Dane wrażliwe: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Rozporządzenie RODO a dane wrażliwe: Clean up, replaced: Wg → Według) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Polskie prawo a dane wrażliwe== | ==Polskie prawo a dane wrażliwe== | ||
Polskie przepisy zabraniają przetwarzania danych dotyczących: | Polskie przepisy zabraniają przetwarzania danych dotyczących: | ||
* pochodzenia rasowego lub etnicznego, | * pochodzenia rasowego lub etnicznego, | ||
Linia 32: | Linia 31: | ||
==Rozporządzenie RODO a dane wrażliwe== | ==Rozporządzenie RODO a dane wrażliwe== | ||
Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. danymi wrażliwymi są: | Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. danymi wrażliwymi są: | ||
* "pochodzenie rasowe lub etniczne, | * "pochodzenie rasowe lub etniczne, | ||
Linia 40: | Linia 38: | ||
* przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej | * przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej | ||
* dane dotyczące zdrowia, | * dane dotyczące zdrowia, | ||
* dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej danej osoby. | * dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej danej osoby". <ref>[[Rozporządzenie]] Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. art. 9 ust. 1</ref> | ||
Ponadto wg ust. 2 tejże ustawy zostały ujęte odstępstwa: | Ponadto wg ust. 2 tejże ustawy zostały ujęte odstępstwa: | ||
Linia 53: | Linia 51: | ||
* przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny [[zdolności]] pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń, o których mowa w ust. 3; | * przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny [[zdolności]] pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń, o których mowa w ust. 3; | ||
* przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw i wolności osoób, których dane dotyczą, w szczególności tajemnicę zawodową, | * przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw i wolności osoób, których dane dotyczą, w szczególności tajemnicę zawodową, | ||
* przetwarzanie jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych zgodnie z art. 89 ust. 1, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą. | * przetwarzanie jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych zgodnie z art. 89 ust. 1, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą". <ref>Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. art. 9 ust. 2</ref> | ||
==Kary za niestosowanie się do prawa== | ==Kary za niestosowanie się do prawa== | ||
Za niestosowanie się do Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych grożą kary pieniężne oraz [[odpowiedzialność]] karna. Kara pieniężna może wynosić nawet 10 000 złotych, jednakże ze względu na ważny powód jednostki może zostać rozłożona na raty, a także mieć odroczony [[termin płatności]].<ref>[[Ustawa]] z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych art. 1</ref> | Za niestosowanie się do Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych grożą kary pieniężne oraz [[odpowiedzialność]] karna. Kara pieniężna może wynosić nawet 10 000 złotych, jednakże ze względu na ważny powód jednostki może zostać rozłożona na raty, a także mieć odroczony [[termin płatności]].<ref>[[Ustawa]] z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych art. 1</ref> | ||
==Bezpieczeństwo danych w sieci== | ==Bezpieczeństwo danych w sieci== | ||
Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych w sieciach komputerowych jest bardzo trudnym zadaniem. Budując systemy ochrony informatycy muszą uwzględnić wszystkie możliwe [[zagrożenia]], biorąc pod uwagę nielegalna działalność lokalnych pracowników organizacji. | Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych w sieciach komputerowych jest bardzo trudnym zadaniem. Budując systemy ochrony informatycy muszą uwzględnić wszystkie możliwe [[zagrożenia]], biorąc pod uwagę nielegalna działalność lokalnych pracowników organizacji. | ||
Linia 71: | Linia 67: | ||
* warstwa ochrony sieci komputerowej od wewnątrz, | * warstwa ochrony sieci komputerowej od wewnątrz, | ||
* warstwa ochrony systemu operacyjnego, | * warstwa ochrony systemu operacyjnego, | ||
* warstwa ochrony aplikacji użytkowych. | * warstwa ochrony aplikacji użytkowych". <ref>M. Stawowski (1998) str. 14-15</ref> | ||
==Zagrożenia danych w sieci komputerowej== | ==Zagrożenia danych w sieci komputerowej== | ||
Dane wrażliwe zazwyczaj przechowywane są w bazach danych, które są podatne na wiele zagrożeń m. in: | Dane wrażliwe zazwyczaj przechowywane są w bazach danych, które są podatne na wiele zagrożeń m. in: | ||
* "włamania do systemu, | * "włamania do systemu, | ||
Linia 81: | Linia 76: | ||
* utrata autentyczności informacji, | * utrata autentyczności informacji, | ||
* utrata dostępności usług systemu i informacji, | * utrata dostępności usług systemu i informacji, | ||
* podszywanie się pod innego użytkownika. | * podszywanie się pod innego użytkownika". <ref>M. Stawowski (1998) str. 24</ref> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 102: | Linia 97: | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
{{#metamaster:description|Dane wrażliwe | {{#metamaster:description|Dane wrażliwe - szczególna kategoria danych osobistych. Dowiedz się więcej na naszej stronie encyklopedii.}} |
Wersja z 13:23, 2 lis 2023
Dane wrażliwe |
---|
Polecane artykuły |
Dane wrażliwe (sensytywne) - szczególna kategoria danych osobistych, które wymaga znacznie większej ochrony.
