Rzetelność informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Rzetelność informacji''' oznacza, że dana [[informacja]] jest prawdziwa oraz wszystkie jej elementy znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości, a źródła jej pochodzenia są wiarygodne. Dobrze również by wszystkie [[dane]] dotyczące informacji nie pochodziły z jednego źródła, ale by miały potwierdzenie w kilku niezależnych od siebie publikacjach, a także pochodziły od osoby posiadającej [[kwalifikacje]] i wiedzę pozwalającą na merytoryczne wypowiadanie się w danym temacie (M.Nowakowski 2015, s. 104)
|list1=
<ul>
<li>[[Analiza danych]]</li>
<li>[[Badanie pilotażowe]]</li>
<li>[[Drzewo decyzyjne]]</li>
<li>[[Metody i techniki konsultowania]]</li>
<li>[[Sztuczne sieci neuronowe]]</li>
<li>[[Cechy informacji]]</li>
<li>[[Metody pozyskiwania informacji z rynku]]</li>
<li>[[Komunikacja z interesariuszami]]</li>
<li>[[Wywiad]]</li>
</ul>
}}


Obecnie [[informacje]] można uznać za jeden z najbardziej wartościowych [[towarów]]. Dzięki Internetowi i stałemu rozwojowi nowoczesnych technologii dostęp do informacji stał się o wiele prostszy, a tworzenie samych treści możliwe dla każdego. Doprowadziło to również do tego, że samo [[zarządzanie]] informacją stało się łatwiejsze i szybsze. Niestety wraz z tymi zmianami nastąpiło pogorszenie się jakości informacji, a także ich przesyt i trudność weryfikacji ich prawdziwości. Globalna sieć Internetowa jest nie tylko narzędziem dającym możliwości do pozyskania niezliczonych ilości danych, ale także ich wymiany, z drugiej strony jednak pojawia się istotne [[zagrożenie]], że pozyskane informacje mogą być nie prawdziwe lub, że zostały pozyskane z nierzetelnych źródeł przez co utrudnione będzie zweryfikowanie ich prawdziwości (J. Błażyńska 2016, s. 42)


Rzetelność wynika z dokładności i metody rejestrowania rzeczywistych zdarzeń (prawidłowość metodologiczna).


'''Rzetelność informacji''' oznacza, że dana [[informacja]] jest prawdziwa oraz wszystkie jej elementy znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości, a źródła jej pochodzenia są wiarygodne. Dobrze również by wszystkie [[dane]] dotyczące informacji nie pochodziły z jednego źródła, ale by miały potwierdzenie w kilku niezależnych od siebie publikacjach, a także pochodziły od osoby posiadającej [[kwalifikacje]] i wiedzę pozwalającą na merytoryczne wypowiadanie się w danym temacie. (M.Nowakowski 2015, s. 104)
Poziom rzetelności zależy głównie od czułości narzędzi rejestracyjnych i procesu przetwarzania informacji, stopnia obiektywizmu oraz od błędów metodycznych. Informacja rzetelna to informacja wiernie odwzorowująca rzeczywistość: operacje gospodarcze i przebiegi procesów.
 
Obecnie [[informacje]] można uznać za jeden z najbardziej wartościowych [[towarów]]. Dzięki Internetowi i stałemu rozwojowi nowoczesnych technologii dostęp do informacji stał się o wiele prostszy, a tworzenie samych treści możliwe dla każdego. Doprowadziło to również do tego, że samo [[zarządzanie]] informacją stało się łatwiejsze i szybsze. Niestety wraz z tymi zmianami nastąpiło pogorszenie się jakości informacji, a także ich przesyt i trudność weryfikacji ich prawdziwości. Globalna sieć Internetowa jest nie tylko narzędziem dającym możliwości do pozyskania niezliczonych ilości danych, ale także ich wymiany, z drugiej strony jednak pojawia się istotne [[zagrożenie]], że pozyskane informacje mogą być nie prawdziwe lub, że zostały pozyskane z nierzetelnych źródeł przez co utrudnione będzie zweryfikowanie ich prawdziwości. (J. Błażyńska 2016, s. 42)


