Aktywizacja zawodowa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Aktywizacja zawodowa]] - wszelakiego rodzaju przedsięwzięcia podejmowane w celu zapewnienia równowagi na rynku pracy, a także niedopuszczenia do powstawania problemów natury ekonomicznej i społecznej. Wykorzystują one '''narzędzia aktywizujące''', których zadaniem jest zwalczanie bierności zawodowej i [[motywowanie]] do podjęcia pracy. Przykładem aktywizacji zawodowej bezrobotnych są konkretne [[usługi]] rynku pracy, z których może skorzystać osoba bezrobotna<ref>P. Ciszek i in (2015). ''Encyklopedia kadr i płac'', [[Grupa]] Wydawnicza Infor, Warszawa, s. 18</ref> | |||
[[Aktywizacja zawodowa]] | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 26: | Linia 9: | ||
* podnosi mobilność i produkcyjność siły roboczej, | * podnosi mobilność i produkcyjność siły roboczej, | ||
* selekcjonuje bezrobotnych i pomaga pracodawcom znalezienie odpowiednich pracowników, | * selekcjonuje bezrobotnych i pomaga pracodawcom znalezienie odpowiednich pracowników, | ||
* ułatwia osobom dotkniętym szczególnie trudną sytuacją przetrwać okres kryzysu i odzyskać utracone poczucie bezpieczeństwa | * ułatwia osobom dotkniętym szczególnie trudną sytuacją przetrwać okres kryzysu i odzyskać utracone poczucie bezpieczeństwa<ref>G. Spytek-Bandurska (2010). ''Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych'', Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 7-9</ref> | ||
==Sposób na bezrobocie== | ==Sposób na bezrobocie== | ||
Linia 39: | Linia 21: | ||
* sezonowość (polegająca na wzmożonej rejestracji osób w okresach rozpoczynających i kończących rok), | * sezonowość (polegająca na wzmożonej rejestracji osób w okresach rozpoczynających i kończących rok), | ||
* bierność osób pozostających bez pracy (spowodowana pewnymi przyzwyczajeniami i poglądami), | * bierność osób pozostających bez pracy (spowodowana pewnymi przyzwyczajeniami i poglądami), | ||
To tylko kilka najważniejszych przyczyn wysokiego bezrobocia wśród niektórych grup społecznych, a jest ich znacznie więcej. Zarys ten wymaga użycia zestawu narzędzi do ich złagodzenia w dłuższym okresie czasu. Konieczna jest [[implementacja]] strategii rozwoju gospodarczego oraz działań zachęcających do efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi i tworzenia nowych miejsc pracy | To tylko kilka najważniejszych przyczyn wysokiego bezrobocia wśród niektórych grup społecznych, a jest ich znacznie więcej. Zarys ten wymaga użycia zestawu narzędzi do ich złagodzenia w dłuższym okresie czasu. Konieczna jest [[implementacja]] strategii rozwoju gospodarczego oraz działań zachęcających do efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi i tworzenia nowych miejsc pracy<ref>G. Spytek-Bandurska (2010). ''Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych'', Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 25-28</ref> | ||
<google>n</google> | |||
==Usługi rynku pracy== | ==Usługi rynku pracy== | ||
Podstawą do wypracowania instrumentów i środków potrzebnych do ochrony przed bezrobociem i jego negatywnymi skutkami jest [[ocena]] charakteru tego problemu. Aby dobrze zidentyfikować jego istotę, trzeba najpierw uwzględnić trzy główne przesłanki: '''diagnozę rynku pracy''', '''przyczyny bezrobocia''' i '''prognozę zjawiska''' wynikającą z aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej państwa. Najefektywniejszą metodą walki z bezrobociem jest wzrost zatrudnienia w celu pobudzenia koniunktury całej gospodarki. W sytuacji gdy nie dojdzie do względnej równowagi na rynku pracy, konieczne jest zastosowanie środków interwencyjnych, które mają zmniejszyć bezrobocie. Dzielą się na dwie grupy: ''aktywne'' i ''pasywne''. | Podstawą do wypracowania instrumentów i środków potrzebnych do ochrony przed bezrobociem i jego negatywnymi skutkami jest [[ocena]] charakteru tego problemu. Aby dobrze zidentyfikować jego istotę, trzeba najpierw uwzględnić trzy główne przesłanki: '''diagnozę rynku pracy''', '''przyczyny bezrobocia''' i '''prognozę zjawiska''' wynikającą z aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej państwa. Najefektywniejszą metodą walki z bezrobociem jest wzrost zatrudnienia w celu pobudzenia koniunktury całej gospodarki. W sytuacji gdy nie dojdzie do względnej równowagi na rynku pracy, konieczne jest zastosowanie środków interwencyjnych, które mają zmniejszyć bezrobocie. Dzielą się na dwie grupy: ''aktywne'' i ''pasywne''. | ||
Pomoc w przygotowaniu zasobów ludzkich do wypełniania różnych zadań zapewniają podstawowe usługi rynku pracy do których zalicza się: | Pomoc w przygotowaniu zasobów ludzkich do wypełniania różnych zadań zapewniają podstawowe usługi rynku pracy do których zalicza się: | ||
*'''[[pośrednictwo pracy]]''' | * '''[[pośrednictwo pracy]]''' - jest to najstarsza [[usługa]] świadczona przez [[rynek]] pracy, która ma na celu pomóc bezrobotnym i poszukującym pracy uzyskać odpowiednie [[zatrudnienie]]. Pracodawcom ma natomiast ułatwić pozyskiwanie pracowników o pożądanych kwalifikacjach zawodowych, upowszechnianie bazy ofert pracy, otrzymywanie informacji o kandydatach do pracy. Do jej obowiązków należy informowanie potencjalnych pracowników i pracodawców o aktualnej sytuacji na rynku pracy i przewidywanych zmianach, inicjowanie kontaktów poszukujących pracy z pracodawcą, udzielanie informacji na temat szkoleń pracowniczych, uświadamianie bezrobotnych w zakresie przysługujących im prawom i obowiązkom. | ||
*'''poradnictwo zawodowe i informację zawodową''' | * '''poradnictwo zawodowe i informację zawodową''' - dotyczą udzielania bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w doborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia. Poradnictwo zawodowe i [[informacja]] zawodowa organizowane są w formie porad indywidualnych lub zbiorowych i polegają na kontakcie doradcy zawodowego z osobami, które zgłosiły potrzebę pomocy w zakresie rozwiązania ich problemów zawodowych, a także wsparciu pracodawców w procesie doboru kandydatów do pracy. | ||
*'''pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy''' | * '''pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy''' - jest usługą polegającą na przygotowaniu osób bezrobotnych i innych, zamierzających zmienić pracę, do lepszego radzenia sobie ze znajdowaniem i podejmowaniem zatrudnienia. Szczególną rolę odgrywają tutaj kluby pracy tworzone przez różne organizacje, w celu zachęcenia ludzi do bardziej efektywnego i intensywnego poszukiwania zatrudnienia, zwłaszcza w sytuacji, gdy utracili motywację i wiarę w posiadane [[umiejętności]] z powodu długotrwałej bezczynności. | ||
*'''organizację szkoleń''' | * '''organizację szkoleń''' - zajęć mających na celu uzyskanie lub doskonalenie umiejętności zawodowych bądź ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy. Szkolenia są ważną i popularną usługą, przynoszącą wiele korzyści bezrobotnym. Mogą oni systematycznie zwiększać poziom swoich kwalifikacji i zdobywać wiedzę zgodną z oczekiwaniami pracodawców<ref>G. Spytek-Bandurska (2010). ''Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych'', Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 29-48</ref> | ||
==Wykształcenie jako fundamentalny czynnik aktywizacji zawodowej Romów== | ==Wykształcenie jako fundamentalny czynnik aktywizacji zawodowej Romów== | ||
Linia 56: | Linia 40: | ||
Jedną z największych barier procesu edukacji Romów stanowi wczesny wiek zawierania związków małżeńskich, co prowadzi do zakończenia nauki w wieku ok. 12 lat. [[Program]] na rzecz społeczności romskiej w Polsce na lata 2004-2013 zakładał poprawę stanu edukacji wśród przedstawicieli tej grupy etnicznej poprzez poprawę frekwencji, czy wyników nauczania młodzieży romskiej, a także ułatwienie im kontynuacji nauki w szkołach wyższych. | Jedną z największych barier procesu edukacji Romów stanowi wczesny wiek zawierania związków małżeńskich, co prowadzi do zakończenia nauki w wieku ok. 12 lat. [[Program]] na rzecz społeczności romskiej w Polsce na lata 2004-2013 zakładał poprawę stanu edukacji wśród przedstawicieli tej grupy etnicznej poprzez poprawę frekwencji, czy wyników nauczania młodzieży romskiej, a także ułatwienie im kontynuacji nauki w szkołach wyższych. | ||
