Styl dyrektywny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


'''Styl dyrektywny''' jest to jeden ze stylów kierowania przedsiębiorstwem lub grupą osób, skierowany bardziej na zainteresowanie osiąganymi zyskami, profitami niż zainteresowanie ludźmi. Występuje najczęściej w instytucjach mundurowych (wojsko, policja itp.). Styl ten ma na celu wykonanie zadania, bez względu na interesy podwładnych. Lider grupy musi tutaj powstrzymywać się od jakiegokolwiek wsparcia emocjonalnego.
'''Styl dyrektywny''' jest to jeden ze stylów kierowania przedsiębiorstwem lub grupą osób, skierowany bardziej na zainteresowanie osiąganymi zyskami, profitami niż zainteresowanie ludźmi. Występuje najczęściej w instytucjach mundurowych (wojsko, policja itp.). Styl ten ma na celu wykonanie zadania, bez względu na interesy podwładnych. Lider grupy musi tutaj powstrzymywać się od jakiegokolwiek wsparcia emocjonalnego.
Linia 40: Linia 38:
==Styl dyrektywny a charakter kierownika==
==Styl dyrektywny a charakter kierownika==


Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[pewność siebie]], ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]]) [[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. [[Autokrata]] polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej.  
Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: [[cechy osobowości]] (m.in. ambicja, [[inicjatywa]], [[pewność siebie]], ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), [[wykształcenie]], [[umiejętności]] organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, [[asertywność]], [[rzetelność]]) [[Style kierowania]] powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. [[Autokrata]] polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej.
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.
Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.


Linia 47: Linia 45:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Delakowicz - Galowy I. (2015). [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "[[Przegląd]] Nauk Stosowanych" Nr 7
<noautolinks>
* Stępniewski J. (2001). [[Metoda]] negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
* Delakowicz - Galowy I. (2015). [http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem] "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7
* Stocki R. (2003). [[Zarządzanie]] dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków
* Michalak J. M. (2010). Przywództwo w zarządzaniu szkołą, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
* Michalak J. M. (2010). [http://www.przywodztwo-edukacyjne.edu.pl/pliki/mekspertow/przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf Przywództwo w zarządzaniu szkołą], Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
* Stępniewski J. (2001). Metoda negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
* Wyrębek H. (2012). [https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/771/Wyrebek_Znaczenie_motywacji_w_procesie_integracji.pdf?sequence=1 Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania], Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce
* Stocki R. (2003). Zarządzanie dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków
* Tylka J. (2011). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.hdl_11089_4616/tab/summary Postawa rodziców i płeć psychologiczna a preferencja stylu kierowania], Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Tylka J. (2011). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.hdl_11089_4616/tab/summary Postawa rodziców i płeć psychologiczna a preferencja stylu kierowania], Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Wyrębek H. (2012). Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce
</noautolinks>


[[Kategoria:Style kierowania]]
[[Kategoria:Style kierowania]]

Wersja z 17:24, 27 paź 2023

Styl dyrektywny
Polecane artykuły

Styl dyrektywny jest to jeden ze stylów kierowania przedsiębiorstwem lub grupą osób, skierowany bardziej na zainteresowanie osiąganymi zyskami, profitami niż zainteresowanie ludźmi. Występuje najczęściej w instytucjach mundurowych (wojsko, policja itp.). Styl ten ma na celu wykonanie zadania, bez względu na interesy podwładnych. Lider grupy musi tutaj powstrzymywać się od jakiegokolwiek wsparcia emocjonalnego.

Założenia

Kierownik (lider/menadżer) określa cele działania dla swoich podwładnych i pełni funkcję osoby rozkazującej. Pracownicy są niesamodzielni, brak im kreatywności i pomysłów na zadania. Nie biorą udziału w podejmowaniu decyzji. Ten styl jest odpowiedni dla pracowników, którzy nie są wykwalifikowani, w pracy potrzebują być zależnymi od kogoś, a ich zdania nie bierze się pod uwagę.

Zadania kierownika autokraty

  • definiowanie celów i roli pracowników
  • wskazywanie formy wykonania zadania
  • wskazywanie uprawnień i możliwości pracownikom
  • samodzielny podział pracy
  • wskazywanie własnych przemyśleń
  • częste upominanie pracowników
  • dążenie do wykonania zadania
  • zachęcanie do wykonywania zadań bardziej niż do dyskusji

Wady i zalety

W stylu dyrektywnym ciężko jest zaobserwować integrację drużyny, a pogłębianie dezintegracji może tworzyć takie zachowania jak donosicielstwo. Dużo częściej obserwuje się zniechęcenie, apatię i brak chęci do pracy u pracowników, przez co wypracowanie jakiegokolwiek sukcesu graniczy z cudem. Styl ten jest użyteczny, jednak na początku powstania grupy lub wtedy, gdy podwładni potrzebują dużej ilości podpowiedzi w kontekście zadań, do których wykonania są zobligowani. Patrząc z innej perspektywy styl ten jest bardzo wygodny z punktu widzenia pracownika, ponieważ zdejmuje z niego wszelką odpowiedzialność.

Styl dyrektywny a charakter kierownika

Forma kierowania jest ściśle powiązana z cechami menedżera: cechy osobowości (m.in. ambicja, inicjatywa, pewność siebie, ale też egoizm czy zatwardziałość w swoich przekonaniach), wykształcenie, umiejętności organizacyjne, cechy kierownicze (m.in. myślenie strategiczne, asertywność, rzetelność) Style kierowania powinny być dobierane zarówno do: zespołu, kierownika, jak i do rodzaju wykonywanej pracy. Autokrata polega tylko na sobie, nie konsultuje się ze swoim zespołem, a przy ocenie nie podaje kryteriów, będących podstawą oceny. Z psychologicznego punktu widzenia style dyrektywne częściej stosują osoby, które były w dzieciństwie wychowywane przez ojców mających niewłaściwą, niekonsekwentną postawę i charakteryzujących się labilnością w zachowaniu. Osoby wychowane przez konsekwentnych ojców stosują style dyrektywne dużo rzadziej. Na różnych szczeblach odpowiedzialności umiejętności kierownicze różnią się od siebie. Wyróżniamy następujące rodzaje umiejętności: umiejętności techniczne, umiejętności społeczne, umiejętności koncepcyjne.

Funkcje menedżera a style kierowania

Niezależnie od przyjętego stylu kierowania, menadżerowie powinni ustalać priorytety i główne cele dla firmy, realizować wizję, zarządzać zasobami w konkretnie określonych działaniach, monitorować i kontrolować działania oraz postępy w realizowanych zadaniach.

Bibliografia

  • Delakowicz - Galowy I. (2015). Tradycja i innowacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem "Przegląd Nauk Stosowanych" Nr 7
  • Michalak J. M. (2010). Przywództwo w zarządzaniu szkołą, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
  • Stępniewski J. (2001). Metoda negocjacji. Przygotowanie – techniki – sytuacje, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław
  • Stocki R. (2003). Zarządzanie dobrami, Wydawnictwo WAM, Kraków
  • Tylka J. (2011). Postawa rodziców i płeć psychologiczna a preferencja stylu kierowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Wyrębek H. (2012). Znaczenie motywacji w procesie integracji systemów zarządzania, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce


Autor: Dominik Juszczyk