Poziomy dojrzałości organizacji: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 39: | Linia 39: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]] | [[Kategoria:Zarządzanie jakością]] | ||
{{#metamaster:description|Poziomy dojrzałości organizacji - koncepcja wprowadzona przez normę ISO 9004:2000. Poznaj kluczowe cechy i wymagania każdego poziomu.}} |
Wersja z 17:38, 12 paź 2023
Poziomy dojrzałości organizacji |
---|
Polecane artykuły |
Koncepcję poziomów dojrzałości organizacji wprowadziła w znormalizowanych systemach zarządzania norma ISO 9004:2000. Wyróżniono pięć poziomów dojrzałości:
- Brak formalnego podejścia.
- Podejście reaktywne.
- Stabilne, formalne podejście systemowe.
- Nacisk na ciągłe doskonalenie.
- Osiągi najlepsze w swojej klasie.
Pierwszy poziom charakteryzuje się brakiem podejścia systemowego do zarządzania jakością. Wyniki nie są mierzone lub mierniki są niewłaściwe, co uniemożliwia podejmowanie decyzji na ich podstawie. W podejściu reaktywnym przedsiębiorstwo działa w oparciu o podejście systemowe. Mierzone są podstawowe rezultaty udoskonaleń, co umożliwia świadome, lecz ograniczone, sterowanie rozwojem organizacji. Ten poziom powinna osiągnąć firma, która ubiega się o certyfikat ISO 9001.
Stabilne, formalne podejście systemowe polega na stosowaniu systemowego podejścia do problemu doskonalenia. Organizacja bada dane na temat zgodności wyników doskonalenia z celami oraz identyfikuje trendy poprawy.
Czwarty poziom dojrzałości - nacisk na ciągłe doskonalenie - przedsiębiorstwo osiąga, gdy stosuje w pełni proces doskonalenia, jego wyniki są dobre a trendy poprawy trwałe. Pozycja firmy na tym poziomie powinna być niezagrożona.
Najwyższy poziom firma może osiągnąć gdy jest liderem rynku. Posiada silnie zintegrowany proces doskonalenia, może prezentować najlepsze wyniki w swojej branży. Taki poziom osiągają przedsiębiorstwa globalne.
Bibliografia
- PN-EN ISO 9004:2000, PKN, Warszawa 2001
Autor: Sławomir Wawak