Rozszerzanie zakresu pracy: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
|||
Linia 24: | Linia 24: | ||
==Etapy rozszerzania zakresu pracy== | ==Etapy rozszerzania zakresu pracy== | ||
# Przed wdrożeniem tego procesu, musimy najpierw zidentyfikować możliwości i zasadność jego wdrożenia. Które stanowiska skorzystają z takiego podejścia? | # Przed wdrożeniem tego procesu, musimy najpierw zidentyfikować możliwości i zasadność jego wdrożenia. Które stanowiska skorzystają z takiego podejścia? | ||
# Po identyfikacji, następnie musimy zaprojektować nową organizację pracy i przeszkolić pracowników w nowych procedurach. | # Po identyfikacji, następnie musimy zaprojektować nową organizację pracy i przeszkolić pracowników w nowych procedurach. | ||
# Wreszcie, wprowadzamy nową organizację do praktyki, stopniowo eliminując starą kontrolę. | # Wreszcie, wprowadzamy nową organizację do praktyki, stopniowo eliminując starą kontrolę. | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* T. Lucey " Management Information Systems", Poznań 2003 | |||
* Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999 | * Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Grzegorz Jarzynka}} | {{a|Grzegorz Jarzynka}} |
Wersja z 15:06, 26 paź 2023
Rozszerzanie zakresu pracy |
---|
Polecane artykuły |
Rozszerzanie zakresu pracy - przeciwieństwo upraszczania pracy. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to po prostu inna nazwa dla wzbogacania pracy, ale tak naprawdę to inne pojęcie.
Sposoby rozszerzania zakresu pracy
Pierwszym sposobem jest powiększenie zakresu wykonywanych czynności poprzez scalenie kilku nich, wcześniej wykonywanych na różnych stanowiskach, i powierzeniu ich pojedynczemu wykonawcy na jednym stanowisku. Dodatkowo, proces ten obejmuje dawanie pracownikowi wolności do autoregulacji rytmu jego pracy.
Kolejnym sposobem jest dodanie do prostych czynności podstawowych czynności pomocniczych takich jak konserwacja urządzenia, drobne naprawy, czy obsługa organizacyjna.
Kolejnym podejściem jest to, pozwalając pracownikowi wziąć większą odpowiedzialność. Na przykład, pozwalać mu prowadzić samokontrolę nad jakością i ilością jego pracy, i dawać mu możliwość widzenia efektów końcowych jego pracy.
Etapy rozszerzania zakresu pracy
- Przed wdrożeniem tego procesu, musimy najpierw zidentyfikować możliwości i zasadność jego wdrożenia. Które stanowiska skorzystają z takiego podejścia?
- Po identyfikacji, następnie musimy zaprojektować nową organizację pracy i przeszkolić pracowników w nowych procedurach.
- Wreszcie, wprowadzamy nową organizację do praktyki, stopniowo eliminując starą kontrolę.
Zalety rozszerzania zakresu pracy
Rozszerzanie zakresu pracy może przynieść wiele korzyści, takich jak eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy, wydłużenie cyklu pracy, dając pracownikowi większą odpowiedzialność, co może przeciwdziałać monotonii czy nudzie pracy, a także może przyczynić się do wzrostu zaangażowania pracowników.
Wpływ rozszerzania zakresu pracy na efektywność organizacji jest zagadnieniem, które warto zgłębić. Rozszerzanie zakresu pracy może pozytywnie wpływać na produktywność pracowników poprzez zwiększenie ich zaangażowania i motywacji. Dając pracownikom większą odpowiedzialność i możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, można zwiększyć ich efektywność. Ponadto, rozszerzanie zakresu pracy może prowadzić do oszczędności czasu i zasobów, ponieważ pracownicy będą mogli samodzielnie wykonywać różnorodne zadania, które wcześniej musiałyby być delegowane na inne stanowiska.
Wady rozszerzania pracy
Pomimo wielu korzyści, rozszerzanie zakresu pracy może jednak nie zaspokoić potrzeb wyższego rzędu pracowników. Nie jest to rozwiązanie uniwersalne i nie pasuje do każdej organizacji.
Jednak rozszerzanie zakresu pracy wiąże się również z pewnymi wyzwaniami i zagrożeniami. Nadmierne obciążenie pracowników może prowadzić do zmęczenia i wypalenia zawodowego, co może negatywnie wpływać na jakość wykonywanych zadań. Ponadto, nieodpowiednie przygotowanie pracowników do nowych zadań może prowadzić do błędów i niezadowolenia klientów. Dlatego istotne jest, aby zarządzanie rozszerzaniem zakresu pracy było odpowiednio zorganizowane i wspierane przez odpowiednie strategie zarządzania.
Bibliografia
- T. Lucey " Management Information Systems", Poznań 2003
- Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999
Autor: Grzegorz Jarzynka