Informacja zwrotna: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 60: | Linia 60: | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Bielecki P., (2014), ''Studencka informacja zwrotna w zarządzaniu jakością studiów'', Difin, Warszawa | * Bielecki P., (2014), ''Studencka informacja zwrotna w zarządzaniu jakością studiów'', Difin, Warszawa | ||
* Dąbrowicz M. (2009), ''[ | * Dąbrowicz M. (2009), ''[https://bg.uwb.edu.pl/archiwum/konferencja2009/materialy/Dabrowicz.Malgorzata.doc Ocena okresowa pracowników w systemie zarządzania zasobami ludzkimi w bibliotece]'', "Biblioteka" 12 (21), 147-164 | ||
* Gębarowski M., (2007), ''Nowoczesne formy promocji'', Oficyna Wydawnicza Polityki Rzeszowskiej, Rzeszów | * Gębarowski M., (2007), ''Nowoczesne formy promocji'', Oficyna Wydawnicza Polityki Rzeszowskiej, Rzeszów | ||
* Haman W., Gut J., (2008), ''Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy'', Onepress, Warszawa | * Haman W., Gut J., (2008), ''Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy'', Onepress, Warszawa | ||
* Kotler P., (1999) ''Marketing'', Felberg, Warszawa | * Kotler P., (1999) ''Marketing'', Felberg, Warszawa | ||
* Martin W.B., (2006), ''Zarządzanie jakością usługi w restauracjach i hotelach'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | * Martin W.B., (2006), ''Zarządzanie jakością usługi w restauracjach i hotelach'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | ||
* Nadolna B., (2013), ''[ | * Nadolna B., (2013), ''[https://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/58-2013/FRFU-58-243.pdf Formalne i nieformalne informacje zwrotne w rachunkowości zarządczej]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 757, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 58, s. 243-251 | ||
* Rogala A., (2013), ''[ | * Rogala A., (2013), ''[https://www.wbc.poznan.pl/Content/272466/Anna_Rogala_doktorat.pdf Determinanty skuteczności komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie]'', praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań | ||
* Szpitalak M., Polczyk R., (2012), ''[ | * Szpitalak M., Polczyk R., (2012), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.pan-ps-yid-2012-iid-3-art-000000000005 Efekt wzmocnionej autoafirmacji – wzrost odporności na dezinformację wskutek autoafirmacji wzmocnionej pozytywną informacją zwrotną]'', "Studia psychologiczne" t. 50, z. 3, s. 63–75 | ||
* Thomas M. (2010), ''Mistrzowskie zarządzanie ludźmi'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa | * Thomas M. (2010), ''Mistrzowskie zarządzanie ludźmi'', Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 22:03, 29 paź 2023
Informacja zwrotna |
---|
Polecane artykuły |
Informacja zwrotna (feedback) to ważny element każdego procesu w organizacji. Pozwala na ocenę czy podjęte działania zakończyły się zgodnie z założeniami. Brak informacji zwrotnej nie pozwala na korygowanie danych wejściowych w kolejnym powtórzeniu procesu, a zatem uniemożliwia doskonalenie. Jest to każda informacja mająca charakter opinii bądź oceny, zazwyczaj uzyskana od innej osoby. Źródłem informacji zwrotnej mogą być również systemy informacyjne. W organizacjach jej głównym celem jest zwiększenie efektywności procesu decyzyjnego.
Waga informacji zwrotnej doceniana jest szczególnie w koncepcji Zarządzanie zasobami ludzkimi. Gdzie powszechnie stosowaną praktyką jest: "funkcjonowanie systemu bieżącej informacji zwrotnej regularnie komunikującej rezultaty oceny wyników pracy i sposoby realizacji zadań przez pracowników" [P. Bielecki 2014, s. 16]. Informacja zwrotna jest główną częścią okresowej oceny pracownika. W najbardziej kompleksowej ocenie Model 360 stopni pracownik otrzymuje informację zwrotną o swojej pracy od bezpośredniego przełożonego, przełożonego wyższego szczebla, podwładnych, współpracowników oraz klientów zewnętrznych.
TL;DR
Informacja zwrotna jest istotna w organizacjach i służy ocenie i doskonaleniu działań. Jest częścią procesu komunikacji i może być pozytywna lub negatywna. Może być formalna (np. w raportach) lub nieformalna (np. w interakcjach z pracownikami). Funkcje informacji zwrotnej to korekcja, stabilizacja i motywacja. Jest również istotna w sektorze turystycznym, gdzie zachęca się gości do udzielania opinii.
Informacja zwrotna w komunikacji
Model procesu komunikacji stworzony przez Kotlera [P. Kotler 1999, s. 545] wskazuje na to, że jednym z jej podstawowych elementów, obok Nadawca, Odbiorca, jest właśnie Sprzężenie zwrotne. Umożliwia ono sprawdzenie czy przekaz został odebrany i zrozumiany przez odbiorcę w oczekiwany przed nadawcę sposób. Komunikacja wymaga reakcji odbiorcy na przekazaną informację, nawet jeśli miałby to być jedynie brak odzewu [A. Rogala 2013, s. 62]. "Jednostronne przekazywanie informacji występuje, gdy nadawca w swoich kontaktach z odbiorcą wykorzystuje tylko środki masowego przekazu" [M. Gębarowski 2007, s. 10].
Rodzaje informacji zwrotnej
1. Pozytywna i negatywna
Pozytywna informacja zwrotna pozwala zjednywać sobie ludzi i zachęcać ich do współpracy. Dzięki niej możliwe jest zbudowanie poczucia więzi i życzliwości, jak również wyrażenia szacunku, sympatii czy wdzięczności.Pełny kontakt między ludźmi nie byłby możliwy bez wyrażania pozytywnych uczuć i podkreślania tego, co twórcze i wartościowe. [W. Haman, J. Gut 2008, s. 29]. Pomaga w utrzymaniu kontaktu z odbiorcą i okazaniu poparcia.
Negatywna informacja zwrotna może być oparta na jasnych standardach i metodach mierzenia wydajności. Może być również oparta na opiniach lub łączyć w sobie subiektywne i obiektywne metody. Ważne jest jednak, aby przekazując ocenę starać się mówić tylko o tym, co możemy poprzeć dowodami i faktami. Opierając się tylko na własnych opiniach możemy doprowadzić do konfliktów i sporów. [M. Thomas 2010, s. 154]. Pomaga wyjaśnić niejasności i korygować błędy pracownika. Powinna być jednak zawsze konstruktywna, ma oceniać fakty nie osobę.
2. Formalna i nieformalna
Informację zwrotną możemy również podzielić na formalną i nieformalną. "Oznacza to, że praktyki informacji zwrotnych nie odnoszą się jedynie do funkcjonalności formalnych systemów informacyjnych, lecz także do wzajemnej interakcji ludzi tworzących nieformalne informacje zwrotne" [B. Nadolna 2013, s. 243].
Informacja zwrotna formalna może przyjąć formę raportu, dotyczyć będzie odgórnie ustalonych celów, można ją czerpać z dokumentów oraz spotkań pracowniczych. Z założenia powinny być obiektywne, ale należy pamiętać, że są odkodowywane, a co za tym idzie, interpretowane przez człowieka. Często charakteryzuje się one systematycznością. Natomiast nieformalna informacja zwrotna opiera się głównie na interakcjach z pracownikami czy klientami. Charakteryzuje się więc ona większym subiektywizmem. Większość informacji zwrotnych nieformalnych dostarczana jest nieregularnie, nieplanowanie i spontanicznie [B. Nadolna 2013, s. 246-249].
Funkcje informacji zwrotnej
1. Korekcyjna
W zarządzaniu jest to najważniejsza funkcja informacji zwrotnej. Przełożeni w sposób konstruktywny przekazują swoje uwagi podwładnym. Jej celem jest wprowadzenie zmian w dotychczasowych działaniach. [B. Nadolna 2013, s. 246].
2. Stabilizująca
Przełożony powinien przekazywać swoim pracownikom zarówno pozytywną jak i negatywną informację zwrotną. Dzięki temu pracownik wie zarówno co powinien poprawić, jak i które sposoby jego pracy są skuteczne. Ta funkcja służy zachęceniu odbiorcy do kontynuowania dobrych praktyk [Dąbrowicz 2009, s. 7].
3. Motywacyjna
Pracownicy wiedząc, jak powinni pracować oraz czując się docenieni mogą pracować lepiej. Należy jednak pamiętać, że informacja zwrotna może okazać się również demotywująca. Zarówno negatywna, jak i pozytywna – pracownik może dojść do wniosku, że pracuje na tyle dobrze, iż nie ma potrzeba, aby starał się bardziej [M. Szpitalak, R. Polczyk 2012, s. 64].
Informacja zwrotna w sektorze turystycznym
Jednym z elementów działań operacyjnych przedsiębiorstwa turystycznego jest zachęcenie gości do udzielania informacji zwrotnej, co można osiągnąć dzięki stworzenie otwartej i swobodnej atmosfery. W zbudowaniu takiej atmosfery pomoże okazywanie chęci wysłuchania opinii klienta i podziękowanie za wszystkie zgłoszone uwagi. Pracownicy powinni okazywać zainteresowanie i wdzięczność niezależnie od tego, czy usługobiorcy zgłaszają pozytywne czy negatywne opinie. [W. B. Martin 2006, s. 47].
Bibliografia
- Bielecki P., (2014), Studencka informacja zwrotna w zarządzaniu jakością studiów, Difin, Warszawa
- Dąbrowicz M. (2009), Ocena okresowa pracowników w systemie zarządzania zasobami ludzkimi w bibliotece, "Biblioteka" 12 (21), 147-164
- Gębarowski M., (2007), Nowoczesne formy promocji, Oficyna Wydawnicza Polityki Rzeszowskiej, Rzeszów
- Haman W., Gut J., (2008), Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Onepress, Warszawa
- Kotler P., (1999) Marketing, Felberg, Warszawa
- Martin W.B., (2006), Zarządzanie jakością usługi w restauracjach i hotelach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Nadolna B., (2013), Formalne i nieformalne informacje zwrotne w rachunkowości zarządczej, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 757, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 58, s. 243-251
- Rogala A., (2013), Determinanty skuteczności komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań
- Szpitalak M., Polczyk R., (2012), Efekt wzmocnionej autoafirmacji – wzrost odporności na dezinformację wskutek autoafirmacji wzmocnionej pozytywną informacją zwrotną, "Studia psychologiczne" t. 50, z. 3, s. 63–75
- Thomas M. (2010), Mistrzowskie zarządzanie ludźmi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa
Autor: Małgorzata Rapacz