Selektywna zbiórka odpadów
Selektywna zbiórka odpadów |
---|
Polecane artykuły |
Selektywna zbiórka odpadów – jest to sposób odbierania śmieci, polegający na uprzednim sortowaniu odpadów i umieszczaniu ich w odpowiednio skategoryzowanych workach lub pojemnikach. Selekcja odpadów odbywa się „u źródła” – odpowiedzialne za nią są gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa oraz inne jednostki je produkujące[1]. Dzięki takiemu postępowaniu odbierane odpady są posortowane i trafiają bezpośrednio do punktów recyklingu, bądź utylizacji.
Od 1 lipca 2017 roku na terenie całej Polski obowiązuje Wspólny System Segregacji Odpadów (WSSO) – ujednolica on sposób selekcji i zbierania odpadów oraz wymusza na gminach pięcioletni okres przystosowawczy do nowych przepisów. Celem WSSO jest osiągnięcie 50 proc. poziomu recyklingu w roku 2020 z poziomu 26 proc. w roku 2017. WSSO jest odpowiedzią na wprowadzoną w 2013 roku Ustawę śmieciową, która nieprecyzyjnie określała sposób segregacji, ilość śmieci zbieraną przez Gminy każdego miesiąca oraz nie ujednolicała koloru pojemników i worków dla danego rodzaju odpadów. Z tych powodów segregacja nie była sktueczna, bardzo duża część odpadów, które trafiały do przetwórni, była zmieszana oraz bardzo mocno zanieczyszczona, co nie pozwalało na dalsze ich przetworzenie [2][3].
Selekcja odpadów
Zgodnie z obowiązującym prawem, odpady powinny być selekcjonowane w następujący sposób[4]:
- Metale i tworzywa sztuczne (żółty pojemnik lub worek) – plastikowe opakowania oraz butelki, opakowania wielomateriałowe, puszki po produktach spożywczych, metale oraz folie aluminiowe,
- Papier (niebieski pojemnik lub worek) – tektury, kartony, opakowania papierowe, gazety, zeszyty, torby i worki papierowe,
- Szkło (zielony pojemnik lub worek) – butelki, słoiki oraz inne opakowania produktów spożywyczych i przemysłowych, które zostały wykonane ze szkła,
- Odpady bidegradowalne (brązowy pojemnik lub worek) – opadki pochodzące z warzyw i owoców, resztki jedzenia, skoszona trawa, liście i drewno,
- Odpady zmieszane (czarny lub szary pojemnik) – odpady pozostałe, w szczególności te, których nie można odzyskać w procesie recyklingu, z wyjątkiem odpadów zagrażających bezpieczeństwu,
Zadania i Obowiązki Gmin
Zgodnie z art. 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy zobowiązane są do zapewnienia swoim mieszkańcom mozliwości selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, obejmującej minimum sześć frakcji odpadów: Szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal, odpady wielomateriałowe oraz odpady biodegradowalne. Dla odpadów innych niż wymienione, gmina ma obowiązek wskazać i udostępnić stacjonarny punkt w którym takowe odpady mogą zostać odprowadzone [5].
Ponadto gminy zobowiązane są do [6]:
- Przygotowania przetargu mającego na celu wyłonienie przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za zbiórkę odpadów,
- Organizacji harmonogramu zbierania odpadów na terenie Gminy,
- Osiągnięcie 50% poziomu recyklingu dla papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz 70% dla odpadów budowlanych pochodzących z rozbiórki do dnia 31 grudnia 2020,
- Ograniczenie udziału odpadów biodegradowalncych do 35% w stosunku do całkowitej masy wszystkich odbieranych odpadów do 16 lipca 2020,
Zadania i Obowiązki właścicieli nieruchomości
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
- Złożenia deklaracji o ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość, bądź o ilości odprowadzanych odpadów w przypadku przedsiębiorstw,
- Selekcjonowania odpadów według zaleceń przedstawionych przez daną Gminę,
- Udostępnienia odpadów w celu ich odbioru, zgodnie z harmonogramem zbiórki odpadow we właściwej Gminie,
Przypisy
- ↑ Bień B., Bień J., (2010) Gromadzenie i selektywna zbiórka odpadów komunalnych w gminach, Inżynieria i Ochrona Środowiska, tom T. 13, nr 3
- ↑ Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 Grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, Dz.U. 2017, poz. 19
- ↑ Kacprzak M., Chabelski T., Zakrzewski J., (2018) Przetwarzanie odpadów biodegradowalnych na organiczno- wapniowy nawóz oraz dystrybucja i plonotwórcza efektywność nawozu, Inżynieria Ekologiczna, vol. 19, Grudzień 2018,
- ↑ Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 Grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, Dz.U. 2017, poz. 19,
- ↑ Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, DzU 2005, Nr 236, poz. 2008. art.3 ust. 1
- ↑ Stachowcz M., (2016), Obowiązki gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, Acta Scientifica, nr 7, 2016
Bibliografia
- Bauman – Kaszubska, H., Sikorski M., (2016), Podstawy racjonalnej gospodarki odpadami komunalnymi w zagrodach wiejskich, Inżynieria Ekologiczna, Vol. 48, Czerwiec 2016,
- Bień B., Bień J., (2010) Gromadzenie i selektywna zbiórka odpadów komunalnych w gminach, Inżynieria i Ochrona Środowiska, tom T. 13, nr 3,
- D’Obyrn K., Szalińska E., (2005), Odpady komunalne - zbiórka, recykling, unieszkodliwianie, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków,
- Kacprzak M., Chabelski T., Zakrzewski J., (2018) Przetwarzanie odpadów biodegradowalnych na organiczno- wapniowy nawóz oraz dystrybucja i plonotwórcza efektywność nawozu, Inżynieria Ekologiczna, vol. 19, Grudzień 2018,
- Przywarska R., (2003), Podstawy oczyszczania miast i terenów wiejskich. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji, Bytom,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 Grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, Dz.U. 2017, poz. 19,
- Stachowcz M., (2016), Obowiązki gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, Acta Scientifica, nr 7, 2016,
- Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, DzU 2005, Nr 236, poz. 2008,
Autor: Patryk Wykręt
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |