Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

(Przekierowano z UOKIK)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Polecane artykuły


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest organem administracji rządowej ustawowo odpowiedzialnym za realizację zadań z zakresu ochrony konsumentów. Jego działalność można podzielić na prace o charakterze legislacyjnym, informacyjno - edukacyjnym oraz kontrolnym.

Historia

W 1991 roku na mocy ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistyczny z dnia 24 lutego 1990r. został powołany Urząd Antymonopolowy, przyległy Radzie Ministrów. Pełnił on funkcję głównego organu administracji państwa w sprawach związanych z praktykami monopolistycznymi oraz organu antymonopolowego. W 1996 roku Urząd Antymonopolowy przekształcono w Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes Urzędu

Aktualnie to Prezes Urzędu pełni funkcję organu antymonopolowego. Przy pomocy UOKiK wykonuje on zadania z zakresu przeciwdziałania praktykom monopolistycznym, rozwoju konkurencji i ochrony interesów konsumentów (rys. 1).

Zadania prezesa UOKiK.jpg

Prezes Urzędu wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Urzędu kieruje nim i wykonuje swoje zadania przy jego pomocy oraz przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego, dyrektorów delegatur Urzędu oraz dyrektorów następujących komórek organizacyjnych:

  • Biuro Prezesa;
  • Biuro Dyrektora Generalnego;
  • Departament Prawny;
  • Departament Analiz Rynku;
  • Departament Ochrony Konkurencji;
  • Departament Kontroli Koncentracji;
  • Departament Monitorowania Pomocy Publicznej;
  • Departament Ochrony Interesów Konsumentów;
  • Departament Nadzoru Rynku;
  • Departament Inspekcji Handlowej;
  • Departament Budżetu i Administracji;
  • Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
  • Specjalistyczne Laboratorium Badania Paliw i Produktów Chemii Gospodarczej z siedzibą w Bydgoszczy
  • Specjalistyczne Laboratorium Badania Zabawek z siedzibą w Lublinie;
  • Specjalistyczne Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej z siedzibą w Łodzi;
  • Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Katowicach;
  • Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Kielcach;
  • Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Olsztynie;
  • Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Poznaniu;
  • Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą w Warszawie;
  • Laboratorium Kontrolno-Analityczne z siedzibą we Wrocławiu.

W skład Urzędu wchodzi 9 delegatur UOKiK:

  • Bydgoszcz - Obszar działania delegatury: województwa kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie,
  • Gdańsk - Obszar działania delegatury: województwa pomorskie i zachodniopomorskie,
  • Katowice - Obszar działania delegatury: województwa śląskie i opolskie,
  • Kraków - Obszar działania delegatury: województwa małopolskie i podkarpackie,
  • Lublin - Obszar działania delegatury: województwa lubelskie i podlaskie,
  • Łódź - Obszar działania delegatury: województwa łódzkie i świętokrzyskie,
  • Poznań - Obszar działania delegatury: województwo wielkopolskie,
  • Warszawa (Centrala w Warszawie przy pl. Powstańców Warszawy 1) - Obszar działania delegatury: województwo mazowieckie,
  • Wrocław - Obszar działania delegatury: województwa dolnośląskie i lubuskie.

Działalność UOKiK

Głównym celem Urzędu jest

  • kontrolowanie prawidłowego rozwoju konkurencji oraz eliminowanie wszelkich zaburzeń w jej funkcjonowaniu,
  • kontrolowanie fuzji i przejęć,
  • kontrolowanie pomocy publicznej,
  • ochrona zbiorowych interesów konsumentów.

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów istnieje centrum bezpłatnych e-porad dla konsumentów. Urząd prowadzi działalność edukacyjną skierowaną do konsumentów oraz konkurencji. Konsumenci znajdą tam informacje o swoich prawach oraz porady dotyczące zakupów, czy spłaty kredytu konsumpcyjnego i hipotecznego. Użytkownicy portalu kwalifikujący się do grupy 'konkurencja' znajdą tam informacje na temat fuzji oraz swoich praw.

Na stronie internetowej UOKiK zamieszczane są również publikacje dotyczące ochrony konkurencji, ochrony konsumentów i bezpieczeństwa produktów, a także bardziej szczegółowe informacje, np. o znaku CE, czy jakości paliwa.

Odwołania od decyzji administracyjnych wydanych przez prezesów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpatruje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Inne instytucje ochrony konsumenta

Ochrona konsumencka jest w naszym kraju zadaniem wielu instytucji. Instytucjonalną ochronę konsumenta w Polsce tworzą obecnie:

  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
  • Inspekcja Handlowa,
  • Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów.

Organizacjami, dla których ochrona konsumentów jest działalnością statutową, są:

  • Federacja Konsumentów,
  • Stowarzyszenie Konsumentów,
  • Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Bibliografia

Autor: Karolina Klimek, Katarzyna Gubernat

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.