Inkrustacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 63: Linia 63:
<noautolinks>
<noautolinks>
* Biernat, H., Kulik, S., Noga, B., & Kosma, Z. (2010). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSL8-0041-0001 Problemy inkrustacji przy zatłaczaniu wykorzystanych wód termalnych]''. Modelowanie inżynierskie, 8, 7-12
* Biernat, H., Kulik, S., Noga, B., & Kosma, Z. (2010). ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BSL8-0041-0001 Problemy inkrustacji przy zatłaczaniu wykorzystanych wód termalnych]''. Modelowanie inżynierskie, 8, 7-12
* Czerni S. (red.) (1984), ''Leksykon naukowo-techniczny", Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
* Czerni S. (red.) (1984), ''Leksykon naukowo-techniczny'', Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
* Duda I. (red.) (1995), ''Słownik pojęć towaroznawczych'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Duda I. (red.) (1995), ''Słownik pojęć towaroznawczych'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
* Gradowski M., Dawne Złotnictwo Technika i Terminologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowo, Warszawa 1984
* Gradowski M., Dawne Złotnictwo Technika i Terminologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowo, Warszawa 1984

Wersja z 14:06, 7 lis 2023

Inkrustacja
Polecane artykuły

Inkrustacja (ang., fr. Incrustation, p.-łac. Incrustatio) [Sobol E. i in. 1984, s. 475] jest to technika zdobnicza polegająca na wykładaniu powierzchni przedmiotu innymi materiałami (np. kością słoniową, masą perłową, metalami i in.), układanymi we wzory; technika stosowana bardzo często do zdobienia wyrobów ceramicznych, szklanych, metalowych, z drewna i in. Celem podniesienia ich walorów estetycznych; technika znana w starożytności, rozpowszechniła się w renesansie osiągając rozkwit w XVII-XVIII w. we Francji, gdzie szczególnie rozpowszechniła się odmiana i. zwana markieterią (wyroby ebenisty A.Ch. Boulle’a) [Duda I. i in. 1994, s. 62].

Techniki inkrustacji

Techniki te służą do wykonania dwu - lub wielobarwnego ornamentu na powierzchni przedmiotu dzięki wykorzystaniu różnic kolorystycznych poszczególnych metali [Czerni S. i in. 1984, s. 307]. Inkrustacja polega na wklepywaniu lub wtapianiu drutu w odpowiednie rowki wycięte w blasze zgodnie z rysunkiem ornamentu, a następnie wygładzaniu powierzchni. Przy specjalnym ukształtowaniu rowków, zaklepany w nich drut jest trwale zamocowany.

Damaskinaż polega na inkrustowaniu wygrawerowanego lub wytrawionego kwasem ornamentu złotem lub srebrem. Zdobienie wygładza się i poleruje, aż ornament staje się jednolity z powierzchnią przedmiotu (często w taki sposób zdobiona bywała broń) [Petrozolin-Skowrońska B. i in. 1997, s. 58].

Popularniejsza technika - zwana inkrustacją - polega na wklepywaniu lub wtapianiu drutu w odpowiednie rowki wycięte w blasze zgodnie z rysunkiem ornamentu, a następnie wygładzaniu powierzchni przedmiotu. Inskrustacji można dokonywać różnymi metodami. Najtrudniejsza, a zarazem najtrwalsza metoda polega na wycinaniu rowków w taki sposób, że są one szersze dołem, a węższe przy powierzchni blachy. Zaklepany tam drut jest bardzo trwale umocowany.

Metoda najprostsza, a zarazem najtandetniejsza polega na nacinaniu powierzchni przedmiotu równoległymi drobnymi rowkami (jak na powierzchni pilnika), na której kładzie się odpowiednio uformowany drut i wklepuje go. Obydwie metody tworzenia barwnych ornamentów na powierzchni przedmiotów zdobionych, stosunkowo rzadkie w złotnictwie, najczęściej były stosowane w zdobnictwie naczyń miedzianych i brązowych oraz - zwłaszcza na Bliskim Wschodzie i w Hiszpanii - szczególnie często w zdobnictwie broni [Gradowski M., 1984, s. 71].

Inkrustacja w architekturze i meblarstwie

Inkrustacja to technika dekorowania mebli i elementów architektonicznych, polegająca na wstawianiu w ich powierzchnie różnych materiałów, takich jak drewno, kość słoniowa, masy perłowe czy metale. Technika ta ma długą historię, sięgającą starożytności. Początkowo inkrustacja była stosowana głównie w celach symbolicznych i religijnych, jednak z czasem stała się popularnym elementem dekoracyjnym.

Inkrustacja została szeroko wykorzystana w różnych stylach architektonicznych, takich jak barok, rokoko czy art déco. W baroku inkrustacja była często stosowana w celu podkreślenia bogactwa i przepychu wnętrz. Natomiast w stylu rokoko inkrustacja była bardziej delikatna i subtelna, dodając lekkości i elegancji meblom i elementom architektonicznym. W stylu art déco inkrustacja była często wykorzystywana do tworzenia geometrycznych wzorów i kontrastów.

W meblarstwie stosuje się różne techniki inkrustacji. Jedną z najpopularniejszych jest intarzja, która polega na wycinaniu i wkładaniu w powierzchnię mebla fragmentów drewna o różnych kształtach i kolorach, tworząc tym samym obrazy lub wzory. Inną techniką jest marquetry, która polega na wstawianiu w powierzchnię mebla cienkich warstw drewna o różnych kolorach, aby uzyskać efekt trójwymiarowy. Puncowanie natomiast polega na tworzeniu ozdobnych wzorów na powierzchni mebla za pomocą wytłaczania metalu lub kości słoniowej.

Do inkrustacji w architekturze i meblarstwie używa się różnych materiałów. Tradycyjnie wykorzystuje się drewno, zarówno egzotyczne, jak i rodzime gatunki. Oprócz tego stosuje się także kość słoniową, masy perłowe, metale, takie jak złoto czy srebro, a także szkło i kamienie szlachetne. Wybór materiałów zależy od efektu, jaki chce się osiągnąć oraz od preferencji artysty czy projektanta.

Inkrustacja jest wykorzystywana w wielu znanych dziełach architektury i meblarstwa. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest Pałac Wersalski we Francji, który jest pełen mebli i elementów architektonicznych zdobionych inkrustacją. Inne przykłady to Katedra w Sienie we Włoszech, której posadzka jest zdobiona inkrustacją z marmuru oraz Katedra Świętego Bazylego w Moskwie, gdzie inkrustacja z miedzi i złota jest jednym z charakterystycznych elementów dekoracyjnych.

Inkrustacja w jubilerstwie i biżuterii

Inkrustacja jest szeroko stosowana w jubilerskich wyrobach, takich jak pierścionki, kolczyki czy bransoletki. Wykorzystuje się ją do zdobienia biżuterii, dodając jej dodatkowy blask i luksusowy wygląd. Inkrustacja może być wykonywana za pomocą różnych technik i materiałów, co pozwala na tworzenie unikalnych i pięknych dzieł jubilerskich.

W jubilerstwie stosuje się różne techniki inkrustacji. Jedną z najpopularniejszych jest inkrustacja kamieniami szlachetnymi, gdzie drobne kamienie są wkładane w powierzchnię biżuterii, tworząc wzory lub obrazy. Inna popularna technika to inkrustacja perełami, gdzie perełki są umieszczane w specjalne zagłębienia, dodając biżuterii elegancji i wyjątkowego charakteru. Inkrustacja emaliami jest również popularna, polegając na pokrywaniu powierzchni biżuterii specjalną masą emaliową o różnych kolorach.

Do inkrustacji w jubilerstwie używa się różnych materiałów. Najpopularniejsze są złoto i srebro, które stanowią podstawę dla inkrustacji kamieniami szlachetnymi, perełami czy emaliami. Oprócz tego stosuje się także inne metale, takie jak platyna czy tytan, które są bardziej ekskluzywne i trwałe. Diamenty są również często wykorzystywane w inkrustacji, dodając biżuterii blasku i luksusowego wyglądu.

W świecie jubilerstwa istnieje wiele znanych marek i projektantów, którzy wykorzystują inkrustację w swoich wyrobach. Jednym z takich projektantów jest Fabergé, który słynie z tworzenia biżuterii zdobionej inkrustacją kamieni szlachetnych i emalią. Inne znane marki to Tiffany & Co., Cartier czy Bulgari, które również stosują inkrustację w swoich ekskluzywnych wyrobach jubilerskich. Każda z tych marek ma swój charakterystyczny styl i techniki inkrustacji.

W dzisiejszych czasach inkrustacja w jubilerstwie jest stale rozwijającym się obszarem. Obecnie można spotkać wiele nowych trendów i innowacyjnych zastosowań inkrustacji. Jednym z takich trendów jest inkrustacja laserowa, która pozwala na tworzenie precyzyjnych wzorów i detali na powierzchni biżuterii. Inkrustacja 3D jest również coraz bardziej popularna, umożliwiając tworzenie biżuterii o nietypowych kształtach i formach. Dzięki tym nowym technikom inkrustacji jubilerzy mają większe możliwości twórcze i mogą tworzyć coraz bardziej unikalne i innowacyjne dzieła.

Nowoczesne zastosowania inkrustacji

W ostatnich latach wprowadzono wiele nowoczesnych technik inkrustacji. Jedną z nich jest inkrustacja laserowa, która umożliwia precyzyjne wycinanie wzorów i detali na różnych powierzchniach. Inkrustacja 3D jest kolejną innowacyjną techniką, pozwalającą na tworzenie trójwymiarowych wzorów i struktur. Dzięki tym nowym technikom inkrustacji możliwe jest osiągnięcie jeszcze bardziej efektownych i złożonych wzorów.

W dzisiejszych czasach inkrustacja stała się nie tylko techniką dekoracyjną, ale również formą artystycznego wyrazu. Wiele współczesnych artystów i projektantów wykorzystuje inkrustację w swoich pracach, tworząc unikalne i oryginalne dzieła. Każdy z artystów ma swój charakterystyczny styl i techniki inkrustacji, które nadają ich pracom wyjątkowy charakter.

Inkrustacja jest także stosowana w sztuce nowoczesnej, gdzie jest wykorzystywana do tworzenia instalacji artystycznych, rzeźb czy obrazów. Artiści często eksperymentują z różnymi materiałami i technikami inkrustacji, aby stworzyć unikalne i intrygujące dzieła. Inkrustacja staje się często istotnym elementem kompozycji, dodając teksturę, kolor i kontrast.

Inkrustacja znajduje również zastosowanie w nowoczesnych rzemiosłach, takich jak rękodzieło, wyroby ceramiczne czy metaloplastyka. Rzemieślnicy wykorzystują inkrustację, aby dodać swoim wyrobom unikalnego charakteru i artystycznego wyglądu. Inkrustacja może być stosowana na różnych materiałach, takich jak drewno, ceramika czy metal, tworząc interesujące wzory i tekstury.

Inkrustacja jest nie tylko techniką dekoracyjną, ale także wyrazem indywidualności artysty. Każdy artysta ma swoje własne podejście do inkrustacji i tworzy unikalne wzory i kompozycje. Inkrustacja daje twórcą dużą swobodę i możliwość wyrażenia swojego stylu i osobowości. Dzięki inkrustacji dzieła stają się niepowtarzalne i oryginalne, pokazując artystyczną wrażliwość i umiejętności twórcy.

Bibliografia

  • Biernat, H., Kulik, S., Noga, B., & Kosma, Z. (2010). Problemy inkrustacji przy zatłaczaniu wykorzystanych wód termalnych. Modelowanie inżynierskie, 8, 7-12
  • Czerni S. (red.) (1984), Leksykon naukowo-techniczny, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  • Duda I. (red.) (1995), Słownik pojęć towaroznawczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Gradowski M., Dawne Złotnictwo Technika i Terminologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowo, Warszawa 1984
  • PWN (2004), Nowa encyklopedia powszechna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Sobol E. i in., Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996


Autor: Paweł Szegiera