Urząd marszałkowski: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 51: | Linia 51: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P. | * Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P. (2005), ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń | ||
* Harańczyk A. (2010), ''Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka''. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków | * Harańczyk A. (2010), ''Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka''. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków | ||
* Hausner J., (2005) ''Administracja publiczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa s. 202 | * Hausner J., (2005) ''Administracja publiczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa s. 202 |
Wersja z 22:58, 29 lis 2023
Urząd Marszałkowski stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie statutu województwa. Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności. Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków (Harańczyk A., 2010)
Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:
- własnych wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w zakresie:
- edukacji publicznej,
- promocji i ochrony zdrowia,
- kultury i ochrony jej dóbr,
- pomocy społecznej,
- polityki prorodzinnej,
- modernizacji terenów wiejskich,
- zagospodarowania przestrzennego,
- ochrony środowiska,
- gospodarki wodnej,
- dróg publicznych i transportu,
- kultury fizycznej i turystyki,
- ochrony praw konsumenta,
- obronności,
- bezpieczeństwa publicznego,
- przeciwdziałaniu bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
- zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.
TL;DR
Urząd Marszałkowski jest aparatem pomocniczym zarządu województwa, który zapewnia obsługę komisji organów wykonawczych i uchwałodawczych. Odpowiada za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o samorządzie województwa oraz innych przepisów prawa. Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne i reprezentacyjne. Wojewoda nadzoruje realizację zadań związanych z rynkiem pracy.
Marszałek Województwa
Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego - także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach zagrożenia bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu. Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno - techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, zakres, oraz efektywność pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)
Wojewoda
Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):
- Stosowania standardów usług rynku pracy,
- Spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
- Przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
- Prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy,
- Kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty.
Do zadań wojewody należy ponadto:
- Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
- Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
- Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
- Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Urząd marszałkowski — artykuły polecane |
Państwowa Inspekcja Pracy — Starostwo powiatowe — SANEPID — Organy administracji publicznej — Urzędnik — Administracja zespolona — Administracja — Administracja rządowa — Funkcjonariusz publiczny |
Bibliografia
- Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P. (2005), Ustrój samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
- Harańczyk A. (2010), Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
- Hausner J., (2005) Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa s. 202
- Knosala E. (2006), Zarys nauki administracji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków
- Kurzyna-Chmiel D., (2000)Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie
- Nowacka E. (2005), Polski samorząd terytorialny, LexisNexis, Warszawa
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Dz.U. 1998 nr 91 poz. 576
- Wajgner M. (2003), Prawo i postępowanie administracyjne, Wydawnictwo REA, Warszawa
Autor: Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |