Samoocena: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 21: Linia 21:
Samoocena to postawa wobec własnego "JA". Kiedy jest wysoka to istnieje przekonanie, że jest się wystarczająco wartościowym i dobrym człowiekiem. Nie oznacza to jednak tego, że ktoś uważa się za lepszego od innych. Natomiast kiedy ktoś ma niską samoocenę to odrzuca swoje "JA" i jest z siebie niezadowolony. Jest to cecha względnie stała. Jej poziom może być diagnozowany przy pomocy Skali Samooceny SES Rosenberga.(Turska-Kawa A., Wojtasik W. 2010, s. 103)
Samoocena to postawa wobec własnego "JA". Kiedy jest wysoka to istnieje przekonanie, że jest się wystarczająco wartościowym i dobrym człowiekiem. Nie oznacza to jednak tego, że ktoś uważa się za lepszego od innych. Natomiast kiedy ktoś ma niską samoocenę to odrzuca swoje "JA" i jest z siebie niezadowolony. Jest to cecha względnie stała. Jej poziom może być diagnozowany przy pomocy Skali Samooceny SES Rosenberga.(Turska-Kawa A., Wojtasik W. 2010, s. 103)


Osoba badana skalą SES Rosenberga ocenia jak bardzo zgadza się z dziesięcioma zdaniami typu: "Jestem osobą wartościową przynajmniej w takim stopniu jak inni ludzie", "Mam wiele wartościowych cech", "Jestem pozytywną osobą", itp. Zdania ocenia za pomocą skali ocen w przedziale od 1 do 5 gdzie 1 oznacza "zdecydowanie się nie zgadzam", natomiast 5 oznacza "zdecydowanie się zgadzam". Wskaźnik skali określa się sumując punkty. Maksymalna liczba punktów to 50. Im wyższa wartość, tym wyższa jest samoocena. Natomiast niska końcowa ilość punktów świadczy o niskiej samoocenie badanego.(J Trzebiński 2012, s. 338)
Osoba badana skalą SES Rosenberga ocenia jak bardzo zgadza się z dziesięcioma zdaniami typu: "Jestem osobą wartościową przynajmniej w takim stopniu jak inni ludzie", "Mam wiele wartościowych cech", "Jestem pozytywną osobą", itp. Zdania ocenia za pomocą skali ocen w przedziale od 1 do 5 gdzie 1 oznacza "zdecydowanie się nie zgadzam", natomiast 5 oznacza "zdecydowanie się zgadzam". [[Wskaźnik]] skali określa się sumując punkty. Maksymalna liczba punktów to 50. Im wyższa [[wartość]], tym wyższa jest samoocena. Natomiast niska końcowa ilość punktów świadczy o niskiej samoocenie badanego.(J Trzebiński 2012, s. 338)


==Postawy samooceny==
==Postawy samooceny==
Linia 35: Linia 35:
* zaniżona i niepewna (osoby z zaburzeniami, często nienawidzą siebie
* zaniżona i niepewna (osoby z zaburzeniami, często nienawidzą siebie


Jakość dokonywanej samooceny zależy w głównej mierze od wychowania.
[[Jakość]] dokonywanej samooceny zależy w głównej mierze od wychowania.


