Narodowe systemy innowacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
'''Narodowe systemy innowacji''' - zespół różnych instytucji które łącznie i indywidualnie biorą udział w rozwoju i dyfuzji nowych technologii oraz konstrukcję instytucjonalną w której rządy i stosowane przez nie formy [[polityka innowacyjna|polityki]] wspierają [[proces]] [[innowacja|innowacji]]; innymi słowy NSI oznacza całokształt powiązanych ze sobą instytucjonalnych i strukturalnych czynników w [[gospodarka narodowa|gospodarce narodowej]] i społeczeństwie, które generują, selekcjonują i wchłaniają [[innowacje]] technologiczne wyzwalając [[proces]]y uczenia się. [[[Praca]] zbiorowa pod red. E. Okoń - Horodyńskiej Katowice 2000 s. 120]. | '''Narodowe systemy innowacji''' - [[zespół]] różnych instytucji które łącznie i indywidualnie biorą [[udział]] w rozwoju i dyfuzji nowych technologii oraz konstrukcję instytucjonalną w której rządy i stosowane przez nie formy [[polityka innowacyjna|polityki]] wspierają [[proces]] [[innowacja|innowacji]]; innymi słowy NSI oznacza całokształt powiązanych ze sobą instytucjonalnych i strukturalnych czynników w [[gospodarka narodowa|gospodarce narodowej]] i społeczeństwie, które generują, selekcjonują i wchłaniają [[innowacje]] technologiczne wyzwalając [[proces]]y uczenia się. [[[Praca]] zbiorowa pod red. E. Okoń - Horodyńskiej Katowice 2000 s. 120]. | ||
==Cechy NSI== | ==Cechy NSI== | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Wśród najważniejszych cech NSI należy wyróżnić instytucjonalne czynniki, które odróżniają jeden kraj od drugiego. Czynniki te odnoszą się m.in. do: | Wśród najważniejszych cech NSI należy wyróżnić instytucjonalne czynniki, które odróżniają jeden kraj od drugiego. Czynniki te odnoszą się m.in. do: | ||
* struktury i jakości systemu edukacyjnego i jego efektów, | * struktury i jakości systemu edukacyjnego i jego efektów, | ||
* rodzaju instytucji badawczo-rozwojowych i ich zdolności do dyfuzji technologii, | * rodzaju instytucji badawczo-rozwojowych i ich [[zdolności]] do dyfuzji technologii, | ||
* form instytucjonalnego finansowania i ich [[wrażliwość na ryzyko]], | * form instytucjonalnego finansowania i ich [[wrażliwość na ryzyko]], | ||
* instytucji prawnych i [[ochrona własności intelektualnej|ochronie własności intelektualnej]], | * instytucji prawnych i [[ochrona własności intelektualnej|ochronie własności intelektualnej]], | ||
* aktywności innowacyjnej obejmującej np. lokalny [[popyt]] na innowacje technologiczne, prywatną i publiczną aktywność [[inwestycje|inwestycyjną]] w przedsięwzięcia innowacyjne, efektywność szkoleń, poziom rywalizacji pomiędzy firmami, itd. [Ewa Okoń-Horodyńska, Katowice 1998 s. 64]. | * aktywności innowacyjnej obejmującej np. lokalny [[popyt]] na innowacje technologiczne, prywatną i publiczną aktywność [[inwestycje|inwestycyjną]] w przedsięwzięcia innowacyjne, [[efektywność]] szkoleń, poziom rywalizacji pomiędzy firmami, itd. [Ewa Okoń-Horodyńska, Katowice 1998 s. 64]. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
==Instytucje generujące innowacje== | ==Instytucje generujące innowacje== | ||
W każdym kraju można wyróżnić cztery rodzaje instytucji, które powinny generować procesy innowacyjne i odpowiadające im działania: | W każdym kraju można wyróżnić cztery rodzaje instytucji, które powinny generować procesy innowacyjne i odpowiadające im działania: | ||
* firmy, zwłaszcza te, które inwestują w generowanie zmian w aktywności innowacyjnej, | * firmy, zwłaszcza te, które inwestują w generowanie zmian w aktywności innowacyjnej, | ||
