Poziomy wykorzystania zasobów wiedzy
Z Encyklopedia Zarządzania
Poziomy wykorzystania zasobów wiedzy |
---|
Polecane artykuły |
W pracy M.H. Boisota pojawia się koncepcja przestrzeni informacyjnej wiedzy, w której przedstawione są 3 poziomy charakteryzujące możliwości wykorzystania zasobów wiedzy przedsiębiorstwa (1998, s. 65).
Wyodrębnia on trzy aspekty funkcjonalne związane z wykorzystaniem wiedzy w przedsiębiorstwie: kodyfikowanie, abstrahowanie, rozpowszechnianie. Charakterystyka poszczególnych poziomów przedstawiona została w poniższej tablicy.
Poziomy wykorzystania zasobów wiedzy przedsiębiorstwa
Poziom | Kodyfikowanie | Abstrahowanie | Rozpowszechnianie |
---|---|---|---|
Wysoki | Wiedza jest ujęta w liczby i formuły. Prowadzi ona do standaryzacji i automatyzacji | Wiedza ma ogólne zastosowanie dla wielu osób działających w różnych obszarach. Ma ona mocne podstawy naukowe. | Wiedza jest łatwo dostępna dla wszystkich którzy chcą z niej skorzystać |
Średni | Wiedza jest opisana słownie i w postaci diagramów. Może być łatwo zrozumiana dzięki odpowiednim dokumentom i pisemnym instrukcjom | Wiedza ma zastosowanie jedynie dla niewielu osób działających w kilku obszarach. Zachodzi potrzeba jej przystosowania do różnych sytuacji. | Wiedza jest dostępna tylko dla kilku osób lub dla kilku obszarów działania |
Niski | Wiedza jest trudna do wyartykułowania. Łatwiej jest coś pokazać niż opowiedzieć o tym. | Wiedza jest ograniczona do jednego obszaru działania. Wymaga intensywnego przystosowania do konkretnych sytuacji. | Wiedza jest dostępna dla wybranego grona osób w jednym obszarze działalności. |
Źródło: (M.H. Boisot 1998, s. 65) Mimo tego, że powyższe procesy można realizować bez wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych i komunikacyjnych, to jednak efektywne zarządzanie wiedzą wymaga ich zastosowania w maksymalnie szerokim zakresie.
Bibliografia
- Boisot M.H., Knowledge Assets. Securing Competitive Advantage in the Information Economy, Oxford University Press, New York 1998
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak