Performance marketing
Performance marketing |
---|
Polecane artykuły |
Performance marketing nazywany również marketingiem efektywnościowym, ponieważ odnosi się on do efektu, czyli nie samemu pozyskaniu klienta, a nakłonieniu go do wykonania pewnej czynności, jak np. kliknięcie w baner, wypełnienie formularza bądź ankiety, wejścia na stronę, czy złożenia zamówienia. Performance marketing nie ma na celu budowania wizerunku danej marki, a przeniesienia go na oczekiwane przez reklamodawcę działanie. Performance marketing pozwala na dokładny pomiar wpływu reklamy na konsumenta. Przy standardowej reklamie te dane są jedynie przybliżone, natomiast w performance marketingu nie liczy się to ile osób ją widziało, istotną kwestią jest to jak wiele osób na nią zareagowało klikając w baner, rejestrując się w serwisie czy dokonując zakupu [1].
Metody rozliczania kampanii reklamowych
Dużym atutem Performance Marketingu jest to, że zlecający reklamę płaci za daną czynność, jaką wykonuje użytkownik. Wyróżniamy 4 główne formy tych płatności:
- pay-per-click - co oznacza, że płaci się za kliknięcie, czyli wejście w baner czy konkretną stronę internetową,
- pay-per-lead - to płatność za pozyskane dane od klienta,
- pay-per-action - płatność za konkretnie zrealizowaną akcję, jak wypełnienie ankiety,
- pay-per-sale - rozliczanie za dokonaną sprzedaż [2].
Narzędzia reklamy w Performance Marketingu
- Search Engine Marketing - daną reklamę widzą użytkownicy, którzy wyszukują frazę z nią związaną- w ten sposób zwiększana jest jej efektywność,
- Email Marketing - polega na wysyłanie treści marketingowych drogą mailową, skierowanych do konkretnych odbiorców - użytkownik musi wcześniej wyrazić chęć otrzymywania tego typu wiadomości, aby nie przeobraził się on w spam,
- Affiliate Marketing - w tym narzędziu dana firma wykorzystuje do współpracy zewnętrzne serwisy internetowe, polega na prowizyjnym wynagradzaniu za każdego użytkownika, który odwiedził daną stronę,
- Direct Response Advertising - polega na wysyłaniu treści marketingowych do potencjalnie zainteresowanej grupy odbiorców, w celu ustaleniu owych interesantów prowadzone są badania behawioralne, na podstawie np. pozostawionych danych przez reklamobiorców, jak chociażby położenie demograficzne, czy wiek [3].
Narzędzia analityczne w Performance Marketingu
- Google Analytics-jest programem statystycznym, dzięki któremu jesteśmy w stanie przeanalizować konkretne działania użytkownika na stronie, jak to, co dany klient ma w koszyku lub ile czasu potrzebuje na złożenie zamówienia,
- Gemius Shop Monitor - skierowany konkretnie do sklepów internetowych - wyróżnia go fakt, że analizowane wyniki, możemy porównywać z innymi sklepami, które działają w tej samej branży, co usprawnia rozwój firmy na przyszłość,
- Manubia - przeznaczony jest przede wszystkim dla sprzedawców w serwisie Allegro, pozwala na sprawdzenie, co proponują inni sprzedawcy oraz pewne elementy prosperowania ich biznesu,
- Semstorm - to narzędzie pozwala użytkownikom tworzyć raporty o widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, jak i analizować ich konkurencję,
- Sentione - jest narzędziem, które "wyłapuje" informacje na temat firmy pojawiające się w internecie, jak również pozwala na wyszukanie opinii o firmach konkurencyjnych, co usprawnia działania marketingowe [4].
Przypisy
Bibliografia
- blog iPresso (2013.) Co to jest Performance Marketing, "marketingautomagic.pl"
- Cichoń M. (2014.) Trendy w Performance Marketingu, "Trendbook, Performance marketing w e-commerce", Grupa Unity
- Dłubakowska-Puzio E., Gałan R., Puzio K. (2010.) Analiza skuteczności działań performance marketing na przykładzie serwisu internetowego Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, "ZESZYTY NAUKOWE POLITYKI EUROPEJSKIE, FINANSE I MARKETING", nr 3(52)
- Gąsiewski M., (2012.) Przewodnik po Google Analytics, "www.ittechnology.us"
- Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), Social Media Marketing, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź
- Mangàni A. (2003). Online advertising: Pay-per-view versus pay-per-click, "Journal of Revenue and Pricing Management", tom 2, nr 4, s. 295
- Tomczyk P. (2013.) Zarządzanie wartością klienta. Od koncepcji do wyników przedsiębiorstwa, "Ekonomia-Finanse-Zarządzanie"
- Wiśniewska K., Kurowski G. (2006.) Performance e-Marketing, "e-mentor.edu.pl, nr 3(15)"
Autor: Izabela Migas