Uwarunkowania wdrażania strategii

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:13, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Uwarunkowania wdrażania strategii
Polecane artykuły


Rozważając problematykę strategii należy zwrócić uwagę na tendencje zachodzące we współczesnym świecie. Zmieniające się warunki gospodarowania spowodowały rosnące zapotrzebowanie na metody i techniki pozwalające przewidywać te zmiany, zapobiegać negatywnemu ich wpływowi na przedsiębiorstwo i wykorzystywać pojawiające się okazje.

Jako pierwszy, w połowie lat 70-tych, zidentyfikował te nowe uwarunkowania H.I.Ansoff, który opisał cztery następujące tendencje (H.I.Ansoff 1985, s. 58)1:

  1. Wzrost nowości zmiany. Ważne wydarzenia wpływające na przedsiębiorstwa coraz bardziej odbiegają od poprzedniego doświadczenia.
  2. Wzrost intensywności otoczenia. Utrzymywanie połączeń między przedsiębiorstwem a jego partnerami pochłania coraz więcej energii i uwagi kierownictwa.
  3. Wzrost szybkości zmian otoczenia.
  4. Rosnąca złożoność otoczenia.

Wydaje się, że po 30 latach, powyższe tendencje nie tylko nie osłabły, ale wręcz wzmocniły się i wywierają istotny wpływ na zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem.

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak