Opis stanowiska pracy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Opis stanowiska pracy''' stanowi podstawowy element dokumentacji struktury organizacyjnej. Właściwe jego przygotowanie umożliwia prawidłową budowę struktury. Opis jest wykorzystywany również w innych obszarach, jak np. [[rekrutacja]] czy [[wartościowanie pracy]]. Opis stanowiska jest także podstawą do opracowania [[zakres czynności|zakresu czynności]] dla pracownika. W zależności od potrzeb, można wprowadzać różne formularze opisu stanowiska, np. karty zadań stanowisk pracy, czy też karty zadań stanowisk kierowniczych.
|list1=
<ul>
<li>[[Plan kadrowy - rodzaje]]</li>
<li>[[System oceniania]]</li>
<li>[[Proces zarządzania ścieżkami karier]]</li>
<li>[[Polityka jakości]]</li>
<li>[[Proces analizy potrzeb kadrowych]]</li>
<li>[[Dokumentacja organizacyjna]]</li>
<li>[[Ocenianie pracowników]]</li>
<li>[[Regulamin organizacyjny]]</li>
<li>[[Doradztwo personalne]]</li>
</ul>
}}


Opis stanowiska jest podstawowym dokumentem usprawniającym [[zarządzanie]] zasobami ludzkimi w firmie. stanowi zbiór informacji o jego celu, powiązaniach wewnątrz organizacji, zakresie wykonywanej pracy, stawianych wymaganiach i niezbędnych kompetencjach (M. Sidor-Rządkowska, 2010)


'''Opis stanowiska pracy''' stanowi podstawowy element dokumentacji struktury organizacyjnej. Właściwe jego przygotowanie umożliwia prawidłową budowę struktury. Opis jest wykorzystywany również w innych obszarach, jak np. [[rekrutacja]] czy [[wartościowanie pracy]]. Opis stanowiska jest także podstawą do opracowania [[zakres czynności|zakresu czynności]] dla pracownika. W zależności od potrzeb, można wprowadzać różne formularze opisu stanowiska, np. karty zadań stanowisk pracy, czy też karty zadań stanowisk kierowniczych.  
Inna [[definicja]], bardziej odnosząca się do mniejszych organizacji, określa opis stanowiska jako pisemny rejestr który podaje zadania i obowiązki na danym stanowisku oraz wskazuje jak ono jest powiązane z innymi stanowiskami pracy w firmie. Opis stanowiska stanowi podstawę porównania wymagań z właściwościami osoby zajmującej stanowisko i może służyć do oceny pracownika (Marciniak, J.2013)


Opis stanowiska jest podstawowym dokumentem usprawniającym zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. stanowi zbiór informacji o jego celu, powiązaniach wewnątrz organizacji, zakresie wykonywanej pracy, stawianych wymaganiach i niezbędnych kompetencjach. (M. Sidor-Rządkowska, 2010)
==TL;DR==
Opis stanowiska pracy to dokument, który zawiera informacje o celu, zadaniach, wymaganiach i kompetencjach związanych z danym stanowiskiem. Może być używany do rekrutacji, wartościowania pracy i zarządzania zasobami ludzkimi. Nie ma jednego wzoru opisu stanowiska, ale ważne jest, aby wszystkie kryteria były zdefiniowane i standaryzowane. Prawidłowo przygotowany opis stanowiska przynosi wiele korzyści dla pracowników i kierownictwa. Przykładowa karta opisu stanowiska pracy jest dostępna w artykule.


Inna definicja, bardziej odnosząca się do mniejszych organizacji, określa opis stanowiska jako pisemny rejestr który podaje zadania i obowiązki na danym stanowisku oraz wskazuje jak ono jest powiązane z innymi stanowiskami pracy w firmie. Opis stanowiska stanowi podstawę porównania wymagań z właściwościami osoby zajmującej stanowisko i może służyć do oceny pracownika. (Marciniak, J.2013)
==Tworzenie opisu stanowiska pracy==
Nie istnieje jeden określony wzór opisu stanowiska, firmy mogą stworzyć różne wzorce zawierające odmienne informacje. Niezależnie od tego, jakie moduły zawierać będzie ten [[dokument]], ważne jest, by zdefiniować wszystkie kryteria opisu i wystandaryzować je zarówno pod względem zawartości merytorycznej, jak i stylistyki i formy.


== Tworzenie opisu stanowiska pracy ==
''R. W. Kirk: Powinieneś sporządzić opis stanowiska. Jest to ważne z wielu powodów. Po pierwsze, będzie to kolejne potwierdzenie potrzeby. Gdy już opracujesz listę zadań dla nowego pracownika, stanie się jasne czy chcesz by dzięki jego zatrudnieniu podniosła się efektywność, rozszerzył zakres usług lub powiększyła się baza klientów (M. Sidor-Rządkowska, 2010)''


Nie istnieje jeden określony wzór opisu stanowiska, firmy mogą stworzyć różne wzorce zawierające odmienne informacje. Niezależnie od tego, jakie moduły zawierać będzie ten dokument, ważne jest, by zdefiniować wszystkie kryteria opisu i wystandaryzować je zarówno pod względem zawartości merytorycznej, jak i stylistyki i formy.
<google>n</google>


Opis stanowiska pracy najczęściej wykorzystywany jest w celu:
<google>ban728t</google>
* definiowania wymagań rekrutacyjnych na [[potrzeby]] ogłoszenia oraz przedstawienia kandydatom specyfiki stanowiska,
* przeprowadzenia procesu wartościowania stanowisk,
''R. W. Kirk: Powinienes sporządzić opis stanowiska. Jest to ważne z wielu powodów. Po pierwsze, będzie to kolejne potwierdzenie potrzeby. Gdy już opracujesz listę zadań dla nowego pracownika, stanie się jasne czy chcesz by dzięki jego zatrudnieniu podniosła się efektywnosć, rozszerzył zakres usług lub powiększyła się baza klientów. (M. Sidor-Rządkowska, 2010)''
* definiowania wymagań rozwojowych w ramach ścieżki karier (A. Kopera (2010))
{{#ev:youtube|9cvpBat0o2A|480|right|Projektowanie stanowiska pracy (Sławomir Wawak)|frame}}
Opis stanowiska pracy najczęściej wykorzystywany jest w celu:  
* definiowania wymagań rekrutacyjnych na potrzeby ogłoszenia oraz przedstawienia kandydatom specyfiki stanowiska,  
* przeprowadzenia procesu wartościowania stanowisk,  
* definiowania wymagań rozwojowych w ramach ścieżki karier. (A. Kopera (2010))


W ramach karty opisu stanowiska powinny się znaleźć co najmniej [[informacje]] dotyczące:
W ramach karty opisu stanowiska powinny się znaleźć co najmniej [[informacje]] dotyczące:
Linia 48: Linia 33:
* jasno zakreśla stosunek na linii "[[przełożony]] - podwładny" oraz "pracownik - współpracownik",
* jasno zakreśla stosunek na linii "[[przełożony]] - podwładny" oraz "pracownik - współpracownik",
* daje podstawy ku lepszej samokontroli poprzez specyfikację [[cel]]ów dla poszczególnych stanowisk pracy,
* daje podstawy ku lepszej samokontroli poprzez specyfikację [[cel]]ów dla poszczególnych stanowisk pracy,
* stwarza możliwość pełniejszego zrozumienia znaczenia własnego wkładu pracy do generalnych zadań przedsiębiorstwa, dając zwiększone szanse samorealizacji.
* stwarza możliwość pełniejszego zrozumienia znaczenia własnego wkładu pracy do generalnych zadań przedsiębiorstwa, dając zwiększone [[szanse]] samorealizacji.
<google>ban728t</google>
'''Rys. 1. Przykładowa karta opisu stanowiska pracy'''
'''Rys. 1. Przykładowa karta opisu stanowiska pracy'''
<table width="617" cellspacing="0" cellpadding="7" bordercolor="#000000" border="1">
<table width="617" cellspacing="0" cellpadding="7" bordercolor="#000000" border="1">
Linia 55: Linia 39:
  <td width="188">
  <td width="188">
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Nazwa przedsiębiorstwa</font></p>
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Nazwa przedsiębiorstwa</font></p>


