Kryteria jakości produktów
Kryteria jakości produktów |
---|
Polecane artykuły |
Kryteria jakości produktów – określone cechy jakościowe lub ich zespoły występujące w strukturze danego produktu, które pozwalają na jego ocenę jakościową. Ocena ta z uwagi na podmiot, który jej dokonuje, może być przeprowadzana z różnych punktów widzenia, np. projektowego, technicznego, konsumenckiego itp. W zależności od tego, czy dany wyrób mamy zaprojektować, wytworzyć czy użytkować, będzie położony akcent na inne cechy lub zespoły cech jakościowych [Duda I. 1995, s. 79].
TL;DR
Kryteria jakości produktów to cechy oceniające jakość produktu. Powinny być jednoznaczne, wzajemnie się dopełniać, a zestaw nie powinien być zbyt duży. Istnieją różne grupy kryteriów, takie jak przedmiotowe, wytwórcze, użytkowe, doznaniowe i ekonomiczne. Kryteria jakości mogą być maksyment, miniment lub optyment. Mogą być mierzone, porównywane lub oceniane. Istnieje wiele typów kryteriów, takich jak predestynacyjne, energetyczne, finansowe, materiałowe, geometryczne, czasowe, fenomeniczne, zmysłowe i odczuciowe. Kryteria jakości można podzielić na zasadnicze, zwyczajne i dopełniające. Można je dobierać doraźnie lub systematycznie.
Kryteria jakości (kryterium jakości to jeden z istotnych przymiotów jakości wyrobów jako składowe do określenia stanu zbiorczego jakości przedmiotu analizy) powinny spełniać następujące podstawowe wymagania:
- powinny być przymiotami jednoznacznymi o zwartych nazwach,
- nie mogą być przymiotami tożsamościowymi lub bliskoznacznymi,
- w przyjętych zestawie kryteria powinny się w miarę możliwości wzajemnie dopełniać,
- liczebność zestawu kryteriów jakości nie powinna być mniejsza niż trzy,
- niewłaściwa jest nadmiernie duża liczebność zestawu kryteriów, gdyż zmniejsza operatywność analizy jakości,
- zależnie od potrzeb w zestawie powinny się znajdować kryteria uwzględniające: przeznaczenie obiektu lub procesu, efekty wykonawcze, wymagania użytkowe, względy ekonomiczne i doznaniowe – reprezentowane przez poszczególne znamiona jakości.
Z punktu widzenia podstawowych aspektów analizy jakości wyróżnia się następujące grupy znaczeniowe kryteriów:
- przedmiotową – ujmującą kryteria jakości wynikające z przeznaczenia przedmiotu analizy lub jego właściwości (np. nośnik pojazdu, obrabialność materiału),
- wytwórczą – ujmującą kryteria wynikające z warunków wykonawstwa lub realizacji procesu wytwórczego (dokładność wymiarów obrobionego przedmiotu),
- użytkową – ujmującą kryteria wynikające z osiągów obiektu lub efektów procesu użytkowania (niezawodność działania, zużycie paliwa),
- doznaniową - ujmującą kryteria wynikające z efektów doznaniowych spowodowanych oddziaływaniem przedmiotu analizy (estetyka wyglądu, wydzielana woń),
- ekonomiczną - ujmującą kryteria wynikające z korzyści ekonomicznych osiąganych przez odpowiednie postępowanie lub ze specyfiki przedmiotu (koszt nabycia, koszt eksploatacji).
Poszczególne grupy znaczeniowe kryteriów jakości są reprezentowane przez kryteria szczególne, które nazwano znamionami jakości [Borkowski S. 2004, s. 20-21].
Wśród rodzajów kryteriów wyróżnia się (wg oddziaływania na jakość) [Kolman R. 2013, s. 215]:
- maksyment – (walor, stymulanta) czyli wielkość korzystna dla dużych wartości albo niemierzalna cecha korzystna,
- miniment – (mankament, destymulanta) to wielkość korzystna dla małych wartości, albo cecha niekorzystna,
- optyment - (medyment), czyli wielkość korzystna dla pośrednich wartości przedziału zmienności [Kolman R. 2003, s. 55].
Ze względu na sposób wyznaczania ilościowego poziomu ich stanu wyróżnia się trzy odmiany kryteriów jakości:
- mierzalne- są to wielkości mierzone powszechnie stosowanymi metodami pomiarowymi (różne wielkości fizykalne), albo też są przeliczalne i mogą być podawane w sztukach lub jednostkach pieniężnych,
- porównywalne- są to cechy o stanach określonych przez porównywanie z odpowiednim wzorcem stanu (np. zgodność parametrów znamionowych, kompletność montażu maszyn), przy czym wzorzec może wskazywać stany stopniowane albo alternatywne (tak, nie),
- ocenialne – są to cechy stopniowane na wyczuciem według uznania oceniającego (np. stan lakieru, smak potrawy).
Wśród typów kryteriów jakości wyróżnia się kryteria:
- predestynacyjne – określające przystosowanie przedmiotu analizy do realizacji zadań wynikających z przeznaczenia, wytwarzania lub użytkowania (np. sprawność maszyny, poprawność działania podnośnika),
- energetyczne – określające stan wielkości występujących w kinematyce, dynamice, termice, elektryce itp. (prędkość, ciśnienie),
- finansowe – określające stan finansowy przedmiotu analizy (np. koszt lub zysk),
- materiałowe – określające stan właściwości materiałów (np. twardość, rozszerzalność),
- geometryczne – określające przymioty wyrażone miarami liniowymi i kątowymi oraz ich pochodnymi (np. pole powierzchni, objętość),
- czasowe- określające przymioty wyrażone czasem (np. trwałość, terminowość),
- fenomeniczne – określające stan przymiotów nie dających się zaliczyć do żadnego z poprzednich typów (np. przyczepność, wilgotność),
- zmysłowe – określające wrażliwość zmysłów, obiektów ożywionych lub stan bodźców przyjmowanych zmysłami (np. smak, zapach),
- odczuciowe – określające wrażliwość odczuć obiektów ożywionych lub stan bodźców powodujących te odczucia (np. przyjemność, lęk).
Mając na względzie stopień ważności kryteriów jakości, można je podzielić na:
- zasadnicze – (bardzo ważne, podstawowe albo ważnościowe, tzn. takie, które mogą być wykorzystane do różnicowania ważności innych kryteriów jakości, jak np. trafność, korzyść lub używalność),
- zwyczajne (ważne, szczegółowe),
- dopełniające (istotne) [Borkowski S. 2004, s. 20-21].
Dobór kryteriów jakości może być dokonywany:
- doraźnie – na potrzeby bieżące,
- systematycznie – do analiz powtarzanych okresowo [Kolman R., Krukowski K. 1997, s. 139-140].
Bibliografia
- Duda I., Słownik pojęć towaroznawczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1995
- Borkowski S., Mierzenie poziomu jakości, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec 2004
- Kolman R., Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie, Wydawnictwo PLACET, Warszawa 2003
- Kolman R., Zastosowanie inżynierii jakości. Poradnik, AJG, Bydgoszcz 2003
- Kolman R., Krukowski K., Nowoczesny system jakości. Poradnik dla przedsiębiorcy, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 1997
Autor: Klaudia Nowak