Trening umiejętności społecznych: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Trening umiejętności społecznych''' jest to forma zajęć kształtująca kompetencje, polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: asertywność, | '''[[Trening]] [[umiejętności]] społecznych''' jest to forma zajęć kształtująca [[kompetencje]], polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: [[asertywność]], współ[[działanie]] i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku <ref name="Bandach M. 2013">Bandach M. (2013), ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''</ref>. | ||
==Cele przeprowadzania== | ==Cele przeprowadzania== | ||
Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest '''''poprawienie zachowań społecznych'''''. Kolejnym '''ważnym''' celem jest ''naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji''. Następnym celem jest ''zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej''. Natomiast '''najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości'''<ref>Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017),''Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''</ref>. | Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest '''''poprawienie zachowań społecznych'''''. Kolejnym '''ważnym''' celem jest ''naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji''. Następnym celem jest ''zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej''. Natomiast '''najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości'''<ref>Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017),''Samoświadomość emocji i [[percepcja]] własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''</ref>. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 29: | Linia 29: | ||
W treningu umiejętności społecznych możemy wymienić cztery podstawowe role: ''rola edukacyjna, rola kompensacyjna, rola korekcyjna i rola terapeutyczna.'' | W treningu umiejętności społecznych możemy wymienić cztery podstawowe role: ''rola edukacyjna, rola kompensacyjna, rola korekcyjna i rola terapeutyczna.'' | ||
'''Rola edukacyjna''' polega na tym, że jednostka przyswaja nową wiedzę z zakresu umiejętności społecznych. | '''Rola edukacyjna''' polega na tym, że jednostka przyswaja nową wiedzę z zakresu umiejętności społecznych. | ||
Jeżeli chodzi o '''rolę kompensacyjną''', to jej założeniem jest pomoc w osiąganiu możliwie jak najwyższego poziomu funkcjonowania społecznego. Uwzględnia się w niej przede wszystkim wszystkie ograniczenia wynikające z wszelkich braków, takich jak: niepełnosprawność ruchowa lub intelektualna. | Jeżeli chodzi o '''rolę kompensacyjną''', to jej założeniem jest pomoc w osiąganiu możliwie jak najwyższego poziomu funkcjonowania społecznego. Uwzględnia się w niej przede wszystkim wszystkie ograniczenia wynikające z wszelkich braków, takich jak: [[niepełnosprawność]] ruchowa lub intelektualna. | ||
Natomiast '''rola korekcyjna''' polega na tym, że zmieniamy swoje zachowanie w odpowiedzi na żądania społeczne. | Natomiast '''rola korekcyjna''' polega na tym, że zmieniamy swoje zachowanie w odpowiedzi na żądania społeczne. | ||
Ostatnia rola - '''terapeutyczna''' polega na tym, że trening umiejętności społecznych umożliwia dziecku zrozumienie własnych predyspozycji oraz perspektyw. | Ostatnia rola - '''terapeutyczna''' polega na tym, że trening umiejętności społecznych umożliwia dziecku zrozumienie własnych predyspozycji oraz perspektyw. | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
==Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych== | ==Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych== | ||
Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi: | Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi: | ||
* '''trening percepcji społecznej''' – polega on na udoskonalaniu zdolności trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu. | * '''trening percepcji społecznej''' – polega on na udoskonalaniu [[zdolności]] trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu. | ||
* '''trening podejmowania roli innych ludzi''' – polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby. | * '''trening podejmowania roli innych ludzi''' – polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby. | ||
* '''trening analizowania sytuacji społecznej''' – koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów. | * '''trening analizowania sytuacji społecznej''' – koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów. | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bandach M. (2013), [http://jem.pb.edu.pl/data/magazine/article/309/1.6_bandach.pdf ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''], "Ekonomia i Zarządzanie", Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, s. 87-93. | * Bandach M. (2013), [http://jem.pb.edu.pl/data/magazine/article/309/1.6_bandach.pdf ''Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych''], "[[Ekonomia]] i [[Zarządzanie]]", Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, s. 87-93. | ||
* Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), [https://books.google.pl/books?id=94deDwAAQBAJ&lpg=PA1&hl=pl&pg=PA1#v=onepage&q&f=false ''Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''], Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa | * Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), [https://books.google.pl/books?id=94deDwAAQBAJ&lpg=PA1&hl=pl&pg=PA1#v=onepage&q&f=false ''Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania''], Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa | ||
* Martowska K. (2012), [https://books.google.pl/books?id=dl6kYKgrjNIC&lpg=PA26&dq=trening%20umiej%C4%99tno%C5%9Bci%20spo%C5%82ecznych&hl=pl&pg=PA25#v=onepage&q=trening%20umiej%C4%99tno%C5%9Bci%20spo%C5%82ecznych&f=false ''Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych''], Wydawnictwo Liberi Libri | * Martowska K. (2012), [https://books.google.pl/books?id=dl6kYKgrjNIC&lpg=PA26&dq=trening%20umiej%C4%99tno%C5%9Bci%20spo%C5%82ecznych&hl=pl&pg=PA25#v=onepage&q=trening%20umiej%C4%99tno%C5%9Bci%20spo%C5%82ecznych&f=false ''Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych''], Wydawnictwo Liberi Libri |
Wersja z 05:29, 22 maj 2020
Trening umiejętności społecznych |
---|
Polecane artykuły |
Trening umiejętności społecznych jest to forma zajęć kształtująca kompetencje, polegająca na odgrywaniu ról w warunkach laboratoryjnych pod dowództwem wykwalifikowanego trenera. Wśród wielu publikacji naukowych jako kluczowe umiejętności społeczne poddawane treningowi znajdziemy takie jak: asertywność, współdziałanie i umiejętność współpracy, właściwe stosowanie otwartości, nagradzanie i wzmacnianie, umiejętności komunikacyjne: komunikację niewerbalną i werbalną (umiejętność słuchania, rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy, zadawanie pytań, wyrażanie próśb, zbieranie informacji, udzielanie informacji zwrotnych, wydawanie poleceń, prowadzenie dyskusji, negocjowanie i przekonywanie innych), umiejętność postępowania w sytuacjach konfliktowych i rozwiązywania konfliktów, empatię, autoprezentację i kształtowanie własnego wizerunku [1].