....................................
....................................
Linia 63: Linia 46:
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Karta stanowiska pracy:
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Karta stanowiska pracy:
..... .... ... ....................................</font></p>
..... .... ... ....................................</font></p>


<font size="2">Imię i nazwisko pracownika:............ ..............................</font>
<font size="2">Imię i nazwisko pracownika:................ ..........................</font>


  </td>
  </td>
Linia 73: Linia 55:
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Wymagania
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Wymagania
  kwalifikacyjne:</font></p>
  kwalifikacyjne:</font></p>
<br />


  </td>
  </td>
  <td width="192">
  <td width="192">


<font size="2">Kategoria zaszeregowania:</font>
<font size="2">[[Kategoria]] zaszeregowania:</font>


  </td>
  </td>
Linia 88: Linia 65:
  <tr>
  <tr>
  <td width="601" valign="top" colspan="3">
  <td width="601" valign="top" colspan="3">


<font size="2">Przynależność do komórki organizacyjnej:</font>
<font size="2">Przynależność do komórki organizacyjnej:</font>
Linia 96: Linia 72:
  <tr>
  <tr>
  <td width="601" valign="top" colspan="3">
  <td width="601" valign="top" colspan="3">


<font size="2">Bezpośrednia zależność służbowa:</font>
<font size="2">Bezpośrednia zależność służbowa:</font>
Linia 105: Linia 80:
  <td width="601" valign="top" colspan="3">
  <td width="601" valign="top" colspan="3">
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Zastępstwo:</font></p>
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Zastępstwo:</font></p>
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">- jest zastępowany
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2"> - jest zastępowany
  przez:............ ..............................................................................</font></p>
  przez:............ ..............................................................................</font></p>


<font size="2">- zastępuje:............ ................................................................................................</font>
<font size="2"> - zastępuje:................ ............................................................................................</font>


  </td>
  </td>
Linia 140: Linia 114:
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Kartę formalnie
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Kartę formalnie
  zestawił:</font></p>
  zestawił:</font></p>


....................................
....................................
Linia 147: Linia 120:
  <td width="192">
  <td width="192">
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Zakres zadań ustalił:</font></p>
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Zakres zadań ustalił:</font></p>


.......................................
.......................................
Linia 154: Linia 126:
  <td width="192">
  <td width="192">
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Kartę zatwierdził:</font></p>
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><font size="2">Kartę zatwierdził:</font></p>


.......................................
.......................................
Linia 178: Linia 149:
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><br />
  <p style="margin-bottom: 0cm;"><br />
  </p>
  </p>
<br />


  </td>
  </td>
Linia 190: Linia 157:
Układ kraty zadań stanowiska kierowniczego jest bardzo zbliżony do powyższego schematu. W zależności od potrzeb organizacji, układ ten może być modyfikowany.
Układ kraty zadań stanowiska kierowniczego jest bardzo zbliżony do powyższego schematu. W zależności od potrzeb organizacji, układ ten może być modyfikowany.


