Zarządzanie integralnością wg PMBOK: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Metodyka PMI]]</li>
<li>[[Procesy w projekcie]]</li>
<li>[[Procesy realizacji wg PMBOK]]</li>
<li>[[Procesy planowania wg PMBOK]]</li>
<li>[[Karta projektu]]</li>
<li>[[Inicjowanie Projektu]]</li>
<li>[[Uzasadnienie projektu]]</li>
<li>[[Produkty cząstkowe]]</li>
<li>[[Plan projektu]]</li>
</ul>
}}
'''[[Zarządzanie]] integralnością wg PMBOK''' to [[grupa]] procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach.
'''[[Zarządzanie]] integralnością wg PMBOK''' to [[grupa]] procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach.
Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań.  
Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań.
Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.  
Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.


W trakcie projektu [[kierownik]] projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza [[ryzyko]], dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a [[wiedza]] na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.
W trakcie projektu [[kierownik]] projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza [[ryzyko]], dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a [[wiedza]] na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.
Linia 25: Linia 7:
Podobnie jak wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami zarządzanie integralnością projektu ma określone procesy, z których korzysta [[kierownik projektu]]. Nie można mylić obszarów wiedzy z procesami. Obszar wiedzy to grupa wiedzy, procesów i osiągnięć wymaganych w określonej specjalności. Procesami są zaś działania i kroki podjęte w celu osiągnięcia pewnego wyniku.Prawidłowe zarządzanie integralnością projektu zapewnia sprawne i zintegrowane projekty.
Podobnie jak wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami zarządzanie integralnością projektu ma określone procesy, z których korzysta [[kierownik projektu]]. Nie można mylić obszarów wiedzy z procesami. Obszar wiedzy to grupa wiedzy, procesów i osiągnięć wymaganych w określonej specjalności. Procesami są zaś działania i kroki podjęte w celu osiągnięcia pewnego wyniku.Prawidłowe zarządzanie integralnością projektu zapewnia sprawne i zintegrowane projekty.


<google>ban728t</google>
==TL;DR==
Zarządzanie integralnością projektów polega na koordynacji i spójności procesów zarządzania projektami. W ramach zarządzania integralnością projektu istnieje sześć procesów: opracowanie karty projektu, opracowanie planu zarządzania projektem, bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem, monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych, wykonanie zintegrowanej kontroli zmian oraz zamknięcie projektu. Każdy z tych procesów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu.
 
<google>n</google>
 
==Procesy zarządzania integralnością projektu==
==Procesy zarządzania integralnością projektu==
W zarządzaniu integralnością projektów istnieje sześć procesów:
W zarządzaniu integralnością projektów istnieje sześć procesów:
*opracowanie karty projektu
* opracowanie karty projektu
*opracowanie planu zarządzania projektem
* opracowanie planu zarządzania projektem
*bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
* bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
*[[monitorowanie]] i [[kontrolowanie]] prac projektowych  
* [[monitorowanie]] i [[kontrolowanie]] prac projektowych
*wykonanie zintegrowanej kontroli zmian
* wykonanie zintegrowanej kontroli zmian
*zamknięcie projektu
* zamknięcie projektu


Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.  
Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.


==Karta projektu==
[[Dokument]] założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, [[projekt]] nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje [[cele]] projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu [[uprawnienia]] do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.


<google>ban728t</google>
==Plan zarządzania projektem==
==[[Karta projektu]]==
[[Dokument]] założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, [[projekt]] nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje [[cele]] projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu [[uprawnienia]] do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.
 
 
==[[Plan zarządzania projektem]]==  
To [[plan]] główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak [[budżet]], [[harmonogram]], [[zasoby]] i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i [[konsolidacja]] pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki [[przegląd]] całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.
To [[plan]] główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak [[budżet]], [[harmonogram]], [[zasoby]] i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i [[konsolidacja]] pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki [[przegląd]] całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.


 
==Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem==
==Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem==  
Jest to [[proces]], w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, [[kierowanie]] zespołem projektowym, [[organizowanie]] spotkań dotyczących statusu itd.
Jest to [[proces]], w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, [[kierowanie]] zespołem projektowym, [[organizowanie]] spotkań dotyczących statusu itd.
 


==Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych==
==Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych==
Skuteczna [[kontrola]] projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. [[Pomiar]] statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna [[praca]], ale mając pewność, że posiadane [[dane]] o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje [[sukces]] projektu.
Skuteczna [[kontrola]] projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. [[Pomiar]] statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna [[praca]], ale mając pewność, że posiadane [[dane]] o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje [[sukces]] projektu.


 
==Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian==
==Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian==  
Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w ''linii'' lub w zsynchronizowaniu.
Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w ''linii'' lub w zsynchronizowaniu.
Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.
Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.


==Zamknięcie projektu==
Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju ''dokument wyciągnięty z doświadczeń'', definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.


==Zamknięcie projektu==  
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metodyka PMI]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy realizacji wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy planowania wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inicjowanie Projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Uzasadnienie projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Produkty cząstkowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komputer przemysłowy]]}} }}
Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju ''dokument wyciągnięty z doświadczeń'', definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym  aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014). ''[[Zarządzanie projektem]]'', Warszawa, Wyd.1
<noautolinks>
* Trocki M. (2017). ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 5
* Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016), ''[https://www.sciencesphere.org/ijispm/archive/ijispm-040102.pdf A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model]'', International Journal of Information Systems and Project Management, vol. 4 no. 1
* M. Sołtysik,M. Wesołowska ,(2016).''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami'' ,Kraków
* Jainendrakumar T. (2015), ''[https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/03/pmwj32-Mar2015-Jainendrakumar-project-integration-management-advisory.pdf Project Integration Management]'', PM World Journal ,Vol. IV, Issue III
* Dr. TD Jainendrakumar (2015). [https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/03/pmwj32-Mar2015-Jainendrakumar-project-integration-management-advisory.pdf''Project Integration Management''] ,PM World Journal ,Vol. IV, Issue III  
* Mochal T. (2009), ''[https://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-best-practices-for-successful-project-management/ 10 best practices for successful project management]'', techrepublic.com
* Wysocki, Streich & Brennholt, Klein, Nicholas, Larson. (2016).[http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/Jatkotutkinto/PGE/Documents/2016/kurssimateriaali/PML-16_L11_Project_integration_management20160404.pdf''PROJECT INTEGRATION MANAGEMENT''] , Project Management and Leadership
* Sołtysik M., Wesołowska M. (red.) (2016), ''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami]'', Mfiles.pl, Kraków
* Mochal T. (2009): [http://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-best-practices-for-successful-project-management/''10 best practices for successful project management''], 10 Things, techrepublic.com
* Trocki M. (red.) (2017), ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016).[http://www.sciencesphere.org/ijispm/archive/ijispm-040102.pdf ''A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model''], “International Journal of Information Systems and Project Management", vol. 4 no. 1
* Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014), ''Zarządzanie projektem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wysocki S., Klein B., Larson N. (2016), ''Project integration managament'' , Project Management and Leadership
</noautolinks>


{{a|Bartłomiej Czernik}}
{{a|Bartłomiej Czernik}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]
[[en:Project environment]]
[[en:Project environment]]
{{#metamaster:description|Zarządzanie integralnością wg PMBOK to grupa procesów zarządzania projektami, które mają na celu zachowanie koordynacji i spójności różnych procesów. Jest istotne dla kontrolowanego wykonania projektu i spełniania wymagań.}}

Aktualna wersja na dzień 19:59, 18 sty 2024

Zarządzanie integralnością wg PMBOK to grupa procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach. Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań. Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.

W trakcie projektu kierownik projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza ryzyko, dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a wiedza na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.

Podobnie jak wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami zarządzanie integralnością projektu ma określone procesy, z których korzysta kierownik projektu. Nie można mylić obszarów wiedzy z procesami. Obszar wiedzy to grupa wiedzy, procesów i osiągnięć wymaganych w określonej specjalności. Procesami są zaś działania i kroki podjęte w celu osiągnięcia pewnego wyniku.Prawidłowe zarządzanie integralnością projektu zapewnia sprawne i zintegrowane projekty.

TL;DR

Zarządzanie integralnością projektów polega na koordynacji i spójności procesów zarządzania projektami. W ramach zarządzania integralnością projektu istnieje sześć procesów: opracowanie karty projektu, opracowanie planu zarządzania projektem, bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem, monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych, wykonanie zintegrowanej kontroli zmian oraz zamknięcie projektu. Każdy z tych procesów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu.

Procesy zarządzania integralnością projektu

W zarządzaniu integralnością projektów istnieje sześć procesów:

  • opracowanie karty projektu
  • opracowanie planu zarządzania projektem
  • bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
  • monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych
  • wykonanie zintegrowanej kontroli zmian
  • zamknięcie projektu

Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.

Karta projektu

Dokument założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, projekt nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje cele projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu uprawnienia do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.

Plan zarządzania projektem

To plan główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak budżet, harmonogram, zasoby i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i konsolidacja pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki przegląd całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.

Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem

Jest to proces, w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, kierowanie zespołem projektowym, organizowanie spotkań dotyczących statusu itd.

Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych

Skuteczna kontrola projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. Pomiar statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna praca, ale mając pewność, że posiadane dane o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje sukces projektu.

Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian

Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w linii lub w zsynchronizowaniu. Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.

Zamknięcie projektu

Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju dokument wyciągnięty z doświadczeń, definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.


Zarządzanie integralnością wg PMBOKartykuły polecane
Metodyka PMIProcesy w projekcieProcesy realizacji wg PMBOKProcesy planowania wg PMBOKKarta projektuInicjowanie ProjektuUzasadnienie projektuProdukty cząstkowePlan projektuKomputer przemysłowy

Bibliografia

  • Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016), A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model, International Journal of Information Systems and Project Management, vol. 4 no. 1
  • Jainendrakumar T. (2015), Project Integration Management, PM World Journal ,Vol. IV, Issue III
  • Mochal T. (2009), 10 best practices for successful project management, techrepublic.com
  • Sołtysik M., Wesołowska M. (red.) (2016), Współczesne trendy w zarządzaniu projektami], Mfiles.pl, Kraków
  • Trocki M. (red.) (2017), Metodyki i standardy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014), Zarządzanie projektem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wysocki S., Klein B., Larson N. (2016), Project integration managament , Project Management and Leadership


Autor: Bartłomiej Czernik