Rzetelność wynika z dokładności i metody rejestrowania rzeczywistych zdarzeń (prawidłowość metodologiczna).
==TL;DR==
<google>t</google>
Artykuł dotyczy rzetelności informacji w dobie internetu i nowoczesnych technologii. Podkreśla się, że informacje powinny być prawdziwe, oparte na rzeczywistości i pochodzić z wiarygodnych źródeł. W artykule przedstawiono kryteria oceny rzetelności informacji, takie jak aktualność, autorytet, dokładność, dostępność, kompletność, poprawność, relewantność i rzetelność przekazu. Omówiono również metody oceny jakości informacji, takie jak metoda ekspertowa, metoda techniczna i metoda statystyczna.


Poziom rzetelności zależy głównie od czułości narzędzi rejestracyjnych i procesu przetwarzania informacji, stopnia obiektywizmu oraz od błędów metodycznych. Informacja rzetelna to informacja wiernie odwzorowująca rzeczywistość: operacje gospodarcze i przebiegi procesów.
==Kryteria oceny rzetelności informacji==
==Kryteria oceny rzetelności informacji==
Odpowiednia [[jakość]] informacji, jej rzetelność jest kluczowa dla jej przydatności, a ostatecznie przekłada się na [[podejmowanie decyzji]]. Poddając rzetelność informacji ocenie należy wziąć pod uwagę kryteria takie jak:
Odpowiednia [[jakość]] informacji, jej rzetelność jest kluczowa dla jej przydatności, a ostatecznie przekłada się na [[podejmowanie decyzji]]. Poddając rzetelność informacji ocenie należy wziąć pod uwagę kryteria takie jak:
* Aktualność sprawdzenie czy znalezione informacje posiadają datę publikacji, oraz czy same treści są aktualne i publikowane w sposób systematyczny.
* Aktualność - sprawdzenie czy znalezione informacje posiadają datę publikacji, oraz czy same treści są aktualne i publikowane w sposób systematyczny.
* [[Autorytet]] sprawdzenie czy treści podpisane są nazwiskiem autora, a także czy ten autor jest osobą, która posiada odpowiednie [[wykształcenie]] lub doświadczenie poświadczające jego wiedzę w danym temacie.
* [[Autorytet]] - sprawdzenie czy treści podpisane są nazwiskiem autora, a także czy ten autor jest osobą, która posiada odpowiednie [[wykształcenie]] lub doświadczenie poświadczające jego wiedzę w danym temacie.
* [[Dokładność]] sprawdzenie czy treść informacji pokrywa się z poziomem wiedzy autora, a także czy opisuje temat w sposób dokładny i szczegółowy.
* [[Dokładność]] - sprawdzenie czy treść informacji pokrywa się z poziomem wiedzy autora, a także czy opisuje temat w sposób dokładny i szczegółowy.
* [[Dostępność]] sprawdzenie czy znaleziona informacja jest udostępniona w taki sposób by mogła być wykorzystana w momencie gdy jest na to [[zapotrzebowanie]].  
* [[Dostępność]] - sprawdzenie czy znaleziona informacja jest udostępniona w taki sposób by mogła być wykorzystana w momencie gdy jest na to [[zapotrzebowanie]].
* Kompletność sprawdzenie czy znalezione dokumenty zawierają liczbę danych pozwalającą na stworzenie konkretnej wiedzy w oparciu o nie.
* Kompletność - sprawdzenie czy znalezione dokumenty zawierają liczbę danych pozwalającą na stworzenie konkretnej wiedzy w oparciu o nie.
* Poprawność zweryfikowanie czy informacje zredagowane są poprawnie gramatycznie, czy nie występują błędy ortograficzne, stylistyczne lub edycyjne.  
* Poprawność - zweryfikowanie czy informacje zredagowane są poprawnie gramatycznie, czy nie występują błędy ortograficzne, stylistyczne lub edycyjne.
* Relewantność określenie czy pozyskane treści mają faktyczne znaczenie dla odbiorców.  
* Relewantność - określenie czy pozyskane treści mają faktyczne znaczenie dla odbiorców.
* Rzetelność przekazu sprawdzenie czy znalezione informacje zawierają elementy potwierdzające ich autentyczność i prawdziwość.  
* Rzetelność przekazu - sprawdzenie czy znalezione informacje zawierają elementy potwierdzające ich autentyczność i prawdziwość.
:(M. Nowakowski 2015, s. 107)
:(M. Nowakowski 2015, s. 107)
<google>n</google>
==Metody oceny jakości informacji==
==Metody oceny jakości informacji==
 
