Spedycja: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Rozbudowa artykułu) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
Spedycja to "[[organizowanie]] przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez: | Spedycja to "[[organizowanie]] przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez: | ||
Linia 75: | Linia 74: | ||
Sformalizowania działalności spedycyjnej upatrywać można u zarania XIX wieku we francuskim systemie prawa handlowego (Code do Commerce z 1808 r.), gdzie [[spedytor]]a traktowano jako komisanta. Spedycja polska na tym tle wyraźnie zarysowuje nowatorską rolę w Europie. W 1858r. Carl Hartwig (mieszkaniec Poznania) rejestruje firmę, która następnie w niedługim czasie została jedną z czołowych firm spedycyjno-transportowych w Europie. W 1939 r. po zajęciu Polski przez Niemcy hitlerowskie, firma niemiecka Schenker przejmuje całe mienie polskiej firmy C.Hartwig. | Sformalizowania działalności spedycyjnej upatrywać można u zarania XIX wieku we francuskim systemie prawa handlowego (Code do Commerce z 1808 r.), gdzie [[spedytor]]a traktowano jako komisanta. Spedycja polska na tym tle wyraźnie zarysowuje nowatorską rolę w Europie. W 1858r. Carl Hartwig (mieszkaniec Poznania) rejestruje firmę, która następnie w niedługim czasie została jedną z czołowych firm spedycyjno-transportowych w Europie. W 1939 r. po zajęciu Polski przez Niemcy hitlerowskie, firma niemiecka Schenker przejmuje całe mienie polskiej firmy C.Hartwig. | ||
Na drugą połowę XIX wieku przypada [[rozwój]] spedycji kolejowej i spedycji morskiej w żegludze regularnej, natomiast w okresie międzywojennym XX wieku spedycji samochodowej. W ostatnich dekadach XX wieku przeważał pogląd o konieczności korzystania z autonomicznych firm spedycyjnych, także przez duże organizacje w miejsce wydziałów spedycyjnych w małych lub średnich przedsiębiorstwach handlowych. | Na drugą połowę XIX wieku przypada [[rozwój]] spedycji kolejowej i spedycji morskiej w żegludze regularnej, natomiast w okresie międzywojennym XX wieku spedycji samochodowej. W ostatnich dekadach XX wieku przeważał pogląd o konieczności korzystania z autonomicznych firm spedycyjnych, także przez duże organizacje w miejsce wydziałów spedycyjnych w małych lub średnich przedsiębiorstwach handlowych. | ||
==Spedycja - przykłady== | |||
* Przewoźnik drogowy – spedytor wyznacza trasę przewozu, wybiera odpowiednią flotę pojazdów i zarządza jej planowaniem, organizuje odprawy i wykonuje wszelkie formalności celne oraz dokumenty transportowe. Przykład: firma transportowa, przewożąca towary za granicę. | |||
* Spedytor morski – zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na statku, a także zapewnia transport docelowy. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków morskich na trasie z Europy do Ameryki. | |||
* Spedytor lotniczy – zapewnia transport ładunku drogą lotniczą, zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na samolocie, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków lotniczych z Chin do Europy. | |||
* Spedytor kolejowy – zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na pociągu, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków kolejowych na trasie z Polski do Niemiec. | |||
==Spedycja - mocne strony== | |||
Spedycja jest bardzo przydatna usługa, która może być wykonywana przez wiele różnych podmiotów. Jej główne zalety to: | |||
* '''Oszczędność czasu''': spedytorzy potrafią zoptymalizować proces logistyczny, przyspieszając dostawy ładunków do celu. | |||
* '''Oszczędność kosztów''': spedytorzy mogą identyfikować najlepsze opcje dostawy, dzięki czemu można zaoszczędzić na opłatach i innych kosztach. | |||
* '''Większa skuteczność''': spedytorzy są w stanie zapewnić większą skuteczność logistyczną, wykorzystując lepsze narzędzia i technologie. | |||
* '''Profesjonalizm''': spedytorzy są wykwalifikowani i mogą zapewnić wysokiej jakości usługi przewozu ładunków. | |||
* '''Łatwość kontaktu''': spedytorzy są dostępni przez całą dobę, dzięki czemu można łatwo uzyskać informacje o stanie przesyłki. | |||
==Spedycja - ograniczenia== | |||
Spedycja jest ważnym elementem łańcucha dostaw i ma swoje ograniczenia i słabe strony. Oto one: | |||
* Ograniczenia finansowe – Spedycja może być bardzo kosztowna, szczególnie dla małych firm, które mogą nie mieć wystarczających środków na pokrycie jej kosztów. | |||
* Niedostateczne zabezpieczenie – Spedycja nie zawsze gwarantuje bezpieczny transport ładunków, ponieważ czasami nadzór nad ładunkami jest niewystarczający. | |||
* Niska wydajność – Niewłaściwa organizacja może powodować opóźnienia w dostawie i przewozie ładunków z powodu zbyt wolnego tempa pracy. | |||
* Niewystarczająca jakość usług – Niektóre firmy spedycyjne mogą nie oferować wystarczająco wysokiego poziomu usług, co może prowadzić do przewlekłych problemów w dostawach. | |||
* Rzadkie modyfikacje – Niektóre firmy spedycyjne mają ograniczone możliwości dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów. | |||
* Wysokie koszty ponoszone przez klientów – Koszty związane z usługami spedycyjnymi są często wyższe niż w przypadku innych usług transportowych. | |||
==Spedycja - inne związane podejścia== | |||
Spedycja oznacza zarządzanie i organizowanie przewozu ładunków, a także wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Może być wykonywana przez: | |||
* '''Przewoźników''': którzy udostępniają swoje usługi przewozu towarów i ładunków. | |||
* '''Spedytorów''': którzy oferują usługi transportu i logistyki. | |||
* '''Operatorów logistycznych''': którzy zapewniają zintegrowane usługi transportowe i logistyczne. | |||
* '''Usługodawców logistycznych''': którzy specjalizują się w tworzeniu i świadczeniu usług logistycznych. | |||
Ponadto, spedycja obejmuje również zarządzanie procesami transportowymi, zarządzanie zapasami, zarządzanie przepływem ładunków, optymalizację kosztów logistycznych, planowanie i monitorowanie tras przewozu ładunków oraz świadczenie usług konsultingowych. | |||
Podsumowując, spedycja to usługa logistyczna, która obejmuje zarządzanie, organizowanie i optymalizację procesów transportowych, zapasów, przepływów ładunków i świadczenia usług konsultingowych. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 21:28, 29 sty 2023
Spedycja |
---|
Polecane artykuły |
Spedycja to "organizowanie przewozu ładunków i wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Działalność ta może być wykonywana przez:
- użytkownika transportu (spedycja własna);
- przedsiębiorstwo transportowe (funkcja spedytora i przewoźnika połączona w jednym przedsiębiorstwie);
- wyodrębnione przedsiębiorstwo spedycyjne (przedsiębiorstwo to zajmuje się zarobkowo odpłatnie czynnościami związanymi z organizowaniem przewozu ładunków na rzecz określonego zleceniodawcy."
Inna z definicji spedycji określa ją "jako zorganizowanie przemieszczenia ładunków przy zastosowaniu odpowiednio dobranych środków transportowych i sposobu przewozu, w wyniku czego następuje przesłanie ładunku od nadawcy do odbiorcy."
Typy spedycji
Spedycja to jeden z działów transportu polegający na organizowaniu przewozu towarów, którą możemy podzielić na dwa czynniki:
- czynnościowy, w którym to czynniku wyodrębniamy funkcję przewoźnika, oraz funkcję zamawiającego usługę przewozu
- handlowy, w którym to czynniku chodzi o rozdzielenie praw własności do przewożonego towaru od podjęcia się wykonawstwa usługi i jego dystrybucji
Spedycja jest przykładem działalności gospodarczej, która polega na organizowaniu przewozu ładunków na zlecenie jakiegoś podmiotu gospodarczego, który może mieć formę prawną osoby prawnej lub fizycznej.
