Interdyscyplinarność ergonomii: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
'''Interdyscyplinarność [[ergonomia|ergonomii]]''' związana jest z wzajemnym uzupełnianiem się (komplementarnością) zagadnień z różnych obszarów nauki, co pozwala na kompleksowe podejście do układu człowiek - [[praca]] - środowisko, niemożliwe do zrealizowania na gruncie poszczególnych nauk wyizolowanych. Łączy w sobie nauki biologiczne oraz techniczno-organizacyjne nie hierarchizując ich względem siebie, ale stawiając je wszystkie na równi. | '''Interdyscyplinarność [[ergonomia|ergonomii]]''' związana jest z wzajemnym uzupełnianiem się (komplementarnością) zagadnień z różnych obszarów nauki, co pozwala na kompleksowe podejście do układu człowiek - [[praca]] - środowisko, niemożliwe do zrealizowania na gruncie poszczególnych nauk wyizolowanych. Łączy w sobie nauki biologiczne oraz techniczno-organizacyjne nie hierarchizując ich względem siebie, ale stawiając je wszystkie na równi. | ||
'''Ergonomia''' – Nauka zajmująca się przystosowaniem pracy do organizmu człowieka, tworzeniem stanowisk i przestrzeni pracy. Skupia się na dostosowaniu czynników materialnych do możliwości ludzkich, ochronie organizmu oraz tworzeniu komfortowych warunków w miejscu pracy. | '''[[Ergonomia]]''' – Nauka zajmująca się przystosowaniem pracy do organizmu człowieka, tworzeniem stanowisk i przestrzeni pracy. Skupia się na dostosowaniu czynników materialnych do możliwości ludzkich, ochronie organizmu oraz tworzeniu komfortowych warunków w miejscu pracy. | ||
==Dyscypliny składowe== | ==Dyscypliny składowe== | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
'''Biologiczne''', które badają właściwości fizyczne i psychiczne człowieka i gromadzą o nim wiedzę. | '''Biologiczne''', które badają właściwości fizyczne i psychiczne człowieka i gromadzą o nim wiedzę. | ||
* '''''Antropometria''''' - zajmuje się mierzeniem [[parametr]]ów człowieka pod kątem optymalizacji warunków pracy. | * '''''Antropometria''''' - zajmuje się mierzeniem [[parametr]]ów człowieka pod kątem optymalizacji warunków pracy. | ||
* '''''Bezpieczeństwo i higiena pracy''''' - tworzy zasady ochrony zdrowia w miejscu pracy, biorąc pod uwagę czynniki szkodliwe i normy higieniczne. | * '''''[[Bezpieczeństwo i higiena pracy]]''''' - tworzy zasady ochrony zdrowia w miejscu pracy, biorąc pod uwagę czynniki szkodliwe i [[normy]] higieniczne. | ||
* '''''Medycyna pracy''''' - jej przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta, diagnostyka, leczenie i profilaktyka chorób zawodowych. Wyróżnia się trzy podstawowe padania: wstępne, okresowe i kontrolne przeprowadzane po dłuższej chorobie pracownika. | * '''''[[Medycyna pracy]]''''' - jej przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta, diagnostyka, leczenie i profilaktyka chorób zawodowych. Wyróżnia się trzy podstawowe padania: wstępne, okresowe i kontrolne przeprowadzane po dłuższej chorobie pracownika. | ||
* '''''Fizjologia pracy''''' - badanie reakcji organizmu podczas pracy | * '''''Fizjologia pracy''''' - badanie reakcji organizmu podczas pracy | ||
* '''''Psychologia''''' - jest to nauka o człowieku w aspekcie jego zachowań i stanów psychicznych w rozmaitych sytuacjach. | * '''''Psychologia''''' - jest to nauka o człowieku w aspekcie jego zachowań i stanów psychicznych w rozmaitych sytuacjach. | ||
* '''''Socjologia''''' - socjologia zajmuje się zjawiskami sfery publicznej, funkcjonowaniem społeczeństwa i metodach jego badania. | * '''''[[Socjologia]]''''' - socjologia zajmuje się zjawiskami sfery publicznej, funkcjonowaniem społeczeństwa i metodach jego badania. | ||
