Wojewoda: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Wojewoda'''- jest reprezentantem Rady Ministrów w województwie. Procedura powołania i odwołania oraz zadania opisuje [[Ustawa|ustawa]]. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483). | '''Wojewoda'''- jest reprezentantem Rady Ministrów w województwie. [[Procedura]] powołania i odwołania oraz zadania opisuje [[Ustawa|ustawa]]. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483). | ||
==Wojewoda== | ==Wojewoda== | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
Swoje obowiązki wojewoda realizuje wraz z wicewojewodą bądź I i II wicewojewodą. Mianowani są oni z inicjatywy wojewody przez Prezesa Rady Ministrów. (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206), | Swoje obowiązki wojewoda realizuje wraz z wicewojewodą bądź I i II wicewojewodą. Mianowani są oni z inicjatywy wojewody przez Prezesa Rady Ministrów. (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206), | ||
Przez wzgląd na różnorodność pełnionych funkcji, zadania wojewody można podzielić na trzy grupy: (Chlipała M., 2012), | Przez wzgląd na [[różnorodność]] pełnionych funkcji, zadania wojewody można podzielić na trzy grupy: (Chlipała M., 2012), | ||
* zadania, podczas których wojewoda podporządkowuje się instytucją naczelnym, np. pełnienie funkcji reprezentanta Rady Ministrów w województwie, | * zadania, podczas których wojewoda podporządkowuje się instytucją naczelnym, np. pełnienie funkcji reprezentanta Rady Ministrów w województwie, | ||
* zadania, w których wojewoda jest zależny od organów administracji centralnej i jest ona opisana w przepisach prawa. Przykładem jest rola prawodawcza, kontrolna, zwierzchnika administracji zespolonej, | * zadania, w których wojewoda jest zależny od organów administracji centralnej i jest ona opisana w przepisach prawa. Przykładem jest rola prawodawcza, kontrolna, zwierzchnika administracji zespolonej, | ||
* zadania, w realizacji których wojewoda nie podlega [[Administracja państwowa|administracji centralnej]]. Przykładem jest funkcja nadzorcza wojewody nad działalnością [[Samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]], | * zadania, w realizacji których wojewoda nie podlega [[Administracja państwowa|administracji centralnej]]. Przykładem jest [[funkcja]] nadzorcza wojewody nad działalnością [[Samorząd terytorialny|samorządu terytorialnego]], | ||
Wojewoda jako podstawowy organ administracji rządowej w województwie ma wiele zadań. Jako zwierzchnik administracji zespolonej w danym województwie: koordynuje, kieruje oraz kontroluje jej działalność, jest odpowiedzialny za jego skuteczne działanie oraz wyniki tych działań. | Wojewoda jako podstawowy organ administracji rządowej w województwie ma wiele zadań. Jako zwierzchnik administracji zespolonej w danym województwie: koordynuje, kieruje oraz kontroluje jej działalność, jest odpowiedzialny za jego skuteczne [[działanie]] oraz wyniki tych działań. | ||
Ponadto wojewoda ma możliwość zatwierdzenia regulaminów inspekcji i straży, a także organizacji pomocniczych kierowników zespolonych służb. Wojewoda w porozumieniu z organem nadrzędnym, może powoływać i odwoływać kierownika straży, inspekcji oraz wojewódzkiej służby. (Chlipała M., 2012), | Ponadto wojewoda ma możliwość zatwierdzenia regulaminów inspekcji i straży, a także organizacji pomocniczych kierowników zespolonych służb. Wojewoda w porozumieniu z organem nadrzędnym, może powoływać i odwoływać kierownika straży, inspekcji oraz wojewódzkiej służby. (Chlipała M., 2012), | ||
Wojewoda posiada również uprawnienia o charakterze szczególnym. Zalicza się do nich wydawanie poleceń w sytuacjach nadzwyczajnych, są one wiążące dla każdego organu administracji rządowej działającej w województwie. (Chlipała M., 2012), | Wojewoda posiada również [[uprawnienia]] o charakterze szczególnym. Zalicza się do nich wydawanie poleceń w sytuacjach nadzwyczajnych, są one wiążące dla każdego organu administracji rządowej działającej w województwie. (Chlipała M., 2012), | ||
==Wojewoda a Prezes Rady Ministrów== | ==Wojewoda a Prezes Rady Ministrów== | ||
