Techniki organizatorskie par excellence: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Techniki organizatorskie par excellence''' to zbiór technik, które zostały opracowane z myślą o wsparciu doskonalenia procesów zarządzania. Należą do nich: | |||
# [[Badanie metod pracy]] polegające na systematycznym rejestrowaniu, analizowaniu oraz wydaniu krytycznej oceny istniejących sposobów wykonania pracy a następnie na zaprojektowaniu i wprowadzeniu w życie metod łatwiejszych i efektywniejszych | # [[Badanie metod pracy]] polegające na systematycznym rejestrowaniu, analizowaniu oraz wydaniu krytycznej oceny istniejących sposobów wykonania pracy a następnie na zaprojektowaniu i wprowadzeniu w życie metod łatwiejszych i efektywniejszych | ||
# Mierzenie pracy obejmujące zbiór metod i technik służących do wyznaczania struktury zużycia czasu pracy oraz trwania operacji, czynności i ruchów roboczych. Podstawowymi metodami mierzenia pracy są: | # Mierzenie pracy obejmujące zbiór metod i technik służących do wyznaczania struktury zużycia czasu pracy oraz trwania operacji, czynności i ruchów roboczych. Podstawowymi metodami mierzenia pracy są: |
Wersja z 18:15, 22 paź 2023
Techniki organizatorskie par excellence |
---|
Polecane artykuły |
Techniki organizatorskie par excellence to zbiór technik, które zostały opracowane z myślą o wsparciu doskonalenia procesów zarządzania. Należą do nich:
- Badanie metod pracy polegające na systematycznym rejestrowaniu, analizowaniu oraz wydaniu krytycznej oceny istniejących sposobów wykonania pracy a następnie na zaprojektowaniu i wprowadzeniu w życie metod łatwiejszych i efektywniejszych
- Mierzenie pracy obejmujące zbiór metod i technik służących do wyznaczania struktury zużycia czasu pracy oraz trwania operacji, czynności i ruchów roboczych. Podstawowymi metodami mierzenia pracy są:
- fotografia dnia roboczego
- technika obserwacji migawkowych
- chronometraż
- Normowanie czasu pracy tworzące rodzinę metod i technik umożliwiających określenie czasowych norm pracy oraz normatywów pracochłonności
- Metody wartościowania pracy mające na celu określenie stopnia trudności wykonywania pracy na konkretnych stanowiskach pracy a w konsekwencji do stworzenia podstawy dla konstrukcji systemu płac
- Metody koordynowania procesów pracy w czasie czyli zbiór metod i technik służących do koordynacji i kontroli przebiegów procesów pracy w czasie np.:
- wykresy Gantta
- harmonogramy Adamieckiego
- Organizowanie procesów pracy w przestrzeni, do którego zalicza się zbiór metod służących do rozmieszczania procesów pracy w przestrzeni np.:
- metoda CRAFT
- metoda CORELAP
- Analiza wartości w skład której wchodzi zbiór metod i technik szczegółowych pozwalających polepszać funkcjonalność lub znajdować możliwości redukcji kosztów w systemach, produktach np.:
- metoda ABC
- technika drzewa funkcji
- metody heurystyczne
- Badanie i organizowanie pracy biurowej obejmujące zespół technik wykorzystywanych do systematycznego badania i usprawniania organizacji, sposobów pracy.
Bibliografia
- A.Stabryła, J.Trzcieniecki, Organizacja i zarządzanie, AE, Kraków 1982
- Z.Martyniak, Organizacja i zarządzanie. 30 problemów teorii i praktyki. KiW Warszawa1975
Autor: Katarzyna Sordyl