* '''''Pedagogika''''' - nauka o wychowaniu i kształceniu człowieka w czasie całego jego życia | * '''''Pedagogika''''' - nauka o wychowaniu i kształceniu człowieka w czasie całego jego życia | ||
* '''''Prakseologia''''' - nauka zajmująca się badaniem ludzkich czynności celowych i świadomych czyli o sprawnym działaniu. | * '''''[[Prakseologia]]''''' - nauka zajmująca się badaniem ludzkich czynności celowych i świadomych czyli o sprawnym działaniu. | ||
'''Techniczno-organizacyjne''', które na podstawie wyników z badań przeprowadzanych przez dyscypliny w grupie biologicznej zajmują się doskonaleniem procesu pracy. | '''Techniczno-organizacyjne''', które na podstawie wyników z badań przeprowadzanych przez dyscypliny w grupie biologicznej zajmują się doskonaleniem procesu pracy. | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
* '''''Inżynieria budownictwa''''' | * '''''Inżynieria budownictwa''''' | ||
* '''''Inżynieria transportu''''' | * '''''Inżynieria transportu''''' | ||
* '''''Technologia''''' - jest jednym z czynników produkcji. Dostarcza informacji jak dużo można wytworzyć przy użyciu danej ilości kapitału i pracy | * '''''[[Technologia]]''''' - jest jednym z czynników produkcji. Dostarcza informacji jak dużo można wytworzyć przy użyciu danej ilości kapitału i pracy | ||
* '''''Organizacja''''' - to decydowanie o tym, w jaki sposób możliwie najlepiej pogrupować działania i zasoby organizacji | * '''''[[Organizacja]]''''' - to decydowanie o tym, w jaki sposób możliwie najlepiej pogrupować działania i [[zasoby]] organizacji | ||
* '''''Ekonomika''''' - dyscyplina ekonomiczna badająca zjawiska występujące w określonym dziale gospodarki | * '''''[[Ekonomika]]''''' - [[dyscyplina]] ekonomiczna badająca zjawiska występujące w określonym dziale gospodarki | ||
* '''''Estetyka''''' | * '''''Estetyka''''' | ||
* '''''Prawo''''' | * '''''[[Prawo]]''''' | ||
==Funkcje ergonomii== | ==Funkcje ergonomii== | ||
*'''Humanizacyjna''' – skupia się na zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stanowisku pracy, automatyzacji pewnych procesów w celu odciążenia organizmu człowieka i zmniejszeniu uciążliwości pracy. | *'''Humanizacyjna''' – skupia się na zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stanowisku pracy, automatyzacji pewnych procesów w celu odciążenia organizmu człowieka i zmniejszeniu uciążliwości pracy. | ||
*'''Społeczna''' - wiąże się z odciążeniem psycho-nerwowym człowieka, który musi wykonywać pracę niezgodną z jego kwalifikacjami, niesie pomoc w prawidłowym doborze do zawodu. | *'''Społeczna''' - wiąże się z odciążeniem psycho-nerwowym człowieka, który musi wykonywać pracę niezgodną z jego kwalifikacjami, niesie pomoc w prawidłowym doborze do zawodu. | ||
*'''Ekonomiczna''' – Opiera się na prewencji, czyli podejmowaniu działań z wyprzedzeniem w celu zapobiegnięciu niechcianych konsekwencji. Dla przykładu: firma inwestuje pewne pieniądze w szkolenia BHP, by uniknąć większych kosztów związanych z wypadkami przy pracy, których może dzięki tym działaniom uniknąć lub je zminimalizować. | *'''Ekonomiczna''' – Opiera się na prewencji, czyli podejmowaniu działań z wyprzedzeniem w celu zapobiegnięciu niechcianych konsekwencji. Dla przykładu: [[firma]] inwestuje pewne pieniądze w szkolenia BHP, by uniknąć większych kosztów związanych z wypadkami przy pracy, których może dzięki tym działaniom uniknąć lub je zminimalizować. | ||
==Kierunki ergonomii== | ==Kierunki ergonomii== | ||
Linia 65: | Linia 65: | ||
* E. Kowal (2002), ''Społeczno-ekonomiczne aspekty ergonomii'', WN PWN, Warszawa – Poznań. | * E. Kowal (2002), ''Społeczno-ekonomiczne aspekty ergonomii'', WN PWN, Warszawa – Poznań. | ||
* A. Stabryła, (1982), ''Organizacja i [[zarządzanie]]'', Wyd. AE, Kraków. | * A. Stabryła, (1982), ''Organizacja i [[zarządzanie]]'', Wyd. AE, Kraków. | ||
