Handel
Handel |
---|
Polecane artykuły |
Handel - proces gospodarczy polegający na wymianie towarowo-pieniężnej. Proces ten przeprowadzany przez zawodowych pośredników w celu uzyskania zysku. Handel w ujęciu funkcjonalnym jest utożsamiany z działalnością gospodarczą, polegającą na zakupie i sprzedaży towarów (J. Szumilak 2004, s. 18). Natomiast handel w ujęciu instytucjonalnym definiuje się jako wszystkie przedsiębiorstwa handlowe, których działalność polega na zakupie towarów w celu ich odsprzedaży.
Rodzaje handlu
Wyszczególnia się kilka rodzajów handlu, mając na uwadze podział (H. Szulce i in. 2014, s. 7-10):
- Ze względu na ilości towaru poddawanego wymianie:
- handel hurtowy, który polega na sprzedaży hurtowych ilości danego dobra w celu późniejszej obróbki i odsprzedaży;
- handel detaliczny, polegający na wymianie danego towaru w niewielkich ilościach, najczęściej odbywający się w punktach sprzedaży detalicznej.
- Ze względu na lokalizację siedziby partnera, z którym dokonuje się wymiany:
- handel wewnętrzny, którego proces przebiega wewnątrz tego samego kraju;
- handel zagraniczny, który odbywa się z partnerem, mającym swą siedzibę na obszarze innego państwa.
Historia handlu
Wykształcenie się takiego procesu gospodarczego stało się możliwe na takim etapie gospodarczym społeczeństwa, kiedy w gospodarstwach domowych zaczęły powstawać nadwyżki produkcji. Początkowo przybierał on formę wymiany barterowej czyli wymiany "towar za towar". Z czasem dobra, których nadwyżka początkowo powstawała przypadkowo, zaczęły być wytwarzane w celu poddania ich wymianie. Aby usprawnić ten proces, wymyślono pieniądz, który w mniejszej i bardziej poręcznej formie stanowił bardziej trwałą alternatywę dla towarów tradycyjnych, którymi wcześniej była np. sól. Dzięki temu podzielono akt wymiany na proces kupna i sprzedaży (J. Szumilak 2004, s. 27). Rozwój tej formuły był możliwy dzięki uczestnictwu kupców, czyli osób pośredniczących w wymianie, którzy oprócz skalkulowanego wynagrodzenia mieli szanse otrzymania zysku ekonomicznego.
Rola handlu
Zyskanie na znaczeniu handlu w społeczeństwie jest warunkowane przez spełniane przez niego funkcje zarówno na rzecz konsumentów, jak i producentów. Wynikają one z rozbieżności pomiędzy sferą konsumpcji i produkcji. Należą do nich (H. Szulce i in. 2014, s. 8-9):
- różnice pomiędzy momentem konsumpcji i produkcji,
- odmienne miejsca wytwarzania i nabywania produktów,
- różnice pomiędzy ilością towaru jednorazowo oferowaną przez producenta, a tą rzeczywiście konsumowaną,
- silnie zróżnicowane grupy produktów nabywanych przez konsumentów w porównaniu do oferty asortymentowej producenta.
Wyróżnia się podział na funkcje koordynacyjne i organizacyjne (H. Szulce i in. 2014, s. 10-11).
Do funkcji koordynacyjnych należą:
- zbieranie i przekazywanie informacji o popycie,
- ustalanie decyzji związanych z wielkością produkcji i jej rozmieszczeniem na rynku,
- pomoc w nawiązywaniu kontaktów handlowych pomiędzy producentem i konsumentami,
- promocja dotycząca produktów lub firmy,
- składanie ofert, przeprowadzanie negocjacji i przenoszenie prawa własności czyli zawieranie transakcji kupna-sprzedaży.
Pośród funkcji organizacyjnych wyszczególnia się:
- magazynowanie,
- czynności transportowe,
- przekształcanie asortymentu produkcyjnego w handlowy,
- przerób handlowy czyli paczkowanie i sortowanie,
- sprzedaż produktów pośrednikom i konsumentom.
Bibliografia
- Jaszczyński M. (2016), Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju gospodarczym, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne, t. XXIII
- Sławińska M. (red.) (2008), Kompedium wiedzy o handlu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 11-22
- Sławińska M. (red.) (2016), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
- Szpaderski A. (1968), O pojęciu handlu, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 30, z. 4, s. 79-95
- Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. (2014), Ekonomika handlu. Podręcznik, WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 7-11
- Szumilak J. (red.) (2004) Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 11-29
Autor: Anna Stach