Dzięki oddziaływaniu kultury masowej wśród Romów wrasta przekonanie o konieczności podniesienie poziomu edukacji, gdyż jest ona gwarancją zachowania tożsamości i dziedzictwa kulturowego tej społeczności | Dzięki oddziaływaniu kultury masowej wśród Romów wrasta przekonanie o konieczności podniesienie poziomu edukacji, gdyż jest ona gwarancją zachowania tożsamości i dziedzictwa kulturowego tej społeczności (M.Zawicki 2007 s. 9-35)<ref>M. Zawicki (2007). ''Aktywizacja zawodowa Romów'', Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 29-43</ref> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wykluczenie cyfrowe]]}} — {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} — {{i5link|a=[[Warunki pracy]]}} — {{i5link|a=[[Doradca zawodowy]]}} — {{i5link|a=[[Przesunięcia wewnętrzne]]}} — {{i5link|a=[[Zarządzanie kompetencjami]]}} — {{i5link|a=[[Outplacement]]}} — {{i5link|a=[[Doradztwo zawodowe]]}} — {{i5link|a=[[Ryzyko kadrowe]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | |||
<references/> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Ciszek P. i in | <noautolinks> | ||
* Dycht M. (2009) | * Ciszek P. i in (2015), ''Encyklopedia kadr i płac'', Grupa Wydawnicza Infor, Warszawa | ||
* Dycht M. (2009), ''Kroki ku pracy - Program aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych'', Edukacja ustawiczna dorosłych, nr 4(67) | |||
* Podkański T. (2012) | * Podkański T. (2012), ''Aktywizacja zawodowa osób starszych na tle dokumentów UE'', Polityka Społeczna, nr.5-6 | ||
* Spytek-Bandurska G. (2010) | * Spytek-Bandurska G. (2010), ''Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych'', Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa | ||
* Zawicki M. (2007) | * Zawicki M. (2007), ''Aktywizacja zawodowa Romów'', Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Paulina Skiba}} | {{a|Paulina Skiba}} | ||
[[kategoria: | [[kategoria:Bezrobocie]] | ||
{{#metamaster:description|Aktywizacja zawodowa to działania mające na celu zapewnienie równowagi na rynku pracy i uniknięcie problemów społeczno-ekonomicznych. Narzędzia aktywizujące to usługi rynku pracy dla bezrobotnych.}} | {{#metamaster:description|Aktywizacja zawodowa to działania mające na celu zapewnienie równowagi na rynku pracy i uniknięcie problemów społeczno-ekonomicznych. Narzędzia aktywizujące to usługi rynku pracy dla bezrobotnych.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:39, 17 sty 2024
Aktywizacja zawodowa - wszelakiego rodzaju przedsięwzięcia podejmowane w celu zapewnienia równowagi na rynku pracy, a także niedopuszczenia do powstawania problemów natury ekonomicznej i społecznej. Wykorzystują one narzędzia aktywizujące, których zadaniem jest zwalczanie bierności zawodowej i motywowanie do podjęcia pracy. Przykładem aktywizacji zawodowej bezrobotnych są konkretne usługi rynku pracy, z których może skorzystać osoba bezrobotna[1]
TL;DR
Aktywizacja zawodowa to działania mające na celu równoważenie rynku pracy i zapobieganie problemom ekonomicznym i społecznym. Usługi rynku pracy, takie jak pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, pomoc w poszukiwaniu pracy i organizacja szkoleń, pomagają w aktywizacji bezrobotnych. Bezrobocie jest poważnym problemem, który prowadzi do degradacji materialnej i marginalizacji społecznej. Romowie stanowią grupę szczególnie narażoną na bezrobocie z powodu niskiego poziomu wykształcenia. Istnieje potrzeba zwiększenia dostępu do edukacji dla dzieci romskich, a także doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Walory aktywizacji bezrobotnych
Aktywna polityka rynku pracy realizuje zarówno funkcje ekonomiczne jak i społeczne:
- przerywa stan bezczynności zawodowej i stanowi pomost prowadzący do zdobycia stałej pracy,
- podnosi mobilność i produkcyjność siły roboczej,
- selekcjonuje bezrobotnych i pomaga pracodawcom znalezienie odpowiednich pracowników,
- ułatwia osobom dotkniętym szczególnie trudną sytuacją przetrwać okres kryzysu i odzyskać utracone poczucie bezpieczeństwa[2]
