Rodzaje prognoz
Z Encyklopedia Zarządzania
Rodzaje prognoz |
---|
Polecane artykuły |
W literaturze występuje wiele podziałów na rodzaje prognoz, najczęściej spotyka się jednak podziały ze względu na następujące kryteria:
Ze względu na okres prognozowania
Okres czyli okres, którego dotyczy prognoza
- krótkoterminowe (od jednego do trzech miesięcy); średnioterminowe (od trzech miesięcy do dwóch lat), długoterminowe (od dwóch do pięciu lat); w konkretnych przypadkach te okresy czasowe mogą się różnić, zależy to głównie od wielkości firmy oraz rodzaju i charakteru jej produkcji, czy oferowanych usług Dittman, s. 33-34;
- strategiczne (prognozy rozpoznawcze, mające zastosowanie w prognozach długoterminowych) oraz operatywne (wykorzystuje się do planowania krótko i średniookresowego).
Ze względu na charakter zjawiska
- proste, złożone,
- ilościowe, gdzie wynik wyrażony jest liczbowo; opierają się na modelach przyczynowych i ekstrapolacji. Można je podzielić na:
- punktowe- określa wartości jakie przyjmuje zmienna prognozowana
- przedziałowe formułujące przedział liczbowy, gdzie z określonym prawdopodobieństwem znajdzie się przyszła wartość zmiennej prognozowanej
- wariantowe P. Dittman P, s. 33
- jakościowe, gdzie wynik wyrażony jest słownie oparte są na osądzie, opinii oraz metodach projekcyjnych.
Ze względu na szczegółowość
- ogólne (nie znajduje się odpowiedzi na wszystkie pytania),
- szczegółowe.
Ze względu na zakres ujęcia
- kompleksowe (pokazuje ogólny obraz badanego przedmiotu),
- sekwencyjne, fragmentaryczne (pokazuje prawdopodobny obraz zjawisk, faktów w odniesieniu do danego fragmentu.
Ze względu na zasięg terenowy
- światowe; międzynarodowe; krajowe; regionalne.
Ze względu na metodę prognozowania
- indukcyjne (jej celem jest uchwycenie ogólnego obrazu przyszłości opierając się na wnioskowaniu, obserwacji dotyczące poszczególnych przypadków, zjawisk, faktów,
- dedukcyjne (dotyczy kraju oraz środowiska); średnie; modelowe
Ze względu na cel, funkcję
- ostrzegawcze (ostrzega m.in. przed nadejściem niepożądanych wydarzeń, konsekwencjami procesów rozwojowych); badawcze (akcentujące dokładne i obiektywne rozpoznanie przyszłości), aktywne, pasywne,
- samorealizujące się, samounicestwiające A. Manikowski, Z. Tarapata, s. 19
Bibliografia
- P. Dittman, Prognozowanie w przedsiębiorstwie. Metody i ich zastosowanie. Kraków 2003 Oficyna ekonomiczna
- A. Manikowski, Tarapata Z. Prognozowanie i symulacja w rozwoju przedsiębiorstw. WSE, Warszawa 2002
Autor: Anna Bobak