W celu sprawdzenia jakości znalezionych informacji stosuje się różne metody ich oceny. Dzięki temu można zbadać ich prawdziwość.
W celu sprawdzenia jakości znalezionych informacji stosuje się różne metody ich oceny. Dzięki temu można zbadać ich prawdziwość.  
* [[Metoda]] ekspertowa (metoda analityczna).
* [[Metoda]] ekspertowa (metoda analityczna).
Metoda ta oparta jest o analizę dokonaną przez grupę specjalistów z danej dziedziny. W metodzie tej wykorzystywane są opinie profesjonalistów oraz ekspertów zaangażowanych w [[proces]] rozwiązywania postawionego problemu. Jest to najbardziej efektywna metoda w ocenie rzetelności i jakości informacji.
Metoda ta oparta jest o analizę dokonaną przez grupę specjalistów z danej dziedziny. W metodzie tej wykorzystywane są opinie profesjonalistów oraz ekspertów zaangażowanych w [[proces]] rozwiązywania postawionego problemu. Jest to najbardziej efektywna metoda w ocenie rzetelności i jakości informacji.
* Metoda techniczna (metody automatyczne).
* Metoda techniczna (metody automatyczne).
Metoda techniczna polega na użyciu automatycznych narzędzi, które w oparciu o zautomatyzowane procedury dokonują oceny informacji pod wieloma względami i na tej podstawie generują końcowe wyniki.  
Metoda techniczna polega na użyciu automatycznych narzędzi, które w oparciu o zautomatyzowane procedury dokonują oceny informacji pod wieloma względami i na tej podstawie generują końcowe wyniki.
Przykładami tej metody są: walidator [[HTML]], Web Page Analyzer, a także [[usługa]] WHOIS.
Przykładami tej metody są: walidator [[HTML]], Web Page Analyzer, a także [[usługa]] WHOIS.
* Metoda statystyczna (metody automatyczne).
* Metoda statystyczna (metody automatyczne).
[[Metody statystyczne]] natomiast polegają na budowaniu wniosków na podstawie automatycznej analizy aspektów takich jak: liczby wszystkich dostępnych danych, liczby użytych odwołań, frekwencji odwiedzin na stronie, liczby wyrazów kluczowych, a także innych cech statystycznych.  
[[Metody statystyczne]] natomiast polegają na budowaniu wniosków na podstawie automatycznej analizy aspektów takich jak: liczby wszystkich dostępnych danych, liczby użytych odwołań, frekwencji odwiedzin na stronie, liczby wyrazów kluczowych, a także innych cech statystycznych.
Przykładami tej metody są: narzędzie Google Analytics, [[wskaźnik]] Google PageRank lub wskaźnik Alexa Rank.  
Przykładami tej metody są: narzędzie Google Analytics, [[wskaźnik]] Google PageRank lub wskaźnik Alexa Rank.


