|
|
Linia 1: |
Linia 1: |
| {{infobox4
| |
| |list1=
| |
| <ul>
| |
| <li>[[Schronisko młodzieżowe]]</li>
| |
| <li>[[Pensjonat]]</li>
| |
| <li>[[Motel]]</li>
| |
| <li>[[Hotel]]</li>
| |
| <li>[[Pole biwakowe]]</li>
| |
| <li>[[Schronisko]]</li>
| |
| <li>[[Kategoryzacja hoteli]]</li>
| |
| <li>[[Kemping]]</li>
| |
| <li>[[Droga ekspresowa]]</li>
| |
| </ul>
| |
| }}
| |
|
| |
| '''Dom wycieczkowy''' to obiekt hotelarski, który świadczy podstawowe [[usługi]] i jest przystosowany głównie do samoobsługi gości. Musi posiadać przynajmniej 30 miejsc noclegowych (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W zależności od rodzaju i zakresu oferowanych usług, domy wycieczkowe dzieli się na trzy kategorie oznakowane cyframi rzymskimi: najniższa - [[kategoria]] III oraz najwyższa - kategoria I. (Sala 2008, s. 21) | | '''Dom wycieczkowy''' to obiekt hotelarski, który świadczy podstawowe [[usługi]] i jest przystosowany głównie do samoobsługi gości. Musi posiadać przynajmniej 30 miejsc noclegowych (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W zależności od rodzaju i zakresu oferowanych usług, domy wycieczkowe dzieli się na trzy kategorie oznakowane cyframi rzymskimi: najniższa - [[kategoria]] III oraz najwyższa - kategoria I. (Sala 2008, s. 21) |
|
| |
|
Linia 145: |
Linia 130: |
| #* podawanie śniadań | | #* podawanie śniadań |
| |} | | |} |
| | |
| | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Schronisko młodzieżowe]]}} — {{i5link|a=[[Pensjonat]]}} — {{i5link|a=[[Motel]]}} — {{i5link|a=[[Hotel]]}} — {{i5link|a=[[Pole biwakowe]]}} — {{i5link|a=[[Schronisko]]}} — {{i5link|a=[[Kategoryzacja hoteli]]}} — {{i5link|a=[[Kemping]]}} — {{i5link|a=[[Droga ekspresowa]]}} }} |
|
| |
|
| ==Bibliografia== | | ==Bibliografia== |
Wersja z 15:22, 17 lis 2023
Dom wycieczkowy to obiekt hotelarski, który świadczy podstawowe usługi i jest przystosowany głównie do samoobsługi gości. Musi posiadać przynajmniej 30 miejsc noclegowych (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W zależności od rodzaju i zakresu oferowanych usług, domy wycieczkowe dzieli się na trzy kategorie oznakowane cyframi rzymskimi: najniższa - kategoria III oraz najwyższa - kategoria I. (Sala 2008, s. 21)
TL;DR
Artykuł opisuje klasyfikację domów wycieczkowych w Polsce na podstawie wymagań dotyczących instalacji, recepcji, usług, części mieszkalnej i usług gastronomicznych. Istnieją trzy kategorie: III, II i I, różniące się od siebie zakresem i jakością świadczonych usług.
Klasyfikacja domów wycieczkowych w Polsce
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii domów wycieczkowych są następujące:
Kategoria domu wycieczkowego |
Minimalne wymagania
|
Kategoria III |
- Instalacje w budynku:
- ogrzewanie zapewniające zimą temperaturę powyżej 19°C
- dostęp do bieżącej wody, zarówno zimnej jak i ciepłej
- Recepcja:
- hall recepcyjny wyposażony w telefon dla gości
- możliwość przechowywania pieniędzy, wartościowych przedmiotów, bagażu oraz sprzętu turystycznego
- informacja turystyczna
- budzenie
- Inne usługi:
- stanowisko umożliwiające drobne naprawy sprzętu turystycznego
- Część mieszkalna:
- minimalna powierzchnia pokoju:
- jednoosobowego - 8m²
- dwuosobowego - 8m²
- trzyosobowego - 12m²
- czteroosobowego - 15m²
- większego niż czteroosobowy - 2,5m² na każdą kolejną osobę
- maksymalnie 20 miejsc noclegowych w pokoju
- łazienka ogólna:
- osobne umywalnie dla kobiet i mężczyzn
- bieżąca zimna i ciepła woda
- maksymalnie 10 osób na jedną umywalkę
- maksymalnie 15 osób na jeden prysznic
- osobne WC dla kobiet i mężczyzn
- maksymalnie 20 kobiet przypadające na jedno WC damskie
- maksymalnie 20 mężczyzn przypadających na jedno WC męskie
- maksymalnie 35 mężczyzn przypadających na jeden pisuar w WC męskim
- wyposażenie dodatkowe łazienek: wieszaki, lustro nad umywalką z półką, gniazdko z osłoną, niepalny kosz na śmieci
- meble w pokoju: łóżko o wymiarach 80x190cm, stół (jeden na 8 osób), krzesło (1 na osobę), szafka lub stolik przy łóżku, wieszak ścienny lub stojący
- wyposażenie dodatkowe w pokoju: firanki lub żaluzje przyciemniające
- Usługi gastronomiczne:
- sprzedaż gorących napojów prowadzona przez recepcje (np. automaty)
- wydzielona sala do samodzielnego przygotowywania i spożywania posiłków
|
Kategoria II |
- Zagospodarowanie terenu:
- bezpośrednie wejście do hallu
- parking lub miejsca parkingowe co najmniej w odległości 200m od budynku
- Instalacje w budynku:
- ogrzewanie zapewniające zimą temperaturę powyżej 19°C
- dostęp do bieżącej wody, zarówno zimnej jak i ciepłej
- Recepcja:
- hall recepcyjny wyposażony w telefon dla gości
- możliwość przechowywania pieniędzy, wartościowych przedmiotów, bagażu oraz sprzętu turystycznego
