Wypis z rejestru gruntów: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 70: | Linia 70: | ||
{{a|Izabela Zubek}} | {{a|Izabela Zubek}} | ||
[[Kategoria:Prawo]] | [[Kategoria:Prawo]] | ||
{{#metamaster:description|Raport z rejestru gruntów zawierający dane ewidencyjne dot. działek, podmiotów, użytkowników i właścicieli lokali. Niezbędny przy tworzeniu ksiąg wieczystych i sprawach prawnych.}} |
Wersja z 07:21, 14 paź 2023
Wypis z rejestru gruntów |
---|
Polecane artykuły |
Wypis z rejestru gruntów, jak mówi Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa, jest raportem utworzonym z uwzględnieniem danych ewidencyjnych, wyszczególnionych w tej samej ustawie, dotyczącym całości działek ewidencyjnych w obrębie, zebranych z uwzględnieniem ich przynależności do konkretnych jednostek rejestrowych gruntów.
W rejestrze gruntów znajdziemy dane określające:
- "podmioty ewidencyjne,
- osoby, jednostki organizacyjne i organy (użytkowników wieczystych gruntów, jednostki organizacyjne sprawujące zarząd lub trwały zarząd nieruchomościami
- dane określające właścicieli lokali oraz innych władających lokalami,
- oznaczenia jednostek rejestrowych gruntów, jednostek rejestrowych budynków oraz w przypadku lokali stanowiących odrębne nieruchomości — oznaczenia jednostek rejestrowych lokali związanych z poszczególnymi lokalami" (Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków 2001, art. 11, 23).
Wypis z rejestru gruntów jest potrzebny przy:
- tworzeniu księgi wieczystej;
- sprawach sądowych;
- sprawach związanych ze społecznym ubezpieczeniem rolników;
- sprawach prawnych powiązanych ze sprzedażą/kupnem nieruchomości (Ewidencja gruntów i budynków, 2007).
Treść wypisu z rejestru gruntów
W wypisie z rejestru gruntów znajdują się (według Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa):
- nazwa poprawnego organu i oznaczenie sprawy zgodnie z aktualnym systemem kancelaryjnym,
- nazwa wypisu i data utworzenia,
- województwo, jednostka ewidencyjna oraz powiat, a także oznaczenie z numerem obrębu lub sam numer obrębu,
- "numer jednostki rejestrowej gruntów,
- dane dotyczące podmiotów ewidencyjnych oraz identyfikatory tych podmiotów,
- numer księgi wieczystej lub nazwa i numer dokumentu określającego prawa podmiotów ewidencyjnych,
- dane i identyfikatory osób, jednostek organizacyjnych i organów posiadających inne niż własność prawa do nieruchomości oraz wyszczególnienie tych praw,
- oznaczenia dokumentów stanowiących prawa, o których mowa w pkt 7,
- oznaczenia działek w księdze wieczystej lub dokumencie, o którym mowa w pkt 6, jeżeli są one różne od oznaczeń ewidencyjnych,
- numery działek i inne informacje, o których mowa w § 60 ust. 2 i 3 rozporządzenia,
- nr rejestru zabytków,
- opisy położenia działek ewidencyjnych,
- numery arkuszy map ewidencyjnych, na których poszczególne działki ewidencyjne są przedstawione,
- pola powierzchni działek ewidencyjnych,
- wartości działek ewidencyjnych,
- powierzchnię użytków gruntowych i klas gleboznawczych w poszczególnych działkach ewidencyjnych,
- informacje o danych ewidencyjnych, które nie spełniają wymagań rozporządzenia oraz obowiązujących standardów technicznych,
- nazwisko i imię osoby, która wykonała dokument, oraz jej podpis,
- pieczęć urzędowa organu,
- podpis osoby reprezentującej organ lub osoby upoważnionej przez ten organ oraz data złożenia podpisu" (Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków 2001, zał. nr 5).
Postępowanie w celu uzyskania wypisu z rejestru gruntów
Wypis z rejestru gruntów dostaje się przez złożenie wniosku w urzędzie, listownie lub przez ePUAP, jak podaje strona gov. pl.
- W celu uzyskania wypisu w urzędzie lub listownie należy wypełnić wniosek o wydanie wypisu, złożyć go, uiścić odpowiednią opłatę i odebrać wypis.
- Aby uzyskać wypis przez ePUAP należy kolejno: kliknąć w "załatw sprawę", zalogować się do profilu zaufanego, wypełnić wniosek, podpisać i wysłać go do urzędu lub starostwa, na terenie którego znajduje się nieruchomość. Po wykonaniu wszystkich tych czynności wysłane zostaje urzędowe poświadczenie przedłożenia i informacja dotycząca wysokości opłaty za usługę. Wypis można odebrać osobiście w urzędzie lub starostwie, pocztą lub e-mailem. Konieczne jest posiadanie profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego aby złożyć wniosek przez ePUAP.
Podmioty mogące uzyskać wypis z rejestru gruntów:
- właściciel;
- osoba, mająca prawo do zarządzania nieruchomością;
- przedsiębiorstwo lub osoba, która ma powody poparte prawem aby ubiegać się o wydanie tego dokumentu (Uzyskaj wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków, 2020).
Bibliografia
- Gładyś B., (2007), Ewidencja gruntów i budynków, "Biuletyn informacji publicznej Starostwa Powiatowego we Włoszczowie"
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków, (2001), art. 11, 23; zał. nr 5
- Uzyskaj wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków, (2020), "Serwis Rzeczypospolitej Polskiej"
- Wniosek o wydanie: Wypisu/Wypisu i Wyrysu/Wyrysu z ewidencji gruntów budynkó, (2020), "Serwis Rzeczypospolitej Polskiej"
- Siejka M., Ślusarski M., Mika M., Leń P., (2016), Modernizacja ewidencji gruntów i budynków w świetle obowiązujących przepisów prawnych, " Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich", nr II/1
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Izabela Zubek