:(M. Nowakowski 2015, s. 109-112)
:(M. Nowakowski 2015, s. 109-112)
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Analiza danych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie pilotażowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Drzewo decyzyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody i techniki konsultowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sztuczne sieci neuronowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cechy informacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody pozyskiwania informacji z rynku]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komunikacja z interesariuszami]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wywiad]]}} }}
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Błażyńska J. (2016). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-fa1d4374-7e2a-4e15-9dc6-99aee2908c5a/c/04.pdf ''Jakość informacji o sytuacji finansowej jednostek gospodarczych''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 248
<noautolinks>
* Błażyńska J. (2016), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-fa1d4374-7e2a-4e15-9dc6-99aee2908c5a/c/04.pdf Jakość informacji o sytuacji finansowej jednostek gospodarczych]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 248
* Flakiewicz W. (1990), ''Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania'', PWE, Warszawa
* Flakiewicz W. (1990), ''Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania'', PWE, Warszawa
* Gajda W. (2015). [http://www.przegladorganizacji.pl/plik/496/przeglad-organizacji-1-2015-art-06-informacja-w-biznesie-aspekty-naukowepdf ''Informacja w biznesie - aspekty naukowe''], [[Przegląd]] organizacji, nr 1
* Gajda W. (2015), ''Informacja w biznesie - aspekty naukowe'', Przegląd organizacji, nr 1
* Kisielnicki J., Sroka H. (1999), ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa
* Kisielnicki J., Sroka H. (1999), ''Systemy informacyjne biznesu'', Placet, Warszawa
* Niedzielska E. (red.)(1998). ''[[Informatyka]] ekonomiczna'', Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
* Niedzielska E. (red.) (1998), ''Informatyka ekonomiczna'', Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
* Nowakowski M. (2015). [https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/36-2015/si-36-103.pdf ''Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych''], Studia Informatica, nr 36
* Nowakowski M. (2015), ''[http://wneiz.pl//nauka_wneiz/studia_inf/36-2015/si-36-103.pdf Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych]'', Studia Informatica, nr 36
* O'Brien J.A. (1990), ''Management Information Systems'', A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston
* O'Brien J. (1990), ''Management Information Systems'', A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston
* Woźniak K. (2005), ''[[System]] informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
</noautolinks>


{{a|Julia Krzysztofek, Krzysztof Woźniak}}
{{a|Julia Krzysztofek, Krzysztof Woźniak}}
[[Kategoria:Kryteria oceny informacji]]
[[Kategoria:Kryteria oceny informacji]]
<!--[[en:Reliability of Information]]-->
 
{{#metamaster:description|Dowiedz się, dlaczego warto dbać o wiarygodne źródła informacji i jakie są kryteria rzetelności. Poszerz swoją wiedzę z naszą encyklopedią.}}

Aktualna wersja na dzień 00:10, 10 sty 2024

Rzetelność informacji oznacza, że dana informacja jest prawdziwa oraz wszystkie jej elementy znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości, a źródła jej pochodzenia są wiarygodne. Dobrze również by wszystkie dane dotyczące informacji nie pochodziły z jednego źródła, ale by miały potwierdzenie w kilku niezależnych od siebie publikacjach, a także pochodziły od osoby posiadającej kwalifikacje i wiedzę pozwalającą na merytoryczne wypowiadanie się w danym temacie (M.Nowakowski 2015, s. 104)

Obecnie informacje można uznać za jeden z najbardziej wartościowych towarów. Dzięki Internetowi i stałemu rozwojowi nowoczesnych technologii dostęp do informacji stał się o wiele prostszy, a tworzenie samych treści możliwe dla każdego. Doprowadziło to również do tego, że samo zarządzanie informacją stało się łatwiejsze i szybsze. Niestety wraz z tymi zmianami nastąpiło pogorszenie się jakości informacji, a także ich przesyt i trudność weryfikacji ich prawdziwości. Globalna sieć Internetowa jest nie tylko narzędziem dającym możliwości do pozyskania niezliczonych ilości danych, ale także ich wymiany, z drugiej strony jednak pojawia się istotne zagrożenie, że pozyskane informacje mogą być nie prawdziwe lub, że zostały pozyskane z nierzetelnych źródeł przez co utrudnione będzie zweryfikowanie ich prawdziwości (J. Błażyńska 2016, s. 42)

Rzetelność wynika z dokładności i metody rejestrowania rzeczywistych zdarzeń (prawidłowość metodologiczna).

Poziom rzetelności zależy głównie od czułości narzędzi rejestracyjnych i procesu przetwarzania informacji, stopnia obiektywizmu oraz od błędów metodycznych. Informacja rzetelna to informacja wiernie odwzorowująca rzeczywistość: operacje gospodarcze i przebiegi procesów.

TL;DR

Artykuł dotyczy rzetelności informacji w dobie internetu i nowoczesnych technologii. Podkreśla się, że informacje powinny być prawdziwe, oparte na rzeczywistości i pochodzić z wiarygodnych źródeł. W artykule przedstawiono kryteria oceny rzetelności informacji, takie jak aktualność, autorytet, dokładność, dostępność, kompletność, poprawność, relewantność i rzetelność przekazu. Omówiono również metody oceny jakości informacji, takie jak metoda ekspertowa, metoda techniczna i metoda statystyczna.

