Zapytanie ofertowe: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 80: | Linia 80: | ||
[[Kategoria: Outsourcing]] | [[Kategoria: Outsourcing]] | ||
{{#metamaster:description|Zapytanie ofertowe - brak legalnej definicji w polskim ustawodawstwie. Stosowane w zamówieniach publicznych i prywatnych.}} |
Wersja z 07:22, 14 paź 2023
Zapytanie ofertowe |
---|
Polecane artykuły |
Zapytanie ofertowe (ang. Request For Proposal - RFP). W polskim ustawodawstwie brak legalnej definicji tego pojęcia. Zgodnie z definicją słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN zapytanie jest to "oficjalnie zadawane pytanie” [1].
W międzynarodowych transakcjach handlowych często korzysta się z takich określeń jak: zapytanie o informację (RFI - Request For Information), zapytanie ofertowe (RFP - Request For Proposal) oraz zapytanie o cenę (RFQ - Request For Quotation). Z pojęciem zapytania ofertowego spotykamy się w przypadku przeprowadzania procedury zamówienia w sektorze prywatnym oraz sektorze publicznym.
Sektor prywatny
W przypadku realizacji usług z sektora prywatnego, który dokonuje zakupów ze środków własnych brak przepisów prawa które regulowałyby ten proces. Dlatego proces zamówień powinien być przeprowadzany zgodnie z procedurami przyjętymi w organizacji.
Sektor publiczny
Zamówienia, których wartość szacunkowa jest niższa niż próg przetargowy, czyli 30.000 euro (wartość netto, bez VAT), powinny być dokonywane zgodnie z wewnętrzną procedurą zamawiającego oraz ustawą o finansach publicznych. W przypadku podmiotów dokonujących wyboru dostawców na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177) których wartość szacunkowa jest wyższa niż próg przetargowy należy przygotować ogłoszenie o zamówieniu oraz sporządzić Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Jednym z elementów procedury zamówień publicznych zgodnie z PZP jest zapytanie o cenę, którego nie należy mylić z zapytaniem ofertowym.
Elementy zapytania ofertowego
Dla usprawnienia komunikacji pomiędzy zamawiającym a oferentem zapytanie ofertowe powinno zawierać:
- dane zamawiającego,
- szczegółową specyfikację przedmiotu zamówienia (opis przedmiotu zamówienia, warunki płatności, miejsce i termin realizacji zamówienia),
- określenie szacunkowej wartości zamówienia (całkowitej wartości przedmiotu zapytania ofertowego),
- warunki udziału w postępowaniu, zasady i sposób prowadzenia postępowania,
- informację o sposobie składania oferty,
- informację o warunkach udziału w postępowaniu (doświadczenie oferenta, odpowiednie zaplecze),
- ustalenie formy oraz elementów składanej oferty (przedstawienie dokumentu dotyczącej reprezentacji Spółki KRS lub CEIDG, oświadczenie oferenta dot. zachowania tajemnicy, określenie terminu ważności składanej oferty, przedstawienie dokumentów jakościowych - przedstawienie deklaracji zgodności na ofertowane produkty, certyfikatów jakości, dokumentów stanowiących dopuszczenie do sprzedaży na terenie danego kraju, warunki gwarancji oraz okres gwarancji),
- informacje dodatkowe (np. informację o możliwości składania ofert częściowych i wariantowych),
- kryteria wyboru oferenta (informację o wagach punktowych lub procentowych),
- termin oraz miejsce składania ofert,
- sposobie powiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający wybiera oferenta na podstawie najkorzystniejszej oferty. Wybór najkorzystniejszej oferty powinien zostać wykonany zgodnie z procedurami przyjętymi w danej organizacji – np. opisany w protokole wyboru dostawcy na którym znajdują się informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz informacja zbiorcza o uzyskanej punktacji pozostałych oferentów.
Zapytania ofertowe powinno zostać przesłane do co najmniej 3 dostawców w formie umożliwiającej uzyskanie potwierdzenia ich przesłania (wydruk email, pisemna adnotacja o wpłynięciu zapytania ofertowego, potwierdzenia nadania listu itp.)
Najczęściej stosowane formy wysyłania zapytań ofertowych:
- faks,
- list polecony,
- poczta kurierska,
- droga elektroniczna,
- bezpośrednie złożenie u oferenta.
Kryteria wyboru oferty
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty nie mogą dyskryminować potencjalnych oferentów oraz ich faworyzować.
Suma kryteriów wartości cząstkowych musi stanowić 100% (np. cena 80% + dostawa 10% + gwarancja 10% = 100%)
Sposób wyboru kryteriów nie powinien jednoznacznie wskazywać na konkretnego dostawcę lub wykonawcę. Sposób przeprowadzania zapytania ofertowego powinien uwzględniać zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji.
Bibliografia
- Słownik Języka Polskiego PWN. Opracowanie zbiorowe. Wydanie III.(2007),"Wydawnictwo Naukowe PWN".Warszawa
- Urbaniak M. (2014), Okresowa ocena dostawców jako narzędzie ograniczania poziomu ryzyka związanego z zakupami.,”Logistyka”, nr 3/2014
- Urbaniak M. (2014),Złożoność procesu zakupów na rynku B2B.,"Przedsiębiorczość i zarządzanie”, tom XI, zeszyt 6, s. 41–62
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240)
- Waszkiewicz-Flasza A., Dąbrowski M., Białecka B. (2016).Doskonalenie procedury zakupowej w procesie przygotowania produkcji.,"Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i zarządzanie z. 92 Nr kol. 1955
Przypisy
- ↑ Słownik Języka Polskiego PWN. Opracowanie zbiorowe. Wydanie III. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2007
Autor: Mateusz Richter