Kartoteka pracownika
Z Encyklopedia Zarządzania
Kartoteka pracownika |
---|
Polecane artykuły |
Kartoteka pracownika jest nieodzownym elementem wspomagającym zarządzanie danymi kadrowymi pracowników i przedsiębiorstwa. Służy do ewidencji, zarządzania i gromadzenia dokumentacji kadrowo-płacowych. Ułatwia zarządzanie zasobami ludzkimi. Porządkuje i tworzy wiele dokumentów niezbędnych do generowania płac pracowników.
Zawartość
Kartoteka pracownika zawiera:
- dane personalne pracownika:
- imię, nazwisko,
- datę i miejsce urodzenia pracownika,
- stan cywilny,
- płeć,
- dane o dowodzie osobistym,
- adres zameldowania, adres zamieszkania,
- obywatelstwo,
- urząd skarbowy
- PESEL, NIP,
- dane o kontach bankowych pracownika,
- zdjęcie
- rodzaj stosunku do służby wojskowej (uregulowany, nieuregulowany, poborowy itp.),
- dane o kodzie tytułu ubezpieczenia, oddział NFZ oraz o obowiązkowych i dobrowolnych ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnych, którym podlega pracownik,
- dane o podstawach składek emerytalno-rentowych, chorobowych i wypadkowych
- informacja o karalności bądź niekaralności,
- informacje dotyczące badań lekarskich,
- dodatkowo dane i adres osoby zawiadamianej o wypadku,
- ewidencja członków rodziny z wyszczególnieniem osób (dzieci), na które przysługuje zasiłek rodzinny, automatycznie później wypłacany na liście wynagrodzeń
- osoby, na które przysługuje zasiłek pielęgnacyjny
- typ ukończonej szkoły, nazwa szkoły, kierunek, tytuł zawodowy, zawód wyuczony,
- rodzaj i stopień znajomości języka obcego,
- staże, praktyki (miejsca i daty)
- rodzaje ukończonych kursów, daty ukończenia.
- historię zatrudnienia pracownika i dane dotyczące obecnego stanowiska
- rodzaj zatrudnienia, wymiar etatu,
- charakter procesu pracy,
- wynagrodzenie: płaca podstawowa,
- stawki zaszeregowania, dodatki stałe i okresowe do płac, prowizje regulaminowe i uznaniowe,
- system wynagradzania
- chorobowe wypłacane przez ZUS,
- źródło naboru,
- ilość dni wykorzystanego urlopu,
- ilość wykorzystanych dni choroby na poczet bieżącego roku,
- dane o pożyczkach oraz ewidencję ich spłat,
- dane związane z naliczaniem podatku dochodowego od osób fizycznych,
- dane z zakresu przebiegu pracy w innych przedsiębiorstwach: nazwa firmy, czas pracy (daty), stanowisko, powód zwolnienia, kod zaliczania do stażu pracy,
- dane z zakresu przerw w zatrudnieniu (urlop bezpłatny, urlop wychowawczy, urlop macierzyński, urlop na żądanie, urlop okolicznościowy).
Wykorzystanie
Dzięki danym zawartym w karcie pracownika, pracodawca może podejmować decyzję z zakresu:
- wysokości płac, wysokości i ilości ewentualnych podwyżek, nagród bądź premii,
- awansu bądź degradacji,
- wymiaru urlopu wypoczynkowego,
- faktycznego stanu stażu pracownika,
- zwalniania pracownika,
- rekrutacji nowych pracowników.
Obecnie kartoteki pracowników są skomputeryzowane i stanowią część programów obsługujących systemy kadrowo-płacowe. Takimi programami są np. R2płatnik, HRB, PSKP. Wszystkie dane znajdujące się w kartotece i zmiany do niej wprowadzane są rejestrowane z możliwością wydruku.
Bibliografia
- D. Makowska, Wynagrodzenia 2000, ewidencja, dokumentacja, rozliczenia. ODDK Sp. z o.o., Gdańsk 2000, s. 45-46
- D. Kosacka - Łędzewicz, B. Olszewski, Leksykon pracodawcy, UNIMEX, Wrocław 2005, s. 83-86
Autor: Bożena Arciszewska