Kryteria oceny rzetelności informacji

Odpowiednia jakość informacji, jej rzetelność jest kluczowa dla jej przydatności, a ostatecznie przekłada się na podejmowanie decyzji. Poddając rzetelność informacji ocenie należy wziąć pod uwagę kryteria takie jak:

  • Aktualność - sprawdzenie czy znalezione informacje posiadają datę publikacji, oraz czy same treści są aktualne i publikowane w sposób systematyczny.
  • Autorytet - sprawdzenie czy treści podpisane są nazwiskiem autora, a także czy ten autor jest osobą, która posiada odpowiednie wykształcenie lub doświadczenie poświadczające jego wiedzę w danym temacie.
  • Dokładność - sprawdzenie czy treść informacji pokrywa się z poziomem wiedzy autora, a także czy opisuje temat w sposób dokładny i szczegółowy.
  • Dostępność - sprawdzenie czy znaleziona informacja jest udostępniona w taki sposób by mogła być wykorzystana w momencie gdy jest na to zapotrzebowanie.
  • Kompletność - sprawdzenie czy znalezione dokumenty zawierają liczbę danych pozwalającą na stworzenie konkretnej wiedzy w oparciu o nie.
  • Poprawność - zweryfikowanie czy informacje zredagowane są poprawnie gramatycznie, czy nie występują błędy ortograficzne, stylistyczne lub edycyjne.
  • Relewantność - określenie czy pozyskane treści mają faktyczne znaczenie dla odbiorców.
  • Rzetelność przekazu - sprawdzenie czy znalezione informacje zawierają elementy potwierdzające ich autentyczność i prawdziwość.
(M. Nowakowski 2015, s. 107)

Metody oceny jakości informacji

W celu sprawdzenia jakości znalezionych informacji stosuje się różne metody ich oceny. Dzięki temu można zbadać ich prawdziwość.

  • Metoda ekspertowa (metoda analityczna).

Metoda ta oparta jest o analizę dokonaną przez grupę specjalistów z danej dziedziny. W metodzie tej wykorzystywane są opinie profesjonalistów oraz ekspertów zaangażowanych w proces rozwiązywania postawionego problemu. Jest to najbardziej efektywna metoda w ocenie rzetelności i jakości informacji.

  • Metoda techniczna (metody automatyczne).

Metoda techniczna polega na użyciu automatycznych narzędzi, które w oparciu o zautomatyzowane procedury dokonują oceny informacji pod wieloma względami i na tej podstawie generują końcowe wyniki. Przykładami tej metody są: walidator HTML, Web Page Analyzer, a także usługa WHOIS.

  • Metoda statystyczna (metody automatyczne).

Metody statystyczne natomiast polegają na budowaniu wniosków na podstawie automatycznej analizy aspektów takich jak: liczby wszystkich dostępnych danych, liczby użytych odwołań, frekwencji odwiedzin na stronie, liczby wyrazów kluczowych, a także innych cech statystycznych. Przykładami tej metody są: narzędzie Google Analytics, wskaźnik Google PageRank lub wskaźnik Alexa Rank.

(M. Nowakowski 2015, s. 109-112)


Rzetelność informacjiartykuły polecane
Analiza danychBadanie pilotażoweDrzewo decyzyjneMetody i techniki konsultowaniaSztuczne sieci neuronoweCechy informacjiMetody pozyskiwania informacji z rynkuKomunikacja z interesariuszamiWywiad

Bibliografia

  • Błażyńska J. (2016), Jakość informacji o sytuacji finansowej jednostek gospodarczych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 248
  • Flakiewicz W. (1990), Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa
  • Gajda W. (2015), Informacja w biznesie - aspekty naukowe, Przegląd organizacji, nr 1
  • Kisielnicki J., Sroka H. (1999), Systemy informacyjne biznesu, Placet, Warszawa
  • Niedzielska E. (red.) (1998), Informatyka ekonomiczna, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
  • Nowakowski M. (2015), Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych, Studia Informatica, nr 36
  • O'Brien J. (1990), Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków


Autor: Julia Krzysztofek, Krzysztof Woźniak