Należy pamiętać, że w opisie stanowiska nie znajdują się wszystkie zadania pełnione przez pracownika, bowiem część z nich może znaleźć się z zakresie czynności. W opisie wpisać należy jedynie te zadania, które są przypisane do danego stanowiska pracy (tzn. np. kolejny pracownik zatrudniony na tym stanowisku otrzyma takie zadania). Jeśli jednak pracownik ze względu na swoje indywidualne [[kwalifikacje]], niewynikające z opisu stanowiska, wykonuje zadania dodatkowe, należy je wpisać do zakresu czynności (gdyż kolejny pracownik na tym stanowisku może takich umiejętności nie posiadać).
Należy pamiętać, że w opisie stanowiska nie znajdują się wszystkie zadania pełnione przez pracownika, bowiem część z nich może znaleźć się z zakresie czynności. W opisie wpisać należy jedynie te zadania, które są przypisane do danego stanowiska pracy (tzn. np. kolejny pracownik zatrudniony na tym stanowisku otrzyma takie zadania). Jeśli jednak pracownik ze względu na swoje indywidualne [[kwalifikacje]], niewynikające z opisu stanowiska, wykonuje zadania dodatkowe, należy je wpisać do zakresu czynności (gdyż kolejny pracownik na tym stanowisku może takich [[umiejętności]] nie posiadać).
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Plan kadrowy - rodzaje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System oceniania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces zarządzania ścieżkami karier]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polityka jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces analizy potrzeb kadrowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dokumentacja organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocenianie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Regulamin organizacyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Doradztwo personalne]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Kopera, A. (2010). [http://www.hrmpartners.pl/docs/artyku%C5%82y/20100401_personel_i_zarz%C4%85dzanie_opis_stano_27453784.pdf ''Opis stanowiska pracy. Personel i Zarządzanie''], (4), 88-92
<noautolinks>
* Marciniak, J. (Ed.). (2013). [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=VLlSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=Jaros%C5%82aw+Marciniak+meritum+hr&ots=ourqPPRC34&sig=NSipM1Ahv4cUkn4ystqXmG0sOQ0&redir_esc=y#v=onepage&q=Jaros%C5%82aw%20Marciniak%20meritum%20hr&f=false ''Meritum HR'']. Wolters Kluwer.
* Kopera A. (2010), ''Opis stanowiska pracy'', Personel i Zarządzanie, (4)
* Nalepka A. (2001), ''Struktura organizacyjna'', Wydawnictwo Antykwa, Kraków, s. 110-114
* Marciniak J. (red.) (2013), ''Meritum HR'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Nalepka A. (1986), ''Zasady opracowywania dokumentacji organizacyjnej przedsiębiorstwa (III)'', "Poradnik Organizatora - do struktur", nr 4
* Nalepka A. (1986), ''Zasady opracowywania dokumentacji organizacyjnej przedsiębiorstwa (III)'', Poradnik Organizatora - do struktur, nr 4
* Rummler G. A., Brache A. P.(2000), ''Podnoszenie efektywności organizacji'', Wydawnictwo PWE, Warszawa, s. 99
* Nalepka A. (2001), ''Struktura organizacyjna'', Antykwa, Kraków
* Sidor-Rządkowska, M. (2010). [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=qGZSAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=opis+stanowiska+pracy+Zarz%C4%85dzanie+personelem+w+ma%C5%82ej+firmie&ots=AkyyvGm1Dd&sig=5el4lsi8Dm8fTCRYVcl0EJs6DKE&redir_esc=y#v=onepage&q=opis%20stanowiska%20pracy%20Zarz%C4%85dzanie%20personelem%20w%20ma%C5%82ej%20firmie&f=false ''Zarządzanie personelem w małej firmie.''] Wolters Kluwer
* Rummler G., Brache A. (2000), ''Podnoszenie efektywności organizacji'', Wydawnictwo PWE, Warszawa
* Sidor-Rządkowska M. (2010), ''Zarządzanie personelem w małej firmie'', Oficyna, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Łukasz Kwiatkowski, [[Sławomir Wawak]], Jakub Kaczorowski]}}
{{a|Łukasz Kwiatkowski, [[Sławomir Wawak]], Jakub Kaczorowski]}}
[[Kategoria:Stanowisko pracy]]
[[Kategoria:Stanowisko pracy]]
[[en:Job description]]
[[en:Job description]]
{{#metamaster:description|Opis stanowiska pracy to kluczowy dokument wpływający na zarządzanie zasobami ludzkimi. Dowiedz się więcej o jego roli i znaczeniu!}}

