsiak, 2001, s. 89-91]
W systemie finansów publicznych najważniejsze miejsce zajmuje [[budżet państwa]]. Wynika to z faktu, iż w budżecie państwa gromadzi się największą część środków publicznych, oraz że władze centralne są dominującym podmiotem systemu politycznego, gospodarczego i społecznego kraju [S. Owsiak, 2001, s. 89-91]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rachunkowość podatkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Finanse publiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sektor publiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dochody budżetowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jednostka sektora finansów publicznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Budżet]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ustawa ordynacja podatkowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Skarb Państwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Obowiązki informacyjne względem GUS]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Bitner M., Chojna-Duch E., Kornberger-Sokołowska E., Supera-Markowska M., (2011), "Prawo finansowe. Tom 1. Finanse publiczne"., Oficyna Prawa Polskiego
* Bitner M., Chojna-Duch E., Kornberger-Sokołowska E., Supera-Markowska M. (2011), ''Prawo finansowe. Tom 1. Finanse publiczne'', Oficyna Prawa Polskiego
* Dylewski M., Filipiak B., Gorzałczyńska-Koczkodaj M., Zioło M., (2014), Finanse publiczne. Aspekty teoretyczne i praktyczne., Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
* Dylewski M., Filipiak B., Gorzałczyńska-Koczkodaj M., Zioło M. (2014), ''Finanse publiczne. Aspekty teoretyczne i praktyczne'', Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
* Misiąg W., (1996) "Finanse Publiczne w Polsce", Presspublica, Warszawa
* Misiąg W. (1996), ''Finanse Publiczne w Polsce'', Presspublica, Warszawa
* Owsiak S., (2001), "Finanse Publiczne", PWN, Warszawa
* Owsiak S. (2013), ''Finanse publiczne. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Pawłowska K., (2016), [https://www.zim.pcz.pl/znwz/files/Finanse-publiczne-w--wietle-Konstytucji-RP.pdf Finanse publiczne w świetle Konstytucji RP.], Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie Nr 23 t. 2, s. 151-159
* Pawłowska K. (2016), ''Finanse publiczne w świetle Konstytucji RP'', Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie, Nr 23 t. 2
* ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240]
* ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240]
* Wernik A., (2007), "Finanse publiczne. Cele, struktury, uwarunkowania"., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wernik A. (2014), ''Finanse publiczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
</noautolinks>
</noautolinks>



Aktualna wersja na dzień 23:18, 16 gru 2023

System finansów publicznych możemy zdefiniować jako: "ogół zasad i instytucji stanowiących podstawę dokonywania publicznych operacji finansowych. Zasady oraz instytucje utworzone i funkcjonujące na podstawie obowiązujących w danym państwie, w określonym czasie norm prawa finansowego stanowią system tego prawa" [M. Bitner i in., 2011, s. 14].

Gromadzenie i rozdysponowanie pieniężnych środków publicznych odbywa się za pomocą określonych podmiotów: najwyższego szczebla władzy ustawodawczej i wykonawczej, a także podmiotów, które na bieżąco realizują dochody i wydatki publiczne.

TL;DR

Artykuł omawia system finansów publicznych, który obejmuje gromadzenie i rozdysponowywanie pieniędzy publicznych. Finanse publiczne regulowane są przez Konstytucję RP oraz inne akty prawne. System ten składa się z wielu podmiotów, takich jak parlament, rządy, izby kontrolne, aparat skarbowy, oraz jednostki finansowane z funduszy publicznych. Istotnym elementem systemu są również budżety państwa i samorządowe, fundusz ubezpieczeń społecznych oraz inne fundusze publiczne. Narzędzia systemu finansów publicznych obejmują podatki, opłaty, cło, dochody z majątku publicznego, składki na ubezpieczenia społeczne, subwencje, dotacje oraz kredyty państwowe. Budżet państwa odgrywa kluczową rolę w systemie finansów publicznych.

Finanse publiczne

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, finanse publiczne obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem, w szczególności:

  1. gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;
  2. wydatkowanie środków publicznych;
  3. finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;
  4. zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;
  5. zarządzanie środkami publicznymi;
  6. zarządzanie długiem publicznym;
  7. rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.