* L. Dobrowolski, B. Dębska, K. Hęclik (2014), [http://eduakcja.eu/files/pdf/80.pdf Analiza właściwości, funkcjonalności i ergonomii nowoczesnych narzędzi dedykowanych do szybkiego tworzenia kursów], EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej, nr 2(4). | * L. Dobrowolski, B. Dębska, K. Hęclik (2014), [http://eduakcja.eu/files/pdf/80.pdf Analiza właściwości, funkcjonalności i ergonomii nowoczesnych narzędzi dedykowanych do szybkiego tworzenia kursów], EduAkcja. [[Magazyn]] edukacji elektronicznej, nr 2(4). | ||
* M. Rembiasz, A. Górny (2015), [http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/numery/ZN_OiZ_PP_65_09.pdf Ergonomia w zarządzaniu wiekiem w przedsiębiorstwie produkcyjnym], Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 65 | * M. Rembiasz, A. Górny (2015), [http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/numery/ZN_OiZ_PP_65_09.pdf Ergonomia w zarządzaniu wiekiem w przedsiębiorstwie produkcyjnym], Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 65 | ||
* G. Dahlke (2014), [http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/numery/ZN_OiZ_PP_63_02.pdf Modelowanie symulacyjne w ergonomii i bezpieczeństwie pracy], Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 63 | * G. Dahlke (2014), [http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/numery/ZN_OiZ_PP_63_02.pdf Modelowanie symulacyjne w ergonomii i bezpieczeństwie pracy], Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 63 | ||
* P. Lubaś (2010), | * P. Lubaś (2010),’’[[Diagnoza]] ergonomicznych czynników ryzyka’’, [[Państwowa Inspekcja Pracy]], Szczecin | ||
* S. Wieczorek (2014), ‘’Ergonomia’’, Tarbonus, Warszawa | * S. Wieczorek (2014), ‘’Ergonomia’’, Tarbonus, Warszawa | ||
* T. Juliszewski, M. Złowodzki, H. Ogińska, A. Taczalska (2015), ‘’Ergonomia w nauce i szkolnictwie wyższym’’ Politechnika Krakowska. | * T. Juliszewski, M. Złowodzki, H. Ogińska, A. Taczalska (2015), ‘’Ergonomia w nauce i szkolnictwie wyższym’’ Politechnika Krakowska. |
Wersja z 23:26, 19 maj 2020
Interdyscyplinarność ergonomii |
---|
Polecane artykuły |
Interdyscyplinarność ergonomii związana jest z wzajemnym uzupełnianiem się (komplementarnością) zagadnień z różnych obszarów nauki, co pozwala na kompleksowe podejście do układu człowiek - praca - środowisko, niemożliwe do zrealizowania na gruncie poszczególnych nauk wyizolowanych. Łączy w sobie nauki biologiczne oraz techniczno-organizacyjne nie hierarchizując ich względem siebie, ale stawiając je wszystkie na równi.
Ergonomia – Nauka zajmująca się przystosowaniem pracy do organizmu człowieka, tworzeniem stanowisk i przestrzeni pracy. Skupia się na dostosowaniu czynników materialnych do możliwości ludzkich, ochronie organizmu oraz tworzeniu komfortowych warunków w miejscu pracy.
Dyscypliny składowe
Dyscypliny składowe ergonomii, traktowane równorzędnie, dzielimy na dwie główne grupy:
Biologiczne, które badają właściwości fizyczne i psychiczne człowieka i gromadzą o nim wiedzę.
- Antropometria - zajmuje się mierzeniem parametrów człowieka pod kątem optymalizacji warunków pracy.
- Bezpieczeństwo i higiena pracy - tworzy zasady ochrony zdrowia w miejscu pracy, biorąc pod uwagę czynniki szkodliwe i normy higieniczne.
- Medycyna pracy - jej przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta, diagnostyka, leczenie i profilaktyka chorób zawodowych. Wyróżnia się trzy podstawowe padania: wstępne, okresowe i kontrolne przeprowadzane po dłuższej chorobie pracownika.
- Fizjologia pracy - badanie reakcji organizmu podczas pracy
- Psychologia - jest to nauka o człowieku w aspekcie jego zachowań i stanów psychicznych w rozmaitych sytuacjach.