==Czynniki wpływające na postrzeganie==
==Czynniki wpływające na postrzeganie==
Na właściwy obraz samego siebie składają się następujące czynniki:
Na właściwy obraz samego siebie składają się następujące czynniki:
* akceptacja siebie
* [[akceptacja]] siebie
* poczucie własnej wartości
* poczucie własnej wartości
* poczucie własnych możliwości
* poczucie własnych możliwości
Linia 45: Linia 45:
Akceptacja siebie ([[afirmacja]]) - jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z własnym rozwojem. Stanowi klucz i podstawę do dalszego działania.
Akceptacja siebie ([[afirmacja]]) - jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z własnym rozwojem. Stanowi klucz i podstawę do dalszego działania.
Wiąże się z akceptowaniem swoich mocnych i słabych stron oraz umiejętnym ich wykorzystywaniu w życiu.  
Wiąże się z akceptowaniem swoich mocnych i słabych stron oraz umiejętnym ich wykorzystywaniu w życiu.  
Poczucie własnej wartości - jest kluczowe w nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi, ponieważ człowiek postrzega inne osoby poprzez pryzmat samego siebie. Jeżeli dana osoba lubi siebie, akceptuje i widzi w sobie dobro to dostrzega je także w otoczeniu i takich właśnie cech szuka u innych.(B. Andrzejewska 2014, s. 4-5)
Poczucie własnej wartości - jest kluczowe w nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi, ponieważ człowiek postrzega inne osoby poprzez pryzmat samego siebie. Jeżeli dana osoba lubi siebie, akceptuje i widzi w sobie [[dobro]] to dostrzega je także w otoczeniu i takich właśnie cech szuka u innych.(B. Andrzejewska 2014, s. 4-5)


Często zdarza się sytuacja, w której osoba posiadająca wiele kompleksów stara się 'zagłuszyć' je poniżając i obrażając innych. Niska samoocena wpływa na to, że dostrzega się w otoczeniu więcej złych cech. Sprawia, że człowiek staje się krytyczny względem innych i złośliwy. Najlepiej obrazuje to zasada lustra - osoba pozytywnie nastawiona przyciąga więcej życzliwych ludzi, natomiast człowiek o negatywnym nastawieniu przyciąga do siebie problematyczne osoby.(B. Andrzejewska 2014, s. 5-6)
Często zdarza się sytuacja, w której osoba posiadająca wiele kompleksów stara się 'zagłuszyć' je poniżając i obrażając innych. [[Niska samoocena]] wpływa na to, że dostrzega się w otoczeniu więcej złych cech. Sprawia, że człowiek staje się krytyczny względem innych i złośliwy. Najlepiej obrazuje to [[zasada]] lustra - osoba pozytywnie nastawiona przyciąga więcej życzliwych ludzi, natomiast człowiek o negatywnym nastawieniu przyciąga do siebie problematyczne osoby.(B. Andrzejewska 2014, s. 5-6)


"Zaburzenia poczucia własnej wartości powstaje zazwyczaj na podstawie komunikatów podważających wartość dziecka, jakie dostaje ono od osób znaczących (np. rodziców, opiekunów). Początkowo np. dziecko jest uważane za cenne samo w sobie, dlatego że jest i dostaje komunikaty od otoczenia stosowne do takiego sposobu jego postrzegania. Z czasem jednak dziecko orientuję się, że wartość jego jako człowieka zależy w głównej mierze od czynników zewnętrznych lub od konkretnych działań, czy umiejętności. Tak wychowane dziecko stara się sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nim życie."
"Zaburzenia poczucia własnej wartości powstaje zazwyczaj na podstawie komunikatów podważających wartość dziecka, jakie dostaje ono od osób znaczących (np. rodziców, opiekunów). Początkowo np. dziecko jest uważane za cenne samo w sobie, dlatego że jest i dostaje komunikaty od otoczenia stosowne do takiego sposobu jego postrzegania. Z czasem jednak dziecko orientuję się, że wartość jego jako człowieka zależy w głównej mierze od czynników zewnętrznych lub od konkretnych działań, czy [[umiejętności]]. Tak wychowane dziecko stara się sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nim życie."


==Ćwiczenia==
==Ćwiczenia==
Dzięki wysokiej samoocenie człowiek jest w stanie śmiało wyrażać i zaspokajać swoje potrzeby.
Dzięki wysokiej samoocenie człowiek jest w stanie śmiało wyrażać i zaspokajać swoje [[potrzeby]].
Taka osoba wie, że ma prawo i zasługuje na szczęście. Punkt widzenia może ulec zmianie - warto więc pracować nad sobą.
Taka osoba wie, że ma [[prawo]] i zasługuje na szczęście. Punkt widzenia może ulec zmianie - warto więc pracować nad sobą.