Pierwszorzędnym źródłem prawa decydującym o zakresie regulacyjnym finansów publicznych jest Konstytucja RP. Pozostałymi źródłami mogą być na przykład ustawy (tu szczególnie ważna jest ustawa o finansach publicznych), europejskie prawo finansowe, umowy międzynarodowe, akty wykonawcze do ustaw, akty prawa miejscowego i inne [M. Dylewski i in., 2014, s. 9]

Tematyką nauki o finansach publicznych są zjawiska oraz procesy ściśle związane z powstawaniem i rozdysponowywaniem pieniężnych środków publicznych, gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie sektora publicznego [S. Owsiak, 2001, s. 19]

Wielopłaszczyznowy zarys nauki o finansach czyni finanse publiczne jedną z najbardziej skomplikowanych i złożonych kategorii rodzajowych. Za ich pomocą państwo jest w stanie prowadzić politykę interwencyjną. [M. Dylewski i in., 2014, s. 9]

Struktura systemu finansów publicznych

Finanse publiczne stanowią wieloaspektowy system w przekroju podmiotowym, organizacyjnym, prawnym, instytucjonalnym, instrumentalnym i in. Poszczególne elementy każdego z przekroju zostały wyszczególnione przez profesora Stanisława Owsiaka oraz wypisane poniżej.

Przekrój podmiotowy:

W przekroju podmiotowym system finansów publicznych tworzą:

  • parlament (władze ustawodawcze szczebla centralnego), rady regionalne (władze ustawodawcze szczebla pośredniego) oraz rady gminne (władze ustawodawcze szczebla samorządowego),
  • rządy, zarządy itp.,
  • Najwyższa Izba Kontroli, Regionalne Izby Obrachunkowe (władze kontrolne działające w imieniu władz stanowiących),
  • aparat skarbowy (finansowy), sprawujący nadzór i kontrolę nad dochodami i wydatkami publicznymi, zarządza budżetem, funduszami ubezpieczeniowymi itp.,
  • jednostki (podmioty) finansowane z funduszy publicznych (szkoły, szpitale, jednostki policji, jednostki administracji publicznej, jednostki sądownictwa, jednostki wojskowe itd.).

Przekrój prawny:

W przekroju prawnym najważniejszymi elementami systemu finansów publicznych są:

  • Konstytucja lub inna ustawa zasadnicza, która zawiera ogólne zasady tworzenia funduszy publicznych,
  • prawo budżetowe regulujące zasady budowy ustroju budżetowego,
  • coroczne ustawy budżetowe i uchwały budżetowe samorządów,
  • ustawy podatkowe,
  • ustawy o pozabudżetowych funduszach publicznych,
  • ustawy o finansach samorządowych (lokalnych, regionalnych),
  • ustawy regulujące działalność ministra finansów (skarbu) oraz działalność aparatu skarbowego (finansowego),
  • ustawa karnoskarbowa,
  • ustawa o zobowiązaniach podatkowych,
  • akty normatywne regulujące działalność ministra finansów (skarbu), rządu (Rady Ministrów), innych ministrów, na szczeblu lokalnym zaś zarządu gminy i jego przedstawicieli.

Przekrój instytucjonalny:

System finansów publicznych tworzą elementy takie jak:

Przekrój instrumentalny:

Narzędzia systemu finansów publicznych:

Do innych elementów, które możemy zakwalifikować do elementów technicznych, warunkujących funkcjonowanie systemu finansów publicznych należą m.in.:

W systemie finansów publicznych najważniejsze miejsce zajmuje budżet państwa. Wynika to z faktu, iż w budżecie państwa gromadzi się największą część środków publicznych, oraz że władze centralne są dominującym podmiotem systemu politycznego, gospodarczego i społecznego kraju [S. Owsiak, 2001, s. 89-91]


System finansów publicznychartykuły polecane
Rachunkowość podatkowaFinanse publiczneSektor publicznyDochody budżetoweJednostka sektora finansów publicznychBudżetUstawa ordynacja podatkowaSkarb PaństwaObowiązki informacyjne względem GUS

Bibliografia

  • Bitner M., Chojna-Duch E., Kornberger-Sokołowska E., Supera-Markowska M. (2011), Prawo finansowe. Tom 1. Finanse publiczne, Oficyna Prawa Polskiego
  • Dylewski M., Filipiak B., Gorzałczyńska-Koczkodaj M., Zioło M. (2014), Finanse publiczne. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
  • Misiąg W. (1996), Finanse Publiczne w Polsce, Presspublica, Warszawa
  • Owsiak S. (2013), Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Pawłowska K. (2016), Finanse publiczne w świetle Konstytucji RP, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie, Nr 23 t. 2
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240
  • Wernik A. (2014), Finanse publiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa


Autor: Waldemar Ulanowski, Anna Czarnecka