Terminal kontenerowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Terminal kontenerowy''' – obiekt, w którym kontenery są przeładowywane z różnych środków transportu w celu dalszego transportu. | |||
'''Terminal kontenerowy''' – obiekt, w którym kontenery są przeładowywane z różnych środków transportu w celu dalszego transportu. | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 25: | Linia 23: | ||
* Lądowe | * Lądowe | ||
* Morskie | * Morskie | ||
* Suche porty | * Suche porty | ||
'''Terminale lądowe''' znajdują się w "głębi lądu”, a najlepszą ich lokalizację warunkują szlaki kolejowe oraz drogowe, przy czym najdoskonalszą sytuacją jest ta, w której położone są one na ich skrzyżowaniach. Ten typ terminali świadczy [[usługi]] przeładunkowe pomiędzy transportem samochodowym i kolejowym (A. Kostrzewski, M. Nader 2015, s. 397). | '''Terminale lądowe''' znajdują się w "głębi lądu”, a najlepszą ich lokalizację warunkują szlaki kolejowe oraz drogowe, przy czym najdoskonalszą sytuacją jest ta, w której położone są one na ich skrzyżowaniach. Ten typ terminali świadczy [[usługi]] przeładunkowe pomiędzy transportem samochodowym i kolejowym (A. Kostrzewski, M. Nader 2015, s. 397). | ||
Linia 38: | Linia 36: | ||
* Składowania kontenerów, która z kolei powinna dysponować dwiema podstrefami- na puste oraz pełne kontenery; powinna również posiadać [[zdolności]] do prowadzenia składów celnych | * Składowania kontenerów, która z kolei powinna dysponować dwiema podstrefami- na puste oraz pełne kontenery; powinna również posiadać [[zdolności]] do prowadzenia składów celnych | ||
* Przyjęcia kontenerów | * Przyjęcia kontenerów | ||
* Wydania kontenerów | * Wydania kontenerów | ||
Terminal lądowy powinien być w posiadaniu odpowiednich urządzeń, służących do przeładunku [[towarów]]. Podstawą infrastrukturalną winny być tory kolejowe. [[Plan]] rozlokowania poszczególnych stref musi gwarantować jak najefektywniejsze wykorzystanie terenu oraz optymalizować [[działanie]] terminalu, przy utrzymaniu najwyższego stopnia bezpieczeństwa (R. Kozłowski, S. Wiśniewski, A. Palczewska 2018, s. 361- 362). | Terminal lądowy powinien być w posiadaniu odpowiednich urządzeń, służących do przeładunku [[towarów]]. Podstawą infrastrukturalną winny być tory kolejowe. [[Plan]] rozlokowania poszczególnych stref musi gwarantować jak najefektywniejsze wykorzystanie terenu oraz optymalizować [[działanie]] terminalu, przy utrzymaniu najwyższego stopnia bezpieczeństwa (R. Kozłowski, S. Wiśniewski, A. Palczewska 2018, s. 361- 362). | ||
Linia 47: | Linia 45: | ||
'''Usługi dyspozycyjne''', to takie procesy, które są pierwotne względem, techniczno- wykonawczych, co oznacza, iż je wyprzedzają oraz określają, ze względu na cechy ilościowe i jakościowe. Opierają się na planowaniu, kontroli i organizacji przewozu, a także przeładowywaniu kontenerów. Ten rodzaj usług wykonują agenci, spedytorzy, maklerzy okrętowy, którzy do ich realizacji nie wykorzystują infrastruktury terminalu kontenerowego (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 233-234). | '''Usługi dyspozycyjne''', to takie procesy, które są pierwotne względem, techniczno- wykonawczych, co oznacza, iż je wyprzedzają oraz określają, ze względu na cechy ilościowe i jakościowe. Opierają się na planowaniu, kontroli i organizacji przewozu, a także przeładowywaniu kontenerów. Ten rodzaj usług wykonują agenci, spedytorzy, maklerzy okrętowy, którzy do ich realizacji nie wykorzystują infrastruktury terminalu kontenerowego (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 233-234). | ||
'''Usługi techniczno- wykonawcze''' obejmują z kolei pozostałe działania wykonywane na rzecz statków i ich ładunków. Usługi tego typu, wykonywane są po otrzymaniu zlecenia od spedytorów oraz maklerów, reprezentujących kolejno interesy właścicieli ładunków i armatorów. Do najważniejszych usług techniczno- wykonawczych zaliczymy m. in.(H. Salmonowicz i in. 2013, s. 233-234): | '''Usługi techniczno- wykonawcze''' obejmują z kolei pozostałe działania wykonywane na rzecz statków i ich ładunków. Usługi tego typu, wykonywane są po otrzymaniu zlecenia od spedytorów oraz maklerów, reprezentujących kolejno interesy właścicieli ładunków i armatorów. Do najważniejszych usług techniczno- wykonawczych zaliczymy m. in.(H. Salmonowicz i in. 2013, s. 233-234): | ||
* przeładunek | * przeładunek | ||
* [[magazynowanie]] | * [[magazynowanie]] | ||
* [[kontrola]] celna | * [[kontrola]] celna | ||
* zaopatrywanie jednostek pływających w kontenery | * zaopatrywanie jednostek pływających w kontenery | ||
W dzisiejszych czasach, funkcjonowanie terminala morskiego, uzależnione jest od odpowiedniego [[ system informatyczny|systemu informatycznego]], odpowiadającego za [[zarządzanie]] procesami logistycznymi. "Najczęściej jest to system TOS (ang. Terminal Operating System), który podzielony jest na kilka podsystemów (modułów), obejmujących np. (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 234): | W dzisiejszych czasach, funkcjonowanie terminala morskiego, uzależnione jest od odpowiedniego [[ system informatyczny|systemu informatycznego]], odpowiadającego za [[zarządzanie]] procesami logistycznymi. "Najczęściej jest to system TOS (ang. Terminal Operating System), który podzielony jest na kilka podsystemów (modułów), obejmujących np. (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 234): | ||
* zarządzanie przepływem kontenerów | * zarządzanie przepływem kontenerów | ||
* wyładunek i załadunek statku | * wyładunek i załadunek statku | ||
* [[planowanie]] wszelkich operacji na nadbrzeżu | * [[planowanie]] wszelkich operacji na nadbrzeżu | ||
* zarządzanie informacjami czy finansami | * zarządzanie informacjami czy finansami | ||
Celem systemu TOS jest odpowiednie [[zarządzanie procesami]], uwzględniając przyjęte wcześniej założenia eksploatacyjne, w skład których wchodzą: [[jakość]], [[wydajność]] i bezpieczeństwo (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 234). | Celem systemu TOS jest odpowiednie [[zarządzanie procesami]], uwzględniając przyjęte wcześniej założenia eksploatacyjne, w skład których wchodzą: [[jakość]], [[wydajność]] i bezpieczeństwo (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 234). | ||
Linia 66: | Linia 64: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Andrzejewski L., Fechner I. (2014) '' | <noautolinks> | ||
* Kostrzewski A, Nader M. (2015) ''Analiza zagadnienia projektowania lądowych terminali przeładunkowych dla transportu intermodalnego'', " | * Andrzejewski L., Fechner I. (2014) ''Suchy port jako aglomeracyjny węzeł logistyczny na przykładzie aglomeracji poznańskiej'' "Zeszyty naukowe. Organizacja i zarządzanie/ Politechnika Śląska" z. 70 | ||
* Kostrzewski A, Nader M. (2015) ''Analiza zagadnienia projektowania lądowych terminali przeładunkowych dla transportu intermodalnego'', "Logistyka" nr 2/2015 | |||
* Kozłowski R., Wiśniewski S., Palczewska A. (2018) ''[http://www.dbc.wroc.pl/Content/41533/Kozlowski_Dostepnosc_Ladowych_Terminali_Kontenerowych_W_Polsce_2018.pdf Dostępność lądowych terminali kontenerowych w Polsce''] "Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 505 | * Kozłowski R., Wiśniewski S., Palczewska A. (2018) ''[http://www.dbc.wroc.pl/Content/41533/Kozlowski_Dostepnosc_Ladowych_Terminali_Kontenerowych_W_Polsce_2018.pdf Dostępność lądowych terminali kontenerowych w Polsce''] "Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 505 | ||
* Lewiński A., Sterniński R. (2017) '' | * Lewiński A., Sterniński R. (2017) ''Czynniki determinujące znaczenie i pozycję rynkową wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007- 2016'' "Zeszyty naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" t. 35, nr 3, wrzesień 2017 | ||
* Salmonowicz H. (red.) (2013) ''Systemy zarządzania logistycznego w transporcie morskim'', Wydawnictwo Zapol, Szczecin | * Salmonowicz H. (red.) (2013) ''Systemy zarządzania logistycznego w transporcie morskim'', Wydawnictwo Zapol, Szczecin | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Michał Gutowski}} | {{a|Michał Gutowski}} |
Wersja z 11:20, 27 paź 2023
Terminal kontenerowy |
---|
Polecane artykuły |
Terminal kontenerowy – obiekt, w którym kontenery są przeładowywane z różnych środków transportu w celu dalszego transportu.