- Socjologia - socjologia zajmuje się zjawiskami sfery publicznej, funkcjonowaniem społeczeństwa i metodach jego badania.
- Pedagogika - nauka o wychowaniu i kształceniu człowieka w czasie całego jego życia
- Prakseologia - nauka zajmująca się badaniem ludzkich czynności celowych i świadomych czyli o sprawnym działaniu.
Techniczno-organizacyjne, które na podstawie wyników z badań przeprowadzanych przez dyscypliny w grupie biologicznej zajmują się doskonaleniem procesu pracy.
- Urbanistyka - nauka o planowaniu miast i osiedli oraz ich powstawaniu i historii rozwoju
- Architektura – sztuka kształtowania przestrzeni
- Inżynieria maszyn – dotyczy technik i metod projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn
- Inżynieria budownictwa
- Inżynieria transportu
- Technologia - jest jednym z czynników produkcji. Dostarcza informacji jak dużo można wytworzyć przy użyciu danej ilości kapitału i pracy
- Organizacja - to decydowanie o tym, w jaki sposób możliwie najlepiej pogrupować działania i zasoby organizacji
- Ekonomika - dyscyplina ekonomiczna badająca zjawiska występujące w określonym dziale gospodarki
- Estetyka
- Prawo
Funkcje ergonomii
- Humanizacyjna – skupia się na zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stanowisku pracy, automatyzacji pewnych procesów w celu odciążenia organizmu człowieka i zmniejszeniu uciążliwości pracy.
- Społeczna - wiąże się z odciążeniem psycho-nerwowym człowieka, który musi wykonywać pracę niezgodną z jego kwalifikacjami, niesie pomoc w prawidłowym doborze do zawodu.
- Ekonomiczna – Opiera się na prewencji, czyli podejmowaniu działań z wyprzedzeniem w celu zapobiegnięciu niechcianych konsekwencji. Dla przykładu: firma inwestuje pewne pieniądze w szkolenia BHP, by uniknąć większych kosztów związanych z wypadkami przy pracy, których może dzięki tym działaniom uniknąć lub je zminimalizować.
Kierunki ergonomii
Współczesne kierunki działania ergonomii:
- Ergonomia stanowisk komputerowych – bierze pod uwagę ułożenie sylwetki poprzez dopasowanie dopasowani krzesła i podnóżek, prawidłowe ustawienie monitora, odpowiednia wielkość biurka, zapewnienie odpowiedniego ułożenia rąk przy korzystaniu z klawiatury.
- Ergonomia osób niepełnosprawnych
- Ergonomia osób w starszym wieku
- Ergonomia wyrobu – polega na dostosowaniu obiektów np. maszyn do wymiarów i kształtów ciała człowieka, skupia się na bezpieczeństwu i komforcie użytkowania obiektu technicznego.
- Ergonomia w sprzętach wojskowych
- Ergonomia edukacji – (ilość osób w klasie, dopasowanie ławek i krzeseł do wieku i wzrostu uczniów, odpowiednia przestrzeń w klasie).
- Ergonomia mieszkania – (meble, sprzęty codziennego użytku).
Bibliografia
- E. Kowal (2002), Społeczno-ekonomiczne aspekty ergonomii, WN PWN, Warszawa – Poznań.
- A. Stabryła, (1982), Organizacja i zarządzanie, Wyd. AE, Kraków.
- L. Dobrowolski, B. Dębska, K. Hęclik (2014), Analiza właściwości, funkcjonalności i ergonomii nowoczesnych narzędzi dedykowanych do szybkiego tworzenia kursów, EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej, nr 2(4).
- M. Rembiasz, A. Górny (2015), Ergonomia w zarządzaniu wiekiem w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 65
- G. Dahlke (2014), Modelowanie symulacyjne w ergonomii i bezpieczeństwie pracy, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 63
- P. Lubaś (2010),’’Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka’’, Państwowa Inspekcja Pracy, Szczecin
- S. Wieczorek (2014), ‘’Ergonomia’’, Tarbonus, Warszawa
- T. Juliszewski, M. Złowodzki, H. Ogińska, A. Taczalska (2015), ‘’Ergonomia w nauce i szkolnictwie wyższym’’ Politechnika Krakowska.
Autor: Justyna Kuźma, Sylwia Szromnik