Największą zależność wojewoda wykazuje wobec Prezesa Rady Ministrów. Organ ten ma następujące uprawnienia: (Chlipała M., 2012), | Największą zależność wojewoda wykazuje wobec Prezesa Rady Ministrów. Organ ten ma następujące uprawnienia: (Chlipała M., 2012), | ||
* nadzoruje pracę wojewody (wydaje wytyczne i polecenia, okresowo ocenia jego pracę, otrzymuje sprawozdanie z działalności wojewody), | * nadzoruje pracę wojewody (wydaje wytyczne i polecenia, okresowo ocenia jego pracę, otrzymuje [[sprawozdanie]] z działalności wojewody), | ||
* kontroluje działalność wojewody w zakresie zgodności z polityką Rady Ministrów, | * kontroluje działalność wojewody w zakresie zgodności z polityką Rady Ministrów, | ||
==Wojewoda a Rada Ministrów== | ==Wojewoda a Rada Ministrów== | ||
Wojewoda odpowiada za realizacje polityki Rady Ministrów w województwie, przede wszystkim: (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206), | Wojewoda odpowiada za realizacje polityki Rady Ministrów w województwie, przede wszystkim: (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206), | ||
* przystosowuje do lokalnych realiów cele polityki Rady Ministrów, | * przystosowuje do lokalnych realiów [[cele]] polityki Rady Ministrów, | ||
* gwarantuje koordynacje wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej funkcjonujących w województwie i zarządza ich działalnością w sferze bezpieczeństwa a także utrzymania porządku, | * gwarantuje koordynacje wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej funkcjonujących w województwie i zarządza ich działalnością w sferze bezpieczeństwa a także utrzymania porządku, | ||
* przeprowadza ocenę stanu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w danym województwie, przygotowuje plan operacyjny chroniący przed powodzią, a także jest odpowiedzialny za ogłaszanie oraz odwoływanie pogotowia i alarmu, | * przeprowadza ocenę stanu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w danym województwie, przygotowuje [[plan]] operacyjny chroniący przed powodzią, a także jest odpowiedzialny za ogłaszanie oraz odwoływanie pogotowia i alarmu, | ||
* realizuje oraz dostosowuje zadania z zakresu bezpieczeństwa i obronności kraju, a także zarządzania kryzysowego, | * realizuje oraz dostosowuje zadania z zakresu bezpieczeństwa i obronności kraju, a także zarządzania kryzysowego, | ||
* przy współpracy z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, okazuje Radzie Ministrów projekty dokumentów dotyczące spraw województwa, | * przy współpracy z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, okazuje Radzie Ministrów projekty dokumentów dotyczące spraw województwa, | ||
Linia 70: | Linia 70: | ||
* Chlipała M., (2012), [http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/1625/Gubernaculum_01_2012-117.pdf ''Pozycja ustrojowa wojewody''], Zeszyty naukowe instytutu administracji AJD, Częstochowa, | * Chlipała M., (2012), [http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/1625/Gubernaculum_01_2012-117.pdf ''Pozycja ustrojowa wojewody''], Zeszyty naukowe instytutu administracji AJD, Częstochowa, | ||
* Skibiński A.,(2010), [http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/doccontent?id=34653 ''Ustrojowa Pozycja Urzędu Wojewody w Polsce''], Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ, Sulechów, | * Skibiński A.,(2010), [http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/doccontent?id=34653 ''Ustrojowa Pozycja Urzędu Wojewody w Polsce''], Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ, Sulechów, | ||
* Zimmermann J., (2016), ''Prawo Administracyjne'', Wolters Kluwer, Warszawa, | * Zimmermann J., (2016), ''[[Prawo]] Administracyjne'', Wolters Kluwer, Warszawa, | ||
{{a|Mateusz Podgórski}} | {{a|Mateusz Podgórski}} | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
[[Kategoria:Administracja publiczna]] | [[Kategoria:Administracja publiczna]] |
Wersja z 16:07, 22 maj 2020
Wojewoda |
---|
Polecane artykuły |
Wojewoda- jest reprezentantem Rady Ministrów w województwie. Procedura powołania i odwołania oraz zadania opisuje ustawa. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483).