Podział spedycji
- spedycja gałęziowa, w której całość pracy wykonywana jest przez użycie jednego rodzaju środka przewozowego,
- spedycja intermodalna, w ramach której angażuje się pracę nie jednej gałęzi transportu
Klasyfikacja spedycji
Sfery działania i zasięgu obsługiwanego towaru:
- międzynarodowa,
- krajowa,
- publiczna, w której przedsiębiorstwo wykonuje usługi zarobkowe na zlecenie innych podmiotów gospodarczych,
- własna, w której realizowanie spedycji jest we własnym zakresie w stosunku do towarów własnego obrotu handlowego,
Kryteria spedycji
Kryterium charakteru i zakresu wykonywanych czynności:
- czysta inaczej właściwa zajmuje się tylko czynnościami spedycyjnymi,
- mieszana która wykonuje czynności przemieszczania i dodatkowe
Kryterium rodzaju środka przewożonego:
- kolejowa dotyczy obsługi towarów transportowanych wagonami kolejowymi, oprócz wagonów do przewozów zestawów drogowych (hucke-pack) i sytuacji, w których przewóz kolejowy jest elementem transportu, dokonywanego za pomocą innych środków transportu (tzw. transport kombinowany),
- morska umożliwia obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi, obejmuje szereg działań wykonywanych przez spedytora, których rezultatem jest przesłanie przesyłki frachtem morskim, wszystkimi jego formami i dostępnymi sposobami. Spedytorem morskim jest firma, która oferuje usługi spedycji morskiej za pomocą umów z przewoźnikami morskimi i portami morskimi. Ważną rolę w działalności spedycji morskich mogą spełniać umowy z władzami portowymi. Niektórzy z małych spedytorów, wyspecjalizowali się w sprzedaży usług portowych. Rzadko kiedy pojawiają się one bezpośrednio przed klientami, w większości firmy te są podwykonawcami spedytorów,
- lotnicza to działania spedytora, których celem jest przesłanie przesyłki transportem lotniczym przy użyciu wszystkich dostępnych sposobów i form. Podobnie jak spedycja morska, umożliwia także obsługę przesyłek na zasadzie drzwi-drzwi,
- samochodowa do przewozu towaru wykorzystuje samochód lub zestaw drogowy (ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami). Wymienione środki transportu można podzielić na:
- samochody niskotonażowe, których ładowność wynosi od 1,5 do 7,5 tony;
- samochody średniotonażowe, których ładowność wynosi do 12 ton;
- zestawy wysokotonażowe o ładowności do 26 ton, aczkolwiek w niektórych krajach (m. in. Szwecja) występują zestawy drogowe o ładowności ponad 26 ton, co wynika z przepisów danego kraju o maksymalnej dopuszczalnej masie zestawu drogowego;
- zestawy specjalistyczne do przewozów ciężkich i ponadgabarytowych, których ładowność może wynosić nawet do 200 ton.
Kryterium miejsca wykonywania usługi: miejska:
- portowa,
- dworcowa,
- targowo-wystawowa,
Kryterium fazy procesu transportowego:
- nadania,
- odbioru,
- w czasie przemieszczania ładunku,
Kryterium specjalizacji czynności spedycyjnych:
- celna,
- przeładunkowa,
- wysyłkowa,
- odbiorcza,
Spedycja obejmuje wszelkie czynności potrzebne do terminowego, bezpiecznego i ekonomicznego przesłania ładunków z wyjątkiem samego przewozu.
Proces ewolucji przedsiębiorstw spedycyjnych
Sformalizowania działalności spedycyjnej upatrywać można u zarania XIX wieku we francuskim systemie prawa handlowego (Code do Commerce z 1808 r.), gdzie spedytora traktowano jako komisanta. Spedycja polska na tym tle wyraźnie zarysowuje nowatorską rolę w Europie. W 1858r. Carl Hartwig (mieszkaniec Poznania) rejestruje firmę, która następnie w niedługim czasie została jedną z czołowych firm spedycyjno-transportowych w Europie. W 1939 r. po zajęciu Polski przez Niemcy hitlerowskie, firma niemiecka Schenker przejmuje całe mienie polskiej firmy C.Hartwig. Na drugą połowę XIX wieku przypada rozwój spedycji kolejowej i spedycji morskiej w żegludze regularnej, natomiast w okresie międzywojennym XX wieku spedycji samochodowej. W ostatnich dekadach XX wieku przeważał pogląd o konieczności korzystania z autonomicznych firm spedycyjnych, także przez duże organizacje w miejsce wydziałów spedycyjnych w małych lub średnich przedsiębiorstwach handlowych.
Spedycja - przykłady
- Przewoźnik drogowy – spedytor wyznacza trasę przewozu, wybiera odpowiednią flotę pojazdów i zarządza jej planowaniem, organizuje odprawy i wykonuje wszelkie formalności celne oraz dokumenty transportowe. Przykład: firma transportowa, przewożąca towary za granicę.
- Spedytor morski – zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na statku, a także zapewnia transport docelowy. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków morskich na trasie z Europy do Ameryki.
- Spedytor lotniczy – zapewnia transport ładunku drogą lotniczą, zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na samolocie, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków lotniczych z Chin do Europy.
- Spedytor kolejowy – zajmuje się załadunkiem, przeładunkiem i rozładunkiem ładunków na pociągu, a także wykonuje wszelkie formalności celne i dokumenty transportowe. Przykład: firma spedycyjna organizująca transport ładunków kolejowych na trasie z Polski do Niemiec.
Spedycja - mocne strony
Spedycja jest bardzo przydatna usługa, która może być wykonywana przez wiele różnych podmiotów. Jej główne zalety to:
- Oszczędność czasu: spedytorzy potrafią zoptymalizować proces logistyczny, przyspieszając dostawy ładunków do celu.
- Oszczędność kosztów: spedytorzy mogą identyfikować najlepsze opcje dostawy, dzięki czemu można zaoszczędzić na opłatach i innych kosztach.
- Większa skuteczność: spedytorzy są w stanie zapewnić większą skuteczność logistyczną, wykorzystując lepsze narzędzia i technologie.
- Profesjonalizm: spedytorzy są wykwalifikowani i mogą zapewnić wysokiej jakości usługi przewozu ładunków.
- Łatwość kontaktu: spedytorzy są dostępni przez całą dobę, dzięki czemu można łatwo uzyskać informacje o stanie przesyłki.
Spedycja - ograniczenia
Spedycja jest ważnym elementem łańcucha dostaw i ma swoje ograniczenia i słabe strony. Oto one:
- Ograniczenia finansowe – Spedycja może być bardzo kosztowna, szczególnie dla małych firm, które mogą nie mieć wystarczających środków na pokrycie jej kosztów.
- Niedostateczne zabezpieczenie – Spedycja nie zawsze gwarantuje bezpieczny transport ładunków, ponieważ czasami nadzór nad ładunkami jest niewystarczający.
- Niska wydajność – Niewłaściwa organizacja może powodować opóźnienia w dostawie i przewozie ładunków z powodu zbyt wolnego tempa pracy.
- Niewystarczająca jakość usług – Niektóre firmy spedycyjne mogą nie oferować wystarczająco wysokiego poziomu usług, co może prowadzić do przewlekłych problemów w dostawach.
- Rzadkie modyfikacje – Niektóre firmy spedycyjne mają ograniczone możliwości dostosowania się do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów.
- Wysokie koszty ponoszone przez klientów – Koszty związane z usługami spedycyjnymi są często wyższe niż w przypadku innych usług transportowych.
Spedycja - inne związane podejścia
Spedycja oznacza zarządzanie i organizowanie przewozu ładunków, a także wykonywanie wszystkich lub niektórych związanych z tym czynności. Może być wykonywana przez:
- Przewoźników: którzy udostępniają swoje usługi przewozu towarów i ładunków.
- Spedytorów: którzy oferują usługi transportu i logistyki.
- Operatorów logistycznych: którzy zapewniają zintegrowane usługi transportowe i logistyczne.
- Usługodawców logistycznych: którzy specjalizują się w tworzeniu i świadczeniu usług logistycznych.
Ponadto, spedycja obejmuje również zarządzanie procesami transportowymi, zarządzanie zapasami, zarządzanie przepływem ładunków, optymalizację kosztów logistycznych, planowanie i monitorowanie tras przewozu ładunków oraz świadczenie usług konsultingowych.
Podsumowując, spedycja to usługa logistyczna, która obejmuje zarządzanie, organizowanie i optymalizację procesów transportowych, zapasów, przepływów ładunków i świadczenia usług konsultingowych.
Bibliografia
- Hajdul M. (2010), Model of coordination of transport processes according to the concept of sustainable, LogForum, s. 45-55
- Sikorski P. M., Zembrzycki T. (2006), Spedycja w Praktyce PWT, Warszawa, s. 102-143
- T.Szczepaniak, "Transport i spedycja w handlu zagranicznym" PWE, Warszawa 2002, s. 281,
- Szołtysek J. (2006), Zarządzanie przepływami ładunków w miastach, Transport miejski i regionalny, s. 25-35
- J.Tarski "Ekonomika i organizacja transportu międzynarodowego" PWE, Warszawa 1973, s. 389-390
- Wyższa Szkoła Cła i Logistyki (2008), Logistyczny wymiar spedycji międzynarodowej Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa, s. 71
Autor: Marian Krzywoń, Marcin Błądek