ISO: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''ISO''' (ang. ''International Organization for Standarization''), czyli Międzynarodowa [[Organizacja]] Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).
'''ISO''' (ang. ''International Organization for Standarization''), czyli Międzynarodowa [[Organizacja]] Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).
Linia 22: Linia 20:
* chęć zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych krajach,
* chęć zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych krajach,
* udoskonalanie metod i technik produkcyjnych,
* udoskonalanie metod i technik produkcyjnych,
* pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,  
* pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,
* umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.
* umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.
<google>t</google>
<google>t</google>


Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska – PL, złoty – PLN) (J. Ejdys, 2011).  
Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska – PL, złoty – PLN) (J. Ejdys, 2011).


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 47: Linia 45:


==Historia==
==Historia==
W drugiej połowie XIX wieku dostrzeżono potrzebę ujednolicania parametrów produktów pomiędzy producentami, co zapoczątkowało etap normalizacji branżowej. [[Specjalizacja]] przedsiębiorstw w produkcji określonych wyrobów spowodowała, że zauważono konieczność standaryzacji tych części produktów, które mogły być łączone z wyrobami innych producentów. Innym rodzajem porozumień między producentami były próby określenia cech klas i gatunków [[towarów]] masowych. [[Rozwój]] norm branżowych, które w zamierzeniu miały usuwać bariery techniczne w handlu, przyspieszony został w drugiej połowie XIX wieku przez rozwój giełd towarowych. Dalszym krokiem w rozwoju tych norm było powstawanie norm zawierających definicje, terminy, oznaczenia i symbole powszechnie stosowane.  
W drugiej połowie XIX wieku dostrzeżono potrzebę ujednolicania parametrów produktów pomiędzy producentami, co zapoczątkowało etap normalizacji branżowej. [[Specjalizacja]] przedsiębiorstw w produkcji określonych wyrobów spowodowała, że zauważono konieczność standaryzacji tych części produktów, które mogły być łączone z wyrobami innych producentów. Innym rodzajem porozumień między producentami były próby określenia cech klas i gatunków [[towarów]] masowych. [[Rozwój]] norm branżowych, które w zamierzeniu miały usuwać bariery techniczne w handlu, przyspieszony został w drugiej połowie XIX wieku przez rozwój giełd towarowych. Dalszym krokiem w rozwoju tych norm było powstawanie norm zawierających definicje, terminy, oznaczenia i symbole powszechnie stosowane.


Niedobór wykwalifikowanych pracowników, szybki rozwój przemysłu oraz rosnący [[popyt]] w początkach XX wieku spowodował konieczność powstania uregulowań krajowych. Pierwsze organizacje normalizacyjne powstały w początkach XX wieku. W 1901 roku powstał jako pierwszy organ normalizacyjny '''Komitet Normalizacji Mechaniki''', przekształcony w 1918 roku w '''Brytyjską Organizację Normalizacyjną''' (BSI). Kolejnymi organami narodowymi były '''Niemiecki Komitet Normalizacyjny''' w 1917r. (obecnie DIN) oraz '''Komitet Normalizacyjny w Stanach Zjednoczonych''' w 1918r. [T. Wawak s. 9, 1996].  
Niedobór wykwalifikowanych pracowników, szybki rozwój przemysłu oraz rosnący [[popyt]] w początkach XX wieku spowodował konieczność powstania uregulowań krajowych. Pierwsze organizacje normalizacyjne powstały w początkach XX wieku. W 1901 roku powstał jako pierwszy organ normalizacyjny '''Komitet Normalizacji Mechaniki''', przekształcony w 1918 roku w '''Brytyjską Organizację Normalizacyjną''' (BSI). Kolejnymi organami narodowymi były '''Niemiecki Komitet Normalizacyjny''' w 1917r. (obecnie DIN) oraz '''Komitet Normalizacyjny w Stanach Zjednoczonych''' w 1918r. [T. Wawak s. 9, 1996].
Pierwszą międzynarodową organizacją normalizacyjną była IEC (International Electrotechnical Commision) - '''Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna''' powołana w 1904 roku w związku z szybko rozwijającym się przemysłem elektrotechnicznym. Jej zadania dotyczyły wówczas ujednolicania parametrów wytwarzanej energii elektrycznej, jak i wyrobów z niej korzystających. Obecnie IEC realizuje swoje działania w ścisłej współpracy z ISO.  
Pierwszą międzynarodową organizacją normalizacyjną była IEC (International Electrotechnical Commision) - '''Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna''' powołana w 1904 roku w związku z szybko rozwijającym się przemysłem elektrotechnicznym. Jej zadania dotyczyły wówczas ujednolicania parametrów wytwarzanej energii elektrycznej, jak i wyrobów z niej korzystających. Obecnie IEC realizuje swoje działania w ścisłej współpracy z ISO.


Organizacje normalizacyjne, wobec rozwoju współpracy międzynarodowej, powołały w roku 1926 w Szwajcarii '''Międzynarodową Federację Komitetów Normalizacyjnych''', której rolą była przede wszystkim [[wymiana]] informacji. Jej działanie zostało przerwane przez wybuch II wojny światowej, a w roku 1942 zawieszono działalność Federacji. Na bazie tej organizacji z inicjatywy Komitetu Koordynacyjnego Norm ONZ w roku 1947 powołano nową jednostkę, '''Międzynarodowa Organizację Normalizacyjną''' (ISO), której zadaniem było tworzenie norm międzynarodowych, do których miały być dostosowywane normy krajowe. Obecnie ISO zrzesza jednostki ze 162 krajów z całego świata.
Organizacje normalizacyjne, wobec rozwoju współpracy międzynarodowej, powołały w roku 1926 w Szwajcarii '''Międzynarodową Federację Komitetów Normalizacyjnych''', której rolą była przede wszystkim [[wymiana]] informacji. Jej działanie zostało przerwane przez wybuch II wojny światowej, a w roku 1942 zawieszono działalność Federacji. Na bazie tej organizacji z inicjatywy Komitetu Koordynacyjnego Norm ONZ w roku 1947 powołano nową jednostkę, '''Międzynarodowa Organizację Normalizacyjną''' (ISO), której zadaniem było tworzenie norm międzynarodowych, do których miały być dostosowywane normy krajowe. Obecnie ISO zrzesza jednostki ze 162 krajów z całego świata.
Linia 59: Linia 57:
* [[kierowanie]] rozwojem działalności normalizacyjnej,
* [[kierowanie]] rozwojem działalności normalizacyjnej,
* występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
* występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
* autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.  
* autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Borys T., Rogala P. (2012), ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Borys T., Rogala P. (2012), ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Ejdys J. (2011), ''[[Model]] doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Ejdys J. (2011), ''Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy'', Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
* Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), ''[http://pbc.biaman.pl/Content/27654/Zintegrowane_systemy_zarz%C4%85dzania_jako%C5%9Bci%C4%85_%C5%9Brodowiskiem_i_bezpiecze%C5%84stwem_pracy.pdf Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy''], Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
* Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), ''[http://pbc.biaman.pl/Content/27654/Zintegrowane_systemy_zarz%C4%85dzania_jako%C5%9Bci%C4%85_%C5%9Brodowiskiem_i_bezpiecze%C5%84stwem_pracy.pdf Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy''], Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
* Górnicz M. (2017), ''[https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+38+M.+Ma%C5%82achowicz%2C%20S.Grucza%2C%20Polskie+i+europejskie+nurty+terminologiczne.pdf#page=297 Międzynarodowa normalizacja terminologii: "terminologiczny” komitet Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO (TC 37) oraz jego polski odpowiednik]'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* Górnicz M. (2017), ''[https://portal.uw.edu.pl/documents/7732735/0/SN+38+M.+Ma%C5%82achowicz%2C%20S.Grucza%2C%20Polskie+i+europejskie+nurty+terminologiczne.pdf#page=297 Międzynarodowa normalizacja terminologii: "terminologiczny” komitet Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO (TC 37) oraz jego polski odpowiednik]'', Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytet Warszawski, Warszawa
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/about%20ISO/annual_reports/en/annual_report_2017_en.pdf ISO Annual Report 2017'']
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/about%20ISO/annual_reports/en/annual_report_2017_en.pdf ISO Annual Report 2017'']
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100007.pdf ISO in brief'']
* ''[https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100007.pdf ISO in brief'']
* Iwasiewicz A. (1999), ''[[Zarządzanie]] jakością'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* ''[https://www.pkn.pl/o-pkn/wspolpraca-miedzynarodowa/wspolpraca-z-miedzynarodowymi-organizacjami-normalizacyjnymi Polski Komitet Normalizacyjny'']
* Jazdon A. (2001), ''Doskonalenie zarządzania jakością'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz.
* Iwasiewicz A. (1999), ''Zarządzanie jakością'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Karaszewski R. (2001), ''[[TQM]] - teoria i praktyka'', Dom Organizatora, Toruń
* Jazdon A. (2001), ''Doskonalenie zarządzania jakością'', Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
* Matuszak-Flejszman A. (2010), ''Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy [[ISO 14001]]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
* Karaszewski R. (2001), ''TQM - teoria i praktyka'', Dom Organizatora, Toruń
* Matuszak-Flejszman A. (2010), ''Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
* Plis Z. (1985), ''Normy w gospodarce narodowej'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
* Plis Z. (1985), ''Normy w gospodarce narodowej'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
* ''[https://www.pkn.pl/o-pkn/wspolpraca-miedzynarodowa/wspolpraca-z-miedzynarodowymi-organizacjami-normalizacyjnymi Polski Komitet Normalizacyjny'']
* Senczyk D. (2014), ''Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwie na wybranych przykładach'', Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 7
* Senczyk D. (2014), ''[http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T2/t2_382.pdf Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwie na wybranych przykładach''], [[Przegląd]] Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 7.
</noautolinks>


{{a|[[Sławomir Wawak]], Anna Telakowska}}
{{a|[[Sławomir Wawak]], Anna Telakowska}}

Wersja z 23:23, 27 paź 2023

ISO
Polecane artykuły

ISO (ang. International Organization for Standarization), czyli Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie (Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy (T. Borys, P. Rogala, 2012).

Powszechnie używany skrót ISO nie wiąże się z nazwą w języku angielskim, lecz z greckim słowem isos, czyli równy. Ma to symbolizować jednolitość, jaką wprowadza się na świecie poprzez wdrażanie standardów ISO, niezależnie od kraju i języka. Wśród podstawowych celów prowadzonej przez Organizację działalności można wymienić (M. Górnicz, 2017):

  • chęć zapewnienia kompatybilności produktów wytwarzanych w różnych krajach,
  • udoskonalanie metod i technik produkcyjnych,
  • pomoc w prowadzeniu działań związanych z ochroną zdrowia i życia czy środowiska,
  • umożliwianie łatwiejszej komunikacji w prowadzeniu interesów w skali globalnej poprzez ujednolicanie stosowanych pojęć, oznaczeń, symboli.

Przykładem działań Organizacji jest określenie standardowych wymiarów papieru (A4), który stosowany jest na całym świecie czy wprowadzenie uniwersalnych oznaczeń dla krajów i walut (Polska – PL, złoty – PLN) (J. Ejdys, 2011).

TL;DR

ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) to globalna organizacja zajmująca się tworzeniem standardów dla produktów, usług i systemów zarządzania. Jej celem jest ułatwienie handlu zagranicznego i międzynarodowej współpracy. ISO opracowuje normy, które mają uniwersalne zastosowanie we wszystkich sektorach i mogą być stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe. Przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy dotyczące jakości, środowiska, bezpieczeństwa pracy, bezpieczeństwa informacji i łańcucha dostaw. ISO powstało w 1947 roku i obecnie zrzesza jednostki z 162 krajów. W Polsce działalnością normalizacyjną zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny.

Normy ISO

Normy ISO są dokumentami opracowywanymi przez międzynarodowych ekspertów z danej dziedziny. Zawierają informacje i praktyczne wskazówki, a także dobre praktyki odnośnie wielu różnorodnych aspektów działalności. Wśród korzyści z ich implementacji w przedsiębiorstwie można wskazać między innymi (J. Ejdys, U. Kobylińska, A. Lulewicz-Sas, 2012):

  • poprawę efektywności,
  • wzrost wydajności pracy
  • minimalizację ryzyka
  • bardziej zrównoważony sposób prowadzenia działalności.

Normy mają charakter uniwersalny, mogą być stosowane w podmiotach każdego sektora, niezależnie od wielkości – sprawdzą się zarówno w przedsiębiorstwach mikro, jaki i dużych. Standardy te mogą być również stosowane przez organizacje rządowe i pozarządowe (A. Matuszak-Flejszman, 2010). Obecnie przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają normy (D. Senczyk, 2014):

  • serii 9000, określające zasady funkcjonowania w podmiocie systemu zarządzania jakością,
  • serii 14000, definiujące system zarządzania środowiskiem,
  • serii 18000, opisujące działanie systemów bezpieczeństwa i higieny pracy.,
  • serii 27000, które skupiają się na systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji,
  • serii 28000, związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.

Historia

W drugiej połowie XIX wieku dostrzeżono potrzebę ujednolicania parametrów produktów pomiędzy producentami, co zapoczątkowało etap normalizacji branżowej. Specjalizacja przedsiębiorstw w produkcji określonych wyrobów spowodowała, że zauważono konieczność standaryzacji tych części produktów, które mogły być łączone z wyrobami innych producentów. Innym rodzajem porozumień między producentami były próby określenia cech klas i gatunków towarów masowych. Rozwój norm branżowych, które w zamierzeniu miały usuwać bariery techniczne w handlu, przyspieszony został w drugiej połowie XIX wieku przez rozwój giełd towarowych. Dalszym krokiem w rozwoju tych norm było powstawanie norm zawierających definicje, terminy, oznaczenia i symbole powszechnie stosowane.

Niedobór wykwalifikowanych pracowników, szybki rozwój przemysłu oraz rosnący popyt w początkach XX wieku spowodował konieczność powstania uregulowań krajowych. Pierwsze organizacje normalizacyjne powstały w początkach XX wieku. W 1901 roku powstał jako pierwszy organ normalizacyjny Komitet Normalizacji Mechaniki, przekształcony w 1918 roku w Brytyjską Organizację Normalizacyjną (BSI). Kolejnymi organami narodowymi były Niemiecki Komitet Normalizacyjny w 1917r. (obecnie DIN) oraz Komitet Normalizacyjny w Stanach Zjednoczonych w 1918r. [T. Wawak s. 9, 1996]. Pierwszą międzynarodową organizacją normalizacyjną była IEC (International Electrotechnical Commision) - Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna powołana w 1904 roku w związku z szybko rozwijającym się przemysłem elektrotechnicznym. Jej zadania dotyczyły wówczas ujednolicania parametrów wytwarzanej energii elektrycznej, jak i wyrobów z niej korzystających. Obecnie IEC realizuje swoje działania w ścisłej współpracy z ISO.

Organizacje normalizacyjne, wobec rozwoju współpracy międzynarodowej, powołały w roku 1926 w Szwajcarii Międzynarodową Federację Komitetów Normalizacyjnych, której rolą była przede wszystkim wymiana informacji. Jej działanie zostało przerwane przez wybuch II wojny światowej, a w roku 1942 zawieszono działalność Federacji. Na bazie tej organizacji z inicjatywy Komitetu Koordynacyjnego Norm ONZ w roku 1947 powołano nową jednostkę, Międzynarodowa Organizację Normalizacyjną (ISO), której zadaniem było tworzenie norm międzynarodowych, do których miały być dostosowywane normy krajowe. Obecnie ISO zrzesza jednostki ze 162 krajów z całego świata.

W Polsce

W Polsce organizacją działań normalizacyjnych zajmuje się Polski Komitet Normalizacyjny (PKN). Od 1947 roku jednostka ta jest częścią Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej – należy do grona jej założycieli. Jako członek ISO, PKN jest zobowiązany do aktywnego udziału w procesie opracowywania norm, a także do ich wdrażania. Jego główne działania obejmują m.in.:

  • organizację procesów opracowywania i rozpowszechniania norm oraz nadzór nad tymi działaniami,
  • kierowanie rozwojem działalności normalizacyjnej,
  • występowanie w imieniu Polski za granicą w działaniach międzynarodowych komitetów normalizacyjnych,
  • autoryzowanie i odwoływanie dokumentów normalizacyjnych.

Bibliografia

  • Borys T., Rogala P. (2012), Systemy zarządzania jakością i środowiskiem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
  • Ejdys J. (2011), Model doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania oparty na wiedzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok
  • Ejdys J., Kobylińska U., Lulewicz-Sas A. (2012), Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
  • Górnicz M. (2017), Międzynarodowa normalizacja terminologii: "terminologiczny” komitet Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO (TC 37) oraz jego polski odpowiednik, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej Uniwersytet Warszawski, Warszawa
  • ISO Annual Report 2017
  • ISO in brief
  • Polski Komitet Normalizacyjny
  • Iwasiewicz A. (1999), Zarządzanie jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Jazdon A. (2001), Doskonalenie zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
  • Karaszewski R. (2001), TQM - teoria i praktyka, Dom Organizatora, Toruń
  • Matuszak-Flejszman A. (2010), Determinanty doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań
  • Plis Z. (1985), Normy w gospodarce narodowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
  • Senczyk D. (2014), Zintegrowane systemy zarządzania w przedsiębiorstwie na wybranych przykładach, Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa nr 7


Autor: Sławomir Wawak, Anna Telakowska