Aktualna wersja na dzień 13:16, 21 sty 2024

Opis stanowiska pracy stanowi podstawowy element dokumentacji struktury organizacyjnej. Właściwe jego przygotowanie umożliwia prawidłową budowę struktury. Opis jest wykorzystywany również w innych obszarach, jak np. rekrutacja czy wartościowanie pracy. Opis stanowiska jest także podstawą do opracowania zakresu czynności dla pracownika. W zależności od potrzeb, można wprowadzać różne formularze opisu stanowiska, np. karty zadań stanowisk pracy, czy też karty zadań stanowisk kierowniczych.

Opis stanowiska jest podstawowym dokumentem usprawniającym zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie. stanowi zbiór informacji o jego celu, powiązaniach wewnątrz organizacji, zakresie wykonywanej pracy, stawianych wymaganiach i niezbędnych kompetencjach (M. Sidor-Rządkowska, 2010)

Inna definicja, bardziej odnosząca się do mniejszych organizacji, określa opis stanowiska jako pisemny rejestr który podaje zadania i obowiązki na danym stanowisku oraz wskazuje jak ono jest powiązane z innymi stanowiskami pracy w firmie. Opis stanowiska stanowi podstawę porównania wymagań z właściwościami osoby zajmującej stanowisko i może służyć do oceny pracownika (Marciniak, J.2013)

TL;DR

Opis stanowiska pracy to dokument, który zawiera informacje o celu, zadaniach, wymaganiach i kompetencjach związanych z danym stanowiskiem. Może być używany do rekrutacji, wartościowania pracy i zarządzania zasobami ludzkimi. Nie ma jednego wzoru opisu stanowiska, ale ważne jest, aby wszystkie kryteria były zdefiniowane i standaryzowane. Prawidłowo przygotowany opis stanowiska przynosi wiele korzyści dla pracowników i kierownictwa. Przykładowa karta opisu stanowiska pracy jest dostępna w artykule.

Tworzenie opisu stanowiska pracy

Nie istnieje jeden określony wzór opisu stanowiska, firmy mogą stworzyć różne wzorce zawierające odmienne informacje. Niezależnie od tego, jakie moduły zawierać będzie ten dokument, ważne jest, by zdefiniować wszystkie kryteria opisu i wystandaryzować je zarówno pod względem zawartości merytorycznej, jak i stylistyki i formy.

R. W. Kirk: Powinieneś sporządzić opis stanowiska. Jest to ważne z wielu powodów. Po pierwsze, będzie to kolejne potwierdzenie potrzeby. Gdy już opracujesz listę zadań dla nowego pracownika, stanie się jasne czy chcesz by dzięki jego zatrudnieniu podniosła się efektywność, rozszerzył zakres usług lub powiększyła się baza klientów (M. Sidor-Rządkowska, 2010)

Opis stanowiska pracy najczęściej wykorzystywany jest w celu:

  • definiowania wymagań rekrutacyjnych na potrzeby ogłoszenia oraz przedstawienia kandydatom specyfiki stanowiska,
  • przeprowadzenia procesu wartościowania stanowisk,
  • definiowania wymagań rozwojowych w ramach ścieżki karier (A. Kopera (2010))

W ramach karty opisu stanowiska powinny się znaleźć co najmniej informacje dotyczące:

  • stosunków z innymi stanowiskami (komunikacja, podległość, zastępowanie),
  • głównych zadań, uprawnień i odpowiedzialności
  • środków wykorzystywanych w procesie realizacji zadań,
  • wymagań w zakresie kwalifikacji i doświadczenia.