Sposób na bezrobocie
Bezrobocie należy do jednych z najpoważniejszych problemów ekonomicznych i społecznych w kraju, co znajduje potwierdzenie w dotychczasowych doświadczeniach zwalczania tego zjawiska oraz przyszłych prognoz odnośnie kierunków rozwoju gospodarczego. Bezrobocie jest szczególnie niebezpieczne, gdyż wywołuje negatywne skutki społeczne, takie jak: degradacja materialna, marginalizacja społeczna, a nawet zachowania patologiczne. Powstawaniu bezrobocia sprzyja:
- niedopasowanie podaży pracy do popytu na siłę roboczą,
- nieodpowiednie kwalifikacje pracowników,
- brak efektywności systemu kształcenia zawodowego,
- inne potrzeby i oczekiwania pracodawców,
- niska mobilność szukających zatrudnienia,
- niechęć zatrudniania wybranych grup społecznych (np. kobiet, niepełnosprawnych, osób w podeszłym wieku) z powodu ich ograniczonej dyspozycyjności i nadmiernej ochrony prawnej,
- sezonowość (polegająca na wzmożonej rejestracji osób w okresach rozpoczynających i kończących rok),
- bierność osób pozostających bez pracy (spowodowana pewnymi przyzwyczajeniami i poglądami),
To tylko kilka najważniejszych przyczyn wysokiego bezrobocia wśród niektórych grup społecznych, a jest ich znacznie więcej. Zarys ten wymaga użycia zestawu narzędzi do ich złagodzenia w dłuższym okresie czasu. Konieczna jest implementacja strategii rozwoju gospodarczego oraz działań zachęcających do efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi i tworzenia nowych miejsc pracy[3]
Usługi rynku pracy
Podstawą do wypracowania instrumentów i środków potrzebnych do ochrony przed bezrobociem i jego negatywnymi skutkami jest ocena charakteru tego problemu. Aby dobrze zidentyfikować jego istotę, trzeba najpierw uwzględnić trzy główne przesłanki: diagnozę rynku pracy, przyczyny bezrobocia i prognozę zjawiska wynikającą z aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej państwa. Najefektywniejszą metodą walki z bezrobociem jest wzrost zatrudnienia w celu pobudzenia koniunktury całej gospodarki. W sytuacji gdy nie dojdzie do względnej równowagi na rynku pracy, konieczne jest zastosowanie środków interwencyjnych, które mają zmniejszyć bezrobocie. Dzielą się na dwie grupy: aktywne i pasywne.
Pomoc w przygotowaniu zasobów ludzkich do wypełniania różnych zadań zapewniają podstawowe usługi rynku pracy do których zalicza się:
- pośrednictwo pracy - jest to najstarsza usługa świadczona przez rynek pracy, która ma na celu pomóc bezrobotnym i poszukującym pracy uzyskać odpowiednie zatrudnienie. Pracodawcom ma natomiast ułatwić pozyskiwanie pracowników o pożądanych kwalifikacjach zawodowych, upowszechnianie bazy ofert pracy, otrzymywanie informacji o kandydatach do pracy. Do jej obowiązków należy informowanie potencjalnych pracowników i pracodawców o aktualnej sytuacji na rynku pracy i przewidywanych zmianach, inicjowanie kontaktów poszukujących pracy z pracodawcą, udzielanie informacji na temat szkoleń pracowniczych, uświadamianie bezrobotnych w zakresie przysługujących im prawom i obowiązkom.
- poradnictwo zawodowe i informację zawodową - dotyczą udzielania bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w doborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia. Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa organizowane są w formie porad indywidualnych lub zbiorowych i polegają na kontakcie doradcy zawodowego z osobami, które zgłosiły potrzebę pomocy w zakresie rozwiązania ich problemów zawodowych, a także wsparciu pracodawców w procesie doboru kandydatów do pracy.
- pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy - jest usługą polegającą na przygotowaniu osób bezrobotnych i innych, zamierzających zmienić pracę, do lepszego radzenia sobie ze znajdowaniem i podejmowaniem zatrudnienia. Szczególną rolę odgrywają tutaj kluby pracy tworzone przez różne organizacje, w celu zachęcenia ludzi do bardziej efektywnego i intensywnego poszukiwania zatrudnienia, zwłaszcza w sytuacji, gdy utracili motywację i wiarę w posiadane umiejętności z powodu długotrwałej bezczynności.
- organizację szkoleń - zajęć mających na celu uzyskanie lub doskonalenie umiejętności zawodowych bądź ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy. Szkolenia są ważną i popularną usługą, przynoszącą wiele korzyści bezrobotnym. Mogą oni systematycznie zwiększać poziom swoich kwalifikacji i zdobywać wiedzę zgodną z oczekiwaniami pracodawców[4]
Wykształcenie jako fundamentalny czynnik aktywizacji zawodowej Romów
Zła sytuacja Romów panująca na rynku pracy to efekt zaistnienia wielu negatywnych zjawisk, u podstaw których leży między innymi niski poziom wykształcenia tej grupy. Dlatego konstruując spójny model aktywizacji zawodowej romskiej grupy etnicznej należy uwzględnić takie wymiary jak: wykształcenie, zawodowe kwalifikacje, oraz nastawienie do stałej pracy. Problemy w edukacji Romów pojawiają się już na etapie szkoły podstawowej. Brak kodyfikacji romskiego języka jest istotną przeszkodą we wprowadzaniu nauczania w tym języku. Z drugiej strony znajomość języka polskiego przez dzieci romskie, które zaczynają naukę w szkole podstawowej jest często niewystarczająca. Spowodowane jest to ograniczonymi kontaktami dzieci ze społeczności romskiej z dziećmi spoza tej społeczności. Dobrym rozwiązaniem byłoby organizowanie za pośrednictwem gminy spotkań tych dwu społeczności w celu zwiększenia styczności z językiem polskim. Forma tych spotkań mogłaby być różna: oglądanie bajek w języku polskim, rozmowy, wspólne gry oraz zabawy.
Istotnym problemem jest również analfabetyzm romskiego starszego pokolenia, co z kolei przekłada się na ograniczone możliwości pomocy w nauce dzieciom uczącym się. Władze samorządowe powinny zatem tworzyć szanse rozwoju społeczności lokalnej poprzez odpowiednie przygotowanie zawodowe nauczycieli do trudnego procesu adaptacji dzieci romskich w klasach z nauczaniem początkowym. Tworzenie tzw. klas romskich, składających się wyłącznie z dzieci tej grupy nie może mieć miejsca. Konieczna jest integracja dzieci Romów i Polaków celem zlikwidowania w świadomości dzieci podziałów.
Jedną z największych barier procesu edukacji Romów stanowi wczesny wiek zawierania związków małżeńskich, co prowadzi do zakończenia nauki w wieku ok. 12 lat. Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce na lata 2004-2013 zakładał poprawę stanu edukacji wśród przedstawicieli tej grupy etnicznej poprzez poprawę frekwencji, czy wyników nauczania młodzieży romskiej, a także ułatwienie im kontynuacji nauki w szkołach wyższych. Dzięki oddziaływaniu kultury masowej wśród Romów wrasta przekonanie o konieczności podniesienie poziomu edukacji, gdyż jest ona gwarancją zachowania tożsamości i dziedzictwa kulturowego tej społeczności (M.Zawicki 2007 s. 9-35)[5]
Aktywizacja zawodowa — artykuły polecane |
Wykluczenie cyfrowe — Zadowolenie pracowników — Warunki pracy — Doradca zawodowy — Przesunięcia wewnętrzne — Zarządzanie kompetencjami — Outplacement — Doradztwo zawodowe — Ryzyko kadrowe |
Przypisy
- ↑ P. Ciszek i in (2015). Encyklopedia kadr i płac, Grupa Wydawnicza Infor, Warszawa, s. 18
- ↑ G. Spytek-Bandurska (2010). Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 7-9
- ↑ G. Spytek-Bandurska (2010). Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 25-28
- ↑ G. Spytek-Bandurska (2010). Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa, s. 29-48
- ↑ M. Zawicki (2007). Aktywizacja zawodowa Romów, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 29-43
Bibliografia
- Ciszek P. i in (2015), Encyklopedia kadr i płac, Grupa Wydawnicza Infor, Warszawa
- Dycht M. (2009), Kroki ku pracy - Program aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, Edukacja ustawiczna dorosłych, nr 4(67)
- Podkański T. (2012), Aktywizacja zawodowa osób starszych na tle dokumentów UE, Polityka Społeczna, nr.5-6
- Spytek-Bandurska G. (2010), Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa
- Zawicki M. (2007), Aktywizacja zawodowa Romów, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
Autor: Paulina Skiba