ISO: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''ISO''' (ang. ''International Organization for Standarization''), czyli Międzynarodowa [[Organizacja]] Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).
|list1=
<ul>
<li>[[Geneza normalizacji systemów jakości]]</li>
<li>[[Instytut Logistyki i Magazynowania]]</li>
<li>[[System zarządzania środowiskowego]]</li>
<li>[[CASCO]]</li>
<li>[[Ekobilans]]</li>
<li>[[Certyfikacja systemów]]</li>
<li>[[OHSAS 18001]]</li>
<li>[[Normy]]</li>
<li>[[Unifikacja]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''ISO''' (ang. ''International Organization for Standarization''), czyli Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).


Powszechnie używany skrót ISO nie wiąże się z nazwą w języku angielskim, lecz z greckim słowem ''isos'', czyli ''równy''. Ma to symbolizować jednolitość, jaką wprowadza się na świecie poprzez wdrażanie standardów ISO, niezależnie od kraju i języka.
Powszechnie używany skrót ISO nie wiąże się z nazwą w języku angielskim, lecz z greckim słowem ''isos'', czyli ''równy''. Ma to symbolizować jednolitość, jaką wprowadza się na świecie poprzez wdrażanie standardów ISO, niezależnie od kraju i języka.
Linia 22: Linia 5:
* chęć zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych krajach,
* chęć zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych krajach,
* udoskonalanie metod i technik produkcyjnych,
* udoskonalanie metod i technik produkcyjnych,
* pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,  
* pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,
* umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.
* umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.
<google>t</google>


Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska PL, złoty PLN) (J. Ejdys, 2011).  
Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska - PL, złoty - PLN) (J. Ejdys, 2011).
 
==TL;DR==
ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) to globalna organizacja zajmująca się tworzeniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania. Jej celem jest ułatwienie handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy. ISO opracowuje normy, które mają uniwersalne zastosowanie we wszystkich sektorach i mogą być stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe. Przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy dotyczące jakości, środowiska, bezpieczeństwa pracy, bezpieczeństwa informacji i łańcucha dostaw. ISO powstało w 1947 roku i obecnie zrzesza jednostki z 162 krajów. W Polsce działalnością normalizacyjną zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny.


==Normy ISO==
==Normy ISO==
Normy ISO są dokumentami opracowywanymi przez międzynarodowych ekspertów z danej dziedziny. Zawierają informacje i praktyczne wskazówki, a także dobre praktyki odnośnie wielu różnorodnych aspektów działalności. Wśród korzyści z ich implementacji w przedsiębiorstwie można wskazać między innymi (J. Ejdys, U. Kobylińska, A. Lulewicz-Sas, 2012):
Normy ISO są dokumentami opracowywanymi przez międzynarodowych ekspertów z danej dziedziny. Zawierają [[informacje]] i praktyczne wskazówki, a także [[dobre praktyki]] odnośnie wielu różnorodnych aspektów działalności. Wśród korzyści z ich implementacji w przedsiębiorstwie można wskazać między innymi (J. Ejdys, U. Kobylińska, A. Lulewicz-Sas, 2012):
* poprawę efektywności,
* poprawę efektywności,
* wzrost wydajności pracy
* wzrost wydajności pracy
Linia 35: Linia 20:
* bardziej zrównoważony sposób prowadzenia działalności.
* bardziej zrównoważony sposób prowadzenia działalności.


Normy mają charakter uniwersalny, mogą być stosowane w podmiotach każdego sektora, niezależnie od wielkości sprawdzą się zarówno w przedsiębiorstwach mikro, jaki i dużych. Standardy te mogą być również stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe (A. Matuszak-Flejszman, 2010).
Normy mają charakter uniwersalny, mogą być stosowane w podmiotach każdego sektora, niezależnie od wielkości - sprawdzą się zarówno w przedsiębiorstwach mikro, jaki i dużych. Standardy te mogą być również stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe (A. Matuszak-Flejszman, 2010).
Obecnie przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy (D. Senczyk, 2014):
Obecnie przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy (D. Senczyk, 2014):
* serii 9000, określające zasady funkcjonowania w podmiocie systemu zarządzania jakością,
* serii 9000, określające zasady funkcjonowania w podmiocie systemu zarządzania jakością,
* serii 14000, definiujące system zarządzania środowiskiem,
* serii 14000, definiujące [[system]] zarządzania środowiskiem,
* serii 18000, opisujące działanie systemów bezpieczeństwa i higieny pracy.,
* serii 18000, opisujące [[działanie]] systemów bezpieczeństwa i higieny pracy.,
* serii 27000, które skupiają się na systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji,
* serii 27000, które skupiają się na systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji,
* serii 28000, związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.
* serii 28000, związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.
<google>n</google>


