Prezydent: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343): | Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343): | ||
:#'''Wybór przez parlament -''' siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu. | :#'''Wybór przez parlament -''' siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu. | ||
:#'''Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - ''' w takiej sytuacji rzeczywista pozycja głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom. | :#'''Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - ''' w takiej sytuacji rzeczywista [[pozycja]] głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom. | ||
:#'''Wybory powszechne -''' forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród). | :#'''Wybory powszechne -''' forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
==Prezydent RP== | ==Prezydent RP== | ||
:'''1. Wybory -''' ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej udział już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. Kandydat na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71). | :'''1. Wybory -''' ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej [[udział]] już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. [[Kandydat]] na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71). | ||
:'''2. Objęcie urzędu -''' [[Konstytucja|Konstytucja RP]] nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu [[Kompetencje|kompetencje]] (Sarnecki P. 2014, s. 343). | :'''2. Objęcie urzędu -''' [[Konstytucja|Konstytucja RP]] nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu [[Kompetencje|kompetencje]] (Sarnecki P. 2014, s. 343). | ||
:'''3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego -''' upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo '''trwa 5 lat'''. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344): | :'''3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego -''' upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo '''trwa 5 lat'''. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344): | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
:::*złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu, | :::*złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu, | ||
:::*uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia. | :::*uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia. | ||
:'''4. Zasada incompatibilitas -''' zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346). | :'''4. [[Zasada]] incompatibilitas -''' zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346). | ||
==Funkcje Prezydenta RP== | ==Funkcje Prezydenta RP== | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
:::*reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych), | :::*reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych), | ||
:::*uosobienie autorytetu [[Władza|władzy]] państwowej, | :::*uosobienie autorytetu [[Władza|władzy]] państwowej, | ||
:::*symbol jedności i gwarant ciągłości władzy państwowej. | :::*symbol jedności i [[gwarant]] ciągłości władzy państwowej. | ||
'''2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):''' | '''2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):''' | ||
:::*pełnie funkcji [[Władza|władzy]] moderującej, neutralizującej, | :::*pełnie funkcji [[Władza|władzy]] moderującej, neutralizującej, | ||
:::*jest elementem zapewniającym stabilizację w sytuacjach kryzysów politycznych, w których ma obowiązek brać udział aby je rozwiązać jako arbiter, | :::*jest elementem zapewniającym stabilizację w sytuacjach kryzysów politycznych, w których ma [[obowiązek]] brać udział aby je rozwiązać jako arbiter, | ||
:::*strażnik fundamentalnych dla kraju wartości z art. 126 Konstytucji RP. | :::*strażnik fundamentalnych dla kraju wartości z art. 126 Konstytucji RP. | ||
'''3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):''' | '''3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):''' | ||
Linia 54: | Linia 54: | ||
*[http://www.sejm.gov.pl/prawo/kodeks/kodeks_wyborczy2018.pdf ''Kodeks wyborczy - ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Dz.U. Nr 21, poz. 112 (2011).''] | *[http://www.sejm.gov.pl/prawo/kodeks/kodeks_wyborczy2018.pdf ''Kodeks wyborczy - ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Dz.U. Nr 21, poz. 112 (2011).''] | ||
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U 483 (1997).''] | *[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U 483 (1997).''] | ||
* Meszyński K. (2015), [http://ib.san.edu.pl/wgrane-pliki/e-xvi-6-1.pdf#page=155 ''Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa.''], Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6 (2015): 155-172. | * Meszyński K. (2015), [http://ib.san.edu.pl/wgrane-pliki/e-xvi-6-1.pdf#page=155 ''Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa.''], [[Przedsiębiorczość]] i [[Zarządzanie]], Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6 (2015): 155-172. | ||
* Podsiadło M. (red.) (2012), ''Prawo konstytucyjne, Repetytorium'', wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Podsiadło M. (red.) (2012), ''[[Prawo]] konstytucyjne, Repetytorium'', wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa | ||
* Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne RP'', wydanie 9, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa | * Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne RP'', wydanie 9, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa | ||
* Siuda W. (2007), ''Elementy prawa dla ekonomistów'', SCRIPTUM, Poznań | * Siuda W. (2007), ''Elementy prawa dla ekonomistów'', SCRIPTUM, Poznań |
Wersja z 04:29, 21 maj 2020
Prezydent |
---|
Polecane artykuły |
Prezydent - w znaczeniu politycznym jest to urząd, który pełni funkcję "głowy państwa", jak i organu władzy wykonawczej (Gnela B. 2005, s. 48). W niektórych ustrojach jest to najważniejsza osoba w kraju. Pojęcie prezydent funkcjonuje również pod postacią nie głowy państwa - tak jak np. w administracji najwyższym przedstawicielem samorządu w Polsce w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców jest właśnie prezydent.
Wybory prezydenckie
Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343):
- Wybór przez parlament - siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu.
- Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - w takiej sytuacji rzeczywista pozycja głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom.
- Wybory powszechne - forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród).
Prezydent RP
- 1. Wybory - ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej udział już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. Kandydat na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71).
- 2. Objęcie urzędu - Konstytucja RP nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu kompetencje (Sarnecki P. 2014, s. 343).
- 3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego - upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo trwa 5 lat. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344):
- śmierć,
- zrzeczenie się urzędu,
- złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu,
- uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia.
- 4. Zasada incompatibilitas - zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346).
Funkcje Prezydenta RP
1. Funkcje reprezentacyjne i symboliczne (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):
- najwyższy przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej,
- reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych),
- uosobienie autorytetu władzy państwowej,
- symbol jedności i gwarant ciągłości władzy państwowej.
2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):
3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):
- organ władzy wykonawczej (czuwanie nad przestrzeganiem Konstytucji, stanie na straży suwerenności i bezpieczeństwa kraju, gwarant umów międzynarodowych),
- udział w prowadzeniu polityki państwa (głównie w obszarze polityki zagranicznej oraz obronnej),
- wydaje akty wykonawcze w nawiązaniu do ustaw i rozporządzenia.
Bibliografia
- Gnela B., Koczanowski J., Szostak R., Wiatrowski P. (2005), Podstawy prawa dla ekonomistów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
- Kodeks wyborczy - ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Dz.U. Nr 21, poz. 112 (2011).
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U 483 (1997).
- Meszyński K. (2015), Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa., Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6 (2015): 155-172.
- Podsiadło M. (red.) (2012), Prawo konstytucyjne, Repetytorium, wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Sarnecki P. (red.) (2014), Prawo konstytucyjne RP, wydanie 9, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
- Siuda W. (2007), Elementy prawa dla ekonomistów, SCRIPTUM, Poznań
Autor: Aleksandra Galica