Urząd marszałkowski: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Urząd Marszałkowski''' stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie [[statut|statutu]] województwa. | '''Urząd Marszałkowski''' stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie [[statut|statutu]] województwa. | ||
Linia 48: | Linia 46: | ||
Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego – także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach [[zagrożenia]] bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez [[zarząd]] na najbliższym posiedzeniu. | Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego – także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach [[zagrożenia]] bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez [[zarząd]] na najbliższym posiedzeniu. | ||
Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno – techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, [[zakres]], oraz [[efektywność]] pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006) | Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno – techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, [[zakres]], oraz [[efektywność]] pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006) | ||
==Wojewoda== | ==Wojewoda== | ||
Linia 67: | Linia 65: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., (2005) ''Ustrój samorządu terytorialnego'' Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń | * Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., (2005) ''Ustrój samorządu terytorialnego'' Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń | ||
* Harańczyk A., (2010) ''Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka.'' Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków | |||
* Harańczyk A., (2010) ''Samorząd terytorialny. | * Hausner J., (2005) ''Administracja publiczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa str. 202 | ||
* Knosala E., (2006) ''Zarys nauki administracji'', Kantor Wydawniczy Zakamycze, str. 147 | * Knosala E., (2006) ''Zarys nauki administracji'', Kantor Wydawniczy Zakamycze, str. 147 | ||
* Kurzyna-Chmiel D., (2000)''[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/FIDwPZwST.pdf#page=174 Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym]'' Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie | * Kurzyna-Chmiel D., (2000)''[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/FIDwPZwST.pdf#page=174 Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym]'' Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie | ||
* Nowacka E., (2005) ''Polski samorząd terytorialny'', LexisNexis, Warszawa | * Nowacka E., (2005) ''Polski samorząd terytorialny'', LexisNexis, Warszawa | ||
* ''Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa'' (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.) | |||
* '' | * Wajgner M., (2003) ''Prawo i postępowanie administracyjne'', Wydawnictwo REA, Warszawa, str. 63 | ||
</noautolinks> | |||
{{a|Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak}} | {{a|Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak}} |
Wersja z 21:10, 27 paź 2023
Urząd marszałkowski |
---|
Polecane artykuły |
Urząd Marszałkowski stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie statutu województwa. Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności. Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków. (Harańczyk A., 2010)
Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:
- własnych wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w zakresie:
- edukacji publicznej,
- promocji i ochrony zdrowia,
- kultury i ochrony jej dóbr,
- pomocy społecznej,
- polityki prorodzinnej,
- modernizacji terenów wiejskich,
- zagospodarowania przestrzennego,
- ochrony środowiska,
- gospodarki wodnej,
- dróg publicznych i transportu,
- kultury fizycznej i turystyki,
- ochrony praw konsumenta,
- obronności,
- bezpieczeństwa publicznego,
- przeciwdziałaniu bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
- zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.
TL;DR
Urząd Marszałkowski jest aparatem pomocniczym zarządu województwa, który zapewnia obsługę komisji organów wykonawczych i uchwałodawczych. Odpowiada za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o samorządzie województwa oraz innych przepisów prawa. Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne i reprezentacyjne. Wojewoda nadzoruje realizację zadań związanych z rynkiem pracy.
Marszałek Województwa
Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego – także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach zagrożenia bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu. Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno – techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, zakres, oraz efektywność pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)
Wojewoda
Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):
- Stosowania standardów usług rynku pracy,
- Spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
- Przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
- Prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy,
- Kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty.
Do zadań wojewody należy ponadto:
- Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
- Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
- Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
- Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Bibliografia
- Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., (2005) Ustrój samorządu terytorialnego Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
- Harańczyk A., (2010) Samorząd terytorialny. Organizacja i gospodarka. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
- Hausner J., (2005) Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa str. 202
- Knosala E., (2006) Zarys nauki administracji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, str. 147
- Kurzyna-Chmiel D., (2000)Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie
- Nowacka E., (2005) Polski samorząd terytorialny, LexisNexis, Warszawa
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.)
- Wajgner M., (2003) Prawo i postępowanie administracyjne, Wydawnictwo REA, Warszawa, str. 63
Autor: Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |