Zapytanie ofertowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 23: | Linia 23: | ||
== Sektor prywatny == | == Sektor prywatny == | ||
W przypadku realizacji usług z sektora prywatnego, który dokonuje zakupów ze środków własnych brak przepisów prawa które regulowałyby ten proces. Dlatego proces zamówień powinien być przeprowadzany zgodnie z procedurami przyjętymi w organizacji. | W przypadku realizacji usług z sektora prywatnego, który dokonuje zakupów ze środków własnych brak przepisów prawa które regulowałyby ten [[proces]]. Dlatego proces zamówień powinien być przeprowadzany zgodnie z procedurami przyjętymi w organizacji. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
== Sektor publiczny == | == Sektor publiczny == | ||
Zamówienia, których wartość szacunkowa jest niższa niż próg przetargowy, czyli 30.000 euro (wartość netto, bez VAT), powinny być dokonywane zgodnie z wewnętrzną procedurą zamawiającego oraz ustawą o finansach publicznych. | Zamówienia, których [[wartość]] szacunkowa jest niższa niż [[próg]] przetargowy, czyli 30.000 euro (wartość netto, bez VAT), powinny być dokonywane zgodnie z wewnętrzną procedurą zamawiającego oraz ustawą o finansach publicznych. | ||
W przypadku podmiotów dokonujących wyboru dostawców na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177) których wartość szacunkowa jest wyższa niż próg przetargowy należy przygotować ogłoszenie o zamówieniu oraz sporządzić [[Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia|Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ)]]. Jednym z elementów procedury zamówień publicznych zgodnie z PZP jest [[Zapytanie o cenę|zapytanie o cenę]], którego nie należy mylić z [[Zapytanie ofertowe|zapytaniem ofertowym]]. | W przypadku podmiotów dokonujących wyboru dostawców na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. [[Prawo]] zamówień publicznych (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177) których wartość szacunkowa jest wyższa niż próg przetargowy należy przygotować ogłoszenie o zamówieniu oraz sporządzić [[Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia|Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ)]]. Jednym z elementów procedury zamówień publicznych zgodnie z PZP jest [[Zapytanie o cenę|zapytanie o cenę]], którego nie należy mylić z [[Zapytanie ofertowe|zapytaniem ofertowym]]. | ||
== Elementy zapytania ofertowego == | == Elementy zapytania ofertowego == | ||
Dla usprawnienia komunikacji pomiędzy zamawiającym a oferentem zapytanie ofertowe powinno zawierać: | Dla usprawnienia komunikacji pomiędzy zamawiającym a oferentem zapytanie ofertowe powinno zawierać: | ||
* dane zamawiającego, | * [[dane]] zamawiającego, | ||
* [[Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia|szczegółową specyfikację przedmiotu zamówienia]] (opis przedmiotu zamówienia, warunki płatności, miejsce i termin realizacji zamówienia), | * [[Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia|szczegółową specyfikację przedmiotu zamówienia]] (opis przedmiotu zamówienia, warunki płatności, miejsce i termin realizacji zamówienia), | ||
* określenie szacunkowej wartości zamówienia (całkowitej wartości przedmiotu zapytania ofertowego), | * określenie szacunkowej wartości zamówienia (całkowitej wartości przedmiotu zapytania ofertowego), | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
* informację o sposobie składania oferty, | * informację o sposobie składania oferty, | ||
* informację o warunkach udziału w postępowaniu (doświadczenie oferenta, odpowiednie zaplecze), | * informację o warunkach udziału w postępowaniu (doświadczenie oferenta, odpowiednie zaplecze), | ||
* ustalenie formy oraz elementów składanej oferty (przedstawienie dokumentu dotyczącej reprezentacji Spółki KRS lub CEIDG, oświadczenie oferenta dot. zachowania tajemnicy, określenie terminu ważności składanej oferty, przedstawienie dokumentów jakościowych - przedstawienie deklaracji zgodności na ofertowane produkty, certyfikatów jakości, dokumentów stanowiących dopuszczenie do sprzedaży na terenie danego kraju, warunki gwarancji oraz okres gwarancji), | * ustalenie formy oraz elementów składanej oferty (przedstawienie dokumentu dotyczącej reprezentacji Spółki KRS lub [[CEIDG]], oświadczenie oferenta dot. zachowania tajemnicy, określenie terminu ważności składanej oferty, przedstawienie dokumentów jakościowych - przedstawienie deklaracji zgodności na ofertowane produkty, certyfikatów jakości, dokumentów stanowiących dopuszczenie do sprzedaży na terenie danego kraju, warunki gwarancji oraz okres gwarancji), | ||
* informacje dodatkowe (np. informację o możliwości składania ofert częściowych i wariantowych), | * [[informacje]] dodatkowe (np. informację o możliwości składania ofert częściowych i wariantowych), | ||
* kryteria wyboru oferenta (informację o wagach punktowych lub procentowych), | * kryteria wyboru oferenta (informację o wagach punktowych lub procentowych), | ||
* termin oraz miejsce składania ofert, | * termin oraz miejsce składania ofert, | ||
* sposobie powiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty. | * sposobie powiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty. | ||
Zamawiający wybiera oferenta na podstawie najkorzystniejszej oferty. Wybór najkorzystniejszej oferty powinien zostać wykonany zgodnie z procedurami przyjętymi w danej organizacji – np. opisany w protokole wyboru dostawcy na którym znajdują się informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz informacja zbiorcza o uzyskanej punktacji pozostałych oferentów. | Zamawiający wybiera oferenta na podstawie najkorzystniejszej oferty. Wybór najkorzystniejszej oferty powinien zostać wykonany zgodnie z procedurami przyjętymi w danej organizacji – np. opisany w protokole wyboru dostawcy na którym znajdują się informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz [[informacja]] zbiorcza o uzyskanej punktacji pozostałych oferentów. | ||
Zapytania ofertowe powinno zostać przesłane do co najmniej 3 dostawców w formie umożliwiającej uzyskanie potwierdzenia ich przesłania (wydruk email, pisemna adnotacja o wpłynięciu zapytania ofertowego, potwierdzenia nadania listu itp.) | Zapytania ofertowe powinno zostać przesłane do co najmniej 3 dostawców w formie umożliwiającej uzyskanie potwierdzenia ich przesłania (wydruk email, pisemna adnotacja o wpłynięciu zapytania ofertowego, potwierdzenia nadania listu itp.) | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty nie mogą dyskryminować potencjalnych oferentów oraz ich faworyzować. | Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty nie mogą dyskryminować potencjalnych oferentów oraz ich faworyzować. | ||
Suma kryteriów wartości cząstkowych musi stanowić 100% (np. cena 80% + dostawa 10% + gwarancja 10% = 100%) | Suma kryteriów wartości cząstkowych musi stanowić 100% (np. [[cena]] 80% + [[dostawa]] 10% + [[gwarancja]] 10% = 100%) | ||
Sposób wyboru kryteriów nie powinien jednoznacznie wskazywać na konkretnego dostawcę lub wykonawcę. | Sposób wyboru kryteriów nie powinien jednoznacznie wskazywać na konkretnego dostawcę lub wykonawcę. | ||
Linia 69: | Linia 69: | ||
* ''Słownik Języka Polskiego PWN. Opracowanie zbiorowe. Wydanie III.''(2007),"Wydawnictwo Naukowe PWN".Warszawa | * ''Słownik Języka Polskiego PWN. Opracowanie zbiorowe. Wydanie III.''(2007),"Wydawnictwo Naukowe PWN".Warszawa | ||
* Urbaniak M. (2014), [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/272-artykuly-na-plycie-cd-1/3454-artykul''Okresowa ocena dostawców jako narzędzie ograniczania poziomu ryzyka związanego z zakupami''].,”Logistyka”, nr 3/2014 | * Urbaniak M. (2014), [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/272-artykuly-na-plycie-cd-1/3454-artykul''Okresowa ocena dostawców jako narzędzie ograniczania poziomu ryzyka związanego z zakupami''].,”Logistyka”, nr 3/2014 | ||
* Urbaniak M. (2014),[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-6.pdf#page=41''Złożoność procesu zakupów na rynku B2B''].,"Przedsiębiorczość i zarządzanie”, tom XI, zeszyt 6, s. 41–62 | * Urbaniak M. (2014),[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XI-6.pdf#page=41''Złożoność procesu zakupów na rynku B2B''].,"[[Przedsiębiorczość]] i zarządzanie”, tom XI, zeszyt 6, s. 41–62 | ||
* Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177) | * [[Ustawa]] z dnia 29 stycznia 2004 r. [[Prawo zamówień publicznych]] (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177) | ||
* Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240) | * Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240) | ||
* Waszkiewicz-Flasza A., Dąbrowski M., Białecka B. (2016).[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-cf534c06-4ca8-4268-ac41-7853801f4a36/c/ZNPSl_OiZ_92_2016_Waszkiewicz-Flasza__Dabrowski__Bialecka.pdf''Doskonalenie procedury zakupowej w procesie przygotowania produkcji''].,"Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i zarządzanie z. 92 Nr kol. 1955 | * Waszkiewicz-Flasza A., Dąbrowski M., Białecka B. (2016).[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-cf534c06-4ca8-4268-ac41-7853801f4a36/c/ZNPSl_OiZ_92_2016_Waszkiewicz-Flasza__Dabrowski__Bialecka.pdf''Doskonalenie procedury zakupowej w procesie przygotowania produkcji''].,"Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: [[Organizacja]] i [[zarządzanie]] z. 92 Nr kol. 1955 | ||
== Przypisy == | == Przypisy == |
Wersja z 17:55, 22 maj 2020
Zapytanie ofertowe |
---|
Polecane artykuły |
Zapytanie ofertowe (ang. Request For Proposal - RFP). W polskim ustawodawstwie brak legalnej definicji tego pojęcia. Zgodnie z definicją słownikową zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN zapytanie jest to "oficjalnie zadawane pytanie” [1].
