Percentyl: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Clean up, replaced: . → . , , → , , → (9), ( → ( (4), ) → )) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Percentyl''' nazywany jest również centylem - | '''Percentyl''' nazywany jest również centylem - to jedna z miar przeciętnych inaczej mówiąc położenia. Miary przeciętne charakteryzują zbiorowość statystyczną niezależnie od różnic występujących pomiędzy poszczególnymi jednostkami, które wchodzą w jej skład. Dokonują charakterystyki podobieństw zbiorowości pod względem wyróżnionej cechy zmiennej. Percentyl mierzy skupienie jednostek w znaczeniu procentowym, dzieląc zbiorowość na 100 równych części. Dzięki tej mierze można dla każdego numeru obserwacji uporządkowanej zbiorowości określić procent zbiorowości znajdującej się powyżej lub poniżej tej obserwacji. Biorąc pod uwagę przykładowo dwudziesty piąty percentyl, interpretuje się, że 25% obserwacji ma [[wartość]] mniejszą lub równą wartości percentyla dwudziestego piątego a 75% ma wartość większą lub równą tej wartości (A. Zimny 2010 s. 22). | ||
Wyróżniamy też inne miary położenia. Najbardziej powszechna i najczęściej liczona to średnia arytmetyczna. Wartość która pojawia sie najczęściej nazywamy modą lub dominantą, wartość środkowa zwana medianą, którą można określić jako wartość, poniżej której znajduje się 50% obserwacji i powyżej której znajduje się dalsze 50% obserwacji. Zatem percentyl pięćdziesiąty jest równy medianie. Ponadto percentyl 25 to inaczej [[kwartyl]] pierwszy (dolny) a percentyl 75 to [[kwartyl]] trzeci (górny) | Wyróżniamy też inne miary położenia. Najbardziej powszechna i najczęściej liczona to średnia arytmetyczna. Wartość która pojawia sie najczęściej nazywamy modą lub dominantą, wartość środkowa zwana medianą, którą można określić jako wartość, poniżej której znajduje się 50% obserwacji i powyżej której znajduje się dalsze 50% obserwacji. Zatem percentyl pięćdziesiąty jest równy medianie. Ponadto percentyl 25 to inaczej [[kwartyl]] pierwszy (dolny) a percentyl 75 to [[kwartyl]] trzeci (górny) (A. Zimny 2010 s. 25). | ||
:Do wyznaczenia percentyli stosowane są takie same wzory jak dla mediany, chociaż wyrażają one inne części całości ( Aczel A. 2000, s. 29). | :Do wyznaczenia percentyli stosowane są takie same wzory jak dla mediany, chociaż wyrażają one inne części całości ( Aczel A. 2000, s. 29). | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
== Skala centylowa == | == Skala centylowa == | ||
Analiza percentylowa umożliwia bardziej dokładną ocenę rozkładu empirycznego. Rozkład wyników w skali centylowej ma prostokątny charakter | Analiza percentylowa umożliwia bardziej dokładną ocenę rozkładu empirycznego. Rozkład wyników w skali centylowej ma prostokątny charakter – każdej jednostce przyporządkowany jest 1% obserwacji. [[Skala]] centylowa ma charakter skali rangowej, centyl 50 odpowiada medianie rozkładu. [[Interpretacja]] skali jest bardzo prosta – centyl 60 należy rozumieć, że 60% populacji osiąga taki [[wynik]] bądź niższy. Wadą skali centylowej jest fakt, iż określonemu przedziałowi nie odpowiadają jednakowe różnice w wartości cechy badanej (Żechowski C. 2008 s 184). | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Aczel A.(2000). ''Statystyka w zarządzaniu'' PWN, Warszawa ; | * Aczel A.(2000). ''Statystyka w zarządzaniu'' PWN, Warszawa ; | ||
* Dolata R. ( 2007 ) [https://www.kuratorium.bydgoszcz.uw.gov.pl/download/zal_00004194_01_01.pdf ''Edukacyjna wartość dodana, czyli jak wykorzystywać wyniki egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania''] Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli; | * Dolata R. (2007) [https://www.kuratorium.bydgoszcz.uw.gov.pl/download/zal_00004194_01_01.pdf ''Edukacyjna wartość dodana, czyli jak wykorzystywać wyniki egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania''] Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli; | ||
* Koronacki J., Mielniczuk J. (2001). ''Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych'', Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa ; | * Koronacki J., Mielniczuk J. (2001). ''Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych'', Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa ; | ||
* Nawarycz T., Pytel K., Ostrowska-Nawarycz L. (2018) | * Nawarycz T., Pytel K., Ostrowska-Nawarycz L. (2018) ''kalkulator wartości percentylowych cech medycznych.'', Łódź; | ||
* Niewiadomski A. (2015) ''Reprezentowanie informacji lingwistycznej. Logika rozmyta typu 2.'', Instytut Informatyki, Politechnika Łódźka, Warszawa; | * Niewiadomski A. (2015) ''Reprezentowanie informacji lingwistycznej. Logika rozmyta typu 2.'', Instytut Informatyki, Politechnika Łódźka, Warszawa; | ||
* Starzyńska W. (2002). ''Statystyka praktyczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa ; | * Starzyńska W. (2002). ''Statystyka praktyczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa ; | ||
Linia 49: | Linia 49: | ||
* Zeliaś A. (2001). ''Metody statystyczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa ; | * Zeliaś A. (2001). ''Metody statystyczne'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa ; | ||
* Zimny A. (2010). ''Statystyka opisowa'' Państwowa Szkoła Wyższa w Koninie, Konin ; | * Zimny A. (2010). ''Statystyka opisowa'' Państwowa Szkoła Wyższa w Koninie, Konin ; | ||
* Żechowski C. ( 2008) | * Żechowski C. (2008) ''Polska wersja Kwestionariusza Zaburzeń Odżywiania'' Psychiatria Polska numer 2, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 06:59, 2 lis 2023
Percentyl |
---|
Polecane artykuły |
Percentyl nazywany jest również centylem - to jedna z miar przeciętnych inaczej mówiąc położenia. Miary przeciętne charakteryzują zbiorowość statystyczną niezależnie od różnic występujących pomiędzy poszczególnymi jednostkami, które wchodzą w jej skład. Dokonują charakterystyki podobieństw zbiorowości pod względem wyróżnionej cechy zmiennej. Percentyl mierzy skupienie jednostek w znaczeniu procentowym, dzieląc zbiorowość na 100 równych części. Dzięki tej mierze można dla każdego numeru obserwacji uporządkowanej zbiorowości określić procent zbiorowości znajdującej się powyżej lub poniżej tej obserwacji. Biorąc pod uwagę przykładowo dwudziesty piąty percentyl, interpretuje się, że 25% obserwacji ma wartość mniejszą lub równą wartości percentyla dwudziestego piątego a 75% ma wartość większą lub równą tej wartości (A. Zimny 2010 s. 22).
Wyróżniamy też inne miary położenia. Najbardziej powszechna i najczęściej liczona to średnia arytmetyczna. Wartość która pojawia sie najczęściej nazywamy modą lub dominantą, wartość środkowa zwana medianą, którą można określić jako wartość, poniżej której znajduje się 50% obserwacji i powyżej której znajduje się dalsze 50% obserwacji. Zatem percentyl pięćdziesiąty jest równy medianie. Ponadto percentyl 25 to inaczej kwartyl pierwszy (dolny) a percentyl 75 to kwartyl trzeci (górny) (A. Zimny 2010 s. 25).
- Do wyznaczenia percentyli stosowane są takie same wzory jak dla mediany, chociaż wyrażają one inne części całości ( Aczel A. 2000, s. 29).
- ,
- gdzie:
- x0 - dolna granica przedziału, w którym znajduje się dany percentyl
- h0 - rozpiętość przedziału klasowego danego percentyla
- n0 - częstość przedziału danego percentyla
- N - liczba obserwacji lub danych
- F-1 - częstość skumulowana przedziału poprzedzającego przedział zawierający percentyl.
- Numer percentyla określa się za pomocą wzoru:
- .
- Wartości percentyli znajdują zastosowanie w określaniu miar rozproszenia,które pozwalają wyznaczyć wartości charakteryzujące rozrzut danych. Bazują one na odległościach między punktami. Zaliczamy do nich:
- rozstęp, czyli różnice między wartością najmniejszą i największą danej cechy;
- odchylenie standardowe oraz wariancję która mierzy stopień rozproszenia pomiarów wokół średniej arytmetycznej;
- współczynnik zmienności, który pozwala na ocenę stopnia jednorodności badanej zbiorowości.
Skala centylowa
Analiza percentylowa umożliwia bardziej dokładną ocenę rozkładu empirycznego. Rozkład wyników w skali centylowej ma prostokątny charakter – każdej jednostce przyporządkowany jest 1% obserwacji. Skala centylowa ma charakter skali rangowej, centyl 50 odpowiada medianie rozkładu. Interpretacja skali jest bardzo prosta – centyl 60 należy rozumieć, że 60% populacji osiąga taki wynik bądź niższy. Wadą skali centylowej jest fakt, iż określonemu przedziałowi nie odpowiadają jednakowe różnice w wartości cechy badanej (Żechowski C. 2008 s 184).
Bibliografia
- Aczel A.(2000). Statystyka w zarządzaniu PWN, Warszawa ;
- Dolata R. (2007) Edukacyjna wartość dodana, czyli jak wykorzystywać wyniki egzaminów zewnętrznych do oceny efektywności nauczania Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli;
- Koronacki J., Mielniczuk J. (2001). Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa ;
- Nawarycz T., Pytel K., Ostrowska-Nawarycz L. (2018) kalkulator wartości percentylowych cech medycznych., Łódź;
- Niewiadomski A. (2015) Reprezentowanie informacji lingwistycznej. Logika rozmyta typu 2., Instytut Informatyki, Politechnika Łódźka, Warszawa;
- Starzyńska W. (2002). Statystyka praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa ;
- Woźniak M. (2002). Statystyka ogólna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków ;
- Zeliaś A. (2001). Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa ;
- Zimny A. (2010). Statystyka opisowa Państwowa Szkoła Wyższa w Koninie, Konin ;
- Żechowski C. (2008) Polska wersja Kwestionariusza Zaburzeń Odżywiania Psychiatria Polska numer 2, Warszawa
Autor: Anna Kluszczyńska
.