Cele przeprowadzania
Podstawowym celem treningu umiejętności społecznych jest poprawienie zachowań społecznych. Kolejnym ważnym celem jest naprawianie i zmienianie nieprawidłowych nawyków oraz substytucja ich nawykami odpowiednimi do sytuacji. Następnym celem jest zdobycie umiejętności, kompetencji i wiedzy społecznej. Natomiast najważniejszym celem treningu umiejętności społecznych jest przełożenie tych wyuczonych i wyćwiczonych zachowań i zastosowanie ich w rzeczywistości[2].
Warunki przeprowadzenia Treningu
Są niezbędne do spełnienia, aby trening był skuteczny, a równocześnie, aby osoba stała się dobrze wyszkoloną w zakresie danej umiejętności [1]:
- jednostka musi poznać i zrozumieć cel szkolenia oraz jaki jest jego sens,
- jednostka musi posiąść, wyćwiczyć pewne umiejętności behawioralnie (mieć okazję do jej praktycznego ćwiczenia, do zapoznania się z nią),
- jednostka musi mieć dostęp do informacji zwrotnych na temat tego, jak dobrze wykonuje daną aktywność,
- jednostka musi utrwalić zdobytą umiejętność, używać jej w miarę możliwości jak najczęściej, aż stanie się w pełni zautomatyzowaną, naturalną czynnością oraz chodzącą w parze z innymi zachowaniami;
Rola w treningu umiejętności społecznych
W treningu umiejętności społecznych możemy wymienić cztery podstawowe role: rola edukacyjna, rola kompensacyjna, rola korekcyjna i rola terapeutyczna. Rola edukacyjna polega na tym, że jednostka przyswaja nową wiedzę z zakresu umiejętności społecznych. Jeżeli chodzi o rolę kompensacyjną, to jej założeniem jest pomoc w osiąganiu możliwie jak najwyższego poziomu funkcjonowania społecznego. Uwzględnia się w niej przede wszystkim wszystkie ograniczenia wynikające z wszelkich braków, takich jak: niepełnosprawność ruchowa lub intelektualna. Natomiast rola korekcyjna polega na tym, że zmieniamy swoje zachowanie w odpowiedzi na żądania społeczne. Ostatnia rola - terapeutyczna polega na tym, że trening umiejętności społecznych umożliwia dziecku zrozumienie własnych predyspozycji oraz perspektyw.
Techniki służące do przeprowadzania treningu umiejętności społecznych
Do przeprowadzenia treningu umiejętności społecznych możemy zastosować 5 technik. Są nimi:
- trening percepcji społecznej – polega on na udoskonalaniu zdolności trafnego postrzegania i interpretacji komunikatów niewerbalnych, postrzeganiu stanów emocjonalnych i postaw interpersonalnych oraz udoskonaleniu kompetencji rozpoznawania braku integralności w przekazie niewerbalnym innego człowieka i wnioskowania o ich założeniu.
- trening podejmowania roli innych ludzi – polega na poszerzaniu wiedzy z zakresu empatii poznawczej, czyli zauważania, rozumienia oraz liczenie się z punktem widzenia drugiej osoby.
- trening analizowania sytuacji społecznej – koncentruje się na analizowaniu kłopotliwych oraz trudnych sytuacji interpersonalnych pod kątem rozpoznawania zamierzeń ich partycypantów, zasad społecznych, które obowiązują w pewnych sytuacjach społecznych i sekwencji działań które dają możliwość osiągnięcie postawionych celów.
- trening nadawania komunikatów niewerbalnych-polega na poprawie umiejętności dzielenia się informacjami, przede wszystkim o postawach interpersonalnych, takimi jak dominacja, życzliwość dzięki wykorzystaniu mimiki, tonu głosu, gestów, postawy ciała oraz odległości przestrzeni osobistej.
- trening komunikacji werbalnej oraz trening autoprezentacji-przede wszystkim sprowadza on do nauki inicjowania, podtrzymywania i kończenia interakcji oraz do zapoznania się uczestników zajęć zasadami rozmowy, wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań.
Przypisy
Bibliografia
- Bandach M. (2013), Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych, "Ekonomia i Zarządzanie", Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, s. 87-93.
- Kucharczyk I., Dłużniewska A. (2017), Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania, Wydawnictwo Naukowe FREL, Warszawa
- Martowska K. (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Wydawnictwo Liberi Libri
Autor: Blanka Bojarska, Marcelina Drobot, Oliwia Skowron