==Historia==
==Historia==
W drugiej połowie XIX wieku dostrzeżono potrzebę ujednolicania parametrów produktów pomiędzy producentami, co zapoczątkowało etap normalizacji branżowej. Specjalizacja przedsiębiorstw w produkcji określonych wyrobów spowodowała, że zauważono konieczność standaryzacji tych części produktów, które mogły być łączone z wyrobami innych producentów. Innym rodzajem porozumień między producentami były próby określenia cech klas i gatunków towarów masowych. Rozwój norm branżowych, które w zamierzeniu miały usuwać bariery techniczne w handlu, przyspieszony został w drugiej połowie XIX wieku przez rozwój giełd towarowych. Dalszym krokiem w rozwoju tych norm było powstawanie norm zawierających definicje, terminy, oznaczenia i symbole powszechnie stosowane.  
W drugiej połowie XIX wieku dostrzeżono potrzebę ujednolicania parametrów produktów pomiędzy producentami, co zapoczątkowało etap normalizacji branżowej. [[Specjalizacja]] przedsiębiorstw w produkcji określonych wyrobów spowodowała, że zauważono konieczność standaryzacji tych części produktów, które mogły być łączone z wyrobami innych producentów. Innym rodzajem porozumień między producentami były próby określenia cech klas i gatunków [[towarów]] masowych. [[Rozwój]] norm branżowych, które w zamierzeniu miały usuwać bariery techniczne w handlu, przyspieszony został w drugiej połowie XIX wieku przez rozwój giełd towarowych. Dalszym krokiem w rozwoju tych norm było powstawanie norm zawierających definicje, terminy, oznaczenia i symbole powszechnie stosowane.


Niedobór wykwalifikowanych pracowników, szybki rozwój przemysłu oraz rosnący popyt w początkach XX wieku spowodował konieczność powstania uregulowań krajowych. Pierwsze organizacje normalizacyjne powstały w początkach XX wieku. W 1901 roku powstał jako pierwszy organ normalizacyjny '''Komitet Normalizacji Mechaniki''', przekształcony w 1918 roku w '''Brytyjską Organizację Normalizacyjną''' (BSI). Kolejnymi organami narodowymi były '''Niemiecki Komitet Normalizacyjny''' w 1917r. (obecnie DIN) oraz '''Komitet Normalizacyjny w Stanach Zjednoczonych''' w 1918r. [T. Wawak s. 9, 1996].  
Niedobór wykwalifikowanych pracowników, szybki rozwój przemysłu oraz rosnący [[popyt]] w początkach XX wieku spowodował konieczność powstania uregulowań krajowych. Pierwsze organizacje normalizacyjne powstały w początkach XX wieku. W 1901 roku powstał jako pierwszy organ normalizacyjny '''Komitet Normalizacji Mechaniki''', przekształcony w 1918 roku w '''Brytyjską Organizację Normalizacyjną''' (BSI). Kolejnymi organami narodowymi były '''Niemiecki Komitet Normalizacyjny''' w 1917r. (obecnie DIN) oraz '''Komitet Normalizacyjny w Stanach Zjednoczonych''' w 1918r [T. Wawak s. 9, 1996].
Pierwszą międzynarodową organizacją normalizacyjną była IEC (International Electrotechnical Commision) - '''Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna''' powołana w 1904 roku w związku z szybko rozwijającym się przemysłem elektrotechnicznym. Jej zadania dotyczyły wówczas ujednolicania parametrów wytwarzanej energii elektrycznej, jak i wyrobów z niej korzystających. Obecnie IEC realizuje swoje działania w ścisłej współpracy z ISO.  
Pierwszą międzynarodową organizacją normalizacyjną była IEC (International Electrotechnical Commision) - '''Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna''' powołana w 1904 roku w związku z szybko rozwijającym się przemysłem elektrotechnicznym. Jej zadania dotyczyły wówczas ujednolicania parametrów wytwarzanej energii elektrycznej, jak i wyrobów z niej korzystających. Obecnie IEC realizuje swoje działania w ścisłej współpracy z ISO.


Organizacje normalizacyjne, wobec rozwoju współpracy międzynarodowej, powołały w roku 1926 w Szwajcarii '''Międzynarodową Federację Komitetów Normalizacyjnych''', której rolą była przede wszystkim wymiana informacji. Jej działanie zostało przerwane przez wybuch II wojny światowej, a w roku 1942 zawieszono działalność Federacji. Na bazie tej organizacji z inicjatywy Komitetu Koordynacyjnego Norm ONZ w roku 1947 powołano nową jednostkę, '''Międzynarodowa Organizację Normalizacyjną''' (ISO), której zadaniem było tworzenie norm międzynarodowych, do których miały być dostosowywane normy krajowe. Obecnie ISO zrzesza jednostki ze 162 krajów z całego świata.
Organizacje normalizacyjne, wobec rozwoju współpracy międzynarodowej, powołały w roku 1926 w Szwajcarii '''Międzynarodową Federację Komitetów Normalizacyjnych''', której rolą była przede wszystkim [[wymiana]] informacji. Jej działanie zostało przerwane przez wybuch II wojny światowej, a w roku 1942 zawieszono działalność Federacji. Na bazie tej organizacji z inicjatywy Komitetu Koordynacyjnego Norm ONZ w roku 1947 powołano nową jednostkę, '''Międzynarodowa Organizację Normalizacyjną''' (ISO), której zadaniem było tworzenie norm międzynarodowych, do których miały być dostosowywane normy krajowe. Obecnie ISO zrzesza jednostki ze 162 krajów z całego świata.


==W Polsce==
==W Polsce==
W Polsce organizacją działań normalizacyjnych zajmuje się '''Polski Komitet Normalizacyjny''' (PKN). Od 1947 roku jednostka ta jest częścią Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej należy do grona jej założycieli. Jako członek ISO, PKN jest zobowiązany do aktywnego udziału w procesie opracowywania norm, a także do ich wdrażania. Jego główne działania obejmują m.in.:
W Polsce organizacją działań normalizacyjnych zajmuje się '''[[Polski Komitet Normalizacyjny]]''' (PKN). Od 1947 roku jednostka ta jest częścią Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej - należy do grona jej założycieli. Jako członek ISO, PKN jest zobowiązany do aktywnego udziału w procesie opracowywania norm, a także do ich wdrażania. Jego główne działania obejmują m.in.:
* organizację procesów opracowywania i rozpowszechniania norm oraz nadzór nad tymi działaniami,
* organizację procesów opracowywania i rozpowszechniania norm oraz [[nadzór]] nad tymi działaniami,
* kierowanie rozwojem działalności normalizacyjnej,
* [[kierowanie]] rozwojem działalności normalizacyjnej,
* występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
* występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
* autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.  
* autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Geneza normalizacji systemów jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Instytut Logistyki i Magazynowania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania środowiskowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[CASCO]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ekobilans]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Certyfikacja systemów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[OHSAS 18001]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Normy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Unifikacja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Borys T., Rogala P. (2012), ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Borys T., Rogala P. (2012), ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Ejdys J. (2011), ''Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Ejdys J. (2011), ''Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), ''[http://pbc.biaman.pl/Content/27654/Zintegrowane_systemy_zarz%C4%85dzania_jako%C5%9Bci%C4%85_%C5%9Brodowiskiem_i_bezpiecze%C5%84stwem_pracy.pdf Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy''], Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
* Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), ''[https://depot.ceon.pl/handle/123456789/7641 Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy]'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Górnicz M. (2017), ''[https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+38+M.+Ma%C5%82achowicz%2C%20S.Grucza%2C%20Polskie+i+europejskie+nurty+terminologiczne.pdf#page=297 Międzynarodowa normalizacja terminologii: "terminologiczny” komitet Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO (TC 37) oraz jego polski odpowiednik]'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* Górnicz M. (2017), ''[https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+38+M.+Ma%C5%82achowicz%2C%20S.Grucza%2C%20Polskie+i+europejskie+nurty+terminologiczne.pdf#page=297 Międzynarodowa normalizacja terminologii: terminologiczny komitet Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO (TC 37) oraz jego polski odpowiednik]'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/about%20ISO/annual_reports/en/annual_report_2017_en.pdf ISO Annual Report 2017'']
* ISO (2017), ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/about%20ISO/annual_reports/en/annual_report_2017_en.pdf ISO Annual Report 2017]''
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100007.pdf ISO in brief'']
* ISO (2019), ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100007.pdf ISO in brief]''
* Iwasiewicz A. (1999), ''[[Zarządzanie]] jakością'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Iwasiewicz A. (1999), ''Zarządzanie jakością'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Jazdon A. (2001), ''Doskonalenie zarządzania jakością'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz.
* Jazdon A. (2001), ''Doskonalenie zarządzania jakością'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
* Karaszewski R. (2001), ''[[TQM]] - teoria i praktyka'', Dom Organizatora, Toruń
* Karaszewski R. (2001), ''TQM - teoria i praktyka'', Dom Organizatora, Toruń
* Matuszak-Flejszman A. (2010), ''Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
* Matuszak-Flejszman A. (2010), ''Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
* Plis Z. (1985), ''Normy w gospodarce narodowej'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
* Plis Z. (1985), ''Normy w gospodarce narodowej'', PWN, Warszawa
* ''[https://www.pkn.pl/o-pkn/wspolpraca-miedzynarodowa/wspolpraca-z-miedzynarodowymi-organizacjami-normalizacyjnymi Polski Komitet Normalizacyjny'']
* Senczyk D. (2014), ''Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwie na wybranych przykładach'', Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 7
* Senczyk D. (2014), ''[http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T2/t2_382.pdf Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwie na wybranych przykładach''], Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 7.
* Strona internetowa: ''[https://www.pkn.pl/ Oficjalna witryna internetowa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego]''
</noautolinks>


