Dom wycieczkowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 148: Linia 148:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* ''[http://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 21-23
* ''[https://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 21-23
* Koman S., Kubicki M. (1996). ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
* Koman S., Kubicki M. (1996). ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
* Olszewska B. (1989). ''[http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/23701/41_turyzm5_Acta_Universitatis_Lodziensis_Turyzm_V_1989_%5b137%5d.pdf?sequence=1&isAllowed=y Funkcja turystyczno-wypoczynkowa Mrągowa]'', Acta Universitatis Lodziensis, Turyzm 5, s. 41-65
* Olszewska B. (1989). ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/23701/41_turyzm5_Acta_Universitatis_Lodziensis_Turyzm_V_1989_%5b137%5d.pdf?sequence=1&isAllowed=y Funkcja turystyczno-wypoczynkowa Mrągowa]'', Acta Universitatis Lodziensis, Turyzm 5, s. 41-65
* Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Spychała A. (2009). ''Zagospodarowanie turystyczne Parku Krajobrazowego "Dolina Baryczy"'', Problemy Ekologii Krajobrazu, T. XXV, s. 85-93
* Spychała A. (2009). ''Zagospodarowanie turystyczne Parku Krajobrazowego "Dolina Baryczy"'', Problemy Ekologii Krajobrazu, T. XXV, s. 85-93
* Szpilko D., Ziółkowski R. (2010). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPB9-0007-0015 Zagospodarowanie turystyczne obszarów chronionych województwa podlaskiego]'', Ekonomia i Zarządzanie vol. 2 nr 1, s. 52-73
* Szpilko D., Ziółkowski R. (2010). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPB9-0007-0015 Zagospodarowanie turystyczne obszarów chronionych województwa podlaskiego]'', Ekonomia i Zarządzanie vol. 2 nr 1, s. 52-73
* Turkowski M. (2010). ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Turkowski M. (2010). ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884]
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884]

Wersja z 20:31, 29 paź 2023

Dom wycieczkowy
Polecane artykuły

Dom wycieczkowy to obiekt hotelarski, który świadczy podstawowe usługi i jest przystosowany głównie do samoobsługi gości. Musi posiadać przynajmniej 30 miejsc noclegowych. (Koman, Kubicki 1996, s. 18) W zależności od rodzaju i zakresu oferowanych usług, domy wycieczkowe dzieli się na trzy kategorie oznakowane cyframi rzymskimi: najniższa - kategoria III oraz najwyższa - kategoria I. (Sala 2008, s. 21)

TL;DR

Artykuł opisuje klasyfikację domów wycieczkowych w Polsce na podstawie wymagań dotyczących instalacji, recepcji, usług, części mieszkalnej i usług gastronomicznych. Istnieją trzy kategorie: III, II i I, różniące się od siebie zakresem i jakością świadczonych usług.

Klasyfikacja domów wycieczkowych w Polsce

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii domów wycieczkowych są następujące:

Kategoria domu wycieczkowego Minimalne wymagania
Kategoria III
  1. Instalacje w budynku:
    • ogrzewanie zapewniające zimą temperaturę powyżej 19°C
    • dostęp do bieżącej wody, zarówno zimnej jak i ciepłej
  2. Recepcja:
    • hall recepcyjny wyposażony w telefon dla gości
    • możliwość przechowywania pieniędzy, wartościowych przedmiotów, bagażu oraz sprzętu turystycznego
    • informacja turystyczna
    • budzenie
  3. Inne usługi:
    • stanowisko umożliwiające drobne naprawy sprzętu turystycznego
  4. Część mieszkalna:
    • minimalna powierzchnia pokoju:
      1. jednoosobowego - 8m²
      2. dwuosobowego - 8m²
      3. trzyosobowego - 12m²
      4. czteroosobowego - 15m²
      5. większego niż czteroosobowy - 2,5m² na każdą kolejną osobę
    • maksymalnie 20 miejsc noclegowych w pokoju
    • łazienka ogólna:
      1. osobne umywalnie dla kobiet i mężczyzn
      2. bieżąca zimna i ciepła woda
      3. maksymalnie 10 osób na jedną umywalkę
      4. maksymalnie 15 osób na jeden prysznic
      5. osobne WC dla kobiet i mężczyzn
      6. maksymalnie 20 kobiet przypadające na jedno WC damskie
      7. maksymalnie 20 mężczyzn przypadających na jedno WC męskie
      8. maksymalnie 35 mężczyzn przypadających na jeden pisuar w WC męskim
    • wyposażenie dodatkowe łazienek: wieszaki, lustro nad umywalką z półką, gniazdko z osłoną, niepalny kosz na śmieci
    • meble w pokoju: łóżko o wymiarach 80x190cm, stół (jeden na 8 osób), krzesło (1 na osobę), szafka lub stolik przy łóżku, wieszak ścienny lub stojący
    • wyposażenie dodatkowe w pokoju: firanki lub żaluzje przyciemniające
  5. Usługi gastronomiczne:
    • sprzedaż gorących napojów prowadzona przez recepcje (np. automaty)
    • wydzielona sala do samodzielnego przygotowywania i spożywania posiłków
Kategoria II
  1. Zagospodarowanie terenu:
    • bezpośrednie wejście do hallu
    • parking lub miejsca parkingowe co najmniej w odległości 200m od budynku
  2. Instalacje w budynku:
    • ogrzewanie zapewniające zimą temperaturę powyżej 19°C
    • dostęp do bieżącej wody, zarówno zimnej jak i ciepłej
  3. Recepcja:
    • hall recepcyjny wyposażony w telefon dla gości
    • możliwość przechowywania pieniędzy, wartościowych przedmiotów, bagażu oraz sprzętu turystycznego
    • informacja turystyczna
    • budzenie
  4. Inne usługi:
    • sprzedaż drobnych artykułów, np. pamiątek lub kosmetyków
    • świetlica
    • stanowisko do prasowania z żelazkiem
    • stanowisko umożliwiające drobne naprawy sprzętu turystycznego
  5. Część mieszkalna:
    • minimalna powierzchnia pokoju:
      1. jednoosobowego - 8m²
      2. dwuosobowego - 10m²
      3. trzyosobowego - 13m²
      4. czteroosobowego - 16m²
      5. większego niż czteroosobowy - 2,5m² na każdą kolejną osobę
    • maksymalnie 12 miejsc noclegowych w pokoju
    • łazienka ogólna:
      1. osobne umywalnie dla kobiet i mężczyzn
      2. bieżąca zimna i ciepła woda
      3. maksymalnie 5 osób na jedną umywalkę
      4. maksymalnie 15 osób na jeden prysznic
      5. osobne WC dla kobiet i mężczyzn
      6. maksymalnie 15 kobiet przypadające na jedno WC damskie
      7. maksymalnie 15 mężczyzn przypadających na jedno WC męskie
      8. maksymalnie 30 mężczyzn przypadających na jeden pisuar w WC męskim
    • wyposażenie dodatkowe łazienek: wieszaki, lustro nad umywalką z półką, oświetlenie lustra, gniazdko z osłoną, niepalny kosz na śmieci
    • meble w pokoju: łóżko o wymiarach 80x190cm, stół (jeden na 8 osób), krzesło (1 na osobę), szafka lub stolik przy łóżku, szafa ubraniowa lub wnęka, lustro, niepalny kosz na śmieci, lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1-4-osobowych), wieszak ścienny lub stojący
    • wyposażenie dodatkowe w pokoju: instalacja radiowa (w pokojach 1-2-osobowych), dywan, firanki lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, elementy dekoracyjne
  6. Usługi gastronomiczne:
    • sprzedaż gorących napojów prowadzona przez recepcje (np. automaty)
    • wydzielona sala do samodzielnego przygotowywania i spożywania posiłków
    • podawanie śniadań
Kategoria I
  1. Zagospodarowanie terenu:
    • bezpośrednie wejście do hallu
    • parking lub miejsca parkingowe co najmniej w odległości 200m od budynku
  2. Instalacje w budynku:
    • ogrzewanie zapewniające zimą temperaturę powyżej 19°C
    • dostęp do bieżącej wody, zarówno zimnej jak i ciepłej
  3. Recepcja:
    • hall recepcyjny wyposażony w telefon dla gości
    • możliwość przechowywania pieniędzy, wartościowych przedmiotów, bagażu oraz sprzętu turystycznego
    • informacja turystyczna
    • budzenie
  4. Inne usługi:
    • sprzedaż drobnych artykułów, np. pamiątek lub kosmetyków
    • świetlica
    • stanowisko do prasowania z żelazkiem
    • stanowisko umożliwiające drobne naprawy sprzętu turystycznego
  5. Część mieszkalna:
    • minimalna powierzchnia pokoju:
      1. jednoosobowego - 9m²
      2. dwuosobowego - 12m²
      3. trzyosobowego - 15m²
      4. czteroosobowego - 17m²
      5. większego niż czteroosobowy - 2,5m² na każdą kolejną osobę
    • maksymalnie 8 miejsc noclegowych w pokoju
    • łazienka ogólna:
      1. osobne umywalnie dla kobiet i mężczyzn
      2. bieżąca zimna i ciepła woda
      3. maksymalnie 5 osób na jedną umywalkę
      4. maksymalnie 10 osób na jeden prysznic
      5. osobne WC dla kobiet i mężczyzn
      6. maksymalnie 10 kobiet przypadające na jedno WC damskie
      7. maksymalnie 10 mężczyzn przypadających na jedno WC męskie
      8. maksymalnie 25 mężczyzn przypadających na jeden pisuar w WC męskim
    • wyposażenie dodatkowe łazienek: wieszaki, lustro nad umywalką z półką, oświetlenie lustra, gniazdko z osłoną, niepalny kosz na śmieci
    • meble w pokoju: łóżko o wymiarach 80x190cm, stół (jeden na 8 osób), krzesło (1 na osobę), szafka lub stolik przy łóżku, szafa ubraniowa lub wnęka, lustro, niepalny kosz na śmieci, lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1-4-osobowych), wieszak ścienny lub stojący
    • wyposażenie dodatkowe w pokoju: instalacja radiowa (w pokojach 1-2-osobowych), dywan, firanki lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, elementy dekoracyjne
  6. Usługi gastronomiczne:
    • sprzedaż gorących napojów prowadzona przez recepcje (np. automaty)
    • wydzielona sala do samodzielnego przygotowywania i spożywania posiłków
    • podawanie śniadań

Bibliografia


Autor: Patryk Gębica

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.