* uniwersytety i instytucje prowadzące badania podstawowe, stosowanie i odpowiadające im [[szkolenie pracowników|szkolenia]], | * uniwersytety i instytucje prowadzące [[badania podstawowe]], stosowanie i odpowiadające im [[szkolenie pracowników|szkolenia]], | ||
* mieszane publiczne i prywatne instytucje, prowadzące podstawową edukację i [[trening]] zawodowy, | * mieszane publiczne i prywatne instytucje, prowadzące podstawową edukację i [[trening]] zawodowy, | ||
* rządy, finansujące i prowadzące zróżnicowane działania, które promują i regulują zmiany technologiczne. | * rządy, finansujące i prowadzące zróżnicowane działania, które promują i regulują zmiany technologiczne. | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Okoń-Hordyńska E. (red.) (2000), ''Państwo Narodowe a proces globalizacji'', Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice, s. 120. | * Okoń-Hordyńska E. (red.) (2000), ''Państwo Narodowe a proces globalizacji'', Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice, s. 120. | ||
* Okoń-Horodyńska E. (1998), ''Narodowy System Innowacji w Polsce'', Katowice, s. 64. | * Okoń-Horodyńska E. (1998), ''Narodowy [[System]] Innowacji w Polsce'', Katowice, s. 64. | ||
{{a|Anna Solarz}} | {{a|Anna Solarz}} | ||
[[Kategoria:Ekonomia]] | [[Kategoria:Ekonomia]] | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] |
Wersja z 21:35, 20 maj 2020
Narodowe systemy innowacji |
---|
Polecane artykuły |
Narodowe systemy innowacji - zespół różnych instytucji które łącznie i indywidualnie biorą udział w rozwoju i dyfuzji nowych technologii oraz konstrukcję instytucjonalną w której rządy i stosowane przez nie formy polityki wspierają proces innowacji; innymi słowy NSI oznacza całokształt powiązanych ze sobą instytucjonalnych i strukturalnych czynników w gospodarce narodowej i społeczeństwie, które generują, selekcjonują i wchłaniają innowacje technologiczne wyzwalając procesy uczenia się. [[[Praca]] zbiorowa pod red. E. Okoń - Horodyńskiej Katowice 2000 s. 120].
Cechy NSI
W ramach tego systemu źródła innowacji wiążą się przede wszystkim z podmiotami zajmującymi się badaniami naukowymi, ich praktyczne wykorzystanie z podmiotami zajmującymi się rozwojem produkcji i usług bazujących na wynikach tych badań.
Wśród najważniejszych cech NSI należy wyróżnić instytucjonalne czynniki, które odróżniają jeden kraj od drugiego. Czynniki te odnoszą się m.in. do:
- struktury i jakości systemu edukacyjnego i jego efektów,
- rodzaju instytucji badawczo-rozwojowych i ich zdolności do dyfuzji technologii,
- form instytucjonalnego finansowania i ich wrażliwość na ryzyko,
- instytucji prawnych i ochronie własności intelektualnej,
- aktywności innowacyjnej obejmującej np. lokalny popyt na innowacje technologiczne, prywatną i publiczną aktywność inwestycyjną w przedsięwzięcia innowacyjne, efektywność szkoleń, poziom rywalizacji pomiędzy firmami, itd. [Ewa Okoń-Horodyńska, Katowice 1998 s. 64].
Instytucje generujące innowacje
W każdym kraju można wyróżnić cztery rodzaje instytucji, które powinny generować procesy innowacyjne i odpowiadające im działania:
- firmy, zwłaszcza te, które inwestują w generowanie zmian w aktywności innowacyjnej,
- uniwersytety i instytucje prowadzące badania podstawowe, stosowanie i odpowiadające im szkolenia,
- mieszane publiczne i prywatne instytucje, prowadzące podstawową edukację i trening zawodowy,
- rządy, finansujące i prowadzące zróżnicowane działania, które promują i regulują zmiany technologiczne.
Bibliografia
- Okoń-Hordyńska E. (red.) (2000), Państwo Narodowe a proces globalizacji, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice, s. 120.
- Okoń-Horodyńska E. (1998), Narodowy System Innowacji w Polsce, Katowice, s. 64.
Autor: Anna Solarz