Zarządzanie międzykulturowe: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 41: | Linia 41: | ||
[[Kategoria:Kultura organizacyjna]] | [[Kategoria:Kultura organizacyjna]] | ||
[[en:intercultural management]] | [[en:intercultural management]] | ||
{{#metamaster:description|Zarządzanie międzykulturowe – budowanie ujednoliconej kultury organizacyjnej w organizacjach z różnymi grupami etnicznymi. Analiza zachowań społeczności, negocjacje i kontakty międzynarodowe. Zwiększenie efektywności firmy i znalezienie nowych rynków. Dwa modele zarządzania: globalny i z lokalnymi dostosowaniami.}} |
Wersja z 07:23, 14 paź 2023
Zarządzanie międzykulturowe |
---|
Polecane artykuły |
Zarządzanie międzykulturowe jest dziedziną nauki, która zajmuje się najogólniej mówiąc badaniem związków pomiędzy zarządzaniem a kulturą. Możemy je nazwać procesem, który dąży do tego, aby zbudować ujednoliconą kulturę organizacyjną. Jest ono stosowane w organizacjach, gdzie pojawiają się ludzie wywodzący z różnych grup etnicznych, z innymi korzeniami ale zamieszkujący w tym samym społeczeństwie.
Należy również poddać szczegółowej analizie zachowań społeczność przed wejściem na nowy rynek, aby nie spotkać się z odrzuceniem ze względu na tolerancję kulturalną. Od bardzo dawna menedżerowie zastanawiają się w jaki sposób połączyć obyczaje oraz przyzwyczajenia panujące w wielu regionach i dobrać do nich odpowiednią strategie zarządzania. Międzynarodowy menedżer powinien w miarę pojawiających się potrzeb konsultować problemy, które dotyczą różnic kulturowych. Obecnie na rynku działa bardzo wiele korporacji międzynarodowych, które mają z tym problem.
Na zarządzanie międzykulturowe składają się bardzo często negocjacje oraz kontakty międzynarodowe. Pomagają one zrozumieć różnice kulturowe, które pojawiają się w komunikacji międzyludzkiej. Warto jest również nawiązywać nowe znajomości, ponieważ zawsze można się czegoś ciekawego nauczyć co nie jest tak powszechnie stosowanie jak w naszych kręgach kulturowych. Nie tylko możemy brać przykład z innych tradycji czy obyczajów ale oczywiście mogą one również służyć jako przestroga, czyli czego nie należy wykorzystywać.
Biorąc pod uwagę zdobywanie doświadczenia i cennej wiedzy możemy zarządzanie międzykulturowe traktować jako sferę edukacyjną. Wszystkie zmiany jakie zachodzą w organizacjach ze względu na dostosowanie do innych kultur mają za zadanie prowadzić do zwiększenia efektywności w zakresie funkcjonowania firmy. Zadaniem zarządzania międzykulturowego jest również znajdowanie nowych krajów ze względu na inwestorów zagranicznych.
Według Bartlett'a oraz Ghoshal istnieją dwa modele zarządzania międzykulturowego:
- model globalny, w którym najważniejsza jest obecność w jak największej ilości miejsc. Staramy się dostosowywać do wszelkich nowinek pojawiających się na rynku
- o zmniejszających się wzorcach, gdzie staramy się aby najbardziej popularne produkty nie brały pod uwagę lokalnych dostosowań
Każdemu menedżerowi i nie tylko zależy, aby firma, w której pracuje mogła działać na skalę międzynarodową. Należy przy tym uwzględnić poniższe zasady zarządzania międzykulturowego:
- wszelkie wzorce zarządzania powinny opierać się na przetestowanych już standardach
- siłą, która prowadzi do ujednolicenia korporacji są wspólne przekonania oraz wartości
- jednym z kluczowych czynników sukcesu w organizacji jest posiadanie różnorodnej puli talentów, której nie jesteśmy w stanie zastąpić poprzez żadne systemy budowy wiedzy
Bibliografia
- Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa 2004, str 665-667
- A. Kożmiński, W. Piotrowski Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2002, str 588-592
Autor: Aleksandra Gara