W międzynarodowych transakcjach handlowych często korzysta się z takich określeń jak: zapytanie o informację (RFI - Request For Information), zapytanie ofertowe (RFP - Request For Proposal) oraz zapytanie o cenę (RFQ - Request For Quotation). Z pojęciem zapytania ofertowego spotykamy się w przypadku przeprowadzania procedury zamówienia w sektorze prywatnym oraz sektorze publicznym.
Sektor prywatny
W przypadku realizacji usług z sektora prywatnego, który dokonuje zakupów ze środków własnych brak przepisów prawa które regulowałyby ten proces. Dlatego proces zamówień powinien być przeprowadzany zgodnie z procedurami przyjętymi w organizacji.
Sektor publiczny
Zamówienia, których wartość szacunkowa jest niższa niż próg przetargowy, czyli 30.000 euro (wartość netto, bez VAT), powinny być dokonywane zgodnie z wewnętrzną procedurą zamawiającego oraz ustawą o finansach publicznych. W przypadku podmiotów dokonujących wyboru dostawców na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177) których wartość szacunkowa jest wyższa niż próg przetargowy należy przygotować ogłoszenie o zamówieniu oraz sporządzić Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Jednym z elementów procedury zamówień publicznych zgodnie z PZP jest zapytanie o cenę, którego nie należy mylić z zapytaniem ofertowym.
Elementy zapytania ofertowego
Dla usprawnienia komunikacji pomiędzy zamawiającym a oferentem zapytanie ofertowe powinno zawierać:
- dane zamawiającego,
- szczegółową specyfikację przedmiotu zamówienia (opis przedmiotu zamówienia, warunki płatności, miejsce i termin realizacji zamówienia),
- określenie szacunkowej wartości zamówienia (całkowitej wartości przedmiotu zapytania ofertowego),
- warunki udziału w postępowaniu, zasady i sposób prowadzenia postępowania,
- informację o sposobie składania oferty,
- informację o warunkach udziału w postępowaniu (doświadczenie oferenta, odpowiednie zaplecze),
- ustalenie formy oraz elementów składanej oferty (przedstawienie dokumentu dotyczącej reprezentacji Spółki KRS lub CEIDG, oświadczenie oferenta dot. zachowania tajemnicy, określenie terminu ważności składanej oferty, przedstawienie dokumentów jakościowych - przedstawienie deklaracji zgodności na ofertowane produkty, certyfikatów jakości, dokumentów stanowiących dopuszczenie do sprzedaży na terenie danego kraju, warunki gwarancji oraz okres gwarancji),
- informacje dodatkowe (np. informację o możliwości składania ofert częściowych i wariantowych),
- kryteria wyboru oferenta (informację o wagach punktowych lub procentowych),
- termin oraz miejsce składania ofert,
- sposobie powiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający wybiera oferenta na podstawie najkorzystniejszej oferty. Wybór najkorzystniejszej oferty powinien zostać wykonany zgodnie z procedurami przyjętymi w danej organizacji – np. opisany w protokole wyboru dostawcy na którym znajdują się informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz informacja zbiorcza o uzyskanej punktacji pozostałych oferentów.
Zapytania ofertowe powinno zostać przesłane do co najmniej 3 dostawców w formie umożliwiającej uzyskanie potwierdzenia ich przesłania (wydruk email, pisemna adnotacja o wpłynięciu zapytania ofertowego, potwierdzenia nadania listu itp.)
Najczęściej stosowane formy wysyłania zapytań ofertowych:
- faks,
- list polecony,
- poczta kurierska,
- droga elektroniczna,
- bezpośrednie złożenie u oferenta.
Kryteria wyboru oferty
Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty nie mogą dyskryminować potencjalnych oferentów oraz ich faworyzować.
Suma kryteriów wartości cząstkowych musi stanowić 100% (np. cena 80% + dostawa 10% + gwarancja 10% = 100%)
Sposób wyboru kryteriów nie powinien jednoznacznie wskazywać na konkretnego dostawcę lub wykonawcę. Sposób przeprowadzania zapytania ofertowego powinien uwzględniać zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji.
Bibliografia
- Słownik Języka Polskiego PWN. Opracowanie zbiorowe. Wydanie III.(2007),"Wydawnictwo Naukowe PWN".Warszawa
- Urbaniak M. (2014), Okresowa ocena dostawców jako narzędzie ograniczania poziomu ryzyka związanego z zakupami.,”Logistyka”, nr 3/2014
- Urbaniak M. (2014),Złożoność procesu zakupów na rynku B2B.,"Przedsiębiorczość i zarządzanie”, tom XI, zeszyt 6, s. 41–62
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2004 nr 19 poz. 177)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240)
- Waszkiewicz-Flasza A., Dąbrowski M., Białecka B. (2016).Doskonalenie procedury zakupowej w procesie przygotowania produkcji.,"Zeszyty naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i zarządzanie z. 92 Nr kol. 1955
Przypisy
- ↑ Słownik Języka Polskiego PWN. Opracowanie zbiorowe. Wydanie III. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2007
Autor: Mateusz Richter