{{a|[[Sławomir Wawak]], Anna Telakowska}}
{{a|[[Sławomir Wawak]], Anna Telakowska}}
[[Kategoria:Normalizacja]]


[[Kategoria:Normy systemów zarządzania]]
{{#metamaster:description|ISO to globalna organizacja określająca standardy dla produktów, usług i zarządzania. Ułatwia handel i współpracę międzynarodową, zapewniając jednolitość na świecie.}}
<!--[[en:ISO]]-->

Aktualna wersja na dzień 00:03, 10 sty 2024

ISO (ang. International Organization for Standarization), czyli Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).

Powszechnie używany skrót ISO nie wiąże się z nazwą w języku angielskim, lecz z greckim słowem isos, czyli równy. Ma to symbolizować jednolitość, jaką wprowadza się na świecie poprzez wdrażanie standardów ISO, niezależnie od kraju i języka. Wśród podstawowych celów prowadzonej przez Organizację działalności można wymienić (M. Górnicz, 2017):

  • chęć zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych krajach,
  • udoskonalanie metod i technik produkcyjnych,
  • pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,
  • umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.

Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska - PL, złoty - PLN) (J. Ejdys, 2011).

TL;DR

ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) to globalna organizacja zajmująca się tworzeniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania. Jej celem jest ułatwienie handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy. ISO opracowuje normy, które mają uniwersalne zastosowanie we wszystkich sektorach i mogą być stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe. Przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy dotyczące jakości, środowiska, bezpieczeństwa pracy, bezpieczeństwa informacji i łańcucha dostaw. ISO powstało w 1947 roku i obecnie zrzesza jednostki z 162 krajów. W Polsce działalnością normalizacyjną zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny.

Normy ISO

Normy ISO są dokumentami opracowywanymi przez międzynarodowych ekspertów z danej dziedziny. Zawierają informacje i praktyczne wskazówki, a także dobre praktyki odnośnie wielu różnorodnych aspektów działalności. Wśród korzyści z ich implementacji w przedsiębiorstwie można wskazać między innymi (J. Ejdys, U. Kobylińska, A. Lulewicz-Sas, 2012):

  • poprawę efektywności,
  • wzrost wydajności pracy
  • minimalizację ryzyka
  • bardziej zrównoważony sposób prowadzenia działalności.

Normy mają charakter uniwersalny, mogą być stosowane w podmiotach każdego sektora, niezależnie od wielkości - sprawdzą się zarówno w przedsiębiorstwach mikro, jaki i dużych. Standardy te mogą być również stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe (A. Matuszak-Flejszman, 2010). Obecnie przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy (D. Senczyk, 2014):

  • serii 9000, określające zasady funkcjonowania w podmiocie systemu zarządzania jakością,
  • serii 14000, definiujące system zarządzania środowiskiem,
  • serii 18000, opisujące działanie systemów bezpieczeństwa i higieny pracy.,
  • serii 27000, które skupiają się na systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji,
  • serii 28000, związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.

Historia

W drugiej połowie XIX wieku dostrzeżono potrzebę ujednolicania parametrów produktów pomiędzy producentami, co zapoczątkowało etap normalizacji branżowej. Specjalizacja przedsiębiorstw w produkcji określonych wyrobów spowodowała, że zauważono konieczność standaryzacji tych części produktów, które mogły być łączone z wyrobami innych producentów. Innym rodzajem porozumień między producentami były próby określenia cech klas i gatunków towarów masowych. Rozwój norm branżowych, które w zamierzeniu miały usuwać bariery techniczne w handlu, przyspieszony został w drugiej połowie XIX wieku przez rozwój giełd towarowych. Dalszym krokiem w rozwoju tych norm było powstawanie norm zawierających definicje, terminy, oznaczenia i symbole powszechnie stosowane.

Niedobór wykwalifikowanych pracowników, szybki rozwój przemysłu oraz rosnący popyt w początkach XX wieku spowodował konieczność powstania uregulowań krajowych. Pierwsze organizacje normalizacyjne powstały w początkach XX wieku. W 1901 roku powstał jako pierwszy organ normalizacyjny Komitet Normalizacji Mechaniki, przekształcony w 1918 roku w Brytyjską Organizację Normalizacyjną (BSI). Kolejnymi organami narodowymi były Niemiecki Komitet Normalizacyjny w 1917r. (obecnie DIN) oraz Komitet Normalizacyjny w Stanach Zjednoczonych w 1918r [T. Wawak s. 9, 1996]. Pierwszą międzynarodową organizacją normalizacyjną była IEC (International Electrotechnical Commision) - Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna powołana w 1904 roku w związku z szybko rozwijającym się przemysłem elektrotechnicznym. Jej zadania dotyczyły wówczas ujednolicania parametrów wytwarzanej energii elektrycznej, jak i wyrobów z niej korzystających. Obecnie IEC realizuje swoje działania w ścisłej współpracy z ISO.

Organizacje normalizacyjne, wobec rozwoju współpracy międzynarodowej, powołały w roku 1926 w Szwajcarii Międzynarodową Federację Komitetów Normalizacyjnych, której rolą była przede wszystkim wymiana informacji. Jej działanie zostało przerwane przez wybuch II wojny światowej, a w roku 1942 zawieszono działalność Federacji. Na bazie tej organizacji z inicjatywy Komitetu Koordynacyjnego Norm ONZ w roku 1947 powołano nową jednostkę, Międzynarodowa Organizację Normalizacyjną (ISO), której zadaniem było tworzenie norm międzynarodowych, do których miały być dostosowywane normy krajowe. Obecnie ISO zrzesza jednostki ze 162 krajów z całego świata.

W Polsce

W Polsce organizacją działań normalizacyjnych zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny (PKN). Od 1947 roku jednostka ta jest częścią Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej - należy do grona jej założycieli. Jako członek ISO, PKN jest zobowiązany do aktywnego udziału w procesie opracowywania norm, a także do ich wdrażania. Jego główne działania obejmują m.in.:

  • organizację procesów opracowywania i rozpowszechniania norm oraz nadzór nad tymi działaniami,
  • kierowanie rozwojem działalności normalizacyjnej,
  • występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
  • autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.


ISOartykuły polecane
Geneza normalizacji systemów jakościInstytut Logistyki i MagazynowaniaSystem zarządzania środowiskowegoCASCOEkobilansCertyfikacja systemówOHSAS 18001NormyUnifikacja

Bibliografia


Autor: Sławomir Wawak, Anna Telakowska