TL;DR
Terminal kontenerowy to miejsce, w którym kontenery są przeładowywane z różnych środków transportu w celu dalszego transportu. Dzielą się one na lądowe, morskie i suche porty. Lądowe terminale kontenerowe składowują jednostki ładunkowe, a morskie terminale kontenerowe są zlokalizowane w portach morskich. Porty suche są zlokalizowane blisko portów morskich i odpowiadają za wsparcie oraz odciążanie tych portów. Terminal lądowy składa się z trzech stref: składowania kontenerów, przyjęcia kontenerów i wydania kontenerów. Morskie terminale kontenerowe obejmują usługi dyspozycyjne i techniczno-wykonawcze. Suchy port jest terminal kontenerowy, który przejmuje ładunki intermodalne od terminalu morskiego i przygotowuje je do dalszego transportu.
Rodzaje terminali kontenerowych i ich lokalizacja
Terminal kontenerowy to komponent sieci transportowych. Terminale kontenerowe dzielimy na (R. Kozłowski, S. Wiśniewski, A. Palczewska 2018, s. 361):
- Lądowe
- Morskie
- Suche porty
Terminale lądowe znajdują się w "głębi lądu”, a najlepszą ich lokalizację warunkują szlaki kolejowe oraz drogowe, przy czym najdoskonalszą sytuacją jest ta, w której położone są one na ich skrzyżowaniach. Ten typ terminali świadczy usługi przeładunkowe pomiędzy transportem samochodowym i kolejowym (A. Kostrzewski, M. Nader 2015, s. 397).
Morskie terminale są zlokalizowane w portach morskich, co jak można łatwo wywnioskować spowodowane jest specyfiką rozładunku kontenerów z jednostek transportu morskiego (R. Kozłowski, S. Wiśniewski, A. Palczewska 2018, s. 361), są więc punktem, w którym transport morski łączy się z transportem lądowym (H. Salmonowicz 2013, s. 234-235).
Porty suche z kolei lokowane są w bliskich odległościach od portów morskich, w taki sposób, aby oba te porty miały ze sobą bezpośrednie połączenie. Port suchy odpowiada za wsparcie portów morskich oraz odciążanie ich od niektórych zadań. (L. Andrzejewski, I. Fechner 2014, s. 7).
Lądowe terminale kontenerowe
Terminale lądowe składują jednostki ładunkowe, pomiędzy poszczególnymi etapami ich transportu. Czynności wykonywane w innych rodzajach terminali nie mają wpływu na ich działalność. Terminal lądowy składa się z 3 stref (R. Kozłowski, S. Wiśniewski, A. Palczewska 2018, s. 362):
- Składowania kontenerów, która z kolei powinna dysponować dwiema podstrefami- na puste oraz pełne kontenery; powinna również posiadać zdolności do prowadzenia składów celnych
- Przyjęcia kontenerów
- Wydania kontenerów
Terminal lądowy powinien być w posiadaniu odpowiednich urządzeń, służących do przeładunku towarów. Podstawą infrastrukturalną winny być tory kolejowe. Plan rozlokowania poszczególnych stref musi gwarantować jak najefektywniejsze wykorzystanie terenu oraz optymalizować działanie terminalu, przy utrzymaniu najwyższego stopnia bezpieczeństwa (R. Kozłowski, S. Wiśniewski, A. Palczewska 2018, s. 361- 362).
Charakterystyka morskich terminali kontenerowych
Morskie terminale kontenerowe nazywane są również portowymi terminalami. Ich działanie dotyka wielu procesów logistycznych, tworzących tzw. system portowo- logistyczny, na układ którego składa się wiele elementów oraz odpowiednie, wzajemne relacje między nimi (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 233).
Usługi dyspozycyjne, to takie procesy, które są pierwotne względem, techniczno- wykonawczych, co oznacza, iż je wyprzedzają oraz określają, ze względu na cechy ilościowe i jakościowe. Opierają się na planowaniu, kontroli i organizacji przewozu, a także przeładowywaniu kontenerów. Ten rodzaj usług wykonują agenci, spedytorzy, maklerzy okrętowy, którzy do ich realizacji nie wykorzystują infrastruktury terminalu kontenerowego (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 233-234).
Usługi techniczno- wykonawcze obejmują z kolei pozostałe działania wykonywane na rzecz statków i ich ładunków. Usługi tego typu, wykonywane są po otrzymaniu zlecenia od spedytorów oraz maklerów, reprezentujących kolejno interesy właścicieli ładunków i armatorów. Do najważniejszych usług techniczno- wykonawczych zaliczymy m. in.(H. Salmonowicz i in. 2013, s. 233-234):
- przeładunek
- magazynowanie
- kontrola celna
- zaopatrywanie jednostek pływających w kontenery
W dzisiejszych czasach, funkcjonowanie terminala morskiego, uzależnione jest od odpowiedniego systemu informatycznego, odpowiadającego za zarządzanie procesami logistycznymi. "Najczęściej jest to system TOS (ang. Terminal Operating System), który podzielony jest na kilka podsystemów (modułów), obejmujących np. (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 234):
- zarządzanie przepływem kontenerów
- wyładunek i załadunek statku
- planowanie wszelkich operacji na nadbrzeżu
- zarządzanie informacjami czy finansami
Celem systemu TOS jest odpowiednie zarządzanie procesami, uwzględniając przyjęte wcześniej założenia eksploatacyjne, w skład których wchodzą: jakość, wydajność i bezpieczeństwo (H. Salmonowicz i in. 2013, s. 234).
Czym są "suche porty”?
Nazwa "suchy port” pochodzi od podobieństwa tego typu terminali do terminali morskich, ze względu na podobną infrastrukturę oraz funkcjonalność. Zlokalizowane są natomiast na "suchym lądzie” (L. Andrzejewski, I. Fechner 2014, s. 8).
Suchym portem nazywamy ideę przeniesienia niektórych funkcji terminalu portowego na tereny lądowe. Jest to terminal kontenerowy posiadający odpowiednie połączenie z terminalem morskim oraz przejmujący od tegoż portu ładunki intermodalne, którymi najczęściej są kontenery. Port suchy, podobnie jak terminal lądowy grupuje kontenery, przetrzymuje oraz przygotowuje je do dalszego transportu, biorąc pod uwagę obrane kierunki ekspedycji, co jest możliwe ze względu na dobrze rozwinięte węzły logistyczne, posiadające zróżnicowaną logistykę oraz dużą ilość rozwiązań transportowych. Możemy więc stwierdzić, iż port suchy to logistyczne zaplecze portu morskiego. (L. Andrzejewski, I. Fechner 2014, s. 8).
Bibliografia
- Andrzejewski L., Fechner I. (2014) Suchy port jako aglomeracyjny węzeł logistyczny na przykładzie aglomeracji poznańskiej "Zeszyty naukowe. Organizacja i zarządzanie/ Politechnika Śląska" z. 70
- Kostrzewski A, Nader M. (2015) Analiza zagadnienia projektowania lądowych terminali przeładunkowych dla transportu intermodalnego, "Logistyka" nr 2/2015
- Kozłowski R., Wiśniewski S., Palczewska A. (2018) Dostępność lądowych terminali kontenerowych w Polsce "Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 505
- Lewiński A., Sterniński R. (2017) Czynniki determinujące znaczenie i pozycję rynkową wiodących terminali kontenerowych w Polsce w latach 2007- 2016 "Zeszyty naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" t. 35, nr 3, wrzesień 2017
- Salmonowicz H. (red.) (2013) Systemy zarządzania logistycznego w transporcie morskim, Wydawnictwo Zapol, Szczecin
Autor: Michał Gutowski