Prawidłowo przygotowany zakres czynności daje szereg korzyści zarówno pracownikom, jak i kierownictwu:

  • pozwala unikać sprzeczności i podwójnej pracy dzięki jej dokładnemu, zawartemu na piśmie, podziałowi,
  • odciąża kadrę kierowniczą od wykonywania poszczególnych zadań,
  • stanowi podstawę doboru i rekrutacji nowych pracowników oraz systemu zarządzania kadrami,
  • umożliwia dokonania oceny miejsca pracy i wartościowanie zadania przeznaczone do realizacji, co pozwala na opracowanie poprawnego systemu wynagrodzeń,
  • jasno zakreśla stosunek na linii "przełożony - podwładny" oraz "pracownik - współpracownik",
  • daje podstawy ku lepszej samokontroli poprzez specyfikację celów dla poszczególnych stanowisk pracy,
  • stwarza możliwość pełniejszego zrozumienia znaczenia własnego wkładu pracy do generalnych zadań przedsiębiorstwa, dając zwiększone szanse samorealizacji.

Rys. 1. Przykładowa karta opisu stanowiska pracy

Nazwa przedsiębiorstwa

....................................

Karta stanowiska pracy: ..... .... ... ....................................

Imię i nazwisko pracownika:................ ..........................

Wymagania kwalifikacyjne:

Kategoria zaszeregowania:

Przynależność do komórki organizacyjnej:

Bezpośrednia zależność służbowa:

Zastępstwo:

- jest zastępowany przez:............ ..............................................................................

- zastępuje:................ ............................................................................................

Zadania, uprawnienia i odpowiedzialność pracownika:

  1. Część ogólna:

    1. Ogólne zadania:

    2. Ogólne uprawnienia:

    3. Ogólna odpowiedzialność:

  2. Część szczegółowa (wykaz zadań przewidzianych do realizacji na stanowisku):



Kartę formalnie zestawił:

....................................

Zakres zadań ustalił:

.......................................

Kartę zatwierdził:

.......................................

Oświadczam, że treść niniejszej Karty jest mi znana i zobowiązuję się do ścisłego przestrzegania jej ustaleń i postanowień.


Podpis pracownika

..............................

Uzupełnienia i modyfikacje:


Źródło: (A. Nalepka 2001, s. 114)

Układ kraty zadań stanowiska kierowniczego jest bardzo zbliżony do powyższego schematu. W zależności od potrzeb organizacji, układ ten może być modyfikowany.

Należy pamiętać, że w opisie stanowiska nie znajdują się wszystkie zadania pełnione przez pracownika, bowiem część z nich może znaleźć się z zakresie czynności. W opisie wpisać należy jedynie te zadania, które są przypisane do danego stanowiska pracy (tzn. np. kolejny pracownik zatrudniony na tym stanowisku otrzyma takie zadania). Jeśli jednak pracownik ze względu na swoje indywidualne kwalifikacje, niewynikające z opisu stanowiska, wykonuje zadania dodatkowe, należy je wpisać do zakresu czynności (gdyż kolejny pracownik na tym stanowisku może takich umiejętności nie posiadać).


Opis stanowiska pracyartykuły polecane
Plan kadrowy - rodzajeSystem ocenianiaProces zarządzania ścieżkami karierPolityka jakościProces analizy potrzeb kadrowychDokumentacja organizacyjnaOcenianie pracownikówRegulamin organizacyjnyDoradztwo personalne

Bibliografia

  • Kopera A. (2010), Opis stanowiska pracy, Personel i Zarządzanie, (4)
  • Marciniak J. (red.) (2013), Meritum HR, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Nalepka A. (1986), Zasady opracowywania dokumentacji organizacyjnej przedsiębiorstwa (III), Poradnik Organizatora - do struktur, nr 4
  • Nalepka A. (2001), Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków
  • Rummler G., Brache A. (2000), Podnoszenie efektywności organizacji, Wydawnictwo PWE, Warszawa
  • Sidor-Rządkowska M. (2010), Zarządzanie personelem w małej firmie, Oficyna, Warszawa


Autor: Łukasz Kwiatkowski, Sławomir Wawak, Jakub Kaczorowski]