TL;DR
Artykuł omawia definicję danych wrażliwych oraz polskie prawo i Rozporządzenie RODO dotyczące ich przetwarzania. Przedstawia również możliwe kary za łamanie przepisów o ochronie danych osobowych. Ponadto, artykuł omawia zagrożenia dla bezpieczeństwa danych w sieciach komputerowych i przedstawia przykładowe środki ochronne.
Polskie prawo a dane wrażliwe
Polskie przepisy zabraniają przetwarzania danych dotyczących:
- pochodzenia rasowego lub etnicznego,
- poglądów politycznych,
- przekonań religijnych lub filozoficznych,
- przynależności wyznaniowej, partyjnej lub związkowej,
- stanu zdrowia, kodu genetycznego, nałogów
- życia seksualnego,
- skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydawanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym. [1]
Rozporządzenie RODO a dane wrażliwe
Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. danymi wrażliwymi są:
- "pochodzenie rasowe lub etniczne,
- poglądy polityczne,
- przekonania religijne lub światopoglądowe,
- przynależność do związków zawodowych
- przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej
- dane dotyczące zdrowia,
- dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej danej osoby". [2]
Ponadto wg ust. 2 tejże ustawy zostały ujęte odstępstwa: "2. Ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
- osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego przewidują, iż osoba, której dane dotyczą, nie może uchylić zakazu, o którym mowa w ust. 1;
- przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej, a osoba, której dane dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody;
- przetwarzania dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń przez fundację, stowarzyszenie lub inny niezarobkowy podmiot o celach politycznych, światopoglądowych, religijnych lub związkowych, pod warunkiem że przetwarzanie dotyczy wyłącznie członków lub byłych członków tego podmiotu lub osób utrzymujących z nim stałe kontakty w związku z jego celami oraz że dane osobowe nie są ujawniane poza tym podmiotem bez zgody osób, których dane dotyczą;
- przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń lub w ramach sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sądy;
- przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie i konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń, o których mowa w ust. 3;
- przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw i wolności osoób, których dane dotyczą, w szczególności tajemnicę zawodową,
- przetwarzanie jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych zgodnie z art. 89 ust. 1, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą". [3]
Kary za niestosowanie się do prawa
Za niestosowanie się do Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych grożą kary pieniężne oraz odpowiedzialność karna. Kara pieniężna może wynosić nawet 10 000 złotych, jednakże ze względu na ważny powód jednostki może zostać rozłożona na raty, a także mieć odroczony termin płatności.[4]
Bezpieczeństwo danych w sieci
Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych w sieciach komputerowych jest bardzo trudnym zadaniem. Budując systemy ochrony informatycy muszą uwzględnić wszystkie możliwe zagrożenia, biorąc pod uwagę nielegalna działalność lokalnych pracowników organizacji.
W ramach systemu ochrony możemy wyszczególnić wiele rodzajów zabezpieczeń. Zalicza się do nich między innymi system zaporowy FIREWALL, programy antywirusowe lub karty uwierzytelniające tożsamość użytkowników. Z technicznej strony system zabezpieczeń danych w sieciach powinien zawierać wiele różnych, nawzajem się zabezpieczających i uzupełniających elementów.
Umowna struktura systemu ochrony wygląda następująco:
- "warstwa ochrony danych przesyłanych w sieci publicznej,
- warstwa ochrony sieci komputerowej z zewnątrz,
- warstwa ochrony danych przesyłanych w sieci prywatnej,
- warstwa ochrony sieci komputerowej od wewnątrz,
- warstwa ochrony systemu operacyjnego,
- warstwa ochrony aplikacji użytkowych". [5]
Zagrożenia danych w sieci komputerowej
Dane wrażliwe zazwyczaj przechowywane są w bazach danych, które są podatne na wiele zagrożeń m. in:
- "włamania do systemu,
- utrata poufności danych,
- utrata integralności informacji,
- utrata autentyczności informacji,
- utrata dostępności usług systemu i informacji,
- podszywanie się pod innego użytkownika". [6]
Przypisy
- ↑ M. Polok (2008) str. 92
- ↑ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. art. 9 ust. 1
- ↑ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. art. 9 ust. 2
- ↑ Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych art. 1
- ↑ M. Stawowski (1998) str. 14-15
- ↑ M. Stawowski (1998) str. 24
Bibliografia
- Kamiński M. (2007). Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych a perspektywy prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej e-BULETYN 3/2007
- Polok M. (2008). Bezpieczeństwo danych osobowych, Wydawnictwo C. H. BECK, Warszawa
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
- Stawowski M. (1998). Ochrona informacji w sieciach komputerowych, ArsKom, Warszawa
- Susło R., Świątek B. (2005) Ochrona danych medycznych a opiniowanie sądowo-lekarskie, Arch. Med. Sąd. Krym., LV, 314-318
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
- Waglowski P. (2009). Ochrona dóbr osobistych i danych osobowych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Autor: Klaudia Niziołek
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |