Analityk biznesowy
Analityk biznesowy |
---|
Polecane artykuły |
Analityk biznesowy to osoba zajmująca się analizą informacji z różnych źródeł wewnątrz przedsiębiorstwa. Takimi źródłami są narzędzia informacyjne, procesy, dokumentacja i interesariusze. Jest ta osoba odpowiedzialna za identyfikację rzeczywistych potrzeb zainteresowanych stron (co często wiąże się z badaniem i wyjaśnieniem ich wyrażonych dążeń) w celu ustalenia podstawowych problemów biznesowych i przyczyn ich powstania[1].
Do działań, które wykonują analitycy biznesowi, zaliczane są[2]:
- zrozumienie problemów i określenie potrzeb biznesowych;
- opracowywanie strategii firmy,
- analiza potrzeb i rozwiązań,
- zarządzanie zmianami
- ułatwianie współpracy zainteresowanych stron,
- mediacja.
Analityk biznesowy jest tradycyjnie postrzegany jako łącznik pomiędzy zespołami biznesowymi, projektowymi i informatycznymi[3]. Rola analityka może być dość zróżnicowana i wszechstronna, ponieważ jest on pośrednikiem pomiędzy wymaganiami (klientem) a rozwiązaniem programowym (zespół programistów)[4]. Reasumując, analityk biznesowy jest odpowiedzialny za dostosowanie zaprojektowanych i dostarczonych rozwiązań do potrzeb zainteresowanych stron. Dzięki jego przywództwu wymagania są ujmowane i w pełni rozumiane przez zespół techniczny przed opracowaniem i wdrożeniem rozwiązań.
W tradycyjnym podejściu do realizacji projektu opartym na kaskadowej metodyce istnieją odrębne fazy projektu. Fazy te definiowane są zazwyczaj jako:
- Faza Początkowa - Initiation Phase
- Faza Analizy - Analysis Phase
- Faza Projektowania - Design Phase
- Faza Budowy - Build Phase
- Faza Testowania - Test Phase
- Etap wdrażania i wsparcia - Implementation and Support Phase
Rola analityka biznesowego na każdym etapie realizacji projektu jest dość wyjątkowa, ponieważ podczas każdej z wymienionych wyżej faz on ma odrębną rolę i związane z nią obowiązki.
Założenia główne
Głównym założeniem analityki biznesowej jest tzw. koncepcja BACCM (The Business Analysis Core Concept Model)[5]. Obejmuje ona zagadnienia analizy biznesowej i stanowi główny drogowskaz dla analityków biznesowych. Składa się ona z sześciu terminów, które odzwierciedlają jej relacje w ramach wspólnej terminologii zarządzania. Każdy z tych terminów uważany jest za pojęcie podstawowe[6]. Mogą być one wykorzystywane przez analityków biznesowych do rozważenia jakości i kompletności wykonywanej pracy.
- Change – zmiana - akt transformacji w odpowiedzi na potrzebę.
- Need – potrzeba - problem lub okazja do rozwiązania.
- Solution – rozwiązanie - specyficzny sposób zaspokojenia jednej lub kilku potrzeb w danym kontekście.
- Stakeholder - zainteresowana strona - grupa lub osoba mająca związek ze zmianą, potrzebą lub rozwiązaniem.
- Value – wartość - wartość, znaczenie lub użyteczność czegoś dla osoby zainteresowanej. Najczęściej jest oceniana w wartościach względnych: jedno rozwiązanie jest bardziej wartościowe niż inne z punktu widzenia danej grupy zainteresowanych stron.
- Context – kontekst - Okoliczności, które wpływają na zmianę, są pod jej wpływem i zapewniają jej zrozumienie.
Umiejętności podstawowe
Analityk biznesowy musi mieć różnorodne umiejętności i kompetencje miękkie. Są to uniwersalne umiejętności menedżerskie. Poniżej znajduje się lista wybranych umiejętności miękkich i wiedzy specjalistycznej stanowiących podstawę dla osób wykonujących zawód analityka biznesowego w projektach[7]:
- umiejętności analityczne
- wiedza o biznesie i branży
- umiejętności komunikacyjne, w tym pisanie tekstów biznesowych i umiejętności komunikacji werbalnej
- zarządzanie konfliktami
- kreatywne i krytyczne myślenie
- świadomość kulturowa
- podejmowanie decyzji (decyzyjność)
- facylitacja
- umiejętności zarządzania zagadnieniami
- umiejętności uczenia się
- umiejętności negocjacyjne
- świadomość polityczna
- zdolność rozwiązywania problemów
- myślenie systemowe
- świadomość techniczna
- zdolność do efektywnej pracy w środowisku zespołowym, w tym w zespołach wirtualnych
Przypisy
Bibliografia
- Harmon P., (2010), BPM and business analysts. BPTrends, Morgan Kaufman Publisher, Amsterdam.
- IIBA, (2013), BACCM Overview, The Core Concepts Business Analysis Core Concept Model, IIBA, Ontario.
- IIBA, (2017), A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge (BABOK Guide), IIBA Global Business Analysis Core Standard, IIBA, Ontario.
- Lessing E., (2017), Business Analyst Roles and Responsibilities - Where does it begin and where does it end?, HNL, Sydney.
- Project Management Institute, (2015), Business Analysis for Practitioners Business Analysis for Practitioners: A practice Guide, PMI Publications, USA.
- Shah M., (2017),"International Journal of Business and Management 1 (2)", Evolving Role of a Business Analyst, Spring Bud Consulting, Sydney.
- Shaikh T., (2014), Business Analysis in an Agile World, BCS, Swindon.
Autor: Viktoriia Prykhidko