Wojewoda
Kim jest wojewoda?: (Chlipała M., 2012),
- reprezentantem Rady Ministrów w województwie,
- przełożonym rządowej administracji zespolonej w województwie,
- jednostką rządowej administracji zespolonej w województwie,
- jednostką kontroli nad działalnością instytucji samorządu terytorialnego i ich związków,
- przedstawicielem Skarbu Państwa,
- jednostką wyższego stopnia w zakresie postępowania administracyjnego,
- jednostką mianowaną do realizacji zadań z zakresu stanów nadzwyczajnych,
Powołanie i odwołanie Wojewody
Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje na stanowisko wojewody na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Osoba pełniąca stanowisko wojewody powinna: (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206),
- posiadać obywatelstwo polskie,
- korzystać ze wszystkich praw publicznych,
- mieć nieposzlakowaną opinię,
- posiadać tytuł magistra lub inny równorzędny niemu,
- nie być skazana za celowe przestępstwa skarbowe bądź umyślne przewinienie ścigane z oskarżenia publicznego,
Zadania Wojewody
Swoje obowiązki wojewoda realizuje wraz z wicewojewodą bądź I i II wicewojewodą. Mianowani są oni z inicjatywy wojewody przez Prezesa Rady Ministrów. (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206),
Przez wzgląd na różnorodność pełnionych funkcji, zadania wojewody można podzielić na trzy grupy: (Chlipała M., 2012),
- zadania, podczas których wojewoda podporządkowuje się instytucją naczelnym, np. pełnienie funkcji reprezentanta Rady Ministrów w województwie,
- zadania, w których wojewoda jest zależny od organów administracji centralnej i jest ona opisana w przepisach prawa. Przykładem jest rola prawodawcza, kontrolna, zwierzchnika administracji zespolonej,
- zadania, w realizacji których wojewoda nie podlega administracji centralnej. Przykładem jest funkcja nadzorcza wojewody nad działalnością samorządu terytorialnego,
Wojewoda jako podstawowy organ administracji rządowej w województwie ma wiele zadań. Jako zwierzchnik administracji zespolonej w danym województwie: koordynuje, kieruje oraz kontroluje jej działalność, jest odpowiedzialny za jego skuteczne działanie oraz wyniki tych działań. Ponadto wojewoda ma możliwość zatwierdzenia regulaminów inspekcji i straży, a także organizacji pomocniczych kierowników zespolonych służb. Wojewoda w porozumieniu z organem nadrzędnym, może powoływać i odwoływać kierownika straży, inspekcji oraz wojewódzkiej służby. (Chlipała M., 2012),
Wojewoda posiada również uprawnienia o charakterze szczególnym. Zalicza się do nich wydawanie poleceń w sytuacjach nadzwyczajnych, są one wiążące dla każdego organu administracji rządowej działającej w województwie. (Chlipała M., 2012),
Wojewoda a Prezes Rady Ministrów
Największą zależność wojewoda wykazuje wobec Prezesa Rady Ministrów. Organ ten ma następujące uprawnienia: (Chlipała M., 2012),
- nadzoruje pracę wojewody (wydaje wytyczne i polecenia, okresowo ocenia jego pracę, otrzymuje sprawozdanie z działalności wojewody),
- kontroluje działalność wojewody w zakresie zgodności z polityką Rady Ministrów,
Wojewoda a Rada Ministrów
Wojewoda odpowiada za realizacje polityki Rady Ministrów w województwie, przede wszystkim: (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206),
- przystosowuje do lokalnych realiów cele polityki Rady Ministrów,
- gwarantuje koordynacje wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej funkcjonujących w województwie i zarządza ich działalnością w sferze bezpieczeństwa a także utrzymania porządku,
- przeprowadza ocenę stanu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w danym województwie, przygotowuje plan operacyjny chroniący przed powodzią, a także jest odpowiedzialny za ogłaszanie oraz odwoływanie pogotowia i alarmu,
- realizuje oraz dostosowuje zadania z zakresu bezpieczeństwa i obronności kraju, a także zarządzania kryzysowego,
- przy współpracy z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, okazuje Radzie Ministrów projekty dokumentów dotyczące spraw województwa,
- realizuje zadania wyodrębnione w ustawach oraz określone przez Prezesa Rady Ministrów i Radę Ministrów,
Bibliografia
- KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r., (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)
- Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, (Dz.U. 2009 nr 31 poz. 206),
- Chlipała M., (2012), Pozycja ustrojowa wojewody, Zeszyty naukowe instytutu administracji AJD, Częstochowa,
- Skibiński A.,(2010), Ustrojowa Pozycja Urzędu Wojewody w Polsce, Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ, Sulechów,
- Zimmermann J., (2016), Prawo Administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa,
Autor: Mateusz Podgórski
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |