Retrospektywa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 97: | Linia 97: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | [[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | ||
{{#metamaster:description|Retrospektywa - spotkanie scrumowe, podczas którego zespół projektowy analizuje zakończony sprint i planuje ulepszenia. Manifest Agile zachęca zespół do stałego doskonalenia.}} |
Wersja z 10:05, 13 paź 2023
Retrospektywa |
---|
Polecane artykuły |
Retrospektywa (należy do podstawowych spotkań scrumowych) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania zespołu. Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości sprintu) prowadzone przez Scrum Mastera, podczas spotkania cały zespół omawia zakończony Sprint i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].
Agile Manifesto sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001].
TL;DR
Retrospektywa jest spotkaniem zespołu projektowego po zakończonym sprincie, mającym na celu ocenę procesu pracy i znalezienie sposobów na jego ulepszenie. Spotkanie składa się z kilku etapów, w których zespół analizuje wykonaną pracę, identyfikuje problemy i podejmuje decyzje dotyczące poprawek. Retrospektywa ma na celu ciągłe doskonalenie pracy zespołu. Ważne jest skupienie się na wartości biznesowej i konkretnych działaniach, które poprawią efektywność zespołu.
Cel retrospektywy
Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:
- Sprint Review - przegląd sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
- Retrospective - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania.
Celem retrospektyw jest pomaganie zespołom w ciągłym ulepszaniu ich pracy. Zwinna retrospektywa, w Scrumie, jest praktyką stosowaną przez zespoły do refleksji na temat sposobu pracy i ciągłego doskonalenia się w tym, co robią.
Szczegółowe cele dla retrospektyw są następujące:
- Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk
- Odkrycie, co jest robione dobrze
- Zapoznanie się z przyczynami nieudanych celów
- Znalezienie sposoby na poprawę reakcji zespołu na klientów
- Odbudowanie uszkodzonych relacji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
Układ retrospektywy
{{#ev:youtube|wmg-O0qrYTk|480|right|Retrospekcja (Sławomir Wawak)|frame}} Układ retrospektywy zależy od:
- Długości iteracji
- Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, organizacja zespołu)
- Rozmiaru zespołu
- Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
Przykładowy podział czasu przy retrospektywie:
- Set the stage (Przygotuj się) 5%
Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.
- Gather data (Zbierz dane) 30-50%
Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie.
- Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%
Jest czasem na przemyślenie, znalezienie przyczynowo-skutkowego związku pomiędzy zdarzeniami.
- Decide what to do (Zdecyduj, co zrobić) 15-20%
Decydujemy co chcemy zrobić z występującymi problemami.
- Close the retrospective (Zamknij retrospektywę) 10%
Zamykanie spotkania jest wyciągnięciem wniosków i czasem na ocenę skuteczności właśnie retrospektywy.
- Shuffle time (Czas dodatkowy) 10-15%
Dodatkowy czas jest potrzebny, aby objąć wszystkie fazy. Ludzie potrzebują czasu, dla przejścia z jednej czynności do drugiej. [Derby E., Larsen D. 2006, s. 19; Andriyani Y., Hoda R., Amor R. 2017, s. 15]
Z zespołem, który jest nowy w retrospektywach, można skorzystać z czterech kluczowych pytań, które zdefiniował Norman Kerth:
- 1. Co zrobiliśmy dobrze?
Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, opartych na sile. Musimy podkreślać udane czynności w zespole.
- 2. Czego się nauczyliśmy?
Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.
- 3. Co powinniśmy zrobić inaczej?
Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić proces i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.
- 4. Co nadal nas wstrzyma?
Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]
Wartość biznesowa a Retrospektywa
Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść wartość biznesową:
- Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
- Skupić się na uczeniu się i zrozumieniu zamiast obciążenia odpowiedzialnością
- Ograniczenie liczby problemów i przedmiotów, które omawiasz w czasie retrospektywy. Lepiej mieć kilka działań wysokiej jakości, niż wiele z ryzykiem, że nie zostaną wykonane. Warto zmienić tylko jedną rzecz na raz.
- Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza.
- Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu.
- Kontynuacja i ocena postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.
- Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].
Bibliografia
- Agile Manifesto (2001), Principles behind the Agile Manifesto
- Andriyani Y., Hoda R., Amor R. (2017), Reflection in Agile Retrospectives, University of Auckland, New Zealand
- Derby E., Larsen D. (2006), Agile Retrospectives Making Good Teams Great, Pragmatic Bookshelf, USA
- Gonçalves L., Linders B. (2013), Getting Value out of Agile Retrospectives, Leanpub
- Scruminc (2012), 3 Steps to an Effective Retrospective
Autor: Serhiienko Maiia