Metody prowadzenia zebrań: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
'''Metody prowadzenia zebrań''' zależą od rodzaju i celu zebrania. Zebranie zorganizowane w celu np. wymiany informacji wymaga od prowadzącego innego zachowania niż w przypadku np. zebrania zwołanego w celu rozwiązania problemu. Wyróżniamy następujące rodzaje zebrań oraz metody ich prowadzenia: | '''Metody prowadzenia zebrań''' zależą od rodzaju i celu zebrania. Zebranie zorganizowane w celu np. wymiany informacji wymaga od prowadzącego innego zachowania niż w przypadku np. zebrania zwołanego w celu rozwiązania problemu. Wyróżniamy następujące rodzaje zebrań oraz metody ich prowadzenia: | ||
* zebrania służące rozwiązywaniu problemów: | * zebrania służące rozwiązywaniu problemów: | ||
** w celu rozpoznania i zdefiniowania problemu stosuje się "metodę kartki": każdy uczestnik anonimowo pisze na kartce problem. Kartki są umieszczane w pudełku. Wybrana osoba zapisuje następnie na tablicy zgłaszane propozycje, tak aby każdy je widział. Lider ma tu za zadanie precyzyjnie określić [[cel]] i podstawowe zasady, bez zabierania głosu przez uczestników zebrania, | ** w celu rozpoznania i zdefiniowania problemu stosuje się "metodę kartki": każdy uczestnik anonimowo pisze na kartce problem. Kartki są umieszczane w pudełku. Wybrana osoba zapisuje następnie na tablicy zgłaszane propozycje, tak aby każdy je widział. [[Lider]] ma tu za [[zadanie]] precyzyjnie określić [[cel]] i podstawowe zasady, bez zabierania głosu przez uczestników zebrania, | ||
** w celu obmyślenia rozwiązania - [[burza mózgów]]: wszyscy uczestnicy skupiają się na zaproponowaniu wielu możliwych rozwiązań jednego problemu, co umożliwia wielostronne spojrzenie na problem, bez krytyki proponowanych rozwiązań, | ** w celu obmyślenia rozwiązania - [[burza mózgów]]: wszyscy uczestnicy skupiają się na zaproponowaniu wielu możliwych rozwiązań jednego problemu, co umożliwia wielostronne spojrzenie na problem, bez krytyki proponowanych rozwiązań, | ||
** w celu oceny propozycji rozwiązań i podjęcia decyzji - dążenie do osiągnięcia porozumienia (konsensu) - tu wszyscy są zwycięzcami ; głosowanie - dochodzi do powstania dwóch grup: zwycięskiej większości i przegranej mniejszości; [[decyzja]] kierownicza - członkowie grup zgłaszają kierownikowi alternatywne rozwiązania i sposoby działania jednak to [[kierownik]] ma ostateczny głos, | ** w celu oceny propozycji rozwiązań i podjęcia decyzji - dążenie do osiągnięcia porozumienia (konsensu) - tu wszyscy są zwycięzcami ; głosowanie - dochodzi do powstania dwóch grup: zwycięskiej większości i przegranej mniejszości; [[decyzja]] kierownicza - członkowie grup zgłaszają kierownikowi alternatywne rozwiązania i sposoby działania jednak to [[kierownik]] ma ostateczny głos, |
Wersja z 06:32, 20 maj 2020
Metody prowadzenia zebrań |
---|
Polecane artykuły |
Metody prowadzenia zebrań zależą od rodzaju i celu zebrania. Zebranie zorganizowane w celu np. wymiany informacji wymaga od prowadzącego innego zachowania niż w przypadku np. zebrania zwołanego w celu rozwiązania problemu. Wyróżniamy następujące rodzaje zebrań oraz metody ich prowadzenia:
- zebrania służące rozwiązywaniu problemów:
- w celu rozpoznania i zdefiniowania problemu stosuje się "metodę kartki": każdy uczestnik anonimowo pisze na kartce problem. Kartki są umieszczane w pudełku. Wybrana osoba zapisuje następnie na tablicy zgłaszane propozycje, tak aby każdy je widział. Lider ma tu za zadanie precyzyjnie określić cel i podstawowe zasady, bez zabierania głosu przez uczestników zebrania,
- w celu obmyślenia rozwiązania - burza mózgów: wszyscy uczestnicy skupiają się na zaproponowaniu wielu możliwych rozwiązań jednego problemu, co umożliwia wielostronne spojrzenie na problem, bez krytyki proponowanych rozwiązań,
- w celu oceny propozycji rozwiązań i podjęcia decyzji - dążenie do osiągnięcia porozumienia (konsensu) - tu wszyscy są zwycięzcami ; głosowanie - dochodzi do powstania dwóch grup: zwycięskiej większości i przegranej mniejszości; decyzja kierownicza - członkowie grup zgłaszają kierownikowi alternatywne rozwiązania i sposoby działania jednak to kierownik ma ostateczny głos,
- w celu wprowadzenia decyzji w życie - badanie alternatywnych sposobów wprowadzania rozwiązań w życie, poprzez wypunktowanie ich wad i zalet; plany wdrażania rozwiązań - metoda ta polega na stworzeniu planu generalnego, w którym zawarte będą najważniejsze etapy wprowadzania decyzji w życie oraz zależności między nim,
- zebrania informacyjne (poświęcone sprawozdawczości i prezentacji)- sposoby usprawnienia zebrań informacyjnych to: organizowanie pokazów, posługiwanie się pomocami wizualnymi, wykorzystanie technik wykładów i prezentacji, udostępnienie uczestnikom informacji na temat zebrania. Wykorzystanie techniki odgrywania ról.
- zebrania zespołotwórcze - prowadzący zebranie aktywnie słucha wypowiedzi innych oraz dodaje własne komentarze; praca zespołowa jest ważniejsza od indywidualnej; zadawanie prac integrujących członków zespołu; w wyniku prowadzonych rozmów mają "wypłynąć" wszelkie problemy i skargi
- zebrania dotyczące zarządzania projektem - zadaniem prowadzącego jest: przygotowanie sprawozdań z przebiegu pracy nad projektem, przeprowadzenie prób, które służą zbadaniu skuteczności pracy w określonych warunkach, porównanie postępów, wymaganie dokonania zmian w oparciu o opinie użytkowników, kontrola opóźnień w pracy nad projektem, określenie ryzyka przyszłych utrudnień w realizacji planu
Bibliografia
- Anderson R. Carol, Organizacja zebrań - praktyczny poradnik dla tych, którzy nie lubią tracić czasu, Liber, Warszawa 2003
- Doyle M., Straus D., Sposób na dobre zebranie, Wydawnictwa Samorządowe FRDL, Warszawa 1997
Autor: Magdalena Kuczaba