Badania naukowe
Badania naukowe |
---|
Polecane artykuły |
Badania naukowe - ‘wyspecjalizowanych pracowników, instytucji i organizacji naukowych, prowadzona metodycznie, zgodnie z procedurami dochodzenia do twierdzeń, odkryć i wynalazków, ich weryfikacji i kontroli, przyjętymi w danej dyscyplinie i danej epoce historycznej (metodologia nauk); podstawowy składnik nauki w aspekcie dynamicznym, czynnościowym.’[1]
TL;DR
Artykuł omawia różne aspekty badań naukowych, takie jak ich rozumienie, rodzaje, metody, etapy i cele. Wskazuje na różnice między tezą a hipotezą badawczą oraz podział badań ze względu na cele, ontologię, problemy badawcze i czas i przestrzeń. Artykuł podkreśla, że celem badań naukowych jest nie tylko poznanie, ale także ocena rzeczywistości i wysnucie wniosków.
Rozumienie badań naukowych
Według J. Pietera badania naukowe możemy rozpatrywać w dwóch znaczeniach (J. Pieter, 1967, s. 159-160):
- Badanie naukowe w znaczeniu szerokim - ogół czynności, występujących podczas opracowywania pracy naukowej, lecz bez jej pisania, poprawiania i oceniania. Począwszy od podjęcia pracy i zidentyfikowania problemu badawczego do opracowania materiałów naukowych.
- Badanie naukowe w znaczeniu pośrednim - praktyczne zastosowanie metod roboczych np. gromadzenie materiału oraz opracowanie go.
- Badanie naukowe w znaczeniu wąskim - tzw. badanie właściwe. Podczas którego stosujemy działania z zakresu metod roboczych i dzięki nim zyskujemy tzw. materiał naukowy.
Rodzaje badań naukowych
Mirosław Krajewski przedstawił podział badań naukowych ze względu na cztery aspekty (M. Krajewski, 2010, s. 19):
Podział ze względu na cele badań:
- Opisowe
- Wyjaśniające
Podział ze względu na założenia ontologiczne
- Badania empiryczne
- Badania ilościowe - przyjmują postać liczb, surowe dane
- Badania jakościowe - akcent położony jest na znaczenia i procesy, których nie poddaje się pomiarom[2]
Podział ze względu na problemy badawcze
- Badania teoretyczne o charakterze metodologicznym,
- Badania teoretyczne,
- Badania teoretyczno-praktyczne,
- Badania praktyczne
Podział ze względu na czas i przestrzeń
- Badania historyczne,
- Badania porównawcze
Metody badań naukowych
- Metody jakościowe
- Metody ilościowe
- Metody sondażowe
Etapy i elementy procesu badawczego
Jerzy Apanowicz w swoich dziełach wymienia kolejne etapy i elementy procesu badawczego: (J. Apanowicz, 2002, str. 95)[3]
Etapy procesu badawczego:
- stwierdzenie braków lub odczucie trudności natury teoretycznej względnie praktycznej w poznaniu naukowym,
- tworzenie sytuacji problemowej,
- sformułowanie problemu badawczego w rozumieniu jego ustalenia i uzasadnienia oraz przedstawienie zagadnień pochodnych, to znaczy tez lub pytań problemowych (problemów szczegółowych),
- ocena (krytyka naukowa) podjętego problemu badawczego w świetle dotychczasowych badań i osiągnięć naukowych na podstawie aktywnie przestudiowanej literatury,
- przyjęcie założeń badawczych, sformułowanie hipotez (y) i ustalenie zmiennych oraz ich wskaźników,
- wybór i przyjęcie metod, technik oraz narzędzi badawczych,
- ustalenie możliwych wariantów rozwiązań i uwzględnienie przyszłych konsekwencji wynikających z wyboru rozwiązania ostatecznego (optymalnego),
- przeprowadzenie badań wstępnych, to znaczy wykonanie czynności pozwalających (powodujących) ostateczne zweryfikowanie problemu, tez i hipotez (y) oraz metody i technik badawczych,
- przeprowadzenie badań właściwych i na ich podstawie opracowanie szczegółowych danych (syntetycznych zestawień wyników) w celu odrzucenia, korekty lub przyjęcia planowanej struktury (układu) pracy (planowanych rozwiązań treściowych pracy, to znaczy podziału treści pracy na rozdziały i podrozdziały),
- pisarskie opracowanie uzyskanych i przyjętych z badań wyników do stanu odbioru pracy przez zainteresowanych (w przypadku pracy kwalifikacyjnej przez promotora), a następnie jej opublikowanie,
- niekiedy krytyczne ustosunkowanie się do przebiegu własnych badań i do uzyskanych wyników.
Elementy procesu badawczego (J. Apanowicz, 2005, 49)[4]
- założenia teoretyczne,
- problemy badawcze,
- przedmiot i cel badań,
- tezy i hipotezy,
- metody, techniki i narzędzia badawcze,
- populacja, zbiory statystyczne jako zmienne i ich wskaźniki (reprezentacyjna próba) do badań empirycznych,
- określony teren badań,
- uzyskane z faktycznych badań wyniki, - struktura i treść sprawozdania naukowego.
Hipoteza i teza badawcza
W badaniach często możemy się spotkać z układem teza-hipoteza. Teza to coś, co udowadniamy, a hipoteza jest sprawdzana. Teza to zdania prawdziwe, a nie prawdopodobne. Często jest rozumiana jako główna myśl pracy. Z kolei hipoteza to tylko przypuszczenie, wypowiedź, która jest niepewna. Jej celem jest wyjaśnienie określonych zdarzeń lub faktów (A. M. Jeszka, 2013, str. 32-33)[5]
Cele badań naukowych
W Roczniku Nauk Rolniczych znajdziemy przykładowe opisanie pojęcia celu badań naukowych tj., że cel badań to nie tylko poznanie, ale i ocena rzeczywistości oraz wysnucie wniosków. Ogólnie przyjmuje się, że cel badań naukowych to odnajdywanie prawidłowości, które stale występują w zjawiskach przez nas badanych, a następnie doprowadzenie na ich podstawie do wniosków ogólnych (B. Klepacki, 2009, s. 41-42)[6]
Przypisy
- ↑ Kryszewski W. (2018).
- ↑ Paluchowski W. J. (2010), s. 7-22
- ↑ Apanowicz J. (2002). Metodologia ogólna, Bernardinum, Gdynia, s. 95
- ↑ Apanowicz J. (2005). Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej. Prace doktorskie, prace habilitacyjne., Difin, Warszawa, s. 49
- ↑ Jeszka A. (2013), s. 31-39
- ↑ Klepacki B. (2009), s. 38-46
Bibliografia
- Apanowicz J. (2002), Metodologia ogólna, Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
- Apanowicz J. (2005), Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa
- Jeszka A. (2013). Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie", nr 5(158), s. 31-39
- Klepacki B. (2009), Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych, Roczniki Nauk Rolniczych, seria G, t. 96, Warszawa
- Krajewski M. (2010). O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego, uwagi podstawowe, s. 19
- Kryszewski W. (2018). Badania naukowe, Encyklopedia PWN
- Paluchowski W. J. (2010) Spór metodologiczny czy spór koncepcji - Badania ilościowe vs jakościowe., "Roczniki psychologiczne" nr 1, s. 7-22
- Pieter J. (1967). Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, s. 159-160
Autor: Daria Musiał