Afirmacja, np. poprzez wypisywanie karteczek o swoich pozytywnych cechach, wypowiadanie pozytywnych zdań jest skuteczna i wpływa na poprawę samooceny. Jednak bardzo ważne jest skupienie się na tym, aby nie wypowiadać tych zdań mechanicznie, wyłączając przy tym swoją świadomość. Aby afirmacja była skuteczna trzeba czuć to, o czym się mówi i do tego wszystkiego dołączyć swoje emocje. Pozytywne emocje wpływają na to, że wypowiadane zdania bardziej docierają do człowieka i bardziej się z nimi utożsamia.(B. Andrzejewska 2014, s. 10)
Afirmacja, np. poprzez wypisywanie karteczek o swoich pozytywnych cechach, wypowiadanie pozytywnych zdań jest skuteczna i wpływa na poprawę samooceny. Jednak bardzo ważne jest skupienie się na tym, aby nie wypowiadać tych zdań mechanicznie, wyłączając przy tym swoją świadomość. Aby afirmacja była skuteczna trzeba czuć to, o czym się mówi i do tego wszystkiego dołączyć swoje emocje. Pozytywne emocje wpływają na to, że wypowiadane zdania bardziej docierają do człowieka i bardziej się z nimi utożsamia.(B. Andrzejewska 2014, s. 10)


Aby zaakceptować siebie trzeba zastosować 5 zasad autentyczności: poznać siebie, przeobrazić swój strach, wyrazić siebie, być odważnym i cieszyć się z tego, kim się jest.  
Aby zaakceptować siebie trzeba zastosować 5 zasad autentyczności: poznać siebie, przeobrazić swój strach, wyrazić siebie, być odważnym i cieszyć się z tego, kim się jest.  
Obawy dotyczące porażki mają wpływ na zdolność do bycia sobą i podejmowania nowych wyzwań. Bardzo ważne jest pracowanie nad pokonywaniem własnego strachu i barier.
Obawy dotyczące porażki mają wpływ na [[zdolność]] do bycia sobą i podejmowania nowych wyzwań. Bardzo ważne jest pracowanie nad pokonywaniem własnego strachu i barier.


Ćwiczenie na oswojenie się ze strachem przed zmianami:
Ćwiczenie na oswojenie się ze strachem przed zmianami:
Linia 70: Linia 70:
* Fila Jankowska A.(2009), ''Samoocena autentyczna, co ukrywamy przed sobą'', SWPS, Warszawa  
* Fila Jankowska A.(2009), ''Samoocena autentyczna, co ukrywamy przed sobą'', SWPS, Warszawa  
* Łaguna M.(2012),[https://www.kul.pl/files/118/publikacje_artyk/Laguna_2012_PJZ.pdf ''Satysfakcja z życia''], Psychologia Jakości Życia, tom 11, nr 2
* Łaguna M.(2012),[https://www.kul.pl/files/118/publikacje_artyk/Laguna_2012_PJZ.pdf ''Satysfakcja z życia''], Psychologia Jakości Życia, tom 11, nr 2
* Oleś P.(2012),[https://www.kul.pl/files/714/Recenzja_1.55.2012.pdf ''Psychologia człowieka''], Przegląd psychologiczny, Tom 55, nr 1
* Oleś P.(2012),[https://www.kul.pl/files/714/Recenzja_1.55.2012.pdf ''Psychologia człowieka''], [[Przegląd]] psychologiczny, Tom 55, nr 1
* Robbins M.(2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'', Helion, Gliwice
* Robbins M.(2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'', Helion, Gliwice
* Szewczyk P.(1985), ''Słownik Psychologii'', PWN, Warszawa  
* Szewczyk P.(1985), ''Słownik Psychologii'', PWN, Warszawa  

Wersja z 00:27, 22 maj 2020

Samoocena
Polecane artykuły


Samoocena – to uogólniona postawa w stosunku do samego siebie, która wpływa na nastrój, oraz wywiera wpływ na cechy psychologiczno-fizyczne.

Samoocena to postawa wobec własnego "JA". Kiedy jest wysoka to istnieje przekonanie, że jest się wystarczająco wartościowym i dobrym człowiekiem. Nie oznacza to jednak tego, że ktoś uważa się za lepszego od innych. Natomiast kiedy ktoś ma niską samoocenę to odrzuca swoje "JA" i jest z siebie niezadowolony. Jest to cecha względnie stała. Jej poziom może być diagnozowany przy pomocy Skali Samooceny SES Rosenberga.(Turska-Kawa A., Wojtasik W. 2010, s. 103)

Osoba badana skalą SES Rosenberga ocenia jak bardzo zgadza się z dziesięcioma zdaniami typu: "Jestem osobą wartościową przynajmniej w takim stopniu jak inni ludzie", "Mam wiele wartościowych cech", "Jestem pozytywną osobą", itp. Zdania ocenia za pomocą skali ocen w przedziale od 1 do 5 gdzie 1 oznacza "zdecydowanie się nie zgadzam", natomiast 5 oznacza "zdecydowanie się zgadzam". Wskaźnik skali określa się sumując punkty. Maksymalna liczba punktów to 50. Im wyższa wartość, tym wyższa jest samoocena. Natomiast niska końcowa ilość punktów świadczy o niskiej samoocenie badanego.(J Trzebiński 2012, s. 338)

Postawy samooceny

Psycholodzy wyróżniają dwa rodzaje postaw związanych z samooceną ogólną:

  • samoakceptacja (postawa optymistyczna nacechowana wiarą, nadzieją, szacunkiem do samego siebie)
  • samoodtrącenie (jest to postawa, w której człowiek ma poczucie własnej winy, krzywdy, osoba taka nie widzi swoich sukcesów, przecenia porażki, dąży do poniżenia siebie a czasami wręcz się nienawidzi)

Aspekty samooceny

Samoocena może być wyrażona w dwóch aspektach – wysokości i pewności. Tak, więc samoocena może być:

  • zawyżona i pewna (osoby pewne siebie, bez zaburzeń własnej osobowości)
  • zawyżona i niepewna (osoby z pozoru pewne, lecz łatwo mieniące swoje poglądy na swój temat)
  • zaniżona i niepewna (osoby z zaburzeniami, często nienawidzą siebie

Jakość dokonywanej samooceny zależy w głównej mierze od wychowania.

Czynniki wpływające na postrzeganie

Na właściwy obraz samego siebie składają się następujące czynniki:

  • akceptacja siebie
  • poczucie własnej wartości
  • poczucie własnych możliwości

Akceptacja siebie (afirmacja) - jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z własnym rozwojem. Stanowi klucz i podstawę do dalszego działania. Wiąże się z akceptowaniem swoich mocnych i słabych stron oraz umiejętnym ich wykorzystywaniu w życiu. Poczucie własnej wartości - jest kluczowe w nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi, ponieważ człowiek postrzega inne osoby poprzez pryzmat samego siebie. Jeżeli dana osoba lubi siebie, akceptuje i widzi w sobie dobro to dostrzega je także w otoczeniu i takich właśnie cech szuka u innych.(B. Andrzejewska 2014, s. 4-5)

Często zdarza się sytuacja, w której osoba posiadająca wiele kompleksów stara się 'zagłuszyć' je poniżając i obrażając innych. Niska samoocena wpływa na to, że dostrzega się w otoczeniu więcej złych cech. Sprawia, że człowiek staje się krytyczny względem innych i złośliwy. Najlepiej obrazuje to zasada lustra - osoba pozytywnie nastawiona przyciąga więcej życzliwych ludzi, natomiast człowiek o negatywnym nastawieniu przyciąga do siebie problematyczne osoby.(B. Andrzejewska 2014, s. 5-6)

"Zaburzenia poczucia własnej wartości powstaje zazwyczaj na podstawie komunikatów podważających wartość dziecka, jakie dostaje ono od osób znaczących (np. rodziców, opiekunów). Początkowo np. dziecko jest uważane za cenne samo w sobie, dlatego że jest i dostaje komunikaty od otoczenia stosowne do takiego sposobu jego postrzegania. Z czasem jednak dziecko orientuję się, że wartość jego jako człowieka zależy w głównej mierze od czynników zewnętrznych lub od konkretnych działań, czy umiejętności. Tak wychowane dziecko stara się sprostać wymaganiom, jakie stawia przed nim życie."

Ćwiczenia

Dzięki wysokiej samoocenie człowiek jest w stanie śmiało wyrażać i zaspokajać swoje potrzeby. Taka osoba wie, że ma prawo i zasługuje na szczęście. Punkt widzenia może ulec zmianie - warto więc pracować nad sobą.

Afirmacja, np. poprzez wypisywanie karteczek o swoich pozytywnych cechach, wypowiadanie pozytywnych zdań jest skuteczna i wpływa na poprawę samooceny. Jednak bardzo ważne jest skupienie się na tym, aby nie wypowiadać tych zdań mechanicznie, wyłączając przy tym swoją świadomość. Aby afirmacja była skuteczna trzeba czuć to, o czym się mówi i do tego wszystkiego dołączyć swoje emocje. Pozytywne emocje wpływają na to, że wypowiadane zdania bardziej docierają do człowieka i bardziej się z nimi utożsamia.(B. Andrzejewska 2014, s. 10)

Aby zaakceptować siebie trzeba zastosować 5 zasad autentyczności: poznać siebie, przeobrazić swój strach, wyrazić siebie, być odważnym i cieszyć się z tego, kim się jest. Obawy dotyczące porażki mają wpływ na zdolność do bycia sobą i podejmowania nowych wyzwań. Bardzo ważne jest pracowanie nad pokonywaniem własnego strachu i barier.

Ćwiczenie na oswojenie się ze strachem przed zmianami:

  • Krok 1 - na początek należy pomyśleć o czymś, co od dawna chciało się zrobić/powiedzieć, ale powstrzymywał przed tym strach oraz zapisać to.
  • Krok 2 - zastanowienie się nad tym, jakie są rzeczywiste obawy przed zrobieniem czegoś oraz skupienie się nad tym odczuciu.
  • Krok 3 - refleksja nad tym, czy jest jakiś plus w całej tej sytuacji oraz co można docenić w związku z występowaniem tych obaw.

Zbliżenie się do strachu przed zmianami pozwoli go zaakceptować i doda odwagi do działania.(M. Robbins 2012, s. 125)

Bibliografia

  • Andrzejewska B. (2015), Samoakceptacja, SELF-PUBLISHER, ebook
  • Fila Jankowska A.(2009), Samoocena autentyczna, co ukrywamy przed sobą, SWPS, Warszawa
  • Łaguna M.(2012),Satysfakcja z życia, Psychologia Jakości Życia, tom 11, nr 2
  • Oleś P.(2012),Psychologia człowieka, Przegląd psychologiczny, Tom 55, nr 1
  • Robbins M.(2012), Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie., Helion, Gliwice
  • Szewczyk P.(1985), Słownik Psychologii, PWN, Warszawa
  • Trzebiński J.(2012),1.pdf Poziom samooceny, Przegląd psychologiczny, Tom 55, nr 4
  • Turska-Kawa A., Wojtasik W.(2010)Postawy wyborcze, a samoocena, Unikat2, Katowice

Autor: Marcin Szarek, Agnieszka Kępa