Narodowe systemy innowacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Narodowe systemy innowacji''' - zespół różnych instytucji które łącznie i indywidualnie biorą udział w rozwoju i dyfuzji nowych technologii oraz konstrukcję instytucjonalną w której rządy i stosowane przez nie formy [[polityka innowacyjna|polityki]] wspierają [[proces]] [[innowacja|innowacji]]; innymi słowy NSI oznacza całokształt powiązanych ze sobą instytucjonalnych i strukturalnych czynników w [[gospodarka narodowa|gospodarce narodowej]] i społeczeństwie, które generują, selekcjonują i wchłaniają [[innowacje]] technologiczne wyzwalając [[proces]]y uczenia się. [[[Praca]] zbiorowa pod red. E. Okoń - Horodyńskiej Katowice 2000 s. 120].
'''Narodowe systemy innowacji''' - [[zespół]] różnych instytucji które łącznie i indywidualnie biorą [[udział]] w rozwoju i dyfuzji nowych technologii oraz konstrukcję instytucjonalną w której rządy i stosowane przez nie formy [[polityka innowacyjna|polityki]] wspierają [[proces]] [[innowacja|innowacji]]; innymi słowy NSI oznacza całokształt powiązanych ze sobą instytucjonalnych i strukturalnych czynników w [[gospodarka narodowa|gospodarce narodowej]] i społeczeństwie, które generują, selekcjonują i wchłaniają [[innowacje]] technologiczne wyzwalając [[proces]]y uczenia się. [[[Praca]] zbiorowa pod red. E. Okoń - Horodyńskiej Katowice 2000 s. 120].


==Cechy NSI==
==Cechy NSI==
Linia 22: Linia 22:
Wśród najważniejszych cech NSI należy wyróżnić instytucjonalne czynniki, które odróżniają jeden kraj od drugiego. Czynniki te odnoszą się m.in. do:
Wśród najważniejszych cech NSI należy wyróżnić instytucjonalne czynniki, które odróżniają jeden kraj od drugiego. Czynniki te odnoszą się m.in. do:
* struktury i jakości systemu edukacyjnego i jego efektów,
* struktury i jakości systemu edukacyjnego i jego efektów,
* rodzaju instytucji badawczo-rozwojowych i ich zdolności do dyfuzji technologii,
* rodzaju instytucji badawczo-rozwojowych i ich [[zdolności]] do dyfuzji technologii,
* form instytucjonalnego finansowania i ich [[wrażliwość na ryzyko]],
* form instytucjonalnego finansowania i ich [[wrażliwość na ryzyko]],
* instytucji prawnych i [[ochrona własności intelektualnej|ochronie własności intelektualnej]],
* instytucji prawnych i [[ochrona własności intelektualnej|ochronie własności intelektualnej]],
* aktywności innowacyjnej obejmującej np. lokalny [[popyt]] na innowacje technologiczne, prywatną i publiczną aktywność [[inwestycje|inwestycyjną]] w przedsięwzięcia innowacyjne, efektywność szkoleń, poziom rywalizacji pomiędzy firmami, itd. [Ewa Okoń-Horodyńska, Katowice 1998 s. 64].
* aktywności innowacyjnej obejmującej np. lokalny [[popyt]] na innowacje technologiczne, prywatną i publiczną aktywność [[inwestycje|inwestycyjną]] w przedsięwzięcia innowacyjne, [[efektywność]] szkoleń, poziom rywalizacji pomiędzy firmami, itd. [Ewa Okoń-Horodyńska, Katowice 1998 s. 64].
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
==Instytucje generujące innowacje==
==Instytucje generujące innowacje==
W każdym kraju można wyróżnić cztery rodzaje instytucji, które powinny generować procesy innowacyjne i odpowiadające im działania:
W każdym kraju można wyróżnić cztery rodzaje instytucji, które powinny generować procesy innowacyjne i odpowiadające im działania:
* firmy, zwłaszcza te, które inwestują w generowanie zmian w aktywności innowacyjnej,
* firmy, zwłaszcza te, które inwestują w generowanie zmian w aktywności innowacyjnej,
* uniwersytety i instytucje prowadzące badania podstawowe, stosowanie i odpowiadające im [[szkolenie pracowników|szkolenia]],
* uniwersytety i instytucje prowadzące [[badania podstawowe]], stosowanie i odpowiadające im [[szkolenie pracowników|szkolenia]],
* mieszane publiczne i prywatne instytucje, prowadzące podstawową edukację i [[trening]] zawodowy,
* mieszane publiczne i prywatne instytucje, prowadzące podstawową edukację i [[trening]] zawodowy,
* rządy, finansujące i prowadzące zróżnicowane działania, które promują i regulują zmiany technologiczne.
* rządy, finansujące i prowadzące zróżnicowane działania, które promują i regulują zmiany technologiczne.
Linia 36: Linia 36:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Okoń-Hordyńska E. (red.) (2000), ''Państwo Narodowe a proces globalizacji'', Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice, s. 120.
* Okoń-Hordyńska E. (red.) (2000), ''Państwo Narodowe a proces globalizacji'', Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice, s. 120.
* Okoń-Horodyńska E. (1998), ''Narodowy System Innowacji w Polsce'', Katowice, s. 64.
* Okoń-Horodyńska E. (1998), ''Narodowy [[System]] Innowacji w Polsce'', Katowice, s. 64.


{{a|Anna Solarz}}
{{a|Anna Solarz}}
[[Kategoria:Ekonomia]]
[[Kategoria:Ekonomia]]
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]

Wersja z 21:35, 20 maj 2020

Narodowe systemy innowacji
Polecane artykuły


Narodowe systemy innowacji - zespół różnych instytucji które łącznie i indywidualnie biorą udział w rozwoju i dyfuzji nowych technologii oraz konstrukcję instytucjonalną w której rządy i stosowane przez nie formy polityki wspierają proces innowacji; innymi słowy NSI oznacza całokształt powiązanych ze sobą instytucjonalnych i strukturalnych czynników w gospodarce narodowej i społeczeństwie, które generują, selekcjonują i wchłaniają innowacje technologiczne wyzwalając procesy uczenia się. [[[Praca]] zbiorowa pod red. E. Okoń - Horodyńskiej Katowice 2000 s. 120].

Cechy NSI

W ramach tego systemu źródła innowacji wiążą się przede wszystkim z podmiotami zajmującymi się badaniami naukowymi, ich praktyczne wykorzystanie z podmiotami zajmującymi się rozwojem produkcji i usług bazujących na wynikach tych badań.

Wśród najważniejszych cech NSI należy wyróżnić instytucjonalne czynniki, które odróżniają jeden kraj od drugiego. Czynniki te odnoszą się m.in. do:

  • struktury i jakości systemu edukacyjnego i jego efektów,
  • rodzaju instytucji badawczo-rozwojowych i ich zdolności do dyfuzji technologii,
  • form instytucjonalnego finansowania i ich wrażliwość na ryzyko,
  • instytucji prawnych i ochronie własności intelektualnej,
  • aktywności innowacyjnej obejmującej np. lokalny popyt na innowacje technologiczne, prywatną i publiczną aktywność inwestycyjną w przedsięwzięcia innowacyjne, efektywność szkoleń, poziom rywalizacji pomiędzy firmami, itd. [Ewa Okoń-Horodyńska, Katowice 1998 s. 64].

Instytucje generujące innowacje

W każdym kraju można wyróżnić cztery rodzaje instytucji, które powinny generować procesy innowacyjne i odpowiadające im działania:

  • firmy, zwłaszcza te, które inwestują w generowanie zmian w aktywności innowacyjnej,
  • uniwersytety i instytucje prowadzące badania podstawowe, stosowanie i odpowiadające im szkolenia,
  • mieszane publiczne i prywatne instytucje, prowadzące podstawową edukację i trening zawodowy,
  • rządy, finansujące i prowadzące zróżnicowane działania, które promują i regulują zmiany technologiczne.

Bibliografia

  • Okoń-Hordyńska E. (red.) (2000), Państwo Narodowe a proces globalizacji, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice, s. 120.
  • Okoń-Horodyńska E. (1998), Narodowy System Innowacji w Polsce, Katowice, s. 64.

Autor: Anna Solarz