Zarządzanie zmianą przy wdrażaniu systemów informatycznych
|
Polecane artykuły
|
|
Problematyka wdrażania Systemu Informacji Menedżerskiej (SIM) jest ściśle powiązana z problematyką zarządzania zmianami w organizacji. Każda zmiana wywołuje różnego rodzaju opory wśród pracowników przedsiębiorstwa. Przegląd czynników sprzyjających i niesprzyjających wdrożeniu systemu przedstawiono w poniższej tabeli. Przegląd czynników oparto o koncepcję trzech etapów wprowadzania zmian w organizacji: rozmrożenie, zmianę, zamrożenie.
Czynniki sprzyjające i niesprzyjające wdrażaniu systemu informacyjnego
Etap
|
Czynniki sprzyjające
|
Czynniki niesprzyjające
|
Rozmrożenie
|
- Kierownictwo organizacji oraz średnie i techniczne kierownictwo odczuwają ważność problemów dla organizacji.
- Kierownictwo organizacji włącza się do procesu zmian
- Kierownictwo organizacji rozpoznaje potrzeby zmian.
- Kierownictwo organizacji inicjuje badania
- Kierownicy wyższych szczebli zachowują się otwarcie
- Kierownictwo organizacji modyfikuje część swoich wymagań
|
- Kierownictwo organizacji nie określiło klarownie problemów, które należy usprawnić
- Kierownictwo organizacji odczuwało, że problem jest ponad ich siły i możliwości,
- Kierownictwo komórek organizacyjnych nie rozpoznało potrzeby zmian
- Kierownictwo komórek organizacyjnych czuje się pomijane
- Kierownictwo komórek organizacyjnych jest przeciwne
- Kierownictwo organizacji utraciło zaufanie projektantów
- Kierownictwo organizacji uświadomiło sobie, że może dokonać badań samodzielnie
|
Zmiany
|
- Kierownictwo wydziałów i projektanci wspólnie gromadzą dane
- Niezbędne dane można było uzyskać dzięki systemowi informacji
- Przemyślano nowe alternatywy
- Kierownictwo wydziałów przejrzało i oceniło alternatywy
- Doradzono kierownictwu organizacji wybór wariantu
- Kierownictwo organizacji pomogło opracować rozwiązanie
- Propozycje doskonalono sekwencyjnie
|
- Projektanci nie byli w stanie przeszkolić kierownictwa organizacji
- Nie można było uzyskać danych
- Kierownictwo organizacji nie pomogło opracować rozwiązania
- Kierownictwo organizacji nie rozumie rozwiązań projektowych
- Projektanci uświadomili sobie, że projektowano za szybko
|
Zamrożenie
|
- Kierownictwo komórek organizacyjnych próbuje nowych rozwiązań
- Wykorzystanie wykazuje przewagę nowych rozwiązań
- Projektanci inicjują pozytywne sprzężenie zwrotne po początkowych próbach
- Rozwiązania zaakceptowano powszechnie po początkowym sukcesie
- Kierownictwo komórek jest zadowolone z osiągniętych rozwiązań
- Rozwiązanie wykorzystano również w innych dziedzinach
- Zmiany poprawiły działalność organizacji
|
- Projektanci nie wspomagają decydentów po początkowym wdrożeniu rozwiązań
- Projektanci nie próbowali ustabilizować sytuacji po wprowadzeniu zmian
- Rezultatów nie można zmierzyć
- Wystąpił brak norm oceny wyników
- Kierownictwo organizacji zignorowało rozwiązanie rekomendowane przez projektantów
- Rozwiązanie nie było dostosowane do potrzeb organizacji
- Kierownictwo organizacji nie zachęca innych komórek do wykorzystania rozwiązania
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie (J. Kisielnicki, H. Sroka 1999, s. 138)
Rola kadry kierowniczej
Konieczność włączenia kadr kierowniczych w budowę SIM jest bardzo istotna dla prawidłowej oceny efektywności wykorzystywanych rozwiązań, gdyż tylko one mogą ustalić praktyczne kryteria oceny efektywności oraz udzielić najważniejszych informacji na temat informacyjnej zawartości SIM, a także stwierdzić, w jaki sposób zainstalowany system spełnia stawiane przed nim cele i zadania.
Bibliografia
- Kisielnicki J., Sroka H. (1999), Systemy informacyjne biznesu, Placet, Warszawa
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Krzysztof Woźniak