- informacja turystyczna
- budzenie
- Inne usługi:
- sprzedaż drobnych artykułów, np. pamiątek lub kosmetyków
- świetlica
- stanowisko do prasowania z żelazkiem
- stanowisko umożliwiające drobne naprawy sprzętu turystycznego
- Część mieszkalna:
- minimalna powierzchnia pokoju:
- jednoosobowego - 8m²
- dwuosobowego - 10m²
- trzyosobowego - 13m²
- czteroosobowego - 16m²
- większego niż czteroosobowy - 2,5m² na każdą kolejną osobę
- maksymalnie 12 miejsc noclegowych w pokoju
- łazienka ogólna:
- osobne umywalnie dla kobiet i mężczyzn
- bieżąca zimna i ciepła woda
- maksymalnie 5 osób na jedną umywalkę
- maksymalnie 15 osób na jeden prysznic
- osobne WC dla kobiet i mężczyzn
- maksymalnie 15 kobiet przypadające na jedno WC damskie
- maksymalnie 15 mężczyzn przypadających na jedno WC męskie
- maksymalnie 30 mężczyzn przypadających na jeden pisuar w WC męskim
- wyposażenie dodatkowe łazienek: wieszaki, lustro nad umywalką z półką, oświetlenie lustra, gniazdko z osłoną, niepalny kosz na śmieci
- meble w pokoju: łóżko o wymiarach 80x190cm, stół (jeden na 8 osób), krzesło (1 na osobę), szafka lub stolik przy łóżku, szafa ubraniowa lub wnęka, lustro, niepalny kosz na śmieci, lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1-4-osobowych), wieszak ścienny lub stojący
- wyposażenie dodatkowe w pokoju: instalacja radiowa (w pokojach 1-2-osobowych), dywan, firanki lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, elementy dekoracyjne
- Usługi gastronomiczne:
- sprzedaż gorących napojów prowadzona przez recepcje (np. automaty)
- wydzielona sala do samodzielnego przygotowywania i spożywania posiłków
- podawanie śniadań
|
Kategoria I |
- Zagospodarowanie terenu:
- bezpośrednie wejście do hallu
- parking lub miejsca parkingowe co najmniej w odległości 200m od budynku
- Instalacje w budynku:
- ogrzewanie zapewniające zimą temperaturę powyżej 19°C
- dostęp do bieżącej wody, zarówno zimnej jak i ciepłej
- Recepcja:
- hall recepcyjny wyposażony w telefon dla gości
- możliwość przechowywania pieniędzy, wartościowych przedmiotów, bagażu oraz sprzętu turystycznego
- informacja turystyczna
- budzenie
- Inne usługi:
- sprzedaż drobnych artykułów, np. pamiątek lub kosmetyków
- świetlica
- stanowisko do prasowania z żelazkiem
- stanowisko umożliwiające drobne naprawy sprzętu turystycznego
- Część mieszkalna:
- minimalna powierzchnia pokoju:
- jednoosobowego - 9m²
- dwuosobowego - 12m²
- trzyosobowego - 15m²
- czteroosobowego - 17m²
- większego niż czteroosobowy - 2,5m² na każdą kolejną osobę
- maksymalnie 8 miejsc noclegowych w pokoju
- łazienka ogólna:
- osobne umywalnie dla kobiet i mężczyzn
- bieżąca zimna i ciepła woda
- maksymalnie 5 osób na jedną umywalkę
- maksymalnie 10 osób na jeden prysznic
- osobne WC dla kobiet i mężczyzn
- maksymalnie 10 kobiet przypadające na jedno WC damskie
- maksymalnie 10 mężczyzn przypadających na jedno WC męskie
- maksymalnie 25 mężczyzn przypadających na jeden pisuar w WC męskim
- wyposażenie dodatkowe łazienek: wieszaki, lustro nad umywalką z półką, oświetlenie lustra, gniazdko z osłoną, niepalny kosz na śmieci
- meble w pokoju: łóżko o wymiarach 80x190cm, stół (jeden na 8 osób), krzesło (1 na osobę), szafka lub stolik przy łóżku, szafa ubraniowa lub wnęka, lustro, niepalny kosz na śmieci, lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1-4-osobowych), wieszak ścienny lub stojący
- wyposażenie dodatkowe w pokoju: instalacja radiowa (w pokojach 1-2-osobowych), dywan, firanki lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, elementy dekoracyjne
- Usługi gastronomiczne:
- sprzedaż gorących napojów prowadzona przez recepcje (np. automaty)
- wydzielona sala do samodzielnego przygotowywania i spożywania posiłków
- podawanie śniadań
|
Bibliografia
- Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
- Olszewska B. (1989). Funkcja turystyczno-wypoczynkowa Mrągowa, Acta Universitatis Lodziensis, Turyzm 5, s. 41-65
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945
- Sala J. (2008), Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
- Spychała A. (2009). Zagospodarowanie turystyczne Parku Krajobrazowego "Dolina Baryczy", Problemy Ekologii Krajobrazu, T. XXV, s. 85-93
- Szpilko D., Ziółkowski R. (2010). Zagospodarowanie turystyczne obszarów chronionych województwa podlaskiego, Ekonomia i Zarządzanie vol. 2 nr 1, s. 52-73
- Turkowski M. (2010), Marketing usług hotelarskich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
- Witkowski C. (2007), Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
Autor: Patryk Gębica
|
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.
Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.
|