Zarządzanie międzykulturowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 19: Linia 19:
Należy również poddać szczegółowej analizie zachowań społeczność przed wejściem na nowy [[rynek]], aby nie spotkać się z odrzuceniem ze względu na tolerancję kulturalną. Od bardzo dawna [[Menadżer|menedżerowie]] zastanawiają się w jaki sposób połączyć obyczaje oraz przyzwyczajenia panujące w wielu regionach i dobrać do nich odpowiednią strategie zarządzania. Międzynarodowy [[menedżer]] powinien w miarę pojawiających się potrzeb konsultować problemy, które dotyczą różnic kulturowych. Obecnie na rynku działa bardzo wiele [[Korporacja międzynarodowa|korporacji międzynarodowych]], które mają z tym problem.
Należy również poddać szczegółowej analizie zachowań społeczność przed wejściem na nowy [[rynek]], aby nie spotkać się z odrzuceniem ze względu na tolerancję kulturalną. Od bardzo dawna [[Menadżer|menedżerowie]] zastanawiają się w jaki sposób połączyć obyczaje oraz przyzwyczajenia panujące w wielu regionach i dobrać do nich odpowiednią strategie zarządzania. Międzynarodowy [[menedżer]] powinien w miarę pojawiających się potrzeb konsultować problemy, które dotyczą różnic kulturowych. Obecnie na rynku działa bardzo wiele [[Korporacja międzynarodowa|korporacji międzynarodowych]], które mają z tym problem.


Na zarządzanie międzykulturowe składają się bardzo często [[negocjacje]] oraz kontakty międzynarodowe. Pomagają one zrozumieć różnice kulturowe, które pojawiają się w komunikacji międzyludzkiej. Warto jest również nawiązywać nowe znajomości, ponieważ zawsze można się czegoś ciekawego nauczyć co nie jest tak powszechnie stosowanie jak w naszych kręgach kulturowych. Nie tylko możemy brać przykład z innych tradycji czy obyczajów ale oczywiście mogą one również służyć jako przestroga, czyli czego nie należy wykorzystywać.
Na zarządzanie międzykulturowe składają się bardzo często [[negocjacje]] oraz kontakty międzynarodowe. Pomagają one zrozumieć [[różnice kulturowe]], które pojawiają się w komunikacji międzyludzkiej. Warto jest również nawiązywać nowe znajomości, ponieważ zawsze można się czegoś ciekawego nauczyć co nie jest tak powszechnie stosowanie jak w naszych kręgach kulturowych. Nie tylko możemy brać przykład z innych tradycji czy obyczajów ale oczywiście mogą one również służyć jako przestroga, czyli czego nie należy wykorzystywać.


Biorąc pod uwagę zdobywanie doświadczenia i cennej wiedzy możemy zarządzanie międzykulturowe traktować jako sferę edukacyjną. Wszystkie zmiany jakie zachodzą w organizacjach ze względu na dostosowanie do innych kultur mają za zadanie prowadzić do zwiększenia [[Efektywność|efektywności]] w zakresie funkcjonowania firmy. Zadaniem zarządzania międzykulturowego jest również znajdowanie nowych krajów ze względu na [[inwestor]]ów zagranicznych.
Biorąc pod uwagę zdobywanie doświadczenia i cennej wiedzy możemy zarządzanie międzykulturowe traktować jako sferę edukacyjną. Wszystkie zmiany jakie zachodzą w organizacjach ze względu na dostosowanie do innych kultur mają za [[zadanie]] prowadzić do zwiększenia [[Efektywność|efektywności]] w zakresie funkcjonowania firmy. Zadaniem zarządzania międzykulturowego jest również znajdowanie nowych krajów ze względu na [[inwestor]]ów zagranicznych.


<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>


Według Bartlett'a oraz Ghoshal istnieją dwa modele zarządzania międzykulturowego:
Według Bartlett'a oraz Ghoshal istnieją dwa [[modele]] zarządzania międzykulturowego:
* [[model]] globalny, w którym najważniejsza jest obecność w jak największej ilości miejsc. Staramy się dostosowywać do wszelkich nowinek pojawiających się na rynku
* [[model]] globalny, w którym najważniejsza jest obecność w jak największej ilości miejsc. Staramy się dostosowywać do wszelkich nowinek pojawiających się na rynku
* o zmniejszających się wzorcach, gdzie staramy się aby najbardziej popularne produkty nie brały pod uwagę lokalnych dostosowań
* o zmniejszających się wzorcach, gdzie staramy się aby najbardziej popularne produkty nie brały pod uwagę lokalnych dostosowań


Każdemu menedżerowi i nie tylko zależy, aby [[firma]], w której pracuje mogła działać na skalę międzynarodową. Należy przy tym uwzględnić poniższe zasady zarządzania międzykulturowego:
Każdemu menedżerowi i nie tylko zależy, aby [[firma]], w której pracuje mogła działać na skalę międzynarodową. Należy przy tym uwzględnić poniższe [[zasady zarządzania]] międzykulturowego:
* wszelkie wzorce zarządzania powinny opierać się na przetestowanych już standardach
* wszelkie wzorce zarządzania powinny opierać się na przetestowanych już standardach
* siłą, która prowadzi do ujednolicenia korporacji są wspólne przekonania oraz wartości
* siłą, która prowadzi do ujednolicenia korporacji są wspólne przekonania oraz wartości
* jednym z kluczowych czynników sukcesu w organizacji jest posiadanie różnorodnej puli talentów, której nie jesteśmy w stanie zastąpić poprzez żadne systemy budowy wiedzy
* jednym z kluczowych czynników sukcesu w organizacji jest [[posiadanie]] różnorodnej puli talentów, której nie jesteśmy w stanie zastąpić poprzez żadne systemy budowy wiedzy


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 18:10, 22 maj 2020

Zarządzanie międzykulturowe
Polecane artykuły


Zarządzanie międzykulturowe jest dziedziną nauki, która zajmuje się najogólniej mówiąc badaniem związków pomiędzy zarządzaniem a kulturą. Możemy je nazwać procesem, który dąży do tego, aby zbudować ujednoliconą kulturę organizacyjną. Jest ono stosowane w organizacjach, gdzie pojawiają się ludzie wywodzący z różnych grup etnicznych, z innymi korzeniami ale zamieszkujący w tym samym społeczeństwie.

Należy również poddać szczegółowej analizie zachowań społeczność przed wejściem na nowy rynek, aby nie spotkać się z odrzuceniem ze względu na tolerancję kulturalną. Od bardzo dawna menedżerowie zastanawiają się w jaki sposób połączyć obyczaje oraz przyzwyczajenia panujące w wielu regionach i dobrać do nich odpowiednią strategie zarządzania. Międzynarodowy menedżer powinien w miarę pojawiających się potrzeb konsultować problemy, które dotyczą różnic kulturowych. Obecnie na rynku działa bardzo wiele korporacji międzynarodowych, które mają z tym problem.

Na zarządzanie międzykulturowe składają się bardzo często negocjacje oraz kontakty międzynarodowe. Pomagają one zrozumieć różnice kulturowe, które pojawiają się w komunikacji międzyludzkiej. Warto jest również nawiązywać nowe znajomości, ponieważ zawsze można się czegoś ciekawego nauczyć co nie jest tak powszechnie stosowanie jak w naszych kręgach kulturowych. Nie tylko możemy brać przykład z innych tradycji czy obyczajów ale oczywiście mogą one również służyć jako przestroga, czyli czego nie należy wykorzystywać.

Biorąc pod uwagę zdobywanie doświadczenia i cennej wiedzy możemy zarządzanie międzykulturowe traktować jako sferę edukacyjną. Wszystkie zmiany jakie zachodzą w organizacjach ze względu na dostosowanie do innych kultur mają za zadanie prowadzić do zwiększenia efektywności w zakresie funkcjonowania firmy. Zadaniem zarządzania międzykulturowego jest również znajdowanie nowych krajów ze względu na inwestorów zagranicznych.

Według Bartlett'a oraz Ghoshal istnieją dwa modele zarządzania międzykulturowego:

  • model globalny, w którym najważniejsza jest obecność w jak największej ilości miejsc. Staramy się dostosowywać do wszelkich nowinek pojawiających się na rynku
  • o zmniejszających się wzorcach, gdzie staramy się aby najbardziej popularne produkty nie brały pod uwagę lokalnych dostosowań

Każdemu menedżerowi i nie tylko zależy, aby firma, w której pracuje mogła działać na skalę międzynarodową. Należy przy tym uwzględnić poniższe zasady zarządzania międzykulturowego:

  • wszelkie wzorce zarządzania powinny opierać się na przetestowanych już standardach
  • siłą, która prowadzi do ujednolicenia korporacji są wspólne przekonania oraz wartości
  • jednym z kluczowych czynników sukcesu w organizacji jest posiadanie różnorodnej puli talentów, której nie jesteśmy w stanie zastąpić poprzez żadne systemy budowy wiedzy

Bibliografia

  • Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa 2004, str 665-667
  • A. Kożmiński, W. Piotrowski Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2002